Teenjuojat vs. kahvinjuojat
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä suurin ongelma on se että useammat kahvin ja teen juojat pysyttelevät niissä tutuissa merkeissä.
Kannattaa kokeilla ihan rohkeasti papukahvia, eri paahtoa ja eri merkkejä. Paulig ei tosiaankaan ole maailman parhain kahvimerkki.
Eikä Lipton parhain teemerkki :)
Lipton on paras teemerkki.
En jaksa perustella.
Aika tyhmä harhaan johtava huijjaus.
Toki voidaan me spesifikoida...
Jos teestä puhutaan teenä niin kyllä lipton on paras teenä.
Minun mielestä se on turha kuin jotkut eivät juo liptonia koska englannin kuningatar omistaa sen.
Lipton on paras pussitee mikä menee tee kategoriaan ehdottomasti.
Joillekkin liptonin räkä rökäle pussi kupin reunassa on teetä.
Kumpikin on hyvää, ja kumpaakin juon. Iltaisin teetä ennen nukkumaan menoa ja kahvia aamulla/päivällä.
Iltateen juomiseen opetettiin jo ihan pienenä, yhessä perheen kanssa ennen nukkumaan menoa keitettiin teetä ja syötiin iltapalaa. Kahvia opin juomaan vasta pari vuotta sitten aikuisena, kun tulin tulokseen että parempi vähentää energiajuomia joihin teininä olin tottunut, ohan se kahvi nyt ees vähä fiksumpaa tavaraa kuin ne, kun päivittäiskäytöst puhutaan.
Lipton on paras kirjoitti:
Jos teestä puhutaan teenä niin kyllä lipton on paras teenä.
Minun mielestä se on turha kuin jotkut eivät juo liptonia koska englannin kuningatar omistaa sen.
Lipton on paras pussitee mikä menee tee kategoriaan ehdottomasti.
Joillekkin liptonin räkä rökäle pussi kupin reunassa on teetä.
Ja Englannissa ei kyllä Liptonin pussiteetä juoda, koska merkki ei ole siellä edes myynnissä.
Olen sekakäyttäjä, aamulla juon kahvia ja muuten päivänmittaan teetä. Mahani ei kestä kahvia. Muutenhan joisin Cappucinoa napakalla vaahdolla, sokerilla aina.
Teelaaduista olen todella tarkka mitä valitsen ja tykkään hauduttaa teeni kotioloissa. Töissä käytän pussiteetä, usein Liptonin kokoelmia ja lempparini on ihan normaali Earl grey. Juhlateeni on valkoista teelaatua. Voin keskustella teeasioista, mutta ei ole tarvetta puhua niistä braissailumeiningillä.
Makunsa kullakin, mutta kyllä teenjuojille on lyöty turhaan leimaa otsaa jotenkin nirsoilijoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä suurin ongelma on se että useammat kahvin ja teen juojat pysyttelevät niissä tutuissa merkeissä.
Kannattaa kokeilla ihan rohkeasti papukahvia, eri paahtoa ja eri merkkejä. Paulig ei tosiaankaan ole maailman parhain kahvimerkki.
Eikä Lipton parhain teemerkki :)
En jaksa perustella.Aika tyhmä harhaan johtava huijjaus.
Toki voidaan me spesifikoida...
Minusta Twiningsillä on parempi ja moniöpuolisempi teevalikoima kuten Earl Grey, Lady Grey, Vanilla ja Lemon teet. Pussiteen juominen on aivan sama asia kuin suodatinkahvin juominen eli ei se valmistustapa tee siitä mitenkään huonompaa.
Tosin ihmetyttää jos joillakin on hyvin stereotyyppisiä näkemyksiä kahvin- ja teenjuojista. Itseäni eniten ihmetyttävät ne ihmiset, jotka eivät etenkään aamuisin tai iltapäivällä juo mitään kahvin, teen tai kaakaon kaltaista lämmintä juomaa. Minua ei kalja tai viinakset kiinnosta, mutta juon mielelläni erilaisia juomia kuten kurria, cokista ja täystuoremehua, sillä pelkkä vesi olisi aika tylsä juoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvinjuojilla haisee hengitys, hyhhyh.
Terv. Teenlipittäjä
Todellakin haisee ja se on ällöttävää.
Kenenkä tahansa hengitys haisee, jos ei viitsi pestä hampaita vähintääkin pari kertaa päivässä.
Jep, mutta kahvin juojilla hengitys haisee aina jokaisen kahvikupillisen jälkeen, vaikka harjaisivat hampaat aamuin illoin.
Kaikilla haisee henki, jos ei huolehdi hammashygieniastaan, ja - yllätys yllätys - ei syö mitään! Jos juo vain kahvia tai teetä päivän mittaan, ei syö ollenkaan eikä juo edes vettä, niin aivan taatusti haisee henki. Kuulemma huippumalleilla, jotka pysyttelee väkisin 0-koossa, kaikilla haisee henki ihan kaamealle, elleivät syö purkkaa jatkuvasti.
Juon nykyään teetä. Aikaisemmin olin kahvihifistelijä. Suosikkini oli etiopialainen luomukahvi tai eräs brasilialainen kahvi. Jauhoin pavut itse, ja join mielestäni maailman parasta kahvia. Etenkin etiopialaisen kahvin jälkimaku oli loistava ja pitkä; toffeeta, jne. Maistelin mustaa kahvia kuin laadukasta viiniä.
Sitten vatsani alkoi oireilla, vaikka en edes paljon tätä jumalaista juomaa juonut. Sitten tulivat vaihdevuodet. Tein selkeän havainnon: kofeiini lisää yöhikoilua. Ja muutama raivokohtauskin tuli koettua. Ihan vaan kofeiinin (ja vaihdevuosien takia).
Siirryin suoraan yrttiteehen. Nyt olen melkoinen (hiljainen, numeroa tekemätön) yrttiteen asiantuntija. Haudutan pannullisen esim. kamomillateetä teenlehdistä. Oikeasti se ei kai ole tee; yrttinen juoma vaan.
Mutta: yöhikoilut loppuivat. Mieli rauhoittui. Juon myös vihreää teetä. Suosikkini on kiinalainen vihreä tee. Vihreässä teessä on suuria laatueroja. Kofeiini ei sovi minulle, valitettavasti. (Vihreässä teessä on kofeiinia, mutta maltillisesti juotuna se ei aiheuta yöhikoiluja. Tosin juotuani gunpowderia pari pannullista päivän mittaan vapisivat kädet, sydän tykytti ja yöllä hikoilutti. Gunpowder jäi tauolle.)
On taatusti monia syitä, miksi ihmiset juovat mitä mitäkin lämmintä juomaa. Minulla terveyssyyt. (Uskon, että kamomillatee vähentää ahdistusta - oli miten oli, uskoa on puolet asiasta).
Ehkä joskus palaan sen etiopialaisen kahvin pariin....
Minullekaan kofeiini ei sovi, mutta pidän paljon kahvin mausta. Juon sikuria sen kitkerän kahvia muistuttavan maun vuoksi. Yrtti"teetä" ja rooibosta lisäksi. Sekä joskus harvoin hieman oolongia, vaikka siinä kofeiinia onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvinjuojilla haisee hengitys, hyhhyh.
Terv. Teenlipittäjä
Todellakin haisee ja se on ällöttävää.
Kenenkä tahansa hengitys haisee, jos ei viitsi pestä hampaita vähintääkin pari kertaa päivässä.
Jep, mutta kahvin juojilla hengitys haisee aina jokaisen kahvikupillisen jälkeen, vaikka harjaisivat hampaat aamuin illoin.
Ei muuten haise, jos juo hyvää kahvia ilman maitoa. Minulle tulee ns. kahvihengitys joskus työpaikan kahvista, muttei koskaan omasta suodatinkahvistani.
Kahvia juon. Teen juojat on aina vähän omituisia...
Miten palstan taso oli näin korkea kaksi vuotta sitten? Nykyään ei saa kuin parin sanan perusteluita.
Kahvia ehdottomasti.
En pidä teen mausta. Yritin joskus opetella juomaan teetä ja maistelin paljon erilaisia mutta mikään ei maistunut hyvältä.
Kahvia joisin, jos maha kestäisi. Vaihdoin teehen ja nyt olen siihen jo tottunut. Pulla ei kyllä maistu yhtä hyvältä teen kanssa.
Mitä ihmeen mielikuvia??
Jokainen syö ja juo sitä mistä
tykkää ja mitä tekee kulloinkin mieli
ja mitä kaapista löytyy.
Mikä juttu tää nyt on?
Juon kumpaakin. Kahvista olisi vaikeampi luopua, se kuuluu aamuihin. Juon sitä lähinnä vaan aamuisin ja joskus puolilta päivin. Olen joskus koittanut lopettaa kahvinjuontia ja silleen mennyt hyvin, että ei ole tullut mitään päänsärkyjä tms. mutta ei vaan päivä käynnisty samalla tavalla ilman kahvia. Iltaisin juon jotain uniteitä.
Teestä tulee mieleen Irlanti. Siellä sitä kiskotaan ihan kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Juon nykyään teetä. Aikaisemmin olin kahvihifistelijä. Suosikkini oli etiopialainen luomukahvi tai eräs brasilialainen kahvi. Jauhoin pavut itse, ja join mielestäni maailman parasta kahvia. Etenkin etiopialaisen kahvin jälkimaku oli loistava ja pitkä; toffeeta, jne. Maistelin mustaa kahvia kuin laadukasta viiniä.
Sitten vatsani alkoi oireilla, vaikka en edes paljon tätä jumalaista juomaa juonut. Sitten tulivat vaihdevuodet. Tein selkeän havainnon: kofeiini lisää yöhikoilua. Ja muutama raivokohtauskin tuli koettua. Ihan vaan kofeiinin (ja vaihdevuosien takia).
Siirryin suoraan yrttiteehen. Nyt olen melkoinen (hiljainen, numeroa tekemätön) yrttiteen asiantuntija. Haudutan pannullisen esim. kamomillateetä teenlehdistä. Oikeasti se ei kai ole tee; yrttinen juoma vaan.
Mutta: yöhikoilut loppuivat. Mieli rauhoittui. Juon myös vihreää teetä. Suosikkini on kiinalainen vihreä tee. Vihreässä teessä on suuria laatueroja. Kofeiini ei sovi minulle, valitettavasti. (Vihreässä teessä on kofeiinia, mutta maltillisesti juotuna se ei aiheuta yöhikoiluja. Tosin juotuani gunpowderia pari pannullista päivän mittaan vapisivat kädet, sydän tykytti ja yöllä hikoilutti. Gunpowder jäi tauolle.)
On taatusti monia syitä, miksi ihmiset juovat mitä mitäkin lämmintä juomaa. Minulla terveyssyyt. (Uskon, että kamomillatee vähentää ahdistusta - oli miten oli, uskoa on puolet asiasta).
Ehkä joskus palaan sen etiopialaisen kahvin pariin....
Olen yrittänyt aikani vakuutella itselleni
että pidän vihreästä teestä. On kokeiltu
monenlaiset lehdet kiinalaiset ja japanilaiset.
Kylmänä ja kuumana, höysteillä ja ilman.
Nyt myönnän jo että inhoan sitä.
Rooibosta ja kamomillaakin yritin, sama juttu.
Clipperillä oli ainoa ihana yrttitee mitä
olen juonut. Punaiset marjat. Mutta sitä ei
enää saa ainakaan Suomesta.
Uskon kyllä tuon kofeiinijutun.
Maun takia juon kahvini vain espressona
ja mieluiten valmistan sen itse. Suomessa
ei oikein käsitetä välineiden puhtauden merkitystä. Kahviloissa lirutellaan espressokonetta iltaan asti, jolloin se vihdoin puhdistetaan ja maku on sen mukainen.
Se etten juo suodatinlitkuja tuntuu olevan ongelma muille, ei mulle.
Teen juon mieluiten valkoisena tai keltaisena, kun sitä vain löytää.
Mihin muuten unohtui kaakao?
Kotona lisään kahviin mielellään raakakaakaota. Hyvää. Ja intiaanisokeria.
Juon molempia, aloitan aamuni teellä, siirryn kahviin ja palaan taas iltapäivällä teehen.
Kyllä se riisi on juotuna parempi kuin maitohera.