Käsitöistä kiinnostuneet tänne! Joululahjaideoita
Käsitöillä tarkoitan siis ihan näitä neulontajuttuja yms, ennen kuin joku ehtii keksimään jotain muuta. :)
Olen itse nyt hurahtanut käsineulontaan! Nopeasti saa aikaan esim. huivin.
Nyt olisikin mietinnässä joululahjat, jotka tänä vuonna haluaisin tehdä kaikki itse.
Mistä löytyisi parhaimmat ja hauskimmat ohjeet huiveihin, pipoihin, takkeihin...?
Villasukkia en kudo, koska en osaa kantapäätä, vaikka kuinka yritän katsoa kuvallisia-, kirjallisia- ta video-ohjeita.
Mitä te kudotte joululahjaksi?
Entä mitä ihmiset tykkäävät ommella?
Itse olen nyt ommellut kissoille ja koirille fleece -päällysteisiä petejä, joita on ostettukin minulta. Ompelen myös kauppakasseja sekä patalappuja ja -kintaita. Mitähän muuta sellaista hyödyllistä voisi tehdä?
Ideoita :)
Kommentit (17)
Minulla on kotona iso kasa Suuri Käsityö -lehtiä, joista haen inspiraatiota. En välttämättä tee suoraan mitään mallia, mutta voin poimia kivan kirjoneuleen tai palmikkomallin ja soveltaa sitä johonkin muuhun työhön. Osaan tehdä perus pipot, lapaset, sukat, säärystimet ym. ilman ohjeita, ja tarkemmat mallit muotoutuvat fiiliksen mukaan langoista ja pintakuviosta riippuen.
Yksi toimivaksi havaittu lahjaidea on ranteenlämmittimet. Ne syntyvät nopeasti, eikä niihin mene paljon lankaa. Neulotaan kuten lapaset, mutta peukalon kohdalle jätetään vain reikä, ja koko työ päätellään, kun koko kämmenselkä jää peittoon. Alkuun on hyvä tehdä vähän joustinneuletta, ettei työ rullaannu, ja kämmenpuoli kannattaa tehdä sileää neuletta, mutta kämmenselkään voi laittaa vaikka mitä palmikoita. Pitsineule toimii myös kauniisti.
Aika suuritöistä, jos et ole tottunut kutoja, mutta: säärystimet. Sain juuri lahjaksi tädiltäni sellaiset ja ovatkin tosi lämpöiset ja ihanat. Viimeksi olivat muotia kasarilla. Olisi kiva lahja talven kylmyyteen.
- ai kappas, näitä onkin jo ehdotettu. Taitaa olla hitti jälleen.
Voisit myös virkata puuvillalangasta patalappuparin. Tai glögilasien alle lasinalusia, pitsivirkkausta.
Paras käsityöihmisten sivusto. Tänne on koottu valtava määrä ohjeita.
Naisille, varsinkin nuorille, kannattaisi neuloa tuubihuivi. Miehille sitten vaikka peruskaulaliina. Vaate- ja koristelahjat on aina vähän riskejä, varsinkin jos ei ole varma toisen mausta, joten värejä kannattaa harkita tarkkaan lahjan saajaan mukaan.
Mä oon virkannut pikkukoreja ja isompiakin paksulla virkkuukoukulla (8) paksusta kuteesta tai langasta. Jos ei halua ostaa valmista esim. trikookudetta, voi leikata vaikka vanhoja T- paitoja nauhaksi ja virkata siitä. Leikkaaminen on kyllä tosi sottaista puuhaa, joten suosittelen tekemään sen ulkotiloissa. Korin voi täyttää millä vaan, vaikka karkeilla tai jollain kosmetiikalla, riippuen lahjaansaajasta. Nää korit on olleet ystäväpiirissäni tosi suosittuja. Multa on pyydetty ohjetta ja opetusta korinvirkkaukseen useasti.
Vetoketjullinen villatakki on kätevä lahja.
Villatakki olisi kyllä todella ihana lahja, tosin aika isotöinen - ainakin minulle... :-) Tai torkkupeitto.
Käsityöihmiset, vinkkailkaapa myös hyviä nettikangaskauppoja, joista voisi löytää edullisesti tarpeita tilkkutäkkeihin!
Kiitos paljon kaikille ihanista vinkeistä!
Nro 13: Itse tilaan aina kankaat täältä: http://www.kangastukku.com/?
Mielestäni edullista, parissa päivässä perillä, löytyy myös "jämäkankaita", pusseissa tai pakan päitä..:)
Haluaisin tehdä villatakin, mutta en tiedä osaanko :(
ap
Drops Design - ilmaisia neuleohjeita
http://www.garnstudio.com/lang/fi/kategori_oversikt.php
Täältä löytyy myös ohjevideoita.
Bambulangasta tiskiliina! Muodikas, helppo antaa kenelle vain, nopeahko neuloa tai virkata, käytännöllinen.
Tein poikaystävälle kirjan jossa on kuvia minusta tekemässä käsitöitä.
Minä ompelen tänä jouluna miehelleni, isälleni ja appiukolle hupparit. Läheisimmille tädeille ja kavereille ompelen oikean mittaiset laudeliinat+tyynyt ja sisarusten lapsille vaatetta tunika/peruspaitaa :)
Teen myös koruja, mutta viime vuonna ompwlin naispuoleisille meikki/pesuainepussit ja laitoin sisään samanväriset korvakorut ja miehille vain pesuainepussit :)
Mulla on ainakin juuri työn alla talvipipo Novitan Hile -langasta :) Pipoja on tosi kiva tehä ja vois olla lahjaideanakin aika hauska. Niitäkin voi tehä niin monenlaisia, tavallisia tai vähän persoonallisempia aina lahjan saajan mieltymysten mukaan :)
Ja noista sukista tuli mieleen että mullakin on ihan sama ongelma. Osasin kyllä joskus tehdä kantapäänkin, mutta se taito unohtui nopeasti :D Jos yhtään kiinnostaa niin suosittelen kokeilemaan putkisukkia. Ne on ainakin helppoja kun ei tarvi neuloa kantapäätä erikseen :)
Vielä yhtenä ideana: Miten olisi säärystimet? ;)
Ainakin jotain ideoita ja ohjeita löytyy osoitteesta punomo.fi
Mä sain viime jouluna sellaisen virkatun pikku maton kaveriltani..Koristaa nyt makuuhuonetta ja on just passeli sängyn eteen.Aamulla,kun sängystä nousee ja laskee jalkansa matolle,tulee heti kaveri mieleen.Näin oli kaveri ajatellut.
Nro 2: Putkisukkia voisikin kokeilla! Säärystimiä en ole ikinä tehnyt, joten eiköhän laiteta sellaisetkin toteutuslistalle :) Kiitos vinkeistä.
Nro 3: Olipa mukava lahjaidea tuo matto! Ja varmasti muistaa aina kaverin :)
Lähdenpä tästä pipoa neulomaan...
ap