Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolonoskopia - mikä aine suolen tyhjennykseen?

Vierailija
02.10.2014 |

Netissä on ehdotettu Colonsteriliä, Moviprepiä ja Phosporalia. Mikä niistä on paras? Ongelmanani on se etten saa yleensäkään pahan makuisia litkuja kurkusta alas, ja tuota Colonsteriliä pitäisi juoda 4-5l. Tiedän nyt jo ettei varmaan tule onnistumaan. Phosporalissa taas oli ohjeina ettei saisi kahteen päivään syödä mitään, se menee opiskelujen vuoksi vähän hankalaksi... hävettäisi jos kesken opetuksen maha alkaisi mörrätä nälkäänsä.

Ja kaikkialla lukee vain että mitä en saa syödä - mutta mitä siis saan syödä? Ja kun on mustikkasoppa ja punaiset mehut kielletty niin mistä jonkun kiisselinkin vääntää? Tähystys on siis 16.10. Toivon ettei mene kauhean vaikeaksi tämä syöminen... onko kaurapuuro kielletty?

Jos joku viitsii auttaa niin oikeasti arvostan! Olek ihan kujalla.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi saada kirjalliset ohjeet hyvissä ajoin ennen toimenpidettä; kysypä kuitenkin! Tosin apteekissakin osaavat antaa hyvät ohjeet, kun menet ostamaan tyhjennyslääkkeen. Itse olen ollut aina keskussairaalassa tuossa toimenpiteessä, mutta seuraava kerta minullakin on terveysasemalla.  Olen saanut aina postissa kotiin tyhjennysaineen ja tarkat ohjeet siinä mukana. Tosin olen käynyt itse ostamassa apteekista toista "ainetta" sen kammottavan makuisen sijaan ainakin kerran. Nimiä en muista, mutta se maku oli jotakin aivan kuvottavaa! Juuri se, mitä pitää juodakin niin paljon.  Yhden kerran antoivat  kirran polilla minulle toista tyhjennysainetta, kun kävin muissa asioissa sairaalassa. Kävin vain kysymässä eri merkkien sopivuudesta, niin antoivat  siinä "helpompaa".  Hyvä, kun joku täällä muistaa nimetkin, koska niissä on todellakin eroja. Kaikki ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä!

Syömättä ei tarvitse olla kuin edellisestä päivästä lähtien; katso ohjeet!  Siemeniä sisältäviä ei saa syödä, mutta kyllähän vaihtoehtoja riittää.  Esilääkitys on pieni rauhoittava pilleri, mutta enpä ole juuri huomannut eroa siihen, etten ole sitä ottanut. Minulla tutkimukset ovat sujuneet hyvin. Tärkeintä on yrittää olla mahdollisimman rento. Mitään vaarallistahan siinä ei voi tapahtua!

Vierailija
22/31 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 09:28"]Picoprep on uusin tyhjennyslääke ja sitä olen käyttänyt viime kolonoskopioissa hyvin tuloksin. Olen myös kokeillut Colonsteril, moviprep ja phosporal. Kaikilla sama lopputulos eli tyhjä suoli. Ruokavalio on se tärkein juttu, kevennä keittolinjaan pari päivää ennen, niin tyhjentäminen helpottuu. Ja sitten PALJON nesteitä tyhjennyspäivänä :)

Kipu tähyssä on mahdoton etukäteen tietää, kovin yksilöllistä.

Onnea matkaan!
[/quote]

Kuinka paljon airmmin sen ottaminen tulee aloittaa? Netissä ei ollut selkeitä ohjeita.
T. Ap
[/quote]

Googleta movigrep ohje netistä, siellä löytyy ohjeet miten ne tulee juoda. Voit soittaa myös hoitolaitokseen, siellä antavat tarkemmat ohjeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt sekä kolonoskopiassa (tähystetään vain vasemman puolen ylämutkaan saakka), että sigmoidoskopiassa (tähystetään vasen puoli, siitä ylävatsan poikki oikealle ja alas umpilisäkkeen seuduille aina ohutsuolen päähän saakka). Ohjeena on ollut aina Colonsteril. Ensimmäisen kerran aloitin liian myöhään ja join sitä koko yön. Nyt aloitan tyhjennyksen jo aamupäivästä ja ehdin hyvin nukkua.

Juon kylmänä lasin kerrallaan ja heti suoraan hörppäys makeaa mehua päälle, eli esim Ekströmin mansikkamehua aika voimakkaana. Se mehulasi on koko ajan huoneen lämmössä, mutta valmiiksi kannuun tehty liuos jääkaapissa. Juon välillä myös vettä ja sitä mehua, mutra tuota litkua on jo niin paljon, että ei paljoa janota enää ...

Ennen litkun juontia edellispäivänä/edellispäivinä syön kevyemmin, jotain kala- tai lihakeittoa, perunamuusia, viiliä, ... Mustikat, puolukat, muut marjat ja pienisiemeniset kasvikset ja leivät jätän jo viikkoa ennen pois.

Tähystys on tehty aina ilman mitään esilääkityksiä tms.

Pyydä, etteivät laita yhtään tarpeettomasti ilmaa tai vettä suoleen, eivätkä käännä skoopin päätä peräaukon suulla kaksinkerroin. Nämä olen kokenut kaikista ikävimpinä, ja kun olen sen ensimmäisen kerran jälkeen, kun nuo on minulle tehty, sanonut asiasta, on tähystykset sujuneet tosi helposti. Liika ilma teki minulle tähystyksen jälkeen kovat vatsakivut (ja aivan mielettömästi pieretti!!!), ja sen sanon lääkärille, joka ottaa kyllä sellaiset huomioon! Ne suolenmutkat ovat hiukan nipistelleet, mutta yhteistyössä niistäkin on selvitty aika helposti. Eihän se mukavaa ole, mutta kyllä sen kestää, kun asennoituu, että nyt mä meen tästä ja turhat kitinät jätän kotiin! Jos tuntuu, että ei tuu mitään, niin sitten esilääkitystä, ja kyllä ne lopulta sitten nukutuksessakin tähystää, jos muuten ei onnistu.

Rohkeesti vaan! Meitä tähystettäviä on paljon ja lääkärit osaavat kyllä hommansa! Hoitajakin on kädestä pitämässä ja mahaa auttamassa kevyesti suolenmutkista painaen, joten apua voi pyytää! Pahaiten ja nopeimmin se toimenpide menee ohi, kun koetat sinnitellen osallistua hommaan ja olla mahdollisimman rento! Ajattele jotain mukavaa, kysele hoitajalta kaikenlaista, juttele tai vaikka laula, kunhan et anna itsellesi lupaa alkaa hirveesti valittaa ja panikoida! Ei ole syytä! Huomaat, että nytkö se onkin jo ohi! Joskus kestänyt vain 5-10 minuuttia koko toimitus ja koepalatkin otettu siihen, joten tsemppiä! Sä selviät, kun me muutkin on selvitty!

Vierailija
24/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako siis Moviprepiä ostaa? En usko saavani Colonsteriliä alas. Herkkä oksennusrefleksi enkä pysty edes syömään mitään epämiellyttävää sen vuoksi, saatika juomaan.
T. Ap

Vierailija
25/31 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
26/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siemeniä ja kuituja piti viikon verran välttää, muuten sai syödä normaalisti. Tyhjennykseen mulla oli Phosporal, se oli helppo. Nesteenä käy myös pääosin ne apteekista saatavat nestemäiset energialisät, apteekissa osaavat neuvoa.

Vierailija
27/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käskettiin ottaa Colonsteriliä, koska sillä tulee kuulemma paras tyhjennystulos. Vetelin 4 litraa illalla ja puoli litraa aamulla huoneenlämpöisenä. Siten ei tullut niin paleleva horkkaolo. Tähystys oli kello 12. Täällä ne tehdään terveysaseman tähystysyksikössä eikä ollut mitään humautusmahdollisuutta. Esilääkityskin olisi ollut burana ja rauhoittava tabletti puoli tuntia ennen eli menin sitten ilman mitään lääkitystä. Mulle tehtiin samalla kerralla vatsalaukun ja paksusuolen tähystykset.

Vierailija
29/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kestää ilman lääkityksiä, jos suoli ei ole kovin huonossa kunnossa. Ehkä seitsemän kertaa voihkin ääneen mutta onneksi kipu hellittää, kun tähystin pääsee suolenmutkasta eteenpäin. Tsemppiä!

Vierailija
30/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:30"]Kyllä sen kestää ilman lääkityksiä, jos suoli ei ole kovin huonossa kunnossa. Ehkä seitsemän kertaa voihkin ääneen mutta onneksi kipu hellittää, kun tähystin pääsee suolenmutkasta eteenpäin. Tsemppiä!
[/quote
Ikävä kyllä itsellä päinvastainen kokemus. Suoli oli täysin terve mutta kun kärsii ärtyneestä paksusuolesta kipu on jotain sanoin kuvaamatonta. :( silloin suoli reagoi todella kivuliaasti tähystyksestä johtuvaan suolen venytykseen. Sain vahvaa kipulääkettä useampaan kertaan + rauhoittavaa, ei auttanut ollenkaan. Tuskallista oli. Onneksi nopeasti ohi ja lääketokkurassa aika tuntui menevän vielä nopeammin. Luulin toimenpiteen kestäneen n. 5min kun se todellisuudessa kesti 30min.

Vierailija
31/31 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödessä pitää välttää kuituja ja siemeniä. Colonsterilillä tulee paras tulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän