Miksi pinoat lautaset kasaksi pöydän päähän ravintolassa?
Tuosta toisesta ketjusta tuli vain mieleen. Jos olet ruokailemassa ravintolassa, jossa on pöytiintarjoilu, niin miksi helvetissä ruokailun loputtua kasaat koko porukan lautaset pinoon pöydän päähän? Tätä näkee paljon. Tarjoilijan hommia tehdessäni tuo ärsytti ja hankaloitti työtä. Edelleenkään en ymmärrä, miksi et vaan voi antaa sen lautasen olla nenän edessä ja odottaa, että tarjoilija vie sen pois.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:26"]
Minua ainakin ällöttää katsella pitkään ruuantähteitä ja likaisia astioita edessäni ruuan jälkeen, erityisesti jos haluan juoda vielä kahvit tai viinilasilliseni loppuun. Jos palvelu olisi ajan tasalla, ei jälkiruuaksi tarvitse katsella jätteitä ja likaisia astioita, vaan tarjoilija olisi ne jo käynyt plokkaamassa...
Suomessa työvoimakustannukset vaikuttavat olevan niin korkeat, ettei ravintoloihin voida palkata tarpeeksi työvoimaa pitämään pöytiä siistinä. Tästä uskon pinoamisvimman juontuvan.
[/quote]
Jos aiot juoda kahvin ruuan päälle niin tottahan ne lautaset siinä vaiheessa viimeistään korjataan pois vai oletko joskus saanut kahvisi tai jälkiruuan pöytään, jossa on käytetyt astiat :O?
[/quote]
Aika monissa lounaspaikoissa Helsingin keskustassa kahvin voi hakea itse, vaikka ruuantähteiden ja lautasten kerääminen ovatkin tarjoilijoiden heiniä. Mutta tämä on toki harvinainen kokemus, jos tapaa lounastaa jossain työvoimaruokalassa tai pikkukylän ainoassa pitseeriassa tai ABC:llä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:27"]
AV-mammat ovat joka-alan asiantuntijoita ;)
Älä sä tarjoilija ala mammalle selittämään miten teet työsi, mamma tietää paremmin.
Mamma osaa tarvittaessa lentää vaikka hävittäjää, tai ratsastaa karhulla , jos on tarpeen.
(Vrt. Putin tai Kim Jong-Il)
[/quote]
Paras vitsi on se jonka joutuu selittämään.
[/quote]
Paras kus*pää on se mamma , joka luulee olevansa vitsikäs.
Montako päivää olet ollut ravintolassa töissä?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:30"]
Minua ainakin ällöttää katsella pitkään ruuantähteitä ja likaisia astioita edessäni ruuan jälkeen, erityisesti jos haluan juoda vielä kahvit tai viinilasilliseni loppuun. Jos palvelu olisi ajan tasalla, ei jälkiruuaksi tarvitse katsella jätteitä ja likaisia astioita, vaan tarjoilija olisi ne jo käynyt plokkaamassa...
Suomessa työvoimakustannukset vaikuttavat olevan niin korkeat, ettei ravintoloihin voida palkata tarpeeksi työvoimaa pitämään pöytiä siistinä. Tästä uskon pinoamisvimman juontuvan.
[/quote]
Jos aiot juoda kahvin ruuan päälle niin tottahan ne lautaset siinä vaiheessa viimeistään korjataan pois vai oletko joskus saanut kahvisi tai jälkiruuan pöytään, jossa on käytetyt astiat :O?
[/quote]
Aika monissa lounaspaikoissa Helsingin keskustassa kahvin voi hakea itse, vaikka ruuantähteiden ja lautasten kerääminen ovatkin tarjoilijoiden heiniä. Mutta tämä on toki harvinainen kokemus, jos tapaa lounastaa jossain työvoimaruokalassa tai pikkukylän ainoassa pitseeriassa tai ABC:llä.
[/quote]
Onpas siellä Helsingin metropolin ravintoloissa erikoinen käytäntö, asiakas saa ihan itse hakea seisonutta suodatinkahvia. Miten tällainen ravintola poikkeaa ABC:sta tai työmaaruokalasta, ehkä hinnaltaan :DD?
t. aiemmin vastaillut Keski-Euroopasta
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:01"]
Vaikeampi ja sotkuisempi se pino (johon veitset ja haarukat on isketty samaan kasaan, josta lenteleät miten sattuu) on raahata kaksin käsin siitä keittiöön. JOs ette ole huomanneet, niin tarjoilijoilla on tietty tekniikka, jolla keräävät lautaset näppärästi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:21"]
Itse tarjoilijana työskentelevänä en kyllä ahdistu vee karvan vertaa jos asiakkaat pinoaa lautasensa pöydän päähän. Paljon enemmän ärsyttää hammastikut, kuitit, serverit yms liiskaantuneena likaisille lautasille kastikkeen sekaan. Mutta elämä on ja oikein hyvin viihdyn työssäni :)
[/quote]
tarjoilijan sopii sitten tulla sitä tekniikkaansa esittelemään. en laita lautasliinoja, hammastikkuja tai muutakaan lautaselle, koska tiedän miten ällöä se on PAITSI jos tarjoilija ei tule astioita keräämään kohtuullisessa ajassa. silloin teen sen ihan vittuillessani
Voisiko tarjoijat ja muut asiakaspalvelijat vaikka lentokoneen turvallisuusohjeiden tavoin opastaa sitä asiakasta ennen palvelutilannetta miten heidän toivotaan käyttäytyvän.
Vain totaali-juntti laittaa lautasen likaisen lautasen päälle. Se on yököttävää!
Höh, ja mää oon luullut, että autan tarjoilijaa! :(
Eikö se nyt ole ihan selvä juttu, että asiakas pinoaa lautaset sivummalle, jotta ne eivät olisi tiellä/nenän alla. Eli ts. jos asiakas alkaa pinota lautasia, tarkoittaa se aina, että tarjoilija on liian hidas ja likaiset astiat ovat alkaneet jo ällöttää asiakasta. Eli tarjoilijat, nopeampaa reagointia! Ei sitä lautasta tietysti tarvitse sillä sekunnilla viedä kun viimeinen suupala uppoaa kitusiin, mutta vähän pelisilmää.
En tiedä miksi Suomessa tuokin on niin vaikeaa. Ulkomailla kahvilaan mennessä saa mennä pöytään, lista tuodaan eteen, tilaus otetaan vastaan heti kun kohotat katseesi listasta tarjoilijaan, kahvin kanssa tuodaan pieni suklaa/keksi/karkki, tyhjä kahvikuppi viedään ripeästi pois jne. Suomessa taas joko jonotetaan neuvostotyylisessä kahvilassa ensin kahvipannulle/automaatille, sitten tiskille, sen jälkeen "pääsee" istuaan likaiseen pöytään, ja lopulta likaiset astiat viedään itse pois. Tai fiinimmissä kahviloissa istutaan pöydässä 10min, sitten tuodaan lista, sitten taas istuskellaan, pureskellaan kynsiä, käydään vessassa, näprätään puhelinta...kunnes joku ottaa tilauksen. Ja sitten taas kun kahvi on juotu saa tosissaan hakea katsekontaktia ja usein huikata tarjolijalle ääneen tai mennä itse tiskille, jos mielii saada kahvinsa maksettua. Monesti tekisi mieli häipyä maksamatta kun ei henkilökuntaa kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:47"]
Eikö se nyt ole ihan selvä juttu, että asiakas pinoaa lautaset sivummalle, jotta ne eivät olisi tiellä/nenän alla. Eli ts. jos asiakas alkaa pinota lautasia, tarkoittaa se aina, että tarjoilija on liian hidas ja likaiset astiat ovat alkaneet jo ällöttää asiakasta. Eli tarjoilijat, nopeampaa reagointia! Ei sitä lautasta tietysti tarvitse sillä sekunnilla viedä kun viimeinen suupala uppoaa kitusiin, mutta vähän pelisilmää.
En tiedä miksi Suomessa tuokin on niin vaikeaa. Ulkomailla kahvilaan mennessä saa mennä pöytään, lista tuodaan eteen, tilaus otetaan vastaan heti kun kohotat katseesi listasta tarjoilijaan, kahvin kanssa tuodaan pieni suklaa/keksi/karkki, tyhjä kahvikuppi viedään ripeästi pois jne. Suomessa taas joko jonotetaan neuvostotyylisessä kahvilassa ensin kahvipannulle/automaatille, sitten tiskille, sen jälkeen "pääsee" istuaan likaiseen pöytään, ja lopulta likaiset astiat viedään itse pois. Tai fiinimmissä kahviloissa istutaan pöydässä 10min, sitten tuodaan lista, sitten taas istuskellaan, pureskellaan kynsiä, käydään vessassa, näprätään puhelinta...kunnes joku ottaa tilauksen. Ja sitten taas kun kahvi on juotu saa tosissaan hakea katsekontaktia ja usein huikata tarjolijalle ääneen tai mennä itse tiskille, jos mielii saada kahvinsa maksettua. Monesti tekisi mieli häipyä maksamatta kun ei henkilökuntaa kiinnosta.
[/quote]
Hahhhaahhhaaa. Oikea "maailmanmatkaaja" asialla =)
Jos tulen hakemaan niitä lautasia sinulta niin et luultavasti ole valmis.
Ja kun kysyn tuleeko vielä jotain, et osaa pyytää laskua, vaan jäät pöytään luimistelemaan, eikö?
Porukassa on taas ollut joku opettajaihminen mukana, ei ravintolassa lautasia muut ala pinoamaan. Opettajilla on jostain syystä kauhea tarve aina yrittää säätää ja ohjeistaa ja saada asioita etenemään, vaikka olisi ihan suotavaa välillä jättää se kouluminä sinne koulun seinien sisäpuolelle.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:47"]
[/quote]
jos juokset vessassa ja näpräät puhelintasi, on tarjoiljan vikaa, ettet saa tilattua? hienoa ;)
kynsien syönti kertoo, että olet heikkohermoinen ihminen.
Tarjoilija voi käyttää sitä "tekniikkaansa" myös silloin kun asiakkaat ovat kasanneet astiat pöydän päähän. Se on helpompaakin, kuin joutua kurottelemaan pöydän yli.
Suomessa ravintoloissa mennään minimi- miehityksellä, siksi kiireiseen aikaan tarjoilija ei aina ehdi siivota pöytää ennen jälkkäriä/kahvia. Se on ikävää kaikille osapuolille, siksi ymmärrän hyvin asiakkaiden astioiden kasaamiset. Ja olen varma että he todellakin ajattelevat helpottavansa tarjoilijan työtä. Palautetta voi laittaa ravintolan johdolle.
Olen siis eri mieltä kuin ap.
Tarjoilija vuodesta 1989
Missä näin tapahtuu? En ole koskaan nähnyt ja syön ulkona useita kertoja viikossa
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:06"]
En pinoa mutta Suomessa ollessani olen tätä käytäntöä huvittuneena seurannut. Samoten istutaan pöytään, jossa on paskaiset astiat ja ruvetaan siivoamaan :DD
Meillä ei kauaa tarvitse kököttää tyhjä lautanen nenän edessä, tarjoilija on pian paikalla.
t. Keski-Euroopasta
[/quote]
Ai vittu, löytyihän se kansainvälisyyskorttikin ja melko nopeasti. Miksi edes käyt täällä kun Suomessa kaikki muu on paskaa paitsi kusi? Keski-Euroopassa onneksi mikään ei ole paskaa, ei edes paska.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:26"]
[/quote]
[/quote]
kyllä!!!
Taas niin tätä Suomi-meininkiä. Asiakkaat koetaan vaivalloisiksi ja sitten valitetaan anonyymisti netissä. Moni on jo tässä ketjussa kertonut arvon tarjoilijalle, että pinoaminen johtuu siitä, että SINÄ et tule siistimään pöytää ajoissa! Joten onneksi olkoon, kannustat itse tätä "kammottavaa ja moukkamaista" käytöstä.
Aivan, Keski-Euroopassa ei pinota. Koska ei saatana tarvitse! Joten mene nyt helvettiin kouluttamasta aikuisia ihmisiä, oma alasi ja sen työvoimapula/rahapula on tämän aiheuttanut.
Että mua kyrpii nämä asiakaspalvelijoiden nillitykset. Mäkin käyn heti listaamaan, mitä tarjoilija saa ja ei saa tehdä. Ja missä järjestyksessä. Toivottavasti olet sitten avoimin mielin.
Tuo on kyllä ihan totta, että mennään liian usein liian pienellä miehityksellä, eli palvelu kusee.
Mua ärsyttää suunnattomasti ne kiirehtivät, juoksevat tarjoilijat. Tilaus otetaan pikaisesti ja lähdetään vetämään, lautaset lätkästään pöytään nopeasti ja sitten karkuun. Astiat pois äkkiä ja laskun tulostukseen jne.
Missä siinä se palvelu on?
Tuo kelpaa kaupan kassalla, kun tarkoitus onkin vaan päästä nopeasti ulos, mutta ravintolaan tullaan rentoutumaan ja viettämään mukavaa aikaa, miten siihen kuvioon sopii hiki otsassa kiirehtivä tarjoilija?
[/quote]