Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit? Teinien vanhemmilta apua!

Vierailija
01.10.2014 |

Tyttäreni kertoi, että hänen entinen paras ystävänsä ajoi viime perjantaina skootterilla kännissä. Tytöllä ei ole tarkkaa tietoa, paljon kaveri oli juonut, mutta sanoi, että huomasi heti kaverin käytöksestä, että jotain oli juonut. Tänään varmistui, että näin oli tapahtunut. 

Olemme ystävystyneet kaverin vanhempien kanssa, ja nyt mietin kuinka hoidan asian. Olen kovin huolissani, jos tuo on yleisesti tapana ajella kännissä. Puhuin jo kesällä ko. äidille, että alkaa teineillä olla alkoholikokeiluja ja äiti tyrmäsi asian täysin, että ei heidän tyttärensä uskalla juoda mitään. Yritin monta kertaa, että kannattaa silti pitää silmät auki. Tiesin silloin, että ko. tyttö suunnitteli alkoholikokeiluja ja siksi yritin puhua äidin kanssa.

Nyt tiedän, että äiti pitää aivan mahdottomana vaihtoehtona, että tyttö olisi juonut mitään, varsinkin kun on ollut skootterilla liikenteessä. Eikä uskoisi, vaikka olisi ollut kävellen liikenteessä. Tiedän, että mikään yleinen vihjailu ei auta, koska äiti kieltää mahdollisuuden aivan täysin. Jos kerron faktat, joutuu "heräämään" unestaan, mutta en haluaisi narauttaa tyttöäni, että on kertonut asian mulle. Ko. äiti kertoo varmasti lapselleen, mistä on kuullut asian. Silloin tyttö nostaa metelin asiasta koulusta ja oma tyttöni ei enää kerro mulle mitään. Nyt kertoo tosi paljon, kun luottaa, etten narauta kavereita. Mun mielestä on tärkeää tietää, mitä puuhaavat, ja vaikkei omanikaan varmaan omista touhuistaan kaikkea kerro, pysyn silti kartalla, missä mennään. 

Tuo kännissä ajelu on kuitenkin niin vaarallista, että tuntuu, että pakko on jotain tehdä, että tajuavat lopettaa ennenkuin jotain sattuu. Tiedän myös, että tytöltä lähtisi skootteri pois kokonaan ja kriisi päällä koko perheessä, jos narautan tytön. Vanhemmat eivät juo koskaan kahta olutta enempää illalla, jos lähtevät autolla ennen puolta päivää eli ovat tosi hysteerisiä asian suhteen. Miehen kanssa jo mietittiin nimetöntä kirjettä tai tekstaria tms., mutta aika naurettavilta nuokin kuulostaa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko juttelisit tuon tytön kanssa?

Vierailija
2/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupoliisin vierailu koulussa?

Tytär sanomaan etten aio olla känniääliön kaveri?

Puhu itse sille kaverille?

Kerro tytön vanhemmille että sinä satuit näkemään tytön kännissä?

Oma tytär vale-kotiarestiin juomisesta - viesti sille toiselle että kiinni ollaan jäämässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ajattelin ehdottaa, mitäs jos puhuisit tyyön kanssa, vakavasti. Vai pääsetkö tässäkään tapauksessa mitenkään kiertämään sitä että oma tyttösi on asiasta puhunut?

Nämä on hankalia tilanteita, kun oman tytön luottamusta ei kannata menettää.

Vierailija
4/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huonoja kokemuksia vanhempien varoittamisesta. En tee sitä enää vaikka näkisin mitä.

Vierailija
5/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tyttäresi ei soittanut alun perinkään poliisille?! Olisivat saaneet selvyyden asiasta! Jos tyttäresi kaverille olisi sattunut jotain tai hän olisi onnettomuuden aiheuttanut olisi lapsesi ollut osasyylaisen!
Kannattaisi nyt vain keskittyä sen oman lapsen kasvattamiseen vastuulliseksi teiniksi. Turha sitä enää on poliisille soitella.

Ja rattijuopumus on sen verran vakava rikos, että ei sitä voi kaverin vanhempien kesken sopia.

Vierailija
6/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt liikkuvat nykyään hiukan eri porukoissa eli ei oikein sovi nuo tyttären kommentit känniääliöstä yms. Ja enhän tiedä täysin varmaksi, vaikka omanikin olisi kokeillut, mutta hänellä ei ole skobaa eli ei ainakaan aja kännissä. Ja vakuuttaa, ettei hänen kaverinsakaan aja, ja uskon sen, koska hän oli itsekin järkyttynyt ex-ystävänsä touhuista. Ja kun eivät enää liiku samassa porukassa, ei äiti uskoisi, että hänen tyttönsä olisi juonut, vaikka mun olisikin. Kun ei heidän tyttö uskaltaisi mitenkään juoda mitään. 

Jos puhun suoraan tytölle, niin silloinkin oma tyttäreni narahtaa kantelusta :( 

Itse en ole pyöri kylillä siihen aikaan illasta eli tuskin sekään menisi läpi. Ja ei tyttö ollut niin paljon juonut, että olisi esim. kävelystä huomannut. 

Mikäs tuo koulupoliisijuttu on? 

Tää on tosi hankala juttu, kun tosiaan haluaisi, että omani lopettaisi kertomasta tapahtumia.

ap

Vierailija
7/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:25"]

Miksi tyttäresi ei soittanut alun perinkään poliisille?! Olisivat saaneet selvyyden asiasta! Jos tyttäresi kaverille olisi sattunut jotain tai hän olisi onnettomuuden aiheuttanut olisi lapsesi ollut osasyylaisen! Kannattaisi nyt vain keskittyä sen oman lapsen kasvattamiseen vastuulliseksi teiniksi. Turha sitä enää on poliisille soitella. Ja rattijuopumus on sen verran vakava rikos, että ei sitä voi kaverin vanhempien kesken sopia.

[/quote]

Kuten kerroin, tyttö sai asiasta täyden varmuuden vasta tänään. Eihän voinut olla täysin varma, vaikka kaveri olisi esittänyt kännikästä. Ja ei tuon ikäisille välttämättä ensimmäiseksi mieleen poliisille soittaa. Eikä tyttäreni edes ollut paikalla, kun lähti ajamaan. Näki kaveria toisessa tilanteessa aikaisemmin. En mä kyllä tyttärestäni saa tilanteeseen osasyyllistä, ja kaverin näkin moni muukin, jopa aikuisia, samassa tilanteessa. 

Enkä mä ole enää poliisille soittamassa jälkikäteen. Omaani yritän juurikin kasvattaa, ja siksi haluaisin, että kertoo mulle touhuista jatkossakin. 

Sulla on kyllä hiukan ristiriitaiset kommentit, ensin tyttäreni on osasyyllinen ja sitten mun pitäis vaan keskittyä omaan lapseeni. 

ap

Vierailija
8/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalta saisi tietää onko teidän koulussa koulupoliisia. Se on ikään kuin koululle nimetty poliisi oka käy pitämässä näitä luentoja teineihin liittyvissä asioissa. 

Olen kyllä sitä mieltä että anna olla. Tyttäresi ei enää liiku ko. ihmisen kanssa joten ei ole sinun huolesi. Jos jonkun vanhemmat haluavat olla sinisilmäisiä niin voi voi.

kolmen teinin äiti

Vierailija
9/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin nimettömän lastensuojeluilmoituksen, jossa kerron, että XX ajoi kännissä sillon-ja-silloin (netistä löytyy kaavake, jonka voi lähetää postitse). Lastensuojelu ottaa tämän jälkeen yhteyttä perheeseen. Ja teidän ei tarvitse asiaan sen enempää puuttua.

Vierailija
10/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:39"]

Opettajalta saisi tietää onko teidän koulussa koulupoliisia. Se on ikään kuin koululle nimetty poliisi oka käy pitämässä näitä luentoja teineihin liittyvissä asioissa. 

Olen kyllä sitä mieltä että anna olla. Tyttäresi ei enää liiku ko. ihmisen kanssa joten ei ole sinun huolesi. Jos jonkun vanhemmat haluavat olla sinisilmäisiä niin voi voi.

kolmen teinin äiti

[/quote]

En tiedä, herättäisikö koulupoliisin jutut teinejä yhtään. Ehkä, ehkä ei. Luulen, etteivät täysin edes ymmärrä, kuinka vaarallista kännissä ajelu voi olla. Tuntuu kuitenkin, että jotain pitäisi tehdä, että homma loppuisi ennenkuin jotain sattuu. Ovat kuitenkin perheenä meidän ystäviä. 

Sen kannan olen ottanut jo aikaisemmin, etten voi kuulopuheiden perusteella narautella teinejä juomisesta, kun en voi koko kaupungin vanhemmille soitella. Jos itse näkisin jonkun kunnolla kännissä, saattaisi soittaa vanhemmille. Kännissä ajelu on kuitenkin oikeasti vaarallista.

Täytynee harkita vielä, kuinka asiaa hoitaisi. 

Vierailija
11/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pähkäilin sun ongelmaa enkä keksinyt mitään hyvää sanottavaa. Suljettuani netin sain neronleimauksen: kysy omalta tytöltäsi, miten hänestä olisi hyvä toimia tai jättää toimimatta.

Vierailija
12/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:41"]

Tekisin nimettömän lastensuojeluilmoituksen, jossa kerron, että XX ajoi kännissä sillon-ja-silloin (netistä löytyy kaavake, jonka voi lähetää postitse). Lastensuojelu ottaa tämän jälkeen yhteyttä perheeseen. Ja teidän ei tarvitse asiaan sen enempää puuttua.

[/quote]

Voisikohan tuo olla vaihtoehto? Siinä ei ainakaan narahtaisi kukaan kantelusta ja asia menisi eteenpäin. Toisaalta tuntuu aika julmalta sotkea lastensuojelu asiaan, kun vanhemmat ovat tosi kunnollisia, mutta äärettömän sinisilmäisiä. Mutta siinähän heräisi sekä vanhemmat että lapsi.

ap

Vierailija
13/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:48"]Mä pähkäilin sun ongelmaa enkä keksinyt mitään hyvää sanottavaa. Suljettuani netin sain neronleimauksen: kysy omalta tytöltäsi, miten hänestä olisi hyvä toimia tai jättää toimimatta.
[/quote]

Tämä toimii vain siis silloin, jos oikeasti pystyt kunnioittamaan tyttösi mielipidettä asiasta. Keskustelun pitää olla järkevä ja rakentava, ei "äiti kertoo tytölle mikä on hyvä" - keskustelu, jossa jyrätään toinen.

Vierailija
14/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:19"]

Mulla on huonoja kokemuksia vanhempien varoittamisesta. En tee sitä enää vaikka näkisin mitä.

[/quote]

Oletko se joka jokin aika sit kirjoitti tänne miten lastasi alettiin ihan kiusata koska sinä käräytit nuoret viinasta. Oliko niin et toisen äiti jopa osti viinaa tytöille?

Vierailija
15/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:48"]

Mä pähkäilin sun ongelmaa enkä keksinyt mitään hyvää sanottavaa. Suljettuani netin sain neronleimauksen: kysy omalta tytöltäsi, miten hänestä olisi hyvä toimia tai jättää toimimatta.

[/quote

Tää vois kans toimia joo. Tosi vaikee sanoo, mitä tyttö kommentoisi. Täytynee kysyä, koska uskon, että ymmärtää ongelman. 

ap

Vierailija
16/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:41"]

[/quote]

Voisikohan tuo olla vaihtoehto? Siinä ei ainakaan narahtaisi kukaan kantelusta ja asia menisi eteenpäin. Toisaalta tuntuu aika julmalta sotkea lastensuojelu asiaan, kun vanhemmat ovat tosi kunnollisia, mutta äärettömän sinisilmäisiä. Mutta siinähän heräisi sekä vanhemmat että lapsi.

ap

[/quote]Olisi hyvä vaihtoehto. TYttö perheineen kutsutaan yhteiseen keskusteluun, jossa puhutaan alkoholinkäytöstä yms. Varmasti silmät avaava kokemus vanhemmillekin. Tästä ei heille koituisi mitään jälkiseuraamuksia, muuta kuin "pieni opetus"ö  

Vierailija
17/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:48"]

[/quote

Tää vois kans toimia joo. Tosi vaikee sanoo, mitä tyttö kommentoisi. Täytynee kysyä, koska uskon, että ymmärtää ongelman. 

ap
[/quote]

Toi toimii vain, jos oikeasti olet valmis antamaan ratkaisunteon lapsellesi. Ei hän välttämättä halua tehdä ratkaisua, mutta sun pitää varautua, että lapsi päättää huonosti. Sen jälkeen et voi enää toimia seläntakana tai luottamus kärsii.

Vierailija
18/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:48"] Mä pähkäilin sun ongelmaa enkä keksinyt mitään hyvää sanottavaa. Suljettuani netin sain neronleimauksen: kysy omalta tytöltäsi, miten hänestä olisi hyvä toimia tai jättää toimimatta. [/quote Tää vois kans toimia joo. Tosi vaikee sanoo, mitä tyttö kommentoisi. Täytynee kysyä, koska uskon, että ymmärtää ongelman.  ap [/quote] Toi toimii vain, jos oikeasti olet valmis antamaan ratkaisunteon lapsellesi. Ei hän välttämättä halua tehdä ratkaisua, mutta sun pitää varautua, että lapsi päättää huonosti. Sen jälkeen et voi enää toimia seläntakana tai luottamus kärsii.

[/quote]

En mä aio selän takana touhuta. Puhutaan muutenkin paljon asioista, ja vaikkei teini mulle varmasti aivan kaikkea kerro, niin paljon kuitenkin. Ainoa ongelma on se, että onko oikein tavallaan sysätä vastuu teinille? Tietysti jos kertoo alkuun, että mun mielestä asialle täytyy tehdä jotain, ja kysyy onko hänellä ehdotuksia. Silloin vastuu on mulla, mutta hänellä on mahdollisuus vaikuttaa kuinka asia hoidetaan.

ap

Vierailija
19/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:48"] Mä pähkäilin sun ongelmaa enkä keksinyt mitään hyvää sanottavaa. Suljettuani netin sain neronleimauksen: kysy omalta tytöltäsi, miten hänestä olisi hyvä toimia tai jättää toimimatta. [/quote Tää vois kans toimia joo. Tosi vaikee sanoo, mitä tyttö kommentoisi. Täytynee kysyä, koska uskon, että ymmärtää ongelman.  ap [/quote] Toi toimii vain, jos oikeasti olet valmis antamaan ratkaisunteon lapsellesi. Ei hän välttämättä halua tehdä ratkaisua, mutta sun pitää varautua, että lapsi päättää huonosti. Sen jälkeen et voi enää toimia seläntakana tai luottamus kärsii.

[/quote]

En mä aio selän takana touhuta. Puhutaan muutenkin paljon asioista, ja vaikkei teini mulle varmasti aivan kaikkea kerro, niin paljon kuitenkin. Ainoa ongelma on se, että onko oikein tavallaan sysätä vastuu teinille? Tietysti jos kertoo alkuun, että mun mielestä asialle täytyy tehdä jotain, ja kysyy onko hänellä ehdotuksia. Silloin vastuu on mulla, mutta hänellä on mahdollisuus vaikuttaa kuinka asia hoidetaan.

ap
[/quote]

Tietenkin noin sanot. Mutta varaudu siihen, että teinisi vastustaa jyrkästi mitään puuttumista ja silloin et voi tehdä mitään :/

Vierailija
20/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että teini kieltäisi tekemästä mitään. Vaikeinta ehkä keksiä tapa toimia. Auttaisikohan, jos teini "uhkailisi" kaveriaan, että kertoo mulle, jos ei tuollaiset touhut lopu. Kaveri peittelee nytkin tilannetta tytöltäni, tiedostaa ehkä riskin, että tyttö saattaa kertoa mulle.
Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän