Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v 2kk ei nukahda eikä nuku

Vierailija
29.08.2021 |

1v 2kk nukuttaminen kestää jokaisille päikkäreille ja yöunille aina vähintään 2h. Yöllä heräilee 2h välein. Vähintään.
Lapsi siirrettiin omaan sänkyyn 9kk ikäisenä, on todella levoton nukkuja joka puhelee unissaan, hyörii ja pyörii ja potkii. En itse nukkunut tuona 9kk aikana yhtään yötä yli 15mun putkeen, siksi siirrettiin perhepedistä ensin omaan sänkyyn, sitten omaan huoneeseen. Yöimetukset lopetin 1v iässä, ja se tuntuu pahentaneen tilannetta.

Ja juu u, esikoinen kyseessä. Mikä neuvoksi? Neuvolassa ollaan sitä mieltä, että ihan normaalia. No onko? Päivisin lapsi hyväntuulinen, iloinen. Kehittyi motorisesti aikaisin, 4kk jo yritti ryömiä eteenpäin, 6kk konttaus, ja 9kk käveli.
Päivärytmit todella säännöllinen. Samoin iltarituaalit. Lapsi ei ole päiväkodissa, hoidan lasta kotona. Meillä miehen kanssa rakastava suhde, ei riidellä tms.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yritätte päikkäreille nukuttaa jos sitä ei nukuta? Kokeilkaa antaa valvoa iltaan, ehkä sitten nukahtaa yöksi. Vauvoilla ja taaperoilla on tuollaisia ikäkausia kun tuntuu että muksulla riittää enempi energiaa kuin kahdella aikuisella yhteensä. Omat vanhempani mm. kertoneet että minulla oli tuollainen kausi 1 ja 2 ikävuoden välissä, nukuin päikkäreitä kiltisti kuulemma vain autossa (takapenkillä sellainen kehtokoppa), niin isä sitten antoi äidille aikaa omiin päikkäreihin töittensä jälkeen ajelemalla hiljaisia katuja niin että minä nukuin kopassa takapenkillä ja äiti sängyssä kotona. Itse olin tietysti niin pieni etten tuota muista.

Jaksaako joku 1v muka valvoa edes 10h?! Kamoooon hei. Tuskinpa ap yrittää pirteää lasta "vökisin" nukuttaa

Vierailija
22/30 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 jatkaa

Meillä kokeiltiin unikoulua neuvolan ehdotuksesta ennen kuin tiedettiin lapsen sairauksista. Lapsi huusi pari yötä. Sitten nukkui yhden yön kun oli niin poikki. Sitten palasi entiseen. Vaikea lapsen on oppia nukkumaan jos on kipeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monetko päikkärit nukkuu? Mikä on hänen päivärytminsä tarkalleen?

Nukkuu yleensä yhdet päikkärit klo 11-12:30. Kyllä, noin 1,5h nukkuu päikkäreitä. Ei nukahda enää toisille päikkäreille. Yritetty on.

Yöunet nukkuu klo 18/20-07. Alkaa siis yleensä jo viideltä olla toosi väsy, hieroo silmiä, ei jaksa mitään jne. Ekoista väsymysmerkeistä vien yöpuulle rutiinien kautta (suihku, iltasatu) ja silti kestää sen 2h että nukahtaa. On siis selkeesti väsy.

Ap

Kahdet päiväunet ovat liikaa tuonikäiselle. Kannattaa kokeilla jättää ne yhdetkin pois.

Vierailija
24/30 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 jatkaa

Meillä kokeiltiin unikoulua neuvolan ehdotuksesta ennen kuin tiedettiin lapsen sairauksista. Lapsi huusi pari yötä. Sitten nukkui yhden yön kun oli niin poikki. Sitten palasi entiseen. Vaikea lapsen on oppia nukkumaan jos on kipeä.

Tämä!!!

Oikeesti, vaatikaa ne verikokeet yms jotta selviää. Mahdollisesti sairaudet, allergiat tms. Ei kannata suoraan alkaa huudattaa!

Vierailija
25/30 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 jatkaa

Jos aplla kyse allergioista niin aiheuttaja(t) joka päivä syötäviä aineita jos koko ajan yhtä huonot unet. Allergiatesteissä saattaa saada jotain selvyyttä mutta niissä usein vääriä negatiivisia (testataan vain yhdellä välittäjäaineella ja allergiaa on useammalla). Myös vääriä positiivisia tuloksia saattaa näkyä jos vasta-aineet koholla mutta allergia jo parantunut. Varmimmin oikeat tulokset saadaan välttö/ altistus menetelmällä.

Eli ap alkaisi pitää tarkkaa kirjanpitoa siitä mitä lapsi syö. Siis ei lihaperunat vaan luetellaan jokainen asia mitä keitossa on. Ja tietysti myös tarkkaa oirepäiväkirjaa. Sitten kierrätetään ruokia. Eli koetetaan olla muutama päivä ilman maitoa ja kanamunaa ja vehnää ja ruista. Seurataan paraneeko unet. Tarvittaessa vaihdellaan muitakin syömisiä. Meillä vasta kolmas maidoton dietti auttoi kun sattumalta huomasin että lapsi allerginen porkkanalla. Kahdella ekalla lapsi sai jokapäivä porkkanaa joten ei ollut eroa vaikka oli maidoton. Ku; sitten pidettiin maidoton ja porkkanaton niin lapsi nukkui paljon paremmin.

Vierailija
26/30 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ottaa selkeä nukkumisaika, sun tapauksessa varmaan seitsemän olisi hyvä. Myös selkeä heräämisaika, mitä ennen ei nousta, esim klo 6. No yksivuotiaalla heräänisaikaa voi joutua harjoitella. Käykää vielä vaikka pieni puolen tunnin pyrähdys ulkona tai jotain, jos hän on tosi väsynyt. Lempeä pistäytymisunikoulu ( kolme iltaa/yötä yleensä kestää näin 3 lapsen kokemuksella). Pimeä huone univalolla ja unilelu viereen. Monella lapsella white moisesta läpi yön on apua. Samalla tekniikalla yöllä, ei enää nukuttamista.

Ja sitten vielä.. yksivuotias on vielä tosi pieni ja unessa on kaikenlaisia vaiheita. Kannattaa vaiheella öitä miehen kanssa. Sinullakin on oikeus nukkua.

Vierailija
27/30 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yritätte päikkäreille nukuttaa jos sitä ei nukuta? Kokeilkaa antaa valvoa iltaan, ehkä sitten nukahtaa yöksi. Vauvoilla ja taaperoilla on tuollaisia ikäkausia kun tuntuu että muksulla riittää enempi energiaa kuin kahdella aikuisella yhteensä. Omat vanhempani mm. kertoneet että minulla oli tuollainen kausi 1 ja 2 ikävuoden välissä, nukuin päikkäreitä kiltisti kuulemma vain autossa (takapenkillä sellainen kehtokoppa), niin isä sitten antoi äidille aikaa omiin päikkäreihin töittensä jälkeen ajelemalla hiljaisia katuja niin että minä nukuin kopassa takapenkillä ja äiti sängyssä kotona. Itse olin tietysti niin pieni etten tuota muista.

Jaksaako joku 1v muka valvoa edes 10h?! Kamoooon hei. Tuskinpa ap yrittää pirteää lasta "vökisin" nukuttaa

Yhdet päikkärithän se kuuluu nukkuvan ihan kiltisti niin tuskin 10 tuntia valvoo. Ainakaan yhteen putkeen.

Vierailija
28/30 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkinä, jos haluat kokeilla erilaisia uniaikavaihtoehtoja. Oma taapero nukkui päiväunet kello yhdestä alkaen, 2-3 tuntia. Ja yöunet n. 21.30-8.00. Yhteen putkeen.

Jos olisin yrittänyt pakottaa nukkumaan seiskan jälkeen, kuten yleensä neuvotaan, olisivat yöunet ehkä olleet repaleiset.

Vierailija
29/30 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti oikein osaa auttaa mutta jos yhtään lohduttaa niin täällä löytyy 1,5v jolla nukutus myös aina tuon 2h ja heräilee läpi yön vähintään 1h välein :D ja olen yh jne. Tsemppiä :)

Vierailija
30/30 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unikoulu. Miksi nukutat 2 tuntia? Tuossahan kuka tahansa hermostuu ja lapsi menee aivan yliväsyneeksi.

Unikoulua kokeiltu, noin 2 viikkoa kokeiltiin, mutta ei todellakaan toimi. Tassuttelu pahensi vain tilannetta. Lapsi ei nukahda yksin, ilman aikuisen nukuttamista.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan