Avioero ja raha-asiat
Nyt on miehen kanssa ero tulossa. Varmaan molemmille ihan helpotus tämä ero, ja itse toivon kovasti ettei tarvitsisi riidellä mistään.
Koko illan on mies tehnyt exeleitä siitä, kuinka paljon on maksanut enemmän asioita. Kun rakennutettiin talo, niin olin ennen päätöstä vähän epävarma siitä kuinka rahat riittää. Mies aina sanoi, että riittää riittää, ja hän maksaa enemmän, kun palkkakin on hällä reilusti isompi. Avioehdostakin oli puhe naimisiin mennessä, mutta mies ei tykännyt siitä ajatuksesta. Kun otettiin laina, niin avattiin lainanhoitotili, mitta mies ei halunnut että sitä käytettäisiin, vaan että lainanmaksu hoituisi hänen tililtään. Eli mies maksoi lainanlyhennyksen omalta tililtään, ja minä muut 7 henkisen perheen ostokset omaltani. Myöhemmin olen maksanut myös tontin vuokria, kiinteistöveroja ja sähkölaskuja noiden lisäksi.
Nyt kun tulee ero, niin mies on sitä mieltä että minä olen elänyt siivellä, ja hänelle kuuluisi isompi voitto (jos sitä edes tulee) talon myynnistä.
En tiedä mitä ajatella. Minä olen kaikki tuloni käyttänyt perheeseen, tehnyt aina ruuan, pessyt aina pyykit ja muutenkin tehnyt suurimman osan taloustöistä.
Voiko tässä käydä niin, että mies saakin jotenkin muilutettua tämän asian niin, että jäänkin tappiolle erossa? Miehellä on myös muuta omaisuutta, kiinteistöjä, osakkeita jne. Meillä ei ole avioehtoa, ja olen ymmärtänyt että näistä puolet tulisivat minulle erossa. Ajattelen kuitenkin, etten niitä lähde edes hakemaan, kun osa on ennen avioliittoa kerrytettyjä.
Omasta mielestä olen reilu, kun en noita ole edes pyytämässä.
Mikä saa miehen toimimaan näin tollosti ja itsekkäästi? Tietää että olen kiltti ja mukautuva ihminen, ja toivon kovasti ettei käytä minua hyväksi tässä avioero-asiassa.
Neuvoja, mielipiteitä? Faktaa, lakia?
Ei kai sitä ole pakko laittaa kaikkia puoliksi, jos yhdessä näin sovitaan? Itseä ei ainakaan kiinnostaisi toisen omaisuus, joka on hankittu ennen avioliittoa. Avioliiton aikana hommattu omaisuus sitten vaan puoliksi.