Jumankekka noita avustusjärjestöjen keräyksiä - viimeisimpänä Unicef
Heitän aika oikoseltaan roskiin mainospostin ja kerjäyskirjeet, ja tänään revin Unicefin kerjäyskirjeen. Vasta revittyäni huomasin, että kuoressa oli ollut (ilmeisesti 4 kpl, mikäli palasista saattaa päätellä) jotain kuuden euron arvoisia Unicef-arpoja, jotka olisi muka pitänyt maksaa tai palauttaa. No en palauttanut palasia...
Tietenkään en ole vastuussa pyytämättä lähetetyistä arvoista, mutta moni varmaan kokee joutuvansa ne maksamaan joka tapauksessa.
Minusta tuollainen on moraalitonta pakkokeräämistä.
Sinänsä osallistun mielelläni keräyksiin, olin monta vuotta Unicefinkin kk-lahjoittaja. Mutta kun noille mokomille ei MIKÄÄN riitä - kuukausittaisen 25 euron lisäksi tuli joka välissä erityiskeräyskerjäyksiä: anna nyt vielä tähänkin vähän ja tähän ja tähän ja tähän...
Haluaisin kumminkin hajauttaa lahjoituksia niin, että kaikki eivät mene yhdelle järjestölle. Ja muutenkin jatkuva kerjääminen alkaa ärsyttää...
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 22:07"]
Meillä kävi ovella nuori poika kauppaamassa lakritsia, kahdeksan jälkeen illalla. Pieni lakupatukka 6€/kpl, kuulemma Unicefin hyväksi.
[/quote]
Joku huijari
[/quote]
Pakko olla :D
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:16"]
Kyllä niissä kirjeissä lukee selvästi, että arpoja ei tarvitse maksaa eikä palauttaa, jos ei halua. Miksi revit mainospostin roskiin etkä laita sitä paperinkeräykseen?
[/quote]
Koska satuin seisomaan roskiksen ääressä, enkä paperiastian.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:37"]
Musta on kovin surullista miten iso osa ihmisistä ihan vain käpertyy itseensä. Kai se on joku suojelumekanismi, kun ei pystytä muuten käsittelemään sitä, että maailmalla tapahtuu niin paljon kurjia asioita.
Eikä se toki mitään, jos etsii itselleen sen omalta, hyvältä ja oikealta tuntuvan tavan parantaa maailmaa (tai kotimaata, jos se tuntuu läheisemmältä paikalta), mutta jos vain pistää silmät kiinni sillä asenteella, että "Ei kuulu mulle tää tai mikään muukaan!", niin huh huh. Ja sitten vielä päälle ärsyyntyy siitä, että joku muu yrittää tehdä edes jotain.
[/quote]
Olen samaa mieltä, sen vuoksi annan aika laillakin erilaisiin keräyksiin, koska se on kumminkin helppo ja toisaalta myös tärkeä tapa auttaa.
MUTTA jos nyt luit aloitukseni kunnolla, huomasit varmaan, ettei kyse ole auttamishalun puutteesta, vaan siitä, että loputon kärttäminen ja lisää pyytäminen ärsyttää. Unicefille ei varsinkaan mikään riitä! Selvästi laskelmoivat, että joo, toi hempula on kova antamaan, kupataan sitä vielä vähän lisää...
Ja tuollainen röyhkeys se siinä ärsyttää, ei avustustoiminta sinänsä - joka on tärkeää.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:02"]Mä lopetin Unicefin tukemisen kuin seinään siihen kun huomasin yhtenä vuonna että ovat FC Barcelonan paidassa pääsponsorina. Jos järjestöllä on rahaa ostaa noin kallis mainospaikka, rahaa on varmasti ilman minun tukeanikin. Enkä ole sen jälkeen laittanut latiakaan.
[/quote]
Ei vittu voi olla näin jäätävä dorka.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:23"]
Minä avustan kolmea kohdetta. JOku niistä on sellainen (olisiko juuri unicef tai pakolaispau), että kun tililtäni on mennyt heille summa rahaa, hups heijaa, viikon kuluttua postilaatikossani on heiltä kirje, jossa syyllistetään antamaan LISÄÄ rahaa! Tavallaan siis rangaistaan siitä, että antaa rahaa sillä, että pyydetään lisää rahaa.
Se on psykologisesti aivan väärä viesti, aivan väärä.
Joutuu todella tekemään töitä, että saisi pidettyä ärsyyntymisen aisoissa, eikä kostoksi lakkaa antamasta mitään. Yritän kuitenkin ajatella, että vaikka järjestöt ovat vain tyhmien, sosiaalisesti kömpelöiden edustajiensa peilikuvia, niin varsinainen kohdehan ovat ne kärsivät.
Mutta avustusjärjestöt, hohoi: jokainen syyllistävä kirje vie minua lähemmäksi sitä rajaa, että rahat alkavat mennä muualle. Jokainen syyllistävä anna vielä lisää -kirje saa miettimään, kuuinka paljon niiden kirjeiden lähettelyyn menee minun antamiani rahoja.
[/quote]
JUURI näin! Minä olen lopulta luopunut tuon ärsytyksen vuoksi Unicefin kk-lahjoittajuudesta. Annan enää erityiskeräyksiin, vaikka pidänkin Unicefiä muuten tehokkaana ja tärkeänä järjestönä.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:16"]
Kyllä niissä kirjeissä lukee selvästi, että arpoja ei tarvitse maksaa eikä palauttaa, jos ei halua. Miksi revit mainospostin roskiin etkä laita sitä paperinkeräykseen?
[/quote]
Koska satuin seisomaan roskiksen ääressä, enkä paperiastian.
[/quote]
näinhän se maailma pelastuu...
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:46"]
Meidän perheen lahjoituksen Unicefille loppui siihen joulupukkimainokseen. "Afrikassa on nälänhätä niin pahoitetaan mieli niiltäkin lapsilta jotka joulusta voisi nauttia. Vahinko kiertämään!"
[/quote]
En usko, että olette edes koskaan lahjoittaneet sinne...
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:02"]Mä lopetin Unicefin tukemisen kuin seinään siihen kun huomasin yhtenä vuonna että ovat FC Barcelonan paidassa pääsponsorina. Jos järjestöllä on rahaa ostaa noin kallis mainospaikka, rahaa on varmasti ilman minun tukeanikin. Enkä ole sen jälkeen laittanut latiakaan.
[/quote]
voi ystävä
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:59"]
Asiaan liittyen, kannattaa muistaa että esim. WWF on voittoa tavoitteleva yritys, jonka rahat kerätään hölmöiltä.
Kyseessä on nykyajan anekauppaa.
[/quote]
Meilläkin TAAS oven takana joku helevetin WWF anoja eilen. En päästänyt sisään, kun ei osannut kertoa paljonko rahasta menee heidän oman organisaation ylläpitoon.
[/quote]
Se feissaaja saa varmaan alle 10e tunti ja taitaa olla provikkapalkka.Se on niin alapintaan työntekijä,että tuskinpa sillä on hajuakaan organisaation ylläpitokuluista.Haukuit väärää puuta.
Meidänkin ovellamme käväisi näitä Unicefin kerjäläisiä, yrittivät lokittaa kympillä kuussa tilipussile.
Ajoin tietysti helvettiin, jakeluun ei niillä tosin millään meinannut mennä ettei tipu.
Jälkikäteen tuli hyvä mieli kun tajusin että tuli just säästettyä satakakskymppiä/vuosi, pääsin hyvällä omatunnolla zoppailemaan.
Me olimme Oulun keskustassa kävelemässä viime keväänä miehen kanssa kun Unicefin kerääjä pysäytti ja kysyi "onko hetki aikaa". No olihan meillä kun olimme lomalla kahden kesken mutta kun siitä jannusta ei meinannut eroon päästä. Ihan väkisellä yritti pakottaa kuukausilahjoittajaksi ja syyllisti tietenkin meitä kun emme ryhtyneet.
Periaatteessa olen useinkin ajatellut että voisin jonkun avustuskohteen ottaakin mutta meni maku siihen pakkomyyntiin ja syyllistämiseen kun ei otettu. Ehkä oisin voinut ottaakin jos ei olisi niin kovasti ahdistellut ja päätös olisi pitänyt saman tien tehdä (muistaakseni 30 kuussa olisi pitänyt lahjoittaa) ja antaa kaikki henkilö- ja pankkitiedot. Ei kiitos tyrkyttämiselle vaikka asia hyvä olisikin.
Joo, nimenomaan tuo tyrkyttäminen on rasittavaa. Jos sanoo ei, niin alkaa tinkaaminen että miksi.
no vittuakos se sinulle kuuluu mitä minä rahoillani päätän tehdä.
Toiminta päällekäyvyydessään on nykyisin hyvin samankaltaista eri järjestöillä, ilmeisesti kerääjiä koulutetaan painostamiseen? Ennen sentään kirjakauppiaat häipyivät kun saivat opuksensa mummukalle pakkomyytyä, nämä huijarit yrittävät kammeta kukkarolle joka kuukaudeksi.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:16"]
Meidänkin ovellamme käväisi näitä Unicefin kerjäläisiä, yrittivät lokittaa kympillä kuussa tilipussile.
Ajoin tietysti helvettiin, jakeluun ei niillä tosin millään meinannut mennä ettei tipu.
Jälkikäteen tuli hyvä mieli kun tajusin että tuli just säästettyä satakakskymppiä/vuosi, pääsin hyvällä omatunnolla zoppailemaan.
[/quote]
No joo.... mieluummin rahaa kärsiville kuin turhaa krääsää meidän tupaan, mutta aika jännä, jos ovat jo alkaneet ovelta ovelle keräämään kk-lahjoittajia.
Vähän turhan aggressiivista, kun siellä voi ovelle tulla tosiaan joku muistisairas, tai alaikäinenkin.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:29"]
Toiminta päällekäyvyydessään on nykyisin hyvin samankaltaista eri järjestöillä, ilmeisesti kerääjiä koulutetaan painostamiseen? Ennen sentään kirjakauppiaat häipyivät kun saivat opuksensa mummukalle pakkomyytyä, nämä huijarit yrittävät kammeta kukkarolle joka kuukaudeksi.
[/quote]
;-DD hauskasti sanottu, noinhan se juuri on. En tiedä, miten heitä koulutetaan, mutta koko keräysstrategia ontuu ja pahasti, kun keskitytään kuppaamaan "kuoliaaksi" jo olemassaolevan lahjoittajat sen sijaan, että yritettäisiin värvätä välillä uusiakin.
ap
Tyrkyttäminen on minustakin väärin (varsinkin feissarit kadulla: todella ahdistavaa, varsinkin ujolle ihmiselle), mutta en kyllä ymmärrä sellaista ajattelutapaa, että "NYT KUN TYRKYTTIVÄT, MENI MAKU NIIN TOTAALISESTI KOKO HOMMAAN, ETTEN VARMASTI LAHJOITA IKINÄ PENNIÄKÄÄN MIHINKÄÄN HYVÄNTEKEVÄISYYTEEN". Oooookei...
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:35"]
Tyrkyttäminen on minustakin väärin (varsinkin feissarit kadulla: todella ahdistavaa, varsinkin ujolle ihmiselle), mutta en kyllä ymmärrä sellaista ajattelutapaa, että "NYT KUN TYRKYTTIVÄT, MENI MAKU NIIN TOTAALISESTI KOKO HOMMAAN, ETTEN VARMASTI LAHJOITA IKINÄ PENNIÄKÄÄN MIHINKÄÄN HYVÄNTEKEVÄISYYTEEN". Oooookei...
[/quote]
Minusta se taas on aivan loogista. Palveluntarjoajaan voi vaikuttaa vain kahdella tavalla: antamalla palautetta (done that) ja äänestämällä jaloillaan (that too).
Miksi palkita tökeröä ja röyhkeää toimintaa?
Tai ainakaan palkita tökeröä ja röyhkeää lahjoitustenkeräystapaa. Itse annan vielä keräyspuhelimen kautta Unicefille, ja toivon siten viestittäväni, että ei-tyrkyttävä keräystapa toimii, kerjääminen ei.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:35"]
[/quote]
Kyllä minä ainakin olen koko pienen ikäni osallistunut eri keräyksiin. Osallistun lisäksi suomalaisena veronmaksajana n. miljardin pottiin joka vuosittain lahjoitetaan (pääosin järjestöjen yläpään palkkoihin ja afrikkalaisten diktaattoreiden palatsinrakennukseen).
Laitan mielelläni summan x purkkiin silloin kun niin toimia haluan. Sen sijaan tunnen suurta vastenmielisyyttä vähän väliä ovikelloa rimputtavia kerjääjiä kohtaan, jotka eivät hyväksy kohteliasta eitä, vaan alkavat vaatia selontekoa miksi en tilitä loppuikääni kolmeakymppiä kuussa heidän taskuihinsa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:59"]
Asiaan liittyen, kannattaa muistaa että esim. WWF on voittoa tavoitteleva yritys, jonka rahat kerätään hölmöiltä.
Kyseessä on nykyajan anekauppaa.
[/quote]
Meilläkin TAAS oven takana joku helevetin WWF anoja eilen. En päästänyt sisään, kun ei osannut kertoa paljonko rahasta menee heidän oman organisaation ylläpitoon.
[/quote]
Meillä kävi myös pari viikkoa sitten. Sanoin, että jos sulla on joku lipas, voin antaa euron, mutta en ala joka kuukausi mitään lahjoittaa. Meni nainen happamaksi, että tämä on taloudellisin tapa kerätä lahjoituksia. Joo, ei kiinnosta. Verot ja muut maksut muutenkin tapissa, ihan tarpeeksi tulee tuettua hyväntekevöisyyskohdetta nimeltä Suomen valtio ja toista, jonka nimi On Kotikunta. Saa luvan riittää.