Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lukea sairaanhoitajaksi jos ei halua 3vuorotyötä?

Vierailija
02.10.2014 |

Ihmettelen usein tätä...Olen kätilö ja ollut sairaalamaailmassa yli 10v, usein on uusia nuoria vastavalmistuneita s-hoitajia ja kätilöitä jotka miel eivät halua esim yötyötä/viikonlopputyötä jne...miksi sitten opiskella sitä alaa kun pääosin on vuorotyö edessä? Teen edelleen enemmän öitä kun nuoria vastavalmistuneita. Nyt pomo päättänyt että kaikki tekee 3 tai 4 yötä listassa (3 viikon jakso), odotan koska valituksia alkaa tulemaan....

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:45"]Arvon pillunronklaaja-ap, sairaanhoitajan ei ole mikään pakko tehdä 3vuorotyötä. Itse työskentelen tyytyväisenä yksikössä jossa on pääsääntöisesti vain aamuvuoroa. Ei sun sädekehä kiillä yhtään sen paremmin vaikka teetkin vuorotyötä.
[/quote]
Sulla näyttää kiiltävän.

Vierailija
22/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:45"]

Arvon pillunronklaaja-ap, sairaanhoitajan ei ole mikään pakko tehdä 3vuorotyötä. Itse työskentelen tyytyväisenä yksikössä jossa on pääsääntöisesti vain aamuvuoroa. Ei sun sädekehä kiillä yhtään sen paremmin vaikka teetkin vuorotyötä.

[/quote]

ap täs, en todellakaan ajatellutkaan että kiiltäisi, mistä semmoista sait päähäsi? Ihmettelen vain että miksi ei ole valmistautunut vuorotyöhön kun kerran lähtee sh:ksi tai kätilöksi opiskelemaan? simppeli question.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle selvisi vasta opiskeluvaiheessa ettei vuorotyö ole mun juttu. Ei kuitenkaan mitään järkeä jättää koulua kesken jos muuten työ tuntuu kivalta. Päivätyöpainotteisia hoitoalan työpaikkoja on tosi paljon, kuten polit, päiväkirurginen toiminta, yksityissektori, kotisairaanhoito, you name it.

Sekä päivätyössä että vuorotyössä on hyvät ja huonot puolet, mutta kun kerta valinnanvapaus on, niin eikö se ole vain hyvä asia, että löytyy molempia vaihtoehtoja runsaasti.

nro18

Vierailija
24/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen sairaanhoitajaksi ja tiedostan jo nyt, että tulen tekemään vuorotyötä vain ensimmäiset max 5 vuotta, jolloin kerrytän työkokemusta. Kun perhe-elämä tulee mukaan kuvioihin, pyrin päivätyöhön. Olen myös harkinnut jatkavani opintojani opettajaksi tai ylihoitajaksi. Monia ovia on avoinna ja jos on varaa valita päivätyön ja yötyön välillä, niin miksi ei sitä tekisi.

N20

Vierailija
25/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:10"]Sairaanhoitajana voi olla muuallakin kuin sairaalassa arvon kätilö. Kotihoidossa tuskin on paljon yö/vkl töitä sairaanhoitajille, paitsi päivystysviikonloput. [/quote] Kätilöhän kertoi työkavereistaan. Synnytysosastot tuskin siirtyvät päivätyömalliin koskaan.

[/quote]

Kyllä sekin nähdään vielä jonain päivänä. Synnytyksistä säästetään jo nyt vähentämällä yksiköitä keskittämällä toimintaa isompiin ja isompiin teollisiin yksiköihin.

Kun suurin kustannus on työvoima ja vuorotöihin ei saada halukkaita, on paine nostaa yövuoron hintaa. Vaihtoehtona lisäkuluille ikuisessa säästöpaineessa on ajoittaa synnytykset ja hoitaa yhteiskunnan kustantama toiminta päivävuorossa. Ennen sitä asialle ehditään saada vankat tutkimuksiin pohjaavat perustelut turvallisuudella ja terveydellä aivan kuin isommille yksiköille. Ehkä ensin aletaan ajoittamaan pidemmältä synnyttämään hakeutuvien synnytyksiä.

Terveydenhuolto ja etenkin sairaalat on jo nyt isoja tuotantoyksiköitä, joissa eri osastoilla hoidetaan eri oireita. Ei sairaaloissa ole todellisia potilaisiin keskittyviä yksiköitä, kun potilasosastojenkin yövuorot saavat palkan siitä, kun hoitavat yövuoroa. Tunneista maksetaan ja suorituksista, ei potilaan hoidosta. Laatulisätkin palvelevat vain teollisia standardeja, laatu tulee kun mitattavat suureet on kohdallaan.

Vierailija
26/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain paikoissa pomo ei anna tehdä pelkkiä yövuoroja vaikka haluaisi :O