Opettaja ei päästänyt poikaa perjantaina vessaan. Ollut tänään ihan raivona, viimein selvisi että pelkää että ope ei päästä vessaan ja tulee pissa housuun.
Voitte olla varmoja, että laitoin tiukan viestin opettajalle. Kyseessä tokaluokkalainen lapsi (8v) ja ihan tosissaan kiukutteli koko aamupäivän ennen kuin huoli selvisi. 75 minuuttia on pienelle pitkä aika pidätellä.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opastat käymään vessassa välitunnilla. Silloin pystyy olemaan käyttämättä vessassa tunnin aikana.
75 minuuttia on pitkä aika pienelle. Ei koulu ole rangaistussiirtola.
Kyllä pitäisi tokaluokkalaisen selvitä reilu tunti käymättä vessassa, kun siihen kykenee kuivaksiopetteleva 2-vuotiaskin.
Ei pidä. Kun tulee hätä, oppilaan pitää tietää pääsevänsä vessaan. Jos on hätä eikä pääse ja tulee housuihin, koko kouluajan joutuu kuulemaan asiasta. Koulussa on suurempia ongelmia kuin 8-vuotiaan vessakäynti.
Eihän vessahädässä voi edes keskittyä opetukseen, joten senkin puoleen väärin käskeä lasta kärvistelemään ja odottamaan tunnin loppumista.
8-vuotias on sen verran pieni vielä, että ei voi myöskään odottaa, että sen ikäinen tajuaisi käydä varalta vessassa ennen tuntia.
Suurin osa opettajista on kivoja ja sitten on näitä mätämunia.
Olen kahden viime viikon aikana lukenut myös useamman somekirjoituksen jossa opettaja, koulunkäyntiavustaja ja nuorisotyöntekijä vihasävyyn valittavat lapsista. Ilmeisesti väärä ammatinvalinta purkautuu aggressiona. Hyi miten lapsellista toimintaa viranhaltijoilta.
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaali käytäntö, ettei tunnilla pääse vessaan ellei ole jotakin sairautta, jonka vuoksi ei voi pidätellä. Jos opettaja päästäisi aina pyydettäessä, niin vähän väliä ravattaisiin vessassa ja opetus/keskittyminen tuntiin häiriintyisi. Sitä varten on välitunnit, ja täytyy malttaa silloin käydä vessassa vaikka kuinka olisi kiire kavereiden luokse. Olen tehnyt opettajan sijaisuuksia, ja yleensä nämä tunnilla vessaan pyytäjät eivät vain viitsi käydä välitunnilla, vaikka olisi mahdollisuus.
Opetan yläkoulussa ja kokeita lukuunottamatta päästän vessaan. Ei opettaja tiedä oppilaan sairauksista. Voi olla menkat, muuta vaivaa, ujo eikä uskalla käydä välitunnilla. On sadistista olla päästämättä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, että miksi ap:n pitää heti laittaa ”tiukkasanainen viesti” opettajalle ja vauhkota asiasta täällä?
Kyllä, lapsen pitää saada käydä vessassa ja viesti opettajalle on täysin aiheellinen, mutta miksi pitää aina hyökätä ensimmäisenä? Todennäköisesti tilanteeseen on jokin muu selitys kuin se, että sadistiope ei päästä lasta vessaan. On voinut tulla esim. joku väärinkäsitys, joka nyt voidaan selvittää.
Mitä epäselvää on siinä ettei lapsi päässyt vessaan?
Tottakai aikuinen osaa selitellä tilannetta jälkikäteen.
tupakalle oli menossa. hidas vielä älyltään tapahtui perjantaina ja raivoaa vasta sunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaali käytäntö, ettei tunnilla pääse vessaan ellei ole jotakin sairautta, jonka vuoksi ei voi pidätellä. Jos opettaja päästäisi aina pyydettäessä, niin vähän väliä ravattaisiin vessassa ja opetus/keskittyminen tuntiin häiriintyisi. Sitä varten on välitunnit, ja täytyy malttaa silloin käydä vessassa vaikka kuinka olisi kiire kavereiden luokse. Olen tehnyt opettajan sijaisuuksia, ja yleensä nämä tunnilla vessaan pyytäjät eivät vain viitsi käydä välitunnilla, vaikka olisi mahdollisuus.
Mistä lähin? Itse kävin koulut 1980-1990 luvuilla eikä ollut koskaan muulloin kun kokeiden aikana ettei vessaan päässyt kun tarve oli. Ylioppilaskirjoituksistakin pääsee valvottuna vessaan!
Jos jatkuvasti tokaluokkalaine pyytää tunnilla päästä vessaan, ymmärrän että herää epäilys vedättämisestä. Jos taas harvoin ja satunnaisesti niin näin voi joskus käydä. Mutta muistan kun itse yläasteella kiusattiin herkempää miesopea pyytämällä tyttöjoukolla vähän väliä tunnilla vessaan . Hölmöilyä.
Chinch kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, että miksi ap:n pitää heti laittaa ”tiukkasanainen viesti” opettajalle ja vauhkota asiasta täällä?
Kyllä, lapsen pitää saada käydä vessassa ja viesti opettajalle on täysin aiheellinen, mutta miksi pitää aina hyökätä ensimmäisenä? Todennäköisesti tilanteeseen on jokin muu selitys kuin se, että sadistiope ei päästä lasta vessaan. On voinut tulla esim. joku väärinkäsitys, joka nyt voidaan selvittää.
Lapset voivat joskus käsittää väärin. Itse vanhempana kysyisin opettajalta mitä on tapahtunut ja toisin esiin, miten kamalana lapsi on tilanteen kokenut. En hyökkäisi.
Vain jotkut elämämkolulaiset pitävät opettajia automaattisesti lapsien kiusaamisesta nauttivina hirviöinä.
Chinch kirjoitti:
Suurin osa opettajista on kivoja ja sitten on näitä mätämunia.
Olen kahden viime viikon aikana lukenut myös useamman somekirjoituksen jossa opettaja, koulunkäyntiavustaja ja nuorisotyöntekijä vihasävyyn valittavat lapsista. Ilmeisesti väärä ammatinvalinta purkautuu aggressiona. Hyi miten lapsellista toimintaa viranhaltijoilta.
osa lapsista on kivoja ja osa ryöstää aseistettuna porukalla ihmisiä. ilmeisesti väärä väri.
No yo - kirjoitukset kestää sen kuusi tuntia putkeen, vessakäynnit ymmärrettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä sadistiopea pitää ymmärtää?
Koska sivistyneet aikuiset ihmiset eivät kommunikoi toisilleen lähtökohtaisesti aggressiivisesti. Tai pidä toisiaan sadisteina.
Vierailija kirjoitti:
Eihän vessahädässä voi edes keskittyä opetukseen, joten senkin puoleen väärin käskeä lasta kärvistelemään ja odottamaan tunnin loppumista.
8-vuotias on sen verran pieni vielä, että ei voi myöskään odottaa, että sen ikäinen tajuaisi käydä varalta vessassa ennen tuntia.
Miten vammaisia nykyään 2. luokkalaiset ovat? Eivät ymmärrä, että on hyvä ennakoida ja miettiä tulevaisuuteen jo edes vähän. Jotenkin aivan uskomatonta. Ei ole vuodessa oppineet, että koulussa käydään vessassa kun on välitunti ja jos on aivan pakottava tarve niin sitten käydään luvan kanssa.
Jotenkin niin uskomattomalta kuulostaa kun itse tein 3. luokalta lähtien ruokaa perheelle (jauhelihakastiketta ja keitin äidin kuorimia perunoita) ja osasin pestä omia pyykkejä. Nykyään lapset ei osaa edes ilman vanhemman opastusta käydä vessassa.
Eiköhän opettajalla ole ollut syy olla uskomatta oppilaan vessahätään. Opeta lapsesi käyttäytymään!
Vierailija kirjoitti:
Chinch kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset voivat joskus käsittää väärin. Itse vanhempana kysyisin opettajalta mitä on tapahtunut ja toisin esiin, miten kamalana lapsi on tilanteen kokenut. En hyökkäisi.
Vain jotkut elämämkolulaiset pitävät opettajia automaattisesti lapsien kiusaamisesta nauttivina hirviöinä.
Kiitos vaan, olen korkeakoulutettu kahden lapsen äiti.
Kuten aiemmin kirjoitin, suurin osa opettajista on ihania, sitten taas noin viisi prosenttia on näitä mielivaltaa käyttäviä jotka eivät pidä ammatistaan.
Tässä nyt ei jää selityksille varaa.
Lapsi ei päässyt vessaan, miksi ei?
No, todennäköisesti tämmöinen kasvattaja sen selityksenkin keksii. Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä alakoulussa on 75 minuutin oppitunnit? Porvoossa vissiin.
En ole ap, mutta asutaan Jyväskylässä ja lapseni alakoulussa on 75 minuutin tunnit.
Millä ala-asteella? Ei ainakaan Keski-Palokassa.
Lähtökohta on kyllä se, että vessassa ei rampata oppitunnilla. Toki etenkin alaluokkalaisten on päästävä vessaan kun tarve on, ja pakkohan se on päästää isommatkin, mutta vähän nihkeämmin.
Vaikuttaa että kouluissa nykyisin kaikki menee vaikeimman kautta. Uusavuttomuuttako?
Anteeksi nyt, mutta välitunnillakin voi käydä vessassa.
Vähän erikoista. Ymmärrettävästi ekaluokkalaisilla on tätä vessahässäkkää, mutta kouluvuoden aikana siitä on opittu pois ja tokaluokkalaiset jo tietävät miten toimitaan koulussa. Onko joku terveydellinen syy tai onko jotain muuta , ettei välitunnilla käy vessassa?