Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työelämä nyt vaan tälläista?

Vierailija
01.10.2014 |

Alan olla ihan loppu. Töissä koko ajan mitataan että tehostetaanko toimintoja ja tehtäviö tarpeeksi. Työnkuvia päivitettään vuosittain ja aina vaan vaativimmiksi. Tietotulva on käsittämätön; 100 mailia käsiteltävänä tältä päivältä,  toiset 100-150 menee jo automaattisesti arkistoihin eivätkä vaadi lukemista. Firman intrassa olisi luettavaa varmaan sadaksi vuodeksi eikä edes tärkeisiin ehdi perehtyä. Päivät on selviämistä hetkestä toiseen; palaverista seuraavaan. Työpäivät 9-18 + iltaisin 1-3h puheluita tai sähköpostia tai sekä että. Työaikana yleensä teen vähintään kahta asiaa yhtäaikaa; yleensä tekstareita puhelimella, sisäinen chatti auki ja 5 hommaa kesken kunnes joku tärkeä puhelu keskeyttää kaiken. 

Olen työpäivän ( tai sen toimistolta kotiin siirtymisen jälkeen) ihan poikki. Harrastukset on karsiutuneet pois, kotityöt menee minimillä, lasten läksyjen katsominen on satunnaista, ystäviin tai sukulaisiin pidän yhteyttä fb:lla tai en ollenkaan. Roikun netissä illat - kätevää sähköpostin rinnalla-; televisiota en ole katsonut kuukauksiin. Ei jaksa ja joka viikko esimies muistuttaa ettei tehdä töitä tarpeeksi tehokkaasti ja muitakin tulijoita olisi. Työmarkkinatilanne on onneton, töitä ei Suomessa enää ole joten vaihtaminen on vaikeaa - viimeisten kuukauksien aikana olen lähettänyt kymmenkunta hakemusta eikä edes yhtään haastattelua. Pariin olen soittanut perään / hakuprosessin aikana: vastaus on aina " meille tuli 100/150/200 hakemusta ja kaikilla on alan koulutus ja kokemus; valitettavasti emme voineet haastatella kaikkia" Toivotonta

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:27"]

Sitähän se on. Työttömyyden lisääntyessä saadaan kiristettyä mukavasti työnhakijoilla ja laskettua palkkoja.

[/quote]

Eikös työpäivän pidentämistäkin puolella tunnilla (samalla palkalla = palkkojen alentaminen) jo ehdoteltu kesällä.

Vierailija
2/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaankohan me töissä samassa työpaikassa?? Lisäksi tuli työnantajalta yksipuolinen ilmoitus, että säännöllinen työaika on nykyään 8h entisen 7h sijaan. Siihen vielä lounastauko, ilmainen ylityö ja työmatkat päälle, niin 12h päivästä kuluu töissä ja toiset 3h kotona työasioita hoitaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:06"]

Ollaankohan me töissä samassa työpaikassa?? Lisäksi tuli työnantajalta yksipuolinen ilmoitus, että säännöllinen työaika on nykyään 8h entisen 7h sijaan. Siihen vielä lounastauko, ilmainen ylityö ja työmatkat päälle, niin 12h päivästä kuluu töissä ja toiset 3h kotona työasioita hoitaessa.

[/quote]

Ette.

Hulluksi on mennyt koko Suomen työkenttä.

Vierailija
4/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia valitatte. On lottovoitto syntyä Suomen hyvinvointiyhteiskuntaan. Meillä on 700000 hyvin palkattua ja koulutettua byrokraattia jotka lepposalla työtahdilla miettivät rahan jakamista yleishyödyllisiin hyvin tärkeisiin hankkeisiin sekä rahoittamista verojen nostolla. Meidän täytyy muistaa että hyvinvointi yhteiskunnassa ei saa olla epätasa-arvoa. Tämän takia esim. työnuuvuttama, ruuhkavuosiaan elävä töissä oleva perheenäiti ei voi palkata käytännössä apua  esim. kotitöihin. Eihän Suomi voi olla piikayhteiskunta. Sitten nuori rouva yrittää selvitä ylivoimaisen työtaakan kanssa ja tasa-arvon nimissä kiukuttelee miehelleen, joka on samassa tilanteessa. Lopuksi koko perhe voi pahoin ja saadaan taas lisää sosiaali tapauksia niiden noin miljoonan ihmisen seuraan jotka ovat jo päässet nautimaan hyvinvointia.

Vierailija
5/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:13"]

Jätä vaan ronskisti tekemättä sen, mitä ei normaalityöajan puitteissa ehdi. ---- Vedä itse ne rajat ja jätä läppäri töihin kun lähdet kotiin!

[/quote]

Joka ikistä työtehtävää mitataan ja mittarit näyttää jos esim. käsittelyajat on kasvaneet tai virheitä on ollut aiempaa enemmän. Nämä käydään läpi esimiehen kanssa joka toinen viikko ja esimiehet seuraa niitä viikoittain. Koko tiimin tulospalkkaus riippuu siitä onko kaikki mittarit sallituissa rajoissa. Joten jos et tee, niin itse kärsii ja kaikki muutkin kärsii. Ei ole ketään kelle delegoida kun kaikilla on ihan liikaa töitä - järjestää kaikki tekevät sairaana/toipilaana kotoa käsin kun kukaan ei pysty olemaan poissa / kaatamaan enää yhtään lisää töitä kenellekään. Pomot lupaa että 6-12kk kuluttua uudet järjestelmäkehitysjutut tulee käyttöön ja sitten helpottaa ja ongelmat on tipotiessään. Ainut vaan että näin on luvattu viimeiset 5 vuotta ja aina ilmentynyt ihan uusia ongelmia kun jotain on "parannettu". Ja joka ikinen asia mitä tehdään, pitää dokumentoida eri järjestelmiin.

Vierailija
6/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olen jäänyt työttömäksi, olen ensimmäistä kertaa sitten lapsuuden onnellinen ja energinen. Haluan oikeasti tehdä asioita ja saan paljon aikaan. En kuitenkaan voi elää näin loputtomiin, koska haaveilen paremmasta. Isommasta asunnosta ja ehkä koirasta. Matkustelusta ja shoppailusta.

Minua oikeasti pelottaa työelämään palaaminen. Tiedän sen stressin ja kiireen tappavan unelmani. Stressaisin taas seuraavaa työpäivää heti edellisen päätyttyä. Tarvitsen vähintään 10 tuntia unta, joten vapaa-aikaa jäisi hyvinä päivinä pari tuntia. Jos teen tarkoituksella vähemmän tunteja, niin raha ei riitä. Mitä ihmettä pitäisi tehdä?

Vierailija
7/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:38"]

Sulla sentään on töitä, lopeta tuo valittaminen. Mitä jos ehdottaisit pomollesi, että palkkaisitte pari kolme ihmistä lisää? t. työtön maisteri

[/quote]

No ei ole ihme että olet työtön. Mitä kohtaa maisteri ei ymmärrä sanassa "toimintojen tehostaminen"?
[/quote]Ei meillä ainakaan summittaisista irtisanomisista laatu noussut. Kokoan nyt todisteita pomolle yhden ihmisen rekrytoinnin tarpeesta enkä luovuta. Itse olen asemassa josta ei voi irtisanoa, homma pysähtyisi kokonaan.

Vierailija
8/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan näkökulmasta sanoisin että suonen lakien, veromääräysten yms. Takia on pakko "tehostaa". Muuten ei ole mahdollista pitää työntekijöitä. 2000 e palkkaa vastaan pitää tuottaa 8000 e jotta ollaan edes +-0 kuluissa. Mut se ei tietenkään riitä jos haluaa että töitä riittää. Harmi et suomessa asiat näin. Jos siirtää nimellisesti vaikka viroon firman niin homma on ihan eri.

Vierailija
9/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne hommat voi oikeasti pysähtyä kokonaan. Mä olin aikoinaan suuressa yrityksessä töissä ja kyllä se vaan osattiin pysäyttää kokonaan, eikä ole aikoa. Paperitehtaitakin, joihin on joskus tehty nykyrahassa kymmenien miljoonien investointeja, on pysäytetty monta. Niissäkin oli töissä sellaista porukkaa, joka ei kuvitellut koskaan sieltä pois joutuvansa.

Vierailija
10/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmaankin työstäsi melko hyvää palkkaa? Eihän kukaan muuten tuollaista kestäisi jollei rahallinen korvaus työstä ole kohdallaan. Vai onko työsi niin sisällöllisesti mielenkiintoista että se on jaksamisen ja venymisen arvoista? Itse en ole koskaan saanut niin hyvää palkkaa tai mielekästä työtä että uhraisin sille noin paljon aikaa, voimia ja myös tavallaan terveyttä. En jaksaisi pysyä terveenä jos aikani perheen kanssa olisi noin vähäistä! Voimia sinulle, toivottavasti saat asiat muuttumaan!

Vierailija
11/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kärsivät työpaikalla tylsyydestä. Eli on kaksi ääripäätä ja kaikkea siltä väliltä.

Vierailija
12/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä ap että millä alalla olet? Aika hurjalta kuulostaa..

Vierailija
13/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kv-kaupan ala. Tiedän että pankki-, rahoitus- , konsultti- ja lakifirmoissa tilanne on ihan yhtä kaamea...

Vierailija
14/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pystyyn puolue, joka ajaisi ykkösasianaan inhimillisempää työelämää! Äänestäisin.

Vierailija
15/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:27"]Sitähän se on. Työttömyyden lisääntyessä saadaan kiristettyä mukavasti työnhakijoilla ja laskettua palkkoja.
[/quote]

ja syyllistettyä uupunutta sanomalla, että sinulla sentäön on töitä. Ole iloinen.

Vierailija
16/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:59"]

Työnantajan näkökulmasta sanoisin että suonen lakien, veromääräysten yms. Takia on pakko "tehostaa". Muuten ei ole mahdollista pitää työntekijöitä. 2000 e palkkaa vastaan pitää tuottaa 8000 e jotta ollaan edes +-0 kuluissa. Mut se ei tietenkään riitä jos haluaa että töitä riittää. Harmi et suomessa asiat näin. Jos siirtää nimellisesti vaikka viroon firman niin homma on ihan eri.

[/quote]

Minun palkkani on 1/3 siitä tuntihinnasta, mikä veloitaan asiakkaalta. Todelliset kustannukset ovat enemmän, koska sivukulut on ja nollatuntejakin tulee, koska en tee 100 % laskutettavaa työtä. Sen päälle vielä kulutukseni. Ei minusta suurta katetta jää. Moni ei muuten tajua, että se oma palkka sivukuluineen pitäisi tuottaa, sekä sen lisäksi aiheuttamansa kulut, jotta olisi kannattava investointi työnantajalle. Vastaan on tullut ihmisiä, jotka näkevät laskusta tuntiveloituksen. Nämä järjen jättiläiset luulevat sitä palkakseni. 

Vierailija
17/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:47"]

Nyt kun olen jäänyt työttömäksi, olen ensimmäistä kertaa sitten lapsuuden onnellinen ja energinen. Haluan oikeasti tehdä asioita ja saan paljon aikaan. En kuitenkaan voi elää näin loputtomiin, koska haaveilen paremmasta. Isommasta asunnosta ja ehkä koirasta. Matkustelusta ja shoppailusta.

Minua oikeasti pelottaa työelämään palaaminen. Tiedän sen stressin ja kiireen tappavan unelmani. Stressaisin taas seuraavaa työpäivää heti edellisen päätyttyä. Tarvitsen vähintään 10 tuntia unta, joten vapaa-aikaa jäisi hyvinä päivinä pari tuntia. Jos teen tarkoituksella vähemmän tunteja, niin raha ei riitä. Mitä ihmettä pitäisi tehdä?

[/quote]

Sellasta se (työ)elämä on. Kaikilla meillä muillakin. Luuletko, etteivät muutkin mielellään esim. nukkuisi aamulla pidempään ja tekisi vain puolta päivää? Ei vaan voi.

Vierailija
18/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:59"]

[/quote]

Ai että yhdestä työntekijästä tulee muita kuluja, kuten veroja, 3 x enemmän kuin työntekijän palkka on?

Vierailija
19/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Tuolla menolla firma ei pysy pystyssä vuotta pidempään. Kannattaa miettiä, että riskeeraako oman terveytensä, kun ei tuolle firmallesi tule kuitenkaan hyvin käymään. Jos teille menisi hyvin, niin avuksesi olisi jo palkattu uusi ihminen. 

Mun ohjeet tässä: 

-Lue sähköpostit max. 3 kertaa päivässä

-Varaa rauhallisen työn tekemiseen 2 tunnin yhtenäinen putki päivässä. Chatti kiinni tämän ajan.

-Mieti jokaisen homman kohdalla ensin: Voiko tämän asian jättää tekemättä? Mikä on pahinta, mitä tapahtuu, jos jätän tämän asian tekemättä. Tee vain tärkeät asiat, ei kiireellisiä.

-Tee kotona töitä vain hätätilanteessa.

Vierailija
20/59 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda alaa?

Olet vaikeassa tilanteessa ja joku ratkaisu sun on tehtävä joka tapauksessa. Vähittäistä uupumista en suosittele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä