Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lukea sairaanhoitajaksi jos ei halua 3vuorotyötä?

Vierailija
02.10.2014 |

Ihmettelen usein tätä...Olen kätilö ja ollut sairaalamaailmassa yli 10v, usein on uusia nuoria vastavalmistuneita s-hoitajia ja kätilöitä jotka miel eivät halua esim yötyötä/viikonlopputyötä jne...miksi sitten opiskella sitä alaa kun pääosin on vuorotyö edessä? Teen edelleen enemmän öitä kun nuoria vastavalmistuneita. Nyt pomo päättänyt että kaikki tekee 3 tai 4 yötä listassa (3 viikon jakso), odotan koska valituksia alkaa tulemaan....

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 18:00"]

Joissain paikoissa pomo ei anna tehdä pelkkiä yövuoroja vaikka haluaisi :O

[/quote]

Ja joissakin paikoissa ovat yököt erikseen, aamu- ja iltavuorojen tekijät eivät tee yövuoroja kuin poikkeustapauksissa.

Vierailija
2/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tarvitse tehdä kuin yksi yö listassa. Sen pää kestää hyvin. Meillä on onneksi hoitajia, jotka haluavat tehdä yötyötä. Kahden tienaavan perheessä ne yötyölisätkään eivät ole ihan välttämättömät. Monelle ne kuitenkin ovat. Monet nuoret sh:t varmaan pelkää yötyötä, siksi että on vuorossa enemmän yksin ja vailla tukea vanhemmista kollegoista kuin päivällä jolloin saattaa lääkärikin olla läsnä osastolla. Se että joku ilmoittaa opiskeluvaiheessa ettei "aio" tehdä yötyötä, ei ole välttämättä mikään kiveenhakattu  ja harkittu päätös, vaan osa ammatillista kasvua ja sen pohdiskelua, onko ala oma vai ei. Hoitoalahan kärsii imagovaikeuksista ja moni hoitaja kokee alemmuutta ammattinsa takia. Mä en ottaisi niin kauheaa stressiä opiskelijoiden puheista. Totuushan kuitenkin on se, että päivätöitä on vähemmän tarjolla ja palkka voi olla tonnin huonompi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea valitus taas ihan naurettavasta asiasta. Minä en mielelläni tee vuorotyötä ja olen juuri valmistunut sairaanhoitajaksi. Se ei tarkoita, ettenkö joskus voi tehdä, mutta annan mielelläni ilta- ja yövuorot sellaisille, jotka niitä haluavat tehdä. Sairaanhoitajille on tarjolla aika paljon päivätyötä, koko ajan lisääntyvästi, koska yhä enemmän vuodeosastoja muutetaan polikliinisiksi ja ympärivuorokautisia päivystysyksiköitä samaten. Ap:lla ei ole ongelmaa, jos ei halua tehdä siitä ongelmaa. 

Vierailija
4/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi koska ala kiinnostaa mutta vuorotyö ei. välttämättä. kyllä itekki aion ensijaisesti hakeutua päivätöihin alalle. jos en pääse niin sit en. so what? ne tekee jokka haluaa...

Vierailija
5/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajana voi olla muuallakin kuin sairaalassa arvon kätilö. Kotihoidossa tuskin on paljon yö/vkl töitä sairaanhoitajille, paitsi päivystysviikonloput.

Vierailija
6/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sairaanhoitaja voi muutakin työtä tehdä kuin sairaalatyötä.

Vierailija
7/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin olen ihmetellyt jo vuosia. Yllättävän paljon on sh-opiskelijoita, jotka ilmoittavat heti kättelyssä, etteivät aio vuorotyötä tehdä. Minkä ihmeen takia opiskella alalle, joka pääsääntöisesti on vuorotyötä? En vaan ymmärrä?? Toki päivätyöpaikkojakin on, muttei voi laskea niiden varaan. "Riski" joutua vuorotöihin on olemassa.
t.vanha sh

Vierailija
8/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:10"]Sairaanhoitajana voi olla muuallakin kuin sairaalassa arvon kätilö. Kotihoidossa tuskin on paljon yö/vkl töitä sairaanhoitajille, paitsi päivystysviikonloput.
[/quote]
Kätilöhän kertoi työkavereistaan. Synnytysosastot tuskin siirtyvät päivätyömalliin koskaan.

Vierailija
9/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tajunnut opiskeluvaiheessa että minulle ei sovi vuorotyö. Opiskelin kätilöksi. Vaihdoin sitten terkaksi. Varsinkin perhe-vuorotyö yhdistelmä on minulle sietämätön. Ei sitä nuorena aina tajua.

Vierailija
10/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vois laittaa ne osastolle palkatut uudet työntekijät laittaa allekirjoittamaan sopimuksen, missä työntekijä sitoutuu hullunmyllyyn. sillon ei oo naputtamista. itteeni ei kyllä 3vuoro noin pasklla palkalla kiinnosta ja aionkin hakeutua päivätyöhön

Vierailija
11/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä vaiheessa opintoja työn kerrotaan olevan 3vuoroa?

Vierailija
12/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole välttämättä kiinni siitä, haluaako vai eikö. Monelle se 3-vuorotyö ei vain sovi. Yötyön haitat terveydelle tunnetaan, ja toiset ovat niille herkempiä.

Vierailija
13/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se oikeasti menee. Kukaan ei halua öitä tehdä. Kun sitten joku ilmoittaa, että hänelle sopii yötyö, voi tehdä niitä paljon, aletaan raakkumaan, että toi yks vaan rikastuu ja miksi me muut ei saada öitä

Vierailija
14/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sh-kaverilla taas tilanne, että mies on tylysti ilmoittanut, että nyt hankit normaalin päivätyön. Mies kun haluaa omien töiden jälkeen mahdollisuuden lähteä kavereiden kanssa harrastamaan milloin huvittaa ja vaimon oltava lasten kanssa kotona. Nyt, kun vaimo sh, niin joutuu sovittelemaan menoja. Mieshän ei halua olla lapsissa kiinni!

Ja ennen kuin joku sanoo, että mitäs valitsi sellaisen miehen, niin on oikeasti mies, jolta ei tuollaista kommenttia olisi uskonut kuulevansa koskaan. Sellainen reipas partiopoika-tyyppinen ja tunnolliselta vaikuttava kaveri. Mutta oikeat karvat paljastui, kun vaimo alkoi vahingossa odottaa toista lasta - mies vaati aborttia, koska HÄNEN pitää päästä HARRASTAMAAN.

Vierailija
15/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan työtä ilman yövuorojakin MUTTA pääsääntöisesti on vuorotyötä, ja riski pieni päästä päivätöihin. Perheelämän kanssa toki välillä hankalaa mutta lapsethan tottuu, teinit eivät edes muusta tiedä. Kesti minullakin tottua tähän, meni yli 3 VUOTTA ennen kun osasin NUKKUA kunnolla päivisin (ennen heräsin jo klo 12-13 kun pitää saada unta jopa klo 16 asti että jaksaa vielä yövuoroon).

Vierailija
16/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:29"]missä vaiheessa opintoja työn kerrotaan olevan 3vuoroa?
[/quote]
Ennen opintojen alkua. Jos ei ole ämpärissä kasvanut.

Vierailija
17/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:29"]missä vaiheessa opintoja työn kerrotaan olevan 3vuoroa?
[/quote]
Ennen opintojen alkua. Jos ei ole ämpärissä kasvanut.
[/quote]
Joo mutta kropan sopivuus vuorotyöhön selkenee vasta ajan kanssa. Itselle harkat on ollut sietämättömiä, ajattelin että johtuu tottumattomuudesta muttaen tottunut ikinä.

Vierailija
18/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:33"]Mun sh-kaverilla taas tilanne, että mies on tylysti ilmoittanut, että nyt hankit normaalin päivätyön. Mies kun haluaa omien töiden jälkeen mahdollisuuden lähteä kavereiden kanssa harrastamaan milloin huvittaa ja vaimon oltava lasten kanssa kotona. Nyt, kun vaimo sh, niin joutuu sovittelemaan menoja. Mieshän ei halua olla lapsissa kiinni!

Ja ennen kuin joku sanoo, että mitäs valitsi sellaisen miehen, niin on oikeasti mies, jolta ei tuollaista kommenttia olisi uskonut kuulevansa koskaan. Sellainen reipas partiopoika-tyyppinen ja tunnolliselta vaikuttava kaveri. Mutta oikeat karvat paljastui, kun vaimo alkoi vahingossa odottaa toista lasta - mies vaati aborttia, koska HÄNEN pitää päästä HARRASTAMAAN.
[/quote]

Miehen olisi itse pitänyt valita sellainen vaimo, jonka koulutus mahdollistaa päivätyön. Vain idiootti ei ymmärrä, että hoitotyö on kolmivuorotyötä.

Vierailija
19/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:30"]Ei se ole välttämättä kiinni siitä, haluaako vai eikö. Monelle se 3-vuorotyö ei vain sovi. Yötyön haitat terveydelle tunnetaan, ja toiset ovat niille herkempiä.
[/quote]
Onhan siinä kuitenkin aste-eroa, että ilmoittaa opintojen aluksi ettei aio tehdä vuorotyötä (vuorotyöalalla) kuin että kroppa ei lopulta sopeudukaan siihen...

Vierailija
20/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvon pillunronklaaja-ap, sairaanhoitajan ei ole mikään pakko tehdä 3vuorotyötä. Itse työskentelen tyytyväisenä yksikössä jossa on pääsääntöisesti vain aamuvuoroa. Ei sun sädekehä kiillä yhtään sen paremmin vaikka teetkin vuorotyötä.