Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja raha-asiat

Semmonentämmönen
29.08.2021 |

Nyt on miehen kanssa ero tulossa. Varmaan molemmille ihan helpotus tämä ero, ja itse toivon kovasti ettei tarvitsisi riidellä mistään.

Koko illan on mies tehnyt exeleitä siitä, kuinka paljon on maksanut enemmän asioita. Kun rakennutettiin talo, niin olin ennen päätöstä vähän epävarma siitä kuinka rahat riittää. Mies aina sanoi, että riittää riittää, ja hän maksaa enemmän, kun palkkakin on hällä reilusti isompi. Avioehdostakin oli puhe naimisiin mennessä, mutta mies ei tykännyt siitä ajatuksesta. Kun otettiin laina, niin avattiin lainanhoitotili, mitta mies ei halunnut että sitä käytettäisiin, vaan että lainanmaksu hoituisi hänen tililtään. Eli mies maksoi lainanlyhennyksen omalta tililtään, ja minä muut 7 henkisen perheen ostokset omaltani. Myöhemmin olen maksanut myös tontin vuokria, kiinteistöveroja ja sähkölaskuja noiden lisäksi.

Nyt kun tulee ero, niin mies on sitä mieltä että minä olen elänyt siivellä, ja hänelle kuuluisi isompi voitto (jos sitä edes tulee) talon myynnistä.

En tiedä mitä ajatella. Minä olen kaikki tuloni käyttänyt perheeseen, tehnyt aina ruuan, pessyt aina pyykit ja muutenkin tehnyt suurimman osan taloustöistä.

Voiko tässä käydä niin, että mies saakin jotenkin muilutettua tämän asian niin, että jäänkin tappiolle erossa? Miehellä on myös muuta omaisuutta, kiinteistöjä, osakkeita jne. Meillä ei ole avioehtoa, ja olen ymmärtänyt että näistä puolet tulisivat minulle erossa. Ajattelen kuitenkin, etten niitä lähde edes hakemaan, kun osa on ennen avioliittoa kerrytettyjä.
Omasta mielestä olen reilu, kun en noita ole edes pyytämässä.

Mikä saa miehen toimimaan näin tollosti ja itsekkäästi? Tietää että olen kiltti ja mukautuva ihminen, ja toivon kovasti ettei käytä minua hyväksi tässä avioero-asiassa.

Neuvoja, mielipiteitä? Faktaa, lakia?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette siis avioliitossa ilman avioehtoa. Kaikki omaisuus lasketaan yhteen ja puolitetaan. Oli se omaa tai yhteistyöt. Toki jos jompikumpi pitää jotain niin sitten tasataan rahalla

Vierailija
2/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan menee ellei avioliitto ole tosi lyhyt esim 2 vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki eka hyvä asianajaja itsellesi. Älä laita mihinkään papereihin tai miehesi tekemiin osituspyyntöihin nimeä ilman lainopillista apua. Jos ei ole avioehtoa omaisuus menee puoliksi tasingot huomioiden miinus lahjaksi saadut. Onko alaikäisiä lapsia? Miten heidän asiat jatkossa?

Vierailija
4/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö vieraissa vai miksi haluat antaa tollolle enemmän kuin kuuluu?

Vierailija
5/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako mies muilutettua jotenkin niin, että jäät tappiolle erossa?

Ei, ei saa. Mies jää joka tapauksessa tappiolle, jos teillä ei ole avioehtoa. Miten voisit edes jäädä tappiolle, kun miehelläsi on omaisuutta joka ei sinulle kuulu, mutta saat siitäkin osasi lain turvin. Ymmärsin siis niin, että sitä omaisuutta oli jo ennen avioliittoanne.

Mutta voit olla huoleti, kyllä miehesi jää tappiolle enemmän, vaikka saisikin pitää enemmän omaisuutta, jos et kaikesta puolta vaadi.

Vierailija
6/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies nysvää ihan turhaan Exelliensä kanssa. Kuten jo yllä sanottu, jos teillä ei ole avioehtoa, niin omaisuus menee puoliksi. Koskee myös miehen hankkimia kiinteistöjä ja muuta omaisuutta.

Vierailija
7/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa:

En ole käynyt vieraissa. Olen vaan väsynyt raivokohtauksiin ja mykkäkouluihin. Mistään ei voi puhua. Mies ei enää siedä minua, olen niin ällöttävä. Parisuhdeterapiaa takana 10krt, siellä en saanut puhuttua oikeista asioista, ja sen jälkeen on kaikki vaan pahentunut.

On ollut nimittelyä ja haukkumista, raivoamista, tavaroiden hajottamista. Lisäksi mies on kahdesti käynyt minuun käsiksi. Kerran lasten nähden. Ei tämmöistä kuulu jaksaa.

Uusperhe, ei yhteisiä lapsia. Siltä osin asia onneksi kunnossa. Lasten puolesta harmittaa hirveästi kuitenkin, kun joutuvat kokemaan tämän.

Vierailija
8/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy:

Onko kukaan uskaltanut tehdä niin, että on omaisuus vedetty puoliksi? Itseä jotenkin hirvittää. Järjellä tiedän että minulle kuuluu puolet, ja olen perheen eteen tehnyt paljon ja enemmän. Silti jotenkin pelottaa miehen reaktiot.

Ainakin yritän muuttaa tästä pois lapsineni, ennen kuin saan miehen vihat päälleni :(

Entä kuinka paljon asianajaja kustantaa? Minulla ei ole mitenkään kauhean hyvä palkka :(

Vierailija
9/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianajaja kannattaa. Hän on sen rahan arvoinen, mitä maksaa.

Vierailija
10/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tukea, keskustelua pliis

Vierailija
11/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon. Sieltä saat juristin neuvot. Tuossa tilanteessa pitäisi kuitenkin puhua, kun on noin paljon lapsia. Missä kohtaa lähti menemään pieleen. Mitä silloin tapahtui.

Vierailija
12/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai avioerossa menee kaikki puoliksi. Se on laki. Tuollainen excelöinti perhe-elämän kulujen maksamisesta on täyttä niuhotusta. Ja turhaa. Ei kannata mennä siihen mukaan. Se rikkoo lakia. Me saatiin tosin sovussa sovittua omaisuuden jako, mutta mentiin tekemään viralliset paperit osuuspankin lakimiehen luona. Se maksoi muutaman satasen. Kysypä pankiltasi lakineuvontapalvelua. Sieltä saattaa löytyä.

Vierailija
13/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvii mitään pyydellä. Meette lakimiehen luo ja kaikki pannaan puoliksi.

Vierailija
14/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun avioliitto purkautuu, suoritetaan omaisuuden ositus. Puolisoiden varat ja velat lasketaan yhteen ja se, jolle jäisi enemmän, maksaa toiselle tasinkoa niin että kummallekin jää yhtä paljon. Millään exceleillä ei tässä tilanteessa ole merkitystä eikä sinun tarvitse miettiä, miltä tämä toisesta tuntuu tai kehtaako toimia niin tai näin. Teette niin kuin lakiin on kirjattu ja sillä selvä.

Vierailija
15/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut nimittelyä ja haukkumista, raivoamista, tavaroiden hajottamista. Lisäksi mies on kahdesti käynyt minuun käsiksi. Kerran lasten nähden. Ei tämmöistä kuulu jaksaa.

Olethan tehnyt rikosilmoituksen ja muuttanut pois?

Vierailija
16/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi "ikuinen rakkaus" päättyy avioeroon ja eihän tietenkään ollut avioehtoa, sillä eihän "ikuinen rakkaus" voi loppua koskaan.

Vierailija
17/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyy:

Onko kukaan uskaltanut tehdä niin, että on omaisuus vedetty puoliksi? Itseä jotenkin hirvittää. Järjellä tiedän että minulle kuuluu puolet, ja olen perheen eteen tehnyt paljon ja enemmän. Silti jotenkin pelottaa miehen reaktiot.

Ainakin yritän muuttaa tästä pois lapsineni, ennen kuin saan miehen vihat päälleni :(

Entä kuinka paljon asianajaja kustantaa? Minulla ei ole mitenkään kauhean hyvä palkka :(

Ihan sama, mitkä on miehen reaktiot, ja ihan sama, mitä juristi maksaa, juristi sun on otettava. Jos palkkasi on pieni, saatat olla oikeutettu oikeusapuun.

Mies ei saa läpi epäreilua ositusta sillä perusteella, että hänen rahansa on mennyt omaisuuteen ja sinun elämiseen. Tässä tapauksessa puolet on täysin oikeutettu lopputulos.

Vaikka miten tuntuisi siltä, että annat mennä, niin älä tee sitä, tai tulet katumaan myöhemmin. Mulla on tästä kokemusta.

Vierailija
18/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat sen asianajan sitten osituksessa saamastasi osuudesta. Ei tuossa mitään epäselvää ole, jos teillä takana pitkähkö liitto, eikä avioehtoa. Mies kuulostaa väkivaltaiselta, niin kannattaisi nyt ensin pelastautua muuttamalla lastesi kanssa. Ositus ja avioero on joka tapauksessa lakisääteinen juttu, eikä sun sitä tarvitse setviä tai vahtia miehen kanssa saman katon alla.

Vierailija
19/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt lista mitä teet. 1. Huomenna heti aamulla soitat oikeusaputoimistoon ja varaat ajan. 2. Listaat ylös paperille mitä omaisuutta sinulla on / teillä on. Listaa asunto ja muut kiinteistöt, autot, tilit, säästöt, arvokkaammat esineet esim. vaikka monen tonnin järjestelmäkamerat tai arvohuonekalut tms. jos on. Ns. tavanomaisia ei tarvitse listata. 3. Listaa velat. Yhteiset, sinun ja miehen. Listaa nämä em. siis tietämyksesi mukaan karkealla tasolla, niin edessä oleva selvitettävien asioiden määrä on selvillä ja saat oikeusaputoimistosta tarkemman arvion työn määrästä ja hinnasta. Tuon toimiston kautta se on joka tapauksessa kohtuu edullinen vaikka useita satoja voikin maksaa. 3. Laita asuntohakemus vireille. 4. Laita erohakemus vireille. 5. Älä missään nimessä laita nimeä alle mihinkään miehesi laskelmaan. Sopuosituksenhan voi tehdä niin halutessaan, mutta nyt kuulostaa siltä, että sellainen ei tulisi olemaan sinulle missään tapauksessa edullinen.

Vierailija
20/41 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään avioliittonne on kestänyt ja olitteko miten pitkään avoliitossa ennen avioitumista? Sillä voi olla merkitystä omaisuuden osituksessa. Lyhyenä avioliittona pidetään yleensä alle viiden vuoden kestänyttä avioliittoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi