Avioero ja raha-asiat
Nyt on miehen kanssa ero tulossa. Varmaan molemmille ihan helpotus tämä ero, ja itse toivon kovasti ettei tarvitsisi riidellä mistään.
Koko illan on mies tehnyt exeleitä siitä, kuinka paljon on maksanut enemmän asioita. Kun rakennutettiin talo, niin olin ennen päätöstä vähän epävarma siitä kuinka rahat riittää. Mies aina sanoi, että riittää riittää, ja hän maksaa enemmän, kun palkkakin on hällä reilusti isompi. Avioehdostakin oli puhe naimisiin mennessä, mutta mies ei tykännyt siitä ajatuksesta. Kun otettiin laina, niin avattiin lainanhoitotili, mitta mies ei halunnut että sitä käytettäisiin, vaan että lainanmaksu hoituisi hänen tililtään. Eli mies maksoi lainanlyhennyksen omalta tililtään, ja minä muut 7 henkisen perheen ostokset omaltani. Myöhemmin olen maksanut myös tontin vuokria, kiinteistöveroja ja sähkölaskuja noiden lisäksi.
Nyt kun tulee ero, niin mies on sitä mieltä että minä olen elänyt siivellä, ja hänelle kuuluisi isompi voitto (jos sitä edes tulee) talon myynnistä.
En tiedä mitä ajatella. Minä olen kaikki tuloni käyttänyt perheeseen, tehnyt aina ruuan, pessyt aina pyykit ja muutenkin tehnyt suurimman osan taloustöistä.
Voiko tässä käydä niin, että mies saakin jotenkin muilutettua tämän asian niin, että jäänkin tappiolle erossa? Miehellä on myös muuta omaisuutta, kiinteistöjä, osakkeita jne. Meillä ei ole avioehtoa, ja olen ymmärtänyt että näistä puolet tulisivat minulle erossa. Ajattelen kuitenkin, etten niitä lähde edes hakemaan, kun osa on ennen avioliittoa kerrytettyjä.
Omasta mielestä olen reilu, kun en noita ole edes pyytämässä.
Mikä saa miehen toimimaan näin tollosti ja itsekkäästi? Tietää että olen kiltti ja mukautuva ihminen, ja toivon kovasti ettei käytä minua hyväksi tässä avioero-asiassa.
Neuvoja, mielipiteitä? Faktaa, lakia?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon. Sieltä saat juristin neuvot. Tuossa tilanteessa pitäisi kuitenkin puhua, kun on noin paljon lapsia. Missä kohtaa lähti menemään pieleen. Mitä silloin tapahtui.
Siinä vaiheessa vissiin kun lapseton mies meni naimisiin naisen kanssa, jolla oli jo noin monta lasta ?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään avioliittonne on kestänyt ja olitteko miten pitkään avoliitossa ennen avioitumista? Sillä voi olla merkitystä omaisuuden osituksessa. Lyhyenä avioliittona pidetään yleensä alle viiden vuoden kestänyttä avioliittoa.
Noin kolme vuotta avoliittoa, ja siihen päälle 6 vuotta naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon. Sieltä saat juristin neuvot. Tuossa tilanteessa pitäisi kuitenkin puhua, kun on noin paljon lapsia. Missä kohtaa lähti menemään pieleen. Mitä silloin tapahtui.
Siinä vaiheessa vissiin kun lapseton mies meni naimisiin naisen kanssa, jolla oli jo noin monta lasta ?
Höpö höpö. Miehellä on enemmän lapsia kuin minulla. T: AP
Voi käydä, jos sinä hölmö myönnyt siihen. Pidä tiukasti kiinni siitä, että kaikki tasan, kun ei avioehtoakaan ole.
Miehen raivoatessa soitat saman tien poliisille ja teet rikosilmoituksen.
No pitäisikö kumminkin kuunnella lopullinen ehdotus ennen lakimiehen palkkaamista?
Meillä oli avoero ja olin maksanut talolainan omalta tililtä suurempituloisena kokonaan mutta annoin myynnistä puolisolle enempi vaikka ei vaatinutkaan kun puolet. Itselläni oli jo omissa nimissä muutakin varallisuutta jotka tietenkin jäi minulle. Yksi alaikäinen jäi puolisolle eikä määritelty mitään elatusmaksuja vaan rahaa tarpeen mukaan. Nyt jo täysi ikäinen.
Kotitöiden tekijän arvostus loppuu kuin seinään eron tullessa. Hänestä tulee se siipeilijä vaikka aviossa ollessa on sovittu että toinen tekee ja toinen maksaa. Näitä tarinoita olen nähnyt useita kymmeniä. Valitettavasti moni ei myöskään arvosta tippaakaan kotiäitiä tai -isää eron hetkellä. Itse on saatu rauhassa luoda uraa ja tulla kotiin valmiiseen pöytään. Toinen hoitanut kodin, lapset, lasten koulut, harrastukset, terveydenhuollon jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään avioliittonne on kestänyt ja olitteko miten pitkään avoliitossa ennen avioitumista? Sillä voi olla merkitystä omaisuuden osituksessa. Lyhyenä avioliittona pidetään yleensä alle viiden vuoden kestänyttä avioliittoa.
Noin kolme vuotta avoliittoa, ja siihen päälle 6 vuotta naimisissa.
Siinä tapauksessa en näe, että miehesi voisi saada mitään kohtuullistamisen tapaista osituksessa. Kaikki yhteenlaskettu omaisuutenne menee avioliittolain mukaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Kotitöiden tekijän arvostus loppuu kuin seinään eron tullessa. Hänestä tulee se siipeilijä vaikka aviossa ollessa on sovittu että toinen tekee ja toinen maksaa. Näitä tarinoita olen nähnyt useita kymmeniä. Valitettavasti moni ei myöskään arvosta tippaakaan kotiäitiä tai -isää eron hetkellä. Itse on saatu rauhassa luoda uraa ja tulla kotiin valmiiseen pöytään. Toinen hoitanut kodin, lapset, lasten koulut, harrastukset, terveydenhuollon jne.
Ja tämä on se, mihin naisen ei kannata pyrkiä. Lapsen kanssa voi olla ekat pari vuotta kotona mutta sitten kakara päivähoitoon ja itse töihin. Tietenkin kannattaa valita ei-niin-imbesilli mies joka ymmärtää mikä on haalari ja mikä on nukkumaanmenoaika. Kotityöt voivat jakaantua osaamisen-kiinnostuksen-aikataulujen mukaan.
Siis sinun rahasi on mennyt omien lastesi hoitoon kun ne eivät edes ole yhteisiä?
Vierailija kirjoitti:
Siis sinun rahasi on mennyt omien lastesi hoitoon kun ne eivät edes ole yhteisiä?
Eiköhän se mieskin ole jotain syönyt?
Jo se, että mies nyt excelin kanssa laskeskelee, miten paljon enemmän hän on lyhentänyt lainaa, osoittaa, että häneltä on reilua jakoa turha odottaa. Ehkä miehellä on jo suunnitelmat pitkällä, mitä uutta tulevan puolison kanssa sillä rahalla hankitaan, ja siinä ei enää reiluus entistä puolisoa kohtaan paina missään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt lista mitä teet. 1. Huomenna heti aamulla soitat oikeusaputoimistoon ja varaat ajan. 2. Listaat ylös paperille mitä omaisuutta sinulla on / teillä on. Listaa asunto ja muut kiinteistöt, autot, tilit, säästöt, arvokkaammat esineet esim. vaikka monen tonnin järjestelmäkamerat tai arvohuonekalut tms. jos on. Ns. tavanomaisia ei tarvitse listata. 3. Listaa velat. Yhteiset, sinun ja miehen. Listaa nämä em. siis tietämyksesi mukaan karkealla tasolla, niin edessä oleva selvitettävien asioiden määrä on selvillä ja saat oikeusaputoimistosta tarkemman arvion työn määrästä ja hinnasta. Tuon toimiston kautta se on joka tapauksessa kohtuu edullinen vaikka useita satoja voikin maksaa. 3. Laita asuntohakemus vireille. 4. Laita erohakemus vireille. 5. Älä missään nimessä laita nimeä alle mihinkään miehesi laskelmaan. Sopuosituksenhan voi tehdä niin halutessaan, mutta nyt kuulostaa siltä, että sellainen ei tulisi olemaan sinulle missään tapauksessa edullinen.
Näiden lisäksi minä tekisin miehen mieliksi exelin siitä kuinka monta kertaa vuosien varrella olen pessyt pyykit, tehnyt ruokaa, käynyt kaupassa, paljonko olen perheen ruokia ja lasten juttuja maksanut.
Vierailija kirjoitti:
No tottakai avioerossa menee kaikki puoliksi. Se on laki. Tuollainen excelöinti perhe-elämän kulujen maksamisesta on täyttä niuhotusta. Ja turhaa. Ei kannata mennä siihen mukaan. Se rikkoo lakia. Me saatiin tosin sovussa sovittua omaisuuden jako, mutta mentiin tekemään viralliset paperit osuuspankin lakimiehen luona. Se maksoi muutaman satasen. Kysypä pankiltasi lakineuvontapalvelua. Sieltä saattaa löytyä.
Ei erossa mene kaikki puoliksi! Mistä tämä on keksitty, lähes jokainen toistaa samaa. Ainoastaan omaisuuden ARVO jaetaan siten, että molemmille tulee 50%. Lisäksi kumpikin saa pitää sen, mikä on omissa nimissä eli jos omistan auton, ei mies voi sitä minulta vaatia, sen sijaan hän saa auton arvon verran jotain muuta.
Jos teillä ei ole avioeroa, niin tuleva exäsi laskee exceleitään täysin turhaan. Olin itse jokseenkin samanlaisessa tilanteessa. Palkkasin asianajajan ja se kannatti. Asianajaja tonki esille sellaistakin omaisuutta, jota mies oli yrittänyt piilotella. Olisin tyytynyt tasajakoon mutta miehen venkoilun ja valehtelun jälkeen päätin, että kaikki kaavitaan mitä irti saadaan. Asianajaja kustansi vajaat 3600 euroa. Pieni summa lopputulokseen nähden. Parasta siinä oli se, että asianajaja pystyi suhtautumaan kylmän viileästi miehen räyhäämiseen ja ilmoittamaan tälle lainkohdat joiden perusteella toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä ei ole avioeroa, niin tuleva exäsi laskee exceleitään täysin turhaan. Olin itse jokseenkin samanlaisessa tilanteessa. Palkkasin asianajajan ja se kannatti. Asianajaja tonki esille sellaistakin omaisuutta, jota mies oli yrittänyt piilotella. Olisin tyytynyt tasajakoon mutta miehen venkoilun ja valehtelun jälkeen päätin, että kaikki kaavitaan mitä irti saadaan. Asianajaja kustansi vajaat 3600 euroa. Pieni summa lopputulokseen nähden. Parasta siinä oli se, että asianajaja pystyi suhtautumaan kylmän viileästi miehen räyhäämiseen ja ilmoittamaan tälle lainkohdat joiden perusteella toimitaan.
EDIT: avioeroa = AVIOEHTOA
T. sama
lokki ja lokkilauma kirkumassa. menkää loiset töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt lista mitä teet. 1. Huomenna heti aamulla soitat oikeusaputoimistoon ja varaat ajan. 2. Listaat ylös paperille mitä omaisuutta sinulla on / teillä on. Listaa asunto ja muut kiinteistöt, autot, tilit, säästöt, arvokkaammat esineet esim. vaikka monen tonnin järjestelmäkamerat tai arvohuonekalut tms. jos on. Ns. tavanomaisia ei tarvitse listata. 3. Listaa velat. Yhteiset, sinun ja miehen. Listaa nämä em. siis tietämyksesi mukaan karkealla tasolla, niin edessä oleva selvitettävien asioiden määrä on selvillä ja saat oikeusaputoimistosta tarkemman arvion työn määrästä ja hinnasta. Tuon toimiston kautta se on joka tapauksessa kohtuu edullinen vaikka useita satoja voikin maksaa. 3. Laita asuntohakemus vireille. 4. Laita erohakemus vireille. 5. Älä missään nimessä laita nimeä alle mihinkään miehesi laskelmaan. Sopuosituksenhan voi tehdä niin halutessaan, mutta nyt kuulostaa siltä, että sellainen ei tulisi olemaan sinulle missään tapauksessa edullinen.
Näiden lisäksi minä tekisin miehen mieliksi exelin siitä kuinka monta kertaa vuosien varrella olen pessyt pyykit, tehnyt ruokaa, käynyt kaupassa, paljonko olen perheen ruokia ja lasten juttuja maksanut.
kenen pitäisi sinulle maksaa siitä omien lastesi pyykkien pesemisestä?
ihan tosissani kysyn
Ota pesänjakaja. Sen kulut otetaan ensin päältä ja sitten vasta jaetaan omaisuus.
Vaadi omasi. Jos uhkailee niin soita poliisit. Tee rikosilmoitus pahoinpitelyistä. Onko paikkakunnallanne turvakoti? Jos menee tilanne pahaksi, niin pakene sinne lastesi kanssa.
Älä anna periksi jaon kanssa. Vaikka antaisit periksi niin haukkuu silti sinut kaikille ja antaa ymmärtää että elite hänen rahoillaan. Miehesi on itsekäs, hyväksikäyttäjä ja ilmeisesti vielä luonnehäiriöinenkin. Hae apua ja tukea että pystyt hoitamaan asiat oikein. Oletko jo soittanut oikeusaputoimisto on?
Jos pelkäät miestäsi niin voit hakea yhteisasumisen purkua ja hän joutuu muuttamaan pois.
Ainahan naiset on ero tilanteessa sitä mieltä miehen omaisuus on hänen
Asianajaja!!
Teidän tulot+velat yhteen ja 50/50 on se lakipykälä jot teillä ei kerran ollut avioehtoa.
Mies toki saattaa onnistua vaatimaan jotain tasoitusta siitä, jos sinun lapsesi ovat olleet siinä siivellä koko ajan (Ja hänellä ei ole lapsia).
Hanki teille vuokra-asunto mihin voitte sitten heti muuttaa 'karkuun' (ja viet valmiiksi teille tavaraa, vaatteita, jtn astioita yms sinne) ja kaikki neuvottelu ja sopiminen vain sen asianajajan kautta.
Sinällään, pärjäät kyllä vaikket saisi ukolta mitään. Sinun palkka + lapsiesi elatustuki heidän omalta isältään + lapsilisät + mahdollinen asumistuki jos palkkasi oikeasti mitätön.
Vaihtoehto: pilaat oman ja tuhoat lapsiesi elämän. Siihen sinulla ei ole varaa!
Äläkä usko äijän pelotteluja, sinä pärjäät kyllä ja lakia hänenkin on noudatettava tuossa omaisuuden jaossa.