Minulle tuli karhukirje jostain yhtiövastikkeista tai vastaavista
Olen ostanut oman kerrostaloasunnon tänä vuonna, koska ajattelin, että voisin viimein alkaa maksamaan omaa asuntoa vuokran sijaan. Nyt minulle on tullut postissa jotain laskuja, jotka koskevat jotain yhtiövastikkeita. Summat ovat vieläpä varsin suuria. Onko nämä jotain mahdollisia huijauksia vai ovatko muutkin tällaisia joskus saaneet? Mikä tuo koko vastike ylipäätään on?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä. Luulitko tai kuvitteliko sen kiinteistön (missä asut) pysyvän kunnossa ilman mitään huoltoja, ei ole sähkömaksuja tai kiinteistöllä muita kuluja?
Onhan juoksevia menoja omakotitalo asukkaillakin.
Mutta trolli tämä avaus oli; 0/5
Mitä oikein meinaat? Siis maksan jo pankille asuntolainaa asunnostani. Ja miten nuo muut asumisen kulut liittyvät asuntolainaani? Minä maksan palkastani veroja siinä missä moni muukin suomalainen, jotta maassa pyörii sähköhommat, siivoukset sun muut. Sille minä en voi mitään, jos sinä et töissä käy ja osallistu näihin asioihin. Aika vähässä täällä näyttää olevan järkevät vastaukset, kuten tällä palstalla valitettavasti yleensäkin.
ap
Tämä on ehdottamasti laaduttomin provo mitä tällä palstalla olen nähnyt.
Kerro toki minulle, että millä kaupungit ja kunnat kustantavat lumenauraukset tai vaikkapa kunnantalon sähkötyöt? Meinaatko, että jokainen kunantalon työntekijä maksaa jotain vastiketta palkastaan, jotta saadaan sähköhommat hoidettua? Siksihän veroja maksetaan, jotta pihat ja tiet aurataan, ja valot palaa pylväissä kaduilla ja pihoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä. Luulitko tai kuvitteliko sen kiinteistön (missä asut) pysyvän kunnossa ilman mitään huoltoja, ei ole sähkömaksuja tai kiinteistöllä muita kuluja?
Mitä oikein meinaat? Siis maksan jo pankille asuntolainaa asunnostani. Ja miten nuo muut asumisen kulut liittyvät asuntolainaani? Minä maksan palkastani veroja siinä missä moni muukin suomalainen, jotta maassa pyörii sähköhommat, siivoukset sun muut. Sille minä en voi mitään, jos sinä et töissä käy ja osallistu näihin asioihin. Aika vähässä täällä näyttää olevan järkevät vastaukset, kuten tällä palstalla valitettavasti yleensäkin.
ap
Kerro toki minulle, että millä kaupungit ja kunnat kustantavat lumenauraukset tai vaikkapa kunnantalon sähkötyöt? Meinaatko, että jokainen kunantalon työntekijä maksaa jotain vastiketta palkastaan, jotta saadaan sähköhommat hoidettua? Siksihän veroja maksetaan, jotta pihat ja tiet aurataan, ja valot palaa pylväissä kaduilla ja pihoilla.
Miten kunnallisvero tähän liittyy? Meinaatko että niillä verorahoilla kustannettaisiin myös osakkeenomistajien kulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toivottavasti et ole noin yksinkertainen, vaan trollaat.
Taloyhtiö ostaa niin talon rakenteiden kuin pihankin kunnossapidon palveluna huoltoyhtiöltä. Taloyhtiö ostaa talon yhteisten tilojen siivoukset siivousfirmalta/huoltoyhtiöltä. Taloyhtiö ostaa myös sähkön, lämmityksen ja veden niitä toimittavilta yhtiöiltä. Myös moneen muuhun pienempään ja suurempaan kuluu taloyhtiön rahaa.
Taloyhtiön omistavat sen osakkeenomistajat. Asunnot vastaavat tiettyä osaa osakkeista. Et ole ostanut niitä seiniä, lattioita ja kattoa, vaan osakkeita, ja osakkeenomistajana olet velvoitettu osallistumaan taloyhtiösi kuluihin vastikkeen muodossa.
Nyt en kyllä ymmärrä yhtään. Siis olen jo maksanut asumiseni. En tosin pystynyt maksamaan koko asunnon hintaa kerralla, mutta sain kuitenkin lainan ja maksan asuntoa vähän kerrallaan joka kuukausi pankille takaisin.
ap
Olet ostanut oikeuden hallita valitsemaasi asuntoa. Myös muut ovat menetelleet samoin omien asuntojensa kanssa. Lisäksi joudutte kaikki maksamaan kuluttamastanne sähköstä, lämmöstä, vedestä, talon ja sitä ympäröivän piha-alueen kunnossapidosta, yleisten tilojen siivoamisesta ym.
Ellet jo tästä selityksestä tajua, olet trolli, tai sun kuuluisi olla oikeustoimikelvoton missä tapauksessa asuntokauppoja ei ole edes tehty.
Siis totta kai maksan esim kotona käyttämästäni sähköstä. Saan sähkölaskun kotiini säännöllisesti, ei tästä ole ollutkaan missään vaiheessa kysymys!
Ja nurmikonleikkuut, lumityöt ja muuthan hoitaa kaupunki. Siksihän me ihmiset veroja maksetaan. Vai oletko kenties joskus saanut erikseen kotiisi laskun, jossa kaupunki laskuttaa sinua siitä, kun teitä on aurattu ja nurmikoita leikattu?ap
Krhm. Ne laskut voisi tulla sinullekin, jos hoitaisit taloyhtiösi talousasiat. Mutta nyt laskut lienee osoitettu isännöitsijällenne tai kirjanpitotoimistoon. Nämäkin palvelut toki maksavat useita satoja euroja vuodessa.
Taidat olla aika pihalla asuntosi kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä eräät asukkaat järkyttyivät ja tunsivat vääryyttä muutaman vuoden asuttuaan huomatessa, että kaikki eivät maksa saman vertaa yhtiövastiketta, vaan kuluja jaetaan neliöiden mukaan. Miten olisi oma vastuu ymmärtää mitä ostaa?!
Kuinkahan paljon järkyttyvät sitten, kun kuulevat remonttikustannusten kulunjaon menevän osakemäärän mukaan, eikä pinta-alaperusteisesti? Käyttövastike voi mennä pinta-ala- tai osakeperustaisesti.
Sitä on ollut jo liikkeellä tulevan kattoremontin suunnittelun yhteydessä. Kulujen tasajakoa esitetään, koska rivarimme esim. yksiöiden ja kolmioiden katto-osuudetkin ovat kuulema pinta-aloiltaan varsin samankokoisia. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sulla näkyy menevän iloisesti sekaisin verovaroilla tuetut kaikille yhteiset asiat, ja ne mitkä omistat ja mistä näinollen olet vastuussa.
Se talo missä asuntosi sijaitsee, kuin myös piha-alue ja muut sillä usein sijaitsevat rakennukset kuten autokatos, roskakatos ym. ovat yleensä sen asunto-osakeyhtiön omaisuutta. Ostettuasi sillä asuntolainalla asunnon hallintaan oikeuttavan osakkeen olet osakas siinä asunto-osakeyhtiössä, ja näin ollen yksi korvausvelvollisista sen yhtiön kuluihin, jotka on jo useaan kertaan sulle tässä ketjussa selitetty.
Veroilla kustannat osaltasi kaikkea muuta mikä sijaitsee sen asunto-osakeyhtiön hallinnoinnin ulkopuolella, terveydenhuoltoa, koulutusta, katuja, katujen valaisua ym. yhteiskunnan kustantamia asioita. Olet siis asunto-osakeyhtiön jäsenyyden lisäksi myös osa yhteiskuntaa.
Monet asunnonomistajat ei tunnu ymmärtävän sitä, että taloyhtiö=osakkeiden omistajat. Aina vingutaan taloyhtiötä maksamaan asioita, ikäänkuin se olisi "joku muu" joka maksaa.
Yritin moneen kertaan vanhalle äidilleni kertoa, että vuokra ei ole sama asia kuin yhtiövastike.
Ei ymmärtänyt. Totesi vain "kyllä mä sen tiedän" eikä kuitenkaan tietänyt. Huhuh miten pihalla ihmiset ovat.
Vuokralainen maksaa siis asunnosta vuokran.
Omistaja maksaa asunnon hinnan + joka ikinen kk kiinteistön juoksevat kulut, jotka veloitetaan ns. yhtiövastike nimikkeellä.
Huono on tämä Provo.
Kysyin kaveriltani asiasta ja hän osasi selvittää sen paremmin kuin suurin osa täällä. Hän kertoi, että pelkkä lainanlyhennys pankille riittää asumiskuluksi. Poikkeuksen tekee se, jos taloyhtiöllä on jotain ns. yhtiölainaa. Silloin kuulemma voi joutua maksamaan ylimääräisiä maksuja pankille menevien kuukausittaisten asuntolainaerien lisäksi. Selvitimme, että meidän talossamme ei tällaista yhtiölainaa ole, joten vastikemaksulaput ovat aiheettomia.
ap
Noniin Hyvä homma sitten jätä tuommoiset huijarilaskut maksamatta ja jatka matkaasi.
Meneeköhän kuinka kauan ennen kuin väännetään rautalangasta mitä tarkoittaa "häätö" ja "luottotiedottomuus"?
Vierailija kirjoitti:
Kysyin kaveriltani asiasta ja hän osasi selvittää sen paremmin kuin suurin osa täällä. Hän kertoi, että pelkkä lainanlyhennys pankille riittää asumiskuluksi. Poikkeuksen tekee se, jos taloyhtiöllä on jotain ns. yhtiölainaa. Silloin kuulemma voi joutua maksamaan ylimääräisiä maksuja pankille menevien kuukausittaisten asuntolainaerien lisäksi. Selvitimme, että meidän talossamme ei tällaista yhtiölainaa ole, joten vastikemaksulaput ovat aiheettomia.
ap
Sinuna selvittäisin asian isännöitsijältä, enkä luottaisi kaverin mutu tuntumaan...
Mun mielestä tää on hyvä, paras piiitkään aikaan! 😀