Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolonoskopia - mikä aine suolen tyhjennykseen?

Vierailija
02.10.2014 |

Netissä on ehdotettu Colonsteriliä, Moviprepiä ja Phosporalia. Mikä niistä on paras? Ongelmanani on se etten saa yleensäkään pahan makuisia litkuja kurkusta alas, ja tuota Colonsteriliä pitäisi juoda 4-5l. Tiedän nyt jo ettei varmaan tule onnistumaan. Phosporalissa taas oli ohjeina ettei saisi kahteen päivään syödä mitään, se menee opiskelujen vuoksi vähän hankalaksi... hävettäisi jos kesken opetuksen maha alkaisi mörrätä nälkäänsä.

Ja kaikkialla lukee vain että mitä en saa syödä - mutta mitä siis saan syödä? Ja kun on mustikkasoppa ja punaiset mehut kielletty niin mistä jonkun kiisselinkin vääntää? Tähystys on siis 16.10. Toivon ettei mene kauhean vaikeaksi tämä syöminen... onko kaurapuuro kielletty?

Jos joku viitsii auttaa niin oikeasti arvostan! Olek ihan kujalla.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
2/31 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:25"]Oletko pyytänyt saada humausnukutuksen, vaikka se maksaakin? Kannattaa tietysti sopia hyvissä ajoin sellaiselle lääkärille, jolle se ei ole ongelma. Enpä muista, joinko ehkä Moviprepiä, mutta ei se saanut yökkäämään. Ei kielletty ihan kokonaan syömistä, jotain pinaattikeittoa taisin vielä edellisenä päivänä syödä. Riippuu varmaan tuotteesta. [/quote] Menen paikanpäälle 30min ennen jolloin saan esilääkityksen. Maksaako erikseen vaikka menen terveyskeskuksen lähetteellä? T. Ap

[/quote]julkisella ei saa kyllä mitään lääkityksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:25"]Oletko pyytänyt saada humausnukutuksen, vaikka se maksaakin? Kannattaa tietysti sopia hyvissä ajoin sellaiselle lääkärille, jolle se ei ole ongelma. Enpä muista, joinko ehkä Moviprepiä, mutta ei se saanut yökkäämään. Ei kielletty ihan kokonaan syömistä, jotain pinaattikeittoa taisin vielä edellisenä päivänä syödä. Riippuu varmaan tuotteesta. [/quote] Menen paikanpäälle 30min ennen jolloin saan esilääkityksen. Maksaako erikseen vaikka menen terveyskeskuksen lähetteellä? T. Ap

[/quote]julkisella ei saa kyllä mitään lääkityksiä.
[/quote]

Terveyskeskuksen lähetteellä. Menen yksityiselle.
T. Ap

Vierailija
4/31 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Picoprep on uusin tyhjennyslääke ja sitä olen käyttänyt viime kolonoskopioissa hyvin tuloksin. Olen myös kokeillut Colonsteril, moviprep ja phosporal. Kaikilla sama lopputulos eli tyhjä suoli. Ruokavalio on se tärkein juttu, kevennä keittolinjaan pari päivää ennen, niin tyhjentäminen helpottuu. Ja sitten PALJON nesteitä tyhjennyspäivänä :)

Kipu tähyssä on mahdoton etukäteen tietää, kovin yksilöllistä.

Onnea matkaan!

Vierailija
5/31 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 09:28"]Picoprep on uusin tyhjennyslääke ja sitä olen käyttänyt viime kolonoskopioissa hyvin tuloksin. Olen myös kokeillut Colonsteril, moviprep ja phosporal. Kaikilla sama lopputulos eli tyhjä suoli. Ruokavalio on se tärkein juttu, kevennä keittolinjaan pari päivää ennen, niin tyhjentäminen helpottuu. Ja sitten PALJON nesteitä tyhjennyspäivänä :)

Kipu tähyssä on mahdoton etukäteen tietää, kovin yksilöllistä.

Onnea matkaan!
[/quote]

Kuinka paljon airmmin sen ottaminen tulee aloittaa? Netissä ei ollut selkeitä ohjeita.
T. Ap

Vierailija
6/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pyytänyt saada humausnukutuksen, vaikka se maksaakin? Kannattaa tietysti sopia hyvissä ajoin sellaiselle lääkärille, jolle se ei ole ongelma. Enpä muista, joinko ehkä Moviprepiä, mutta ei se saanut yökkäämään. Ei kielletty ihan kokonaan syömistä, jotain pinaattikeittoa taisin vielä edellisenä päivänä syödä. Riippuu varmaan tuotteesta.

Vierailija
7/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Colonsteril taitaa olla yleisin jota suosittavat.

Vierailija
8/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:25"]Oletko pyytänyt saada humausnukutuksen, vaikka se maksaakin? Kannattaa tietysti sopia hyvissä ajoin sellaiselle lääkärille, jolle se ei ole ongelma. Enpä muista, joinko ehkä Moviprepiä, mutta ei se saanut yökkäämään. Ei kielletty ihan kokonaan syömistä, jotain pinaattikeittoa taisin vielä edellisenä päivänä syödä. Riippuu varmaan tuotteesta.
[/quote]

Menen paikanpäälle 30min ennen jolloin saan esilääkityksen. Maksaako erikseen vaikka menen terveyskeskuksen lähetteellä?
T. Ap

Vierailija
9/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olin tähystyksessä kesällä ja minä join Movipreppiä. Sitä meni kaksi litraa, eli ei kovin paljon verrattuna tuohon 4-5l. Ja ensiksi tunnin sisällä 1l, sitten monen tunnin odotus ja toinen litra. Ei paha. Maku oli ihan jees, sellainen sitruunainen. Mutta kylmänä se piti juoda, jos kerkesi lämmetä niin yök. Toivottavasti auttoi :) niin ja tyhjennys sujui hyvin myös, ei mitään haittavaikutuksia tuosta moviprepistä.

Vierailija
11/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ymmärrä toimenpiteen suorittavan osaston ohjeistuksia, niin mitäpä jos olisit sinne yhteydessä ja pyytäisit että selvittävät sinulle ne valmistautumisohjeet uudestaan, voit siinä samalla kysyä sitten tarvitsemiasi tarkennuksia.

Vierailija
12/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuota Phosphoralia. On kyllä hirvein maku mitä tiedän. :( Mutta itse sitä pahanmakuista litkua ei tarvitse juoda kuin ne kaksi lasillista, toinen aamulla ja toinen illalla. Mehuja jotka sopii on esim. Juissimehut (ei hedelmälihaa), ja sitten olen syönyt ihan kasvis/ kalalientä (liemikuutioista keitettyjä). :D Tsemppiä!

Vierailija
13/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:10"]

Minulla on ollut tuota Phosphoralia. On kyllä hirvein maku mitä tiedän. :( Mutta itse sitä pahanmakuista litkua ei tarvitse juoda kuin ne kaksi lasillista, toinen aamulla ja toinen illalla. Mehuja jotka sopii on esim. Juissimehut (ei hedelmälihaa), ja sitten olen syönyt ihan kasvis/ kalalientä (liemikuutioista keitettyjä). :D Tsemppiä!

[/quote]

Suosittelisin kans tuota Phosphoralia - sitä tarvii juoda vain pari annosta ja sitten kirkkaita nesteitä päälle reilusti. Tuohon alle laitoin ohjeen netti pharmacasta eli näet, mitä kaikkea voit juoda edellisenä päivänä eli nälässä ei tarvi olla, eikä mahan murista, kunhan katsot mitä suuhusi laitat! Ei missään tapauksessa mitään kaurapuuroja, jossa on kuituja, jotka voivat jäädä suoleen, eikä myöskään mitään soppia, joissa on marjojen siemeniä. Jos itse keität soppaa tai mehukeittoa, niin siivilöi siemenet pois. Keitto myös kirkasta lihaliemimäistä. Mehuista omena tms. mehuja, ei tummia sekamehuja yms.. HYvin se menee!

Phosphoralin ottaminen aloitetaan päivää ennen sairaalaan menoa.

Jos tutkimus/toimenpide sairaalassa on ennen klo 12, tulee annostuksessa seurata aamupäivän vastaanottoajan annostusohjeita. Jos taas tutkimus/toimenpide on klo 12 jälkeen, annostuksessa noudatetaan iltapäivän ohjeita.

Vastaanottoaika aamupäivällä

Päivä ennen tutkimusta/toimenpidettä:

Klo 7 - Aamiaisen sijasta juo vähintään yksi täysi lasillinen "kirkasta nestettä" tai vettä. Jos haluat, juo enemmän.

"Kirkkailla nesteillä" tarkoitetaan vettä, kirkkaita keittoja, lihalientä, mehujuomia, joissa ei ole mukana hedelmälihaa, teetä tai kahvia (ilman maitoa) ja kirkkaita poreilevia tai poreilemattomia virvoitusjuomia.

Heti tämän jälkeen otetaan ensimmäinen annos. Sekoita yhden pullon (45 ml) sisältö puoleen lasilliseen (120 ml) kylmää vettä. Juo liuos ja heti sen jälkeen yksi täysi lasillinen (240 ml) kylmää vettä. Jos haluat, juo enemmän.

Juo mahdollisimman paljon ylimääräistä nestettä korvataksesi nestehukan, joka tapahtuu suoliston puhdistumisessa.

Klo 13 - Lounaan asemesta juo vähintään kolme täyttä lasillista (720 ml) "kirkkaita nesteitä" tai vettä. Jos haluat, juo enemmän.

Klo 19 - Iltaruoan asemesta juo vähintään yksi täysi lasillinen "kirkasta nestettä" tai vettä. Jos haluat, juo enemmän.

Heti tämän jälkeen otetaan toinen annos. Sekoita toisen pullon sisältö (45 ml) puoleen lasilliseen (120 ml) kylmää vettä. Juo liuos ja heti sen jälkeen täysi lasillinen (240 ml) kylmää vettä. Jos haluat, juo enemmän. Lisää vettä tai "kirkkaita nesteitä" voit tarvittaessa nauttia aina puoleenyöhön asti.

Suurten nestemäärien juominen varmistaa myös suoliston puhdistumisen ennen toimenpidettä.

Vastaanottoaika iltapäivällä

Päivä ennen tutkimusta/toimenpidettä:

Klo 13 - Kevyt välipala. Tämän jälkeen ei tule syödä mitään kiinteää ruokaa. Kiinteää ruokaa syödään seuraavaksi vasta sairaalakäynnin jälkeen.

Klo 19 - Iltaruoan asemesta juo vähintään yksi täysi lasillinen "kirkasta nestettä" tai vettä. Jos haluat, juo enemmän.

Heti tämän jälkeen otetaan ensimmäinen annos. Sekoita yhden pullon (45 ml) sisältö puoleen lasilliseen (120 ml) kylmää vettä. Juo liuos ja heti sen jälkeen yksi täysi lasillinen (240 ml) kylmää vettä. Jos haluat, juo enemmän.

Juo mahdollisimman paljon ylimääräistä nestettä nestehukan korvaamiseksi suoliston puhdistumisessa.

Illan aikana - Juo vähintään kolme täyttä lasillista vettä tai "kirkkaita nesteitä" ennen sänkyyn menoa.

Tutkimus-/toimenpidepäivä:

Klo 7 - Aamiaisen asemesta juo vähintään yksi täysi lasillinen "kirkasta nestettä" tai vettä. Jos haluat, juo enemmän.

Heti tämän jälkeen ota toinen annos. Sekoita toisen pullon sisältö (45 ml) puoleen lasilliseen (120 ml) kylmää vettä. Juo liuos ja heti sen jälkeen täysi lasillinen (240 ml) kylmää vettä.

Juo mahdollisimman paljon ylimääräistä nestettä nestehukan korvaamiseksi suolen puhdistamisessa.

Suurten nestemäärien juominen varmistaa myös suoliston puhdistumisen ennen toimenpidettä.

Lisää vettä tai "kirkkaita nesteitä" voidaan tarvittaessa juoda klo 8:aan asti.

Valmisteen ulostuttava vaikutus alkaa tavallisesti ½-6 tunnin sisällä.

Toimenpiteen jälkeen:
Toimenpiteeseen valmistautumisen aikana tapahtuneen nestehukan korjaamiseksi potilaita tulee kehottaa juomaan runsaasti nestettä jälkeenpäin.

Vierailija
14/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen paikanpäälle 30min ennen jolloin saan esilääkityksen. Maksaako erikseen vaikka menen terveyskeskuksen lähetteellä? T. Ap

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:31"]

[/quote]

Maksoi ainakin minulle, sain lähetteen työterveyspuolen lääkäriltä. Jonkin verran saa takaisin Kelalta, mutta minä päätin näin.

Vierailija
15/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ostaa Moviprepiä koska sitä tulee juoda vain niin vähän. Mitä ruokaa voisin tehdä ja syödä sen parisen päivää-viikon ennen toimenpidettä? Käsittääkseni esim pannulla paistaminen kielletty, eli vain keitettyä lihaa?
T. Ap

Vierailija
16/31 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/31 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä ap ole saanut vielä kirjallisia ohjeita?

Vierailija
18/31 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 13:53"]Etkö sä ap ole saanut vielä kirjallisia ohjeita?
[/quote]

En varmaan saakaan mistään mitään virallisia, hoitaja selitti vaan puhelimessa että mene apteekista kysymään yms. Ruokavaliosta sanoi että vältä siemeniä viikko.
T. Ap

Vierailija
19/31 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/31 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisellakin puolella saa kyllä kivunlievitystä. Pitää vaan itse muistaa ottaa asia esille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme