Windows 8 jumissa, mitä teen?
Minulla on 2 viikkoa vanha kone. Tänä iltana se alkoi itsekseen, kesken koneen käytön, asentaa jotain Windows-päivityksiä. Se pyöritti niitä vaikka kuinka kauan. Nyt ruudulla on jo 2 tuntia lukenut: Failure configuring Windows updates. Undoing changes. Don't turn off your computer.
Mitä minä nyt teen? Yritin tabletilla netistä etsiä vastauksia, mutta en minä tajua koneista mitään enkä niistä vastauksistakaan. Opiskeluhommat olisi pitänyt saada tehtyä ja nyt kone vaan jumissa ja minusta riippumatta, koska ei edes kysynyt, haluanko päivittää.
Yritin katsoa microsoftin sivuilta jotain asiakastukea, mutta ne laskuttaa lähes 90€, jos sinne soittaa! Miten voi olla, että ihmisiä pakotetaan koko ajan päivittämään konetta, sitten se päivitys ei toimi ja saat maksaa, kun pyydät tuotetta valmistavan yrityksen korjaavan vian?!
Mitä minä nyt teen? Heitän koneen roskiin ja kaivan kuvetta toisen 500€ verran, jotta saan ostaa uuden koneen, joka jumissa taas 2 viikon päästä? En ehdi viedä konetta jonnekin korjattavaksi, niillä on aina 2 viikon jonot, maksaa maltaita ja mun pitää saada hommat tehtyä nyt!
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 02:53"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 02:46"]
Jos kone vain jankkaa sitä virheilmoitusta, eli on jäänyt jumiin, niin ratkaisu on se, että kone pitäis sammuttaa, jonka jälkeen se avataan uudestaan vikasietotilassa (tapauskohtaista miten missäkin koneessa siihen pääsee), jossa sitten poistetaan viimeksi asennetut päivitykset, jotka ne ongelmat aiheutti. Sen jälkeen kone taas kiinni ja seuraavalla kerralla sen pitäis käynnistyä normaalisti.
Itse en ole vikasietotilaa joutunut käyttämään omassa Windows 8 koneessa, joten en vielä tiedä sitä miten siihen pääsee. Google tietenki auttais. 5
[/quote]
No mulla ei ole hajuakaan, miten siirtyä vikasietotilaan enkä taatusti osaisi siellä mitään tehdäkään. Jollain kansainvälisellä sivulla kehotettiin avaamaan joku tila jostakin ja korvaamaan pätkä koodia tai jotain toisella. Yhtä hyvin mulle voitaisiin antaa ukon käyttöohjeet ja sanoa, että lähdepä koelennolle.
[/quote]Lukaiseppa edellinen viestini. Kirjoitellaan vähän päällekäin. Kun kone käynnistyy vikasietotilassa, ei se paljoa eroa normaalista. Siellä sitten menet ohjauspaneeliin ja etsit kohdan päivitykset ja sieltä niitä voi poistaa. Koska ne päivitykset vaikuttais nyt olevan ongelman aiheuttaja.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 02:53"]
Tässä olis ohjeet kuinka windows 8 pääsee vikasietotilaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11025110
Eli sun pitäis sammuttaa kone ja avata se uudelleen ja heti kun se käynnistyy painaa noita ohjeen neuvomia näppäimiä. 5
[/quote]
No siinähän ne ukon ohjekirjat tulikin. :) Kiitos, kun yritit auttaa. Nyt on pakko mennä nukkumaan. Huomenna soitan Microsoftille ja kysyn, että mitäs tehdään, mulla jäi opiskelutehtävä ja 1500€ arvoinen työteksti palauttamatta ajallaan, että minne nyt laitan teille sen laskun. Työn tilaajaa ei jaksa kiinnostaa, miksi jäi palauttamatta, jäi kun jäi ja mahdollisesti menetän yhden asiakkaan.
En oo kyllä satavarma toimiiko tuo ohje käynnistyksen yhteydessä. Siinä alussa mainittiin F8. Voi olla että se on sekin mitä pitää painaa. 5
No jos mä sitten kokeilen vielä... Mutta eikö kone ala sitten asentaa niitä päivityksiä uudelleen heti, kun kytken sen verkkoon?
Ok. Toivottavasti saat huomenna selvitettyä homman virkeimmin silminkin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 03:00"]
No jos mä sitten kokeilen vielä... Mutta eikö kone ala sitten asentaa niitä päivityksiä uudelleen heti, kun kytken sen verkkoon?
[/quote]Jos pääset vikasietotilaan ja ohjauspaneelissa päivitysten luo, niin laita pois valinta autommaatiset päivitykset, vaikka se lukeekin muka suositeltuna.
Pelkään vaan, että joku koiranleuka voi laittaa verkkoon ohjeet, joita noudattamalla koko kone on kohta lopullisesti sökö... Ehkä mä en ala itse yrittää nyt ainakaan väsyneenä. Vien sinne Kodin Anttilaan ja sanonu tehkää jotain. Ne varmaan vaan toteaa, että menee maahantuojalle. Ja Hän maahantuoja sanoo, että he vastaa vaan raudasta, ohjelmisto-ongelmat ei kuulu heille. Ja Microsoft sanoo, että mikään ongelma ei kuulu heille, ota yhteyttä maahantuojaan...
Rahat pois kuluttajalta, se fiilis tässä tulee. Myydään sille roskaa, sitten sen on pakko taas ostaa uusi.
Minullakin on tuo sama tietokone. Ja ensimmäinen kerta, kun se alkoi päivittämään, kesti 1-2 tuntia. Kauan sinulla ap on kestänyt?
Kehottaisin sammuttamaan koneen jos se ei nyt millään päivitä.
Mutta sinulla menee taas pari tuntia (ehkä). kun päivittelet konettasi. On tuo Windows 8 vähn ärsyttävä, kun siinä kestää nuo päivitykset.
Muuten aiva mahtava! :)
Mulla tuo kone maksoi 400-500€.
Kallis tietokone.
Meillä kone sekos täysin kun ehdotti Windows 8.1 päivittämistä. Onneksi oli takuuta jäljellä ja saatiin korjattua.. Tosta oli uutisissakin että monet koneet seonnut ton päivityksen takia :/
Itselleni tuli myös tuo sama ongelma. Nyt ongelmana on vain se, etten saa sitä vikasieto tilaan millään ilveellä. Yhteensä 8 tuntia on tuota virheilmoitusta pyörittänyt. Ja tietenkään tuota samaa konetta ei enää myydä :(
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 02:48"]
Saako muuten nykykoneisiin enää asennettua Dossia? Minulla on levyt ja juuri tuo wp:kin tallessa. Pitäisi varmaan kytkeä vanha levykeasema vielä.
[/quote]
Eipä taida olla enää uusissa koneissa korppuasemalle paikkaa mihin liittää.
Kannattaa siirtää ne levykkeiden tiedot CDlle tai edes usb tikulle, jos ne levykkeet edes enää toimii.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 02:46"]
Jos kone vain jankkaa sitä virheilmoitusta, eli on jäänyt jumiin, niin ratkaisu on se, että kone pitäis sammuttaa, jonka jälkeen se avataan uudestaan vikasietotilassa (tapauskohtaista miten missäkin koneessa siihen pääsee), jossa sitten poistetaan viimeksi asennetut päivitykset, jotka ne ongelmat aiheutti. Sen jälkeen kone taas kiinni ja seuraavalla kerralla sen pitäis käynnistyä normaalisti.
Itse en ole vikasietotilaa joutunut käyttämään omassa Windows 8 koneessa, joten en vielä tiedä sitä miten siihen pääsee. Google tietenki auttais. 5
[/quote]
No mulla ei ole hajuakaan, miten siirtyä vikasietotilaan enkä taatusti osaisi siellä mitään tehdäkään. Jollain kansainvälisellä sivulla kehotettiin avaamaan joku tila jostakin ja korvaamaan pätkä koodia tai jotain toisella. Yhtä hyvin mulle voitaisiin antaa ukon käyttöohjeet ja sanoa, että lähdepä koelennolle.