Gallup !!! Ikkuna keittiön kaappien välitilassa ?
Hei kaikki rakentaneet sisaret. Nyt kovasti muodissa olevat ikkunat keittiön kaappien välitilassa. Onko toimiva ratkaisu? Varmastikin antaa hieman valoa, mutta onko vaikea pitää puhtaana? Tarviiko kenties peläta että keittiöpuuhissa menee rikki?
Jos vastustat lasia, mitä suosittelisit?
Kommentit (9)
Toisaalta tykkään, toisaalta en. Tuo mukavasti valoa ja jää edes se kohta työtilasta vapaaksi kun ei siihen ikkunan eteen viitsi tavaraa kasata. Ja meillä ruokapöydästä (joka on ison ikkunan edessä) näkee ulos myös tosta pikkuikkunasta.
Miinuspuolia on sitten se mitä joku tossa jo mainitsikin, eli naapuri näkee siitä sisälle. Tai meillä ei edes näe, mutta itsellä on sellainen olo että näkee. Meillä naapuriin on matkaa noin 30metriä ja naapurin terassi on meidän keittiöön päin. Itsestä tuntuu että näkevät terassilta suoraan meidän keittiöön (kun mekin kerran nähdään sinne), mutta ei sieltä oikeasti näe, ollaan käyty testaamassa :-) Joka kerran kun vähemmissä vaatteissa keittiössä hääräilen, tarkistan kuitenkin ovatko naapurit terassillaan...
Siivouksesta en ole ottanut paineita. Kyllähän ikkunaan roiskeita tulee, mutta putsataan jahka ehditään... Uudessa talossa tietysti pienetkin roiskeet näkyy helpommin, mutta meillä kun ei muutenkaan enää niin putipuhdasta kaikki ole.
Uuteen taloon arkkitehti suunnitteli alkuun samanlaisen ikkunan, mutta vaihdettiin se isoon kun tila antoi myöden.Ei siis haittaa meitä vaikka siitä kohtaa yläkaapit jääkin pois. Odotan jo niitä leipomisia ja ruuanlaittoja kun saan katsella samalla ikkunasta ulos :-) Ja siinä ei ole toista taloa edessä vaan meidän oma piha joka rajoittuu metsään.
Itse siis ehkä miettisin eniten sitä minne päin se ikkuna on, ja seuraavaksi sitten sitä onko siitä mitään hyötyä. Välitilan ikkunasta kun ei ainakaan seisten maisemia katsella...
Pesualtaan/työtason takana, 80 cm leveä. Meillä ei muita ikkunoita keittiötilassa olekaan, joten siitä tulee edes vähän päivänvaloa. Ikkuna on talon takapuolella ja muutaman metrin päässä on korkea kallio, joten siitä suunnasta ei taatusti kukaan sisään kurkistele :) Ja niin kuin joku taisi mainita, niin ainakin ikkunan kohdalta työtaso pysyy tyhjänä kaiken maailman tavaroista, mitä muuten tuntuu kertyvän. Keväällä kasvatin ikkunalla taimia ja sopii siihen muutama yrittiruukkukin.
Ihan hyvin ikkuna pysyy puhtaana enkä ole sitä sen useammin pessyt kuin muitakaan ikkunoita. Ikkunaa valitessa kannattaa muistaa se, että hana voi estää ikkunan aukaisemisen eli meilläkin on kiinteä ikkuna.
Meillä on kulmissa 2*n. 1m pituista ikkunaa, jotka antavat ihanasti valoa muuten aika pieneen avokeittiöömme. Kumpikin ikkuna on kulmittain kadulle, mutta en ole koskaan pitänyt sitä häiritsevänä - ehkäpä sen vuoksi koska meillä on välikössä sälekaihdin jolla ikkunan saa kätevästi " kiinni" esim iltaisin. (Meillä on muitakin ikkuinoita tuonne kadulle, jotka kyllä häiritsevät enemmän - verhoilla siitäkin selviää.)
Tavaroita ei meillä jostain syystä kerry tasoille, ehkäpä siistäkin syystä että ne ovat puuta ja olemme tottuneet kaikki turhat asiat pitämään pois tasoilta (keittiömme ei tosiaan ole kovin kookas). Tämä on ihan tottumiskysymys, muuten talomme on aina ihan pommin jäljiltä :)
Minä ainakin suosittelen lämpimästi jos keittiöön ei ole muita ikkunoita tulossa.
Meille noita tulee keittiöön kaksi (ei muita ikkunoita), mutta vasta talopaketti tontille saapui joten kokemuksia ei ole :)
Talo on valmistunut vuonna 2002, joten 4,5 vuotta ne siinä ovat olleet.
Yksi metrin ikkuna on juuri vesipisteen takana. No siihen kyllä roiskuu, mutta ei se haittaa. Yleensä pesen sen samalla kun wc:n peilin, ruiskutan ikkunanpesunestettä sellaisessa suihkupullossa ja pyyhin talouspaperilla. Tuo ihanasti valoa! Laita vaan rohkeasti!
Vastauksia pyydettiin " rakentaneilta sisarilta" , mutta ehkäpä tähän sopii " remontoivan veljenkin" kommentoida...
Tuohon siivouspuoleen en ota kantaa, mutta ainakin meillä välitilan ikkuna tulee tuottamaan ongelmia remontissa. Paritalo on valmistunut -85, jolloin ilmeisesti tyylinä on ollut tehdä keittiöiden alakaapistoistakin matalampia. Meillä siis pöytätaso ja tiskipöydän takana oleva välitilaikkuna ovat 85 cm korkeudella betonilaatta-muovimattolattiasta. Itse pitkähkönä henkilönä haluaisin ilman muuta nostaa remontissa uudet tasot vähintään 90 cm korkeuteen, mutta sepä ei ainakaan siinä ikkunan kohdalla tule onnistumaan, koska ikkuna ei sitten mahtuisi aukeamaan ja näyttäisikin typerältä. Kokonaisuutta heikentää entisestään aikomus laittaa lattialämmitys ja laattapinta muovimaton tilalle, jolloin vielä lattiapintakin nousee ainakin pari senttiä. Ei hyvä.
Taitaa olla ainoa ratkaisu laittaa siihen ikkunan kohtaan matalampi taso, mutta silloin siihen kohtaan ei ainakaan tiskipöytää voi enää laittaa. Minä kun en halua kyykyssä tiskata...
No, tämä oli siis näkökulma vanhaan rakennukseen. Uuteenhan toki ikkunan voi jo valmiiksi rakentaa riittävän korkealle. Meillä ikkunaa on paha lähteä siirtämään ylemmäksi, koska samalla pitäisi tietysti naapurinkin ikkunaa nostaa, ja heillä ei siihen ilmeisesti ole tarvetta.
Viisi vuotta sitten suunnittelimme keittiön välitilaan ikkunaa juuri tiskialtaan yläpuolelle. Kun taloa rakennettiin (itse kappaletavarasta) tajusin, että niin matalasta ikkunasta en katsele tiskatessa ulos. Lisäksin mietin, että pahimmassa tapauksessa ikkunasta on iloa vain ohikulkijoille jos satun pimeänä vuodenaikana hilpaisemaan keittiöön vähissä vaatteissa tai ilman. (Vaikka se ei kovin monia varmaan kiinnostaisikaan.) Niinpä laitoimme ikkunan tiskikaapin yläpuolelle. Nyt valoa tulee vieläkin paremmin ja kaapi n päällä olevat kasvit mm. rahapuu kukoistaa ja valo leikkii värikkäissä lasiesineissä. Aiemmin ihastelemaani välitilaikkunaa en ole kaivannut sillä tajusin silloin, että minua vaivaa kamalasti jos talossa on ikkuna, josta joku voi nähdä sisään ilman että itse huomaan sitä. Fobiansa kullakin. ; )
Nyt tuttavani uudessa talossa on välitilaikkuna ja ihmettelen sitä sillä keittiössä on jo suuri ikkuna eikä valosta ole puutetta. Naapurin sisääntulopihalta on nyt loistavat näkymät heidän talonsa hermokeskukseen, mutta he itse eivät näe kumartumatta mihinkään. Eri asia jos ruokapöydässä istuessa voisi hyödyntää ikkunan, mutta ei sieltäkään näe.
Miksikähän lasitiiliä ei käytetä keittiöissä. Olisipa villiä nähdä talo, jonka L-mallisen keittiön välitilat olisivat läpinäkymätöntä, mutta valoa tuovaa lasitiiltä. Taitaa olla out jo koko lasitiili, mutta mietiskelinpä vain.
kahvinkeitintä, yleiskonetta ja purnukkaa, jossa on jotain puulastoja.
Eli en välttämättä laittaisi tästäkään syystä. Ja ikkuna tosiaan antaa ulkopuolisille aika loistavan näkymän keittiöösi ilman että itse huomaat sitä...
Naapureilla on sellainen ja ikkuna vielä kadulle päin. Ohikulkiessa ei voi olla näkemättä suoraan keittiöön kaikkia tavaroita, joita tasolla ajelehtii ja lisäksi näkee hyvin keittiössä puuhailevan naapurin. Itse en tykkäisi sellaisesta.