Olen 40-v. nainen ja hiuksia alkanut lähteä ihan hulluna
Noin 6-viikon ajan on lähtenyt hiuksia huomattavasti enemmän kuin ennen. Ennen olen harjannut, foonannut, suoristanut yms. Aina ole hoitanut huolella, hyvillä aineilla. Nyt en uskalla enää edes harjata. Hiukset on ohentuneet hurjasti, päälaki paistaa otsahiusten kohdalta ikävän selvästi. Mitä on tehtävissä?
Verikoeet kävin ottamassa laajalti. Kaikki arvot ok, myös kilpirauhasarvot. Nyt vasta pari päivää sitten hoksasin, että voisikohan pitkään jatkunut kuivashampoo käyttö olla tukkinut hiustupet? Viimeiseen kuuteen viikkoon en siis ole enää käyttänyt kuivashampoota. Ja nyt siis aloin pestä myös syväpuhdistavalla/päänahkaa kuorivalla shampoolla. Ennen kuin hiustenlähtö alkoi, oli kyllä tosi stressaava elämänvaihe. Olisko tämä sitä vai tuleeko teillä mieleen mihin hiustenlähtö voisi liittyä ja mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (22)
Mulla auttoi d-vitamiini ja monivitamiini.
No ei mitään hajua. Olen nuorempi ja minulle kävi sama juttu, paitsi että uutta hiusta myös pukkaa. Luin jostain iltalehtijutusta, että koronan jälkioire on voimakas hiustenlähtö ja mietin, että olisinkohan sairastanut koronan tietämättäni. En keksi muuta syytä. Jos ne hiukset tippuu, niin sitten tippuu kun ei niitä oikein voi pakottaa päässä pysymään. Harjaan kyllä ihan normaalisti, vaikka välillä tuntuu että tupoittain lähtee.
Oletko ollut jossain leikkauksessa nukutettuna lähi aikoina? Mulla lähti sen jälkeen kolmannes hiuksista. Oli muuten pelottava kokemus mutta onneksi ne tuuheni entiselleen. Stressikin aiheuttaa hiusten lähtöä ja hiusten lähtö aiheuttaa stressiä. Ei ole helppoa, ei.
Joo, siis toki munkin on hiuksia harjattava, mutta teen sitä kuitenkin aiempaa harvemmin ja tosi varovasti. Musta näyttää ettei uutta hiustakaan puske. En ole sairastanut koronaa. Eka rokotteen olin ehtinyt ottaa ennen hiusten massiivista lähtöä. D-vitamiinia syön säännöllisesti ja nekin arvot oli ok.
AP
En ole ollut leikkauksessa. Stressiä on ollut. Kuukausi ennen hiusten lähdön alkua aloitin päivittäisen Pepsin juonnin. Ei kai kuitenkaan voi noin vaikuttaa.
AP
Rauta- ja ferritiiniarvotkin oli kunnossa tuoreissa verikokeissa
AP
Mulle tapahtui samoin 42-vuotiaana. Täysin terve olen kokeiden mukaan ja kaikki vitamiinit ja hiustökötit koitettu. Ei auttanut. Hiukset oheni noin puolella, lopullisesti. Pituutta kasvaa edelleen hyvin, mutta hius on paljon ohuempaa kuin ennen.
Mikä olisi tehokasta hiustenlähtöön?
Voi ei... eli voisi olla siis lopullista tuo ohentuminen!!
Stressi nyt on ainakin sellainen, että aiheuttaa hiustenlähtöä, ja sinulla saattaa myös hormonit vaikuttaa asiaan. Kannattaa olla murehtimatta asiaa liikaa, hiuksiahan ne vaan on, ja suurin osa naisista kokee samanlaista hiustenlähtöä, mitä enemmän ikää tulee. Hiuksista kannattaa pitää vaan huolta tarpeeksi usein, leikata hieman lyhyempi malli, esim hartioille, jolloin hiusten oheneminen ei haittaa.
Ennakoi vaihdevuosia. Myös koronaan liittyy kuulemma hiustenlähtöä.
Kilpirauhanen. Liittyy usein alkaviin vaihdevuosiin.
Vaihdevuodet ei tule yhdessä yössä päälle. Kilpirauhasen tulehdus voi tulla.
Oletko sairastanut koronan? Sen yksi oire/jälkiseuraus on hiustenlähtö. Toisaalta nelikymppisenä voi jo hormonaaliset muutoksetkin aiheuttaa hiusten ohenemista. Ja ei kai se tukkatököttienkään vuosikausia kestävä ja jatkuva lotraaminen hyvää tee kenenkään terveydelle pidemmän päälle.
Ja jos kerran kaikki arvot on ok eli ei ole minkäänlaisia puutoksia niin ei kai tuossa enää muuta jää kun alkaa opetella elämään aiempaa ohuempien hiusten kanssa. Ne on kuitenkin "vain" hiukset vaikka pottumaista toki onkin. Keski-ikäisenä se alamäki (ulkoisesti) on kuitenkin jo alkanut eikä nuoruuden hehkuun pääse kukaan takaisin.
Esivaihdevuodet, kipin kapin hakemaan hormonikorvaushoito.
T. Gyne
Miltä vanhempiesi hiukset näyttävät? Sieltä saa vähän osviittaa perimästä ja hiusten tulevaisuudesta. Onko joku asia muuttunut elämässäsi viimeisen puolen vuoden aikana?
Minulla alkoi hiukset lähteä myös suunnilleen ikäisenäsi. Voin kertoa, että olen testannut laidasta laitaan lähes kaikki keinot. Minulla on auttanut kollageeni- ja bioteenitabletit. Vihreää teetäkin juon päivittäin (pitäisi auttaa miestyyppiseen hiustenlähtöön). Hiustenlähdöllekin on kuitenkin moninaisia syitä. Se joka auttaa tosella ei välttämättä tuo toiselle apua. Yritä analysoida mikä voisi olla oman hiustenlähdön syy (hiusrutiinien muuttuminen, stressi, perimä, veden juomisen puute jne.)
Olen analysoinut omaa hiustenlähtöä ja minulla suurimmat syyt ovat olleet stressi ja huonot hiusgeenit. Lisävitamiinitableteilla olen kuitenkin onnistunut pitämään hiukseni päässä. Bioteenin ansiosta myös uutta vauvatukkaa kasvaa oman harvan harjaksen joukossa.
Näissä hiustenhoitorutiinien muokkaamisessa pitää olla pitkäjänteinen. Tuloksia odotettavissa yleensä kolmen kuukauden viiveellä.
Tsemppiä!
Kiitos, ihana kun saa hyvää pohdintaa ja uusia näkökulmia. Mites tämä mahdollinen esivaihdevuosioireiden alkaminen todetaan? Näkyykö jossain verikokeessa ihan? Viimeisen vuoden ajan olen ”kärsinyt” kuumuudesta. Tai no... kun tähän asti olen aina ollut vilukissa, niin nykyään en ole. Yöllä nukun alasti ja usein on kuuma. En varsinaisesti kuitenkaan hikoile voimakkaasti.
Vettä juon varmasti liian vähän. Yöunet jää liian lyhyeksi noin 5-6h.yö. Unta kyllä riittäisi, mutta ei ehdi nukkumaan. Nyt otan tuon Biotiinin käyttöön.
AP
Mulla kävi toi n. 30 v. Johtui stressistä ja huonosta ravinnosta. Eli relaa, liiku, monivitamiini, omegat, rautaa ja kalsiumia. Opettele syömään monipuolisesti ja oikein. Osin voi olla hormonaalista, mutta ravintolisät ja muuten terveellinen elämä auttaa siinäkin.
Hormonit, perimä?