1v 2kk ei nukahda eikä nuku
1v 2kk nukuttaminen kestää jokaisille päikkäreille ja yöunille aina vähintään 2h. Yöllä heräilee 2h välein. Vähintään.
Lapsi siirrettiin omaan sänkyyn 9kk ikäisenä, on todella levoton nukkuja joka puhelee unissaan, hyörii ja pyörii ja potkii. En itse nukkunut tuona 9kk aikana yhtään yötä yli 15mun putkeen, siksi siirrettiin perhepedistä ensin omaan sänkyyn, sitten omaan huoneeseen. Yöimetukset lopetin 1v iässä, ja se tuntuu pahentaneen tilannetta.
Ja juu u, esikoinen kyseessä. Mikä neuvoksi? Neuvolassa ollaan sitä mieltä, että ihan normaalia. No onko? Päivisin lapsi hyväntuulinen, iloinen. Kehittyi motorisesti aikaisin, 4kk jo yritti ryömiä eteenpäin, 6kk konttaus, ja 9kk käveli.
Päivärytmit todella säännöllinen. Samoin iltarituaalit. Lapsi ei ole päiväkodissa, hoidan lasta kotona. Meillä miehen kanssa rakastava suhde, ei riidellä tms.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Onko allergiat testattu???? Kuulostaa melko raskaalta arjelta. Oletko itse saanut tänä aikana nukuttua yhtään enempää kuin 2h putkeen? Huoli myös sinun jaksamisesta. Neuvola todella pihalla jos apua ei liikene!!!!
Allergioita ei oo testattu, kuulemma vasta 1,5 - vuotiaana mahdollista päästä semmoisiin.
No, en oo nukkunut tuota pidempää pätkää. Just ja just jaksan tätä.
Itkeekö lapsi? Jos ei, niin laittakaa hänen sänky omaan huoneeseen, jossa hyörinä ja pyöriä ei haittaa teitä.
Meillä esikoisen aikaan juuri vastaavaa, mitään ns "syytä" ei löytynyt. Alkoi nukua töysiä öitä kaksivuotiaana.
Kaikki sisarukset helpompia, nukkuivat jo puolenvuoden tienoille väh 6h yöunia.
Tsemppiä ap! Hang in There
Auttaisko levottomuuteen painopeitto tai painolelu?
Vierailija kirjoitti:
Itkeekö lapsi? Jos ei, niin laittakaa hänen sänky omaan huoneeseen, jossa hyörinä ja pyöriä ei haittaa teitä.
Itkee, huutaa, pölöttää... Ei kipuitkua.
Herään siis itse lapsen elämöintiin, siksi hänet on siirretty omaan huoneeseen. Muuten mä nukkuisin max 15 min pätkiä. Joka yö.
Mun oma idea oli perhepeti, ja tuntuu niin luuserilta kun en sitä "pysty" tarjoamaan.. En vaan jaksa valvoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko painopeitto turvallinen noin pienellä?
Vierailija kirjoitti:
Perhe peti?
Lue ap:n kertomus ja aiemmat vastaukset. Ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko painopeitto turvallinen noin pienellä?
Tarpeeksi kevyt joo. Ja tietysti käytössä vain valvotusti nukahtaessa, sitten ottaa pois kun lapsi nukahtaa :)
Unikoulu. Miksi nukutat 2 tuntia? Tuossahan kuka tahansa hermostuu ja lapsi menee aivan yliväsyneeksi.
Ketään ei kiinnosta. Valitettavasti. Kuulostaa ihan painajaiselta toi.
T. Vela
Vierailija kirjoitti:
Unikoulu. Miksi nukutat 2 tuntia? Tuossahan kuka tahansa hermostuu ja lapsi menee aivan yliväsyneeksi.
Ap ei oo kertonut, ovatko köyttäneet unikoulua. Voi olla hei!
Monetko päikkärit nukkuu? Mikä on hänen päivärytminsä tarkalleen?
Vierailija kirjoitti:
Öööö... Eli onko unikoulu synonyymi sille, että lapsi jätetään yksin huutamaan itsensä uneen?!
Vaikka lapsen nukutus veisi 2h, ei se vöörin ole kunhan lapsi ei huuda hätäänsä 💓
Miksi yritätte päikkäreille nukuttaa jos sitä ei nukuta? Kokeilkaa antaa valvoa iltaan, ehkä sitten nukahtaa yöksi. Vauvoilla ja taaperoilla on tuollaisia ikäkausia kun tuntuu että muksulla riittää enempi energiaa kuin kahdella aikuisella yhteensä. Omat vanhempani mm. kertoneet että minulla oli tuollainen kausi 1 ja 2 ikävuoden välissä, nukuin päikkäreitä kiltisti kuulemma vain autossa (takapenkillä sellainen kehtokoppa), niin isä sitten antoi äidille aikaa omiin päikkäreihin töittensä jälkeen ajelemalla hiljaisia katuja niin että minä nukuin kopassa takapenkillä ja äiti sängyssä kotona. Itse olin tietysti niin pieni etten tuota muista.
Vierailija kirjoitti:
Monetko päikkärit nukkuu? Mikä on hänen päivärytminsä tarkalleen?
Nukkuu yleensä yhdet päikkärit klo 11-12:30. Kyllä, noin 1,5h nukkuu päikkäreitä. Ei nukahda enää toisille päikkäreille. Yritetty on.
Yöunet nukkuu klo 18/20-07. Alkaa siis yleensä jo viideltä olla toosi väsy, hieroo silmiä, ei jaksa mitään jne. Ekoista väsymysmerkeistä vien yöpuulle rutiinien kautta (suihku, iltasatu) ja silti kestää sen 2h että nukahtaa. On siis selkeesti väsy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö... Eli onko unikoulu synonyymi sille, että lapsi jätetään yksin huutamaan itsensä uneen?!
Vaikka lapsen nukutus veisi 2h, ei se vöörin ole kunhan lapsi ei huuda hätäänsä 💓
Ei tietenkään ole synonyymi tuolle! Kannattaa tutustua aiheeseen, netissä on paljon tietoa ja vinkkejä.
Meillä auttoi se että jätetään yksin nukahtamaan. Ensin itki kovasti ja välillä kävin näyttäytymässä ja sanoin että kaikki hyvin nyt nukutaan. Yöllä odotan aina muutaman minuutin ennenkuin menen vaikka huutaisi. Yleensä nukahtaa itsekseen uudelleen. Kesällä pojan huoneessa oli tuuletin, se hurina rauhoitti ehkä myös. Huone pitää olla pimeä mutta joku pieni yövalo on että näkee liikkua.
Meillä tuollaista aiheutti lapselle
- ruoka-aine allergiat
- korvien ilmastoitumisongelma
- refluksi
-astma
Ja itse jouduttiin selvittämään ongelmat. Apua saatiin hyvältä lasten lääkäriltä yksityiseltä puolelta. Julkisella puolella lääkärit vaihtuivat niin usein että käytännössä ei saatu julkiselle kunnon hoitosuhdetta. Käytiin sitten 2/vuodessa yksityisellä vuosia ja saatiin lapsi hoidettua.
Mitä tulee sinun nukkumiseen niin itse valvoin 4 vuotta putkeen nukkuen vain pari yötä läpi kun lapsi sairaalassa tai muu erikoistilanne. Meillä tämä sairastellut lapsi nukkui ekan kokonaisen yön 4v iässä. Ja vakituisemmin rupesi nukkumaan kokonaisia öitä noin 6v iässä. Itse nukuin vuosia liika vähän ja minulta meni vuosia toipua tuosta rasituksesta. Valitettavasti valvomisen jälkeen minulla puhkesi itsellä allergioita ym eli kannustan sinua koettamaan nukkua enemmän tavalla tai toisella.
Kannattaa hyödyntää se oletko iltauninen vai aamu uninen. Meillä minä olin iltauninen joten mies valvoi/hoiti heräilivää 12 asti yöllä kun minä menin muiden lasten kanssa nukkumaan viimeistään 9 aikaan. Näin sain ainakin yhden vähän pidemmän unipätkän joka yö. Mies sitten nukkui aamusta pidempään.
Onko allergiat testattu???? Kuulostaa melko raskaalta arjelta. Oletko itse saanut tänä aikana nukuttua yhtään enempää kuin 2h putkeen? Huoli myös sinun jaksamisesta. Neuvola todella pihalla jos apua ei liikene!!!!