Minulle tuli karhukirje jostain yhtiövastikkeista tai vastaavista
Olen ostanut oman kerrostaloasunnon tänä vuonna, koska ajattelin, että voisin viimein alkaa maksamaan omaa asuntoa vuokran sijaan. Nyt minulle on tullut postissa jotain laskuja, jotka koskevat jotain yhtiövastikkeita. Summat ovat vieläpä varsin suuria. Onko nämä jotain mahdollisia huijauksia vai ovatko muutkin tällaisia joskus saaneet? Mikä tuo koko vastike ylipäätään on?
Kommentit (73)
Näin paskoista provoista pitäisi takavarikoida kaikki nettilaitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä. Luulitko tai kuvitteliko sen kiinteistön (missä asut) pysyvän kunnossa ilman mitään huoltoja, ei ole sähkömaksuja tai kiinteistöllä muita kuluja?
Onhan juoksevia menoja omakotitalo asukkaillakin.
Mutta trolli tämä avaus oli; 0/5
Mitä oikein meinaat? Siis maksan jo pankille asuntolainaa asunnostani. Ja miten nuo muut asumisen kulut liittyvät asuntolainaani? Minä maksan palkastani veroja siinä missä moni muukin suomalainen, jotta maassa pyörii sähköhommat, siivoukset sun muut. Sille minä en voi mitään, jos sinä et töissä käy ja osallistu näihin asioihin. Aika vähässä täällä näyttää olevan järkevät vastaukset, kuten tällä palstalla valitettavasti yleensäkin.
ap
Mennyvittuun
Olen ostanut oman kerrostaloasunnon tänä vuonna, koska ajattelin, että voisin viimein alkaa maksamaan omaa asuntoa vuokran sijaan. Nyt minulle on tullut postissa jotain laskuja, jotka koskevat jotain yhtiövastikkeita.
Tässä on kaikki väärin.
Asunnot omistaa taloyhtiö. Sinä omistat taloyhtiön osakkeita, jotka oikeuttavat jonkin asunnon hallintaan.
Taloyhtiö perii osakkailtaan yhtiövastikkeen, jolla katetaan taloyhtiön kulut (kiinteistönhoito, tontinvuokra, jätehuolto, remontit, ym., ym.).
Se, että lyhennät lainaasi pankille on sinun ja pankin välinen asia, mutta se ei vaikuta taloyhtiön kuluihin. Luulitko, että lumityöt ja nurmikonleikkuu tapahtuvat ilmaiseksi tai että jätehuolto on ilmaista? Sinä omistajana olet niiden kuluista vastuussa.
Ehdotan, että pyydät isännöitsijältä viime vuoden yhtiökokouksen pöytäkirjat, joista kaikki taloyhtiön tulot ja menot selviävät.
Huomaa ensimmäinen lauseeni koskien asunnon omistamista. Sen tosiaan omistaa taloyhtiö, ja jos esimerkiksi mekkaloit häiritsevästi, taloyhtiöllä on laillinen oikeus ottaa asuntosi hallintaansa ja häätää sinut. Omistusoikeuteesi yhtiön osakkeista se ei vaikuta, mutta hallintaoikeuden voit menettää määräajaksi tai pysyvästi. Sama koskee maksamattomia vastikkeita, sinut voidaan häätää ja tällöin taloyhtiöllä on velvollisuus hankkia asuntoom vuokralainen. Jos vuokra on suurempi kuin vastikkeet, saat ylimenevän osan itsellesi.
Revi ne karhulaskut ja jatka elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä. Luulitko tai kuvitteliko sen kiinteistön (missä asut) pysyvän kunnossa ilman mitään huoltoja, ei ole sähkömaksuja tai kiinteistöllä muita kuluja?
Mitä oikein meinaat? Siis maksan jo pankille asuntolainaa asunnostani. Ja miten nuo muut asumisen kulut liittyvät asuntolainaani? Minä maksan palkastani veroja siinä missä moni muukin suomalainen, jotta maassa pyörii sähköhommat, siivoukset sun muut. Sille minä en voi mitään, jos sinä et töissä käy ja osallistu näihin asioihin. Aika vähässä täällä näyttää olevan järkevät vastaukset, kuten tällä palstalla valitettavasti yleensäkin.
ap
Joo sä oot ostanut sen sun asunnon mutta ne rakenteet siinä ympärillä omistaa talonyhtiö joka pitää huolen että putket on vaikka kunnos tai lämmitys on jne jne. Vastikkeella mikä kerätään kaikilta taloonyhtiöön kuuluvilta maksetaan sen rakennuksen ylläpito ja piha-alueet.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut oman kerrostaloasunnon tänä vuonna, koska ajattelin, että voisin viimein alkaa maksamaan omaa asuntoa vuokran sijaan. Nyt minulle on tullut postissa jotain laskuja, jotka koskevat jotain yhtiövastikkeita.
Tässä on kaikki väärin.
Asunnot omistaa taloyhtiö. Sinä omistat taloyhtiön osakkeita, jotka oikeuttavat jonkin asunnon hallintaan.
Taloyhtiö perii osakkailtaan yhtiövastikkeen, jolla katetaan taloyhtiön kulut (kiinteistönhoito, tontinvuokra, jätehuolto, remontit, ym., ym.).
Se, että lyhennät lainaasi pankille on sinun ja pankin välinen asia, mutta se ei vaikuta taloyhtiön kuluihin. Luulitko, että lumityöt ja nurmikonleikkuu tapahtuvat ilmaiseksi tai että jätehuolto on ilmaista? Sinä omistajana olet niiden kuluista vastuussa.
Ehdotan, että pyydät isännöitsijältä viime vuoden yhtiökokouksen pöytäkirjat, joista kaikki taloyhtiön tulot ja menot selviävät.
Huomaa ensimmäinen lauseeni koskien asunnon omistamista. Sen tosiaan omistaa taloyhtiö, ja jos esimerkiksi mekkaloit häiritsevästi, taloyhtiöllä on laillinen oikeus ottaa asuntosi hallintaansa ja häätää sinut. Omistusoikeuteesi yhtiön osakkeista se ei vaikuta, mutta hallintaoikeuden voit menettää määräajaksi tai pysyvästi. Sama koskee maksamattomia vastikkeita, sinut voidaan häätää ja tällöin taloyhtiöllä on velvollisuus hankkia asuntoom vuokralainen. Jos vuokra on suurempi kuin vastikkeet, saat ylimenevän osan itsellesi.
Tämä
Totta kai kerrostalossa ja rivitalossa asuessa joutuu maksamaan yhtiövastiketta. Olet maksanut vain oikeudesta asua asunnossa, rakenteet ovat taloyhtiön omaisuutta. Taloyhtiö vastaa rakenteiden kunnosta ja huollosta. Siksi niistä maksetaan yhtiövastiketta, että tarvittavat huollot pystytään tekemään. Ei se raha taivaasta tule ja monet taloyhtiöt olisivat korviaan myöten veloissa ja konkurssi kypsiä jos jokaiseen remonttiin otettaisiin lainaa lainan päälle mutta maksajia ei olisi.
Oletko edes tutkinut asioita ennen kuin aloit asuntoa etsimään vai tuliko mentyä vain hetken mielijohteesta? Et ole ilmeisesti edes tietoinen kuinka paljon yhtiövastikkeesi on kuukaudelta? 200 euroa, 300, 900? Ehkä olisi parempi että menet vain takaisin vuokralle asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toivottavasti et ole noin yksinkertainen, vaan trollaat.
Taloyhtiö ostaa niin talon rakenteiden kuin pihankin kunnossapidon palveluna huoltoyhtiöltä. Taloyhtiö ostaa talon yhteisten tilojen siivoukset siivousfirmalta/huoltoyhtiöltä. Taloyhtiö ostaa myös sähkön, lämmityksen ja veden niitä toimittavilta yhtiöiltä. Myös moneen muuhun pienempään ja suurempaan kuluu taloyhtiön rahaa.
Taloyhtiön omistavat sen osakkeenomistajat. Asunnot vastaavat tiettyä osaa osakkeista. Et ole ostanut niitä seiniä, lattioita ja kattoa, vaan osakkeita, ja osakkeenomistajana olet velvoitettu osallistumaan taloyhtiösi kuluihin vastikkeen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Jossain lehdessä oli hiljan juttu, miten asunnon ostanut oikeasti jätti yhtiövastikkeita maksamatta ja päädyttiin oikeuteen asti tai jotain vastaavaa. Että kyllä tällaisia tietämättömiä on.
Et omista asuntoa, vaan asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet. Yhtiövastiketta maksat asunnon neliöiden mukaan joka kuukausi. Sillä katetaan taloyhtiön isännöinti, huoltotyöt, pihahommia, roskien vienti jne. Yhtiövastikkeen lisäksi voi olla rahoitusvastike jostain taloyhtiön remontista, jos sitä ei ole könttäsummana remontin yhteydessä maksettu pois.
Jos et maksa, taloyhtiö voi ottaa asunnon hallintaansa. Kai kuluja ensin yritetään periä ulosoton tms. kautta.
Omaan taloyhtiöön muutti myös tällainen tietämätön, joka on kuitenkin ihan koulutettu ihminen. Meille vielä sattui aika ymmärtäväinen isännöitsijä, joten tietämättömän vastikkeet ehtivät olla useita kuukausia maksamatta ennen kuin niitä isännöitsijä alkoi karhuta. Ilmeisesti se karhuaminenkin oli sellaista hyväntahtoista muistuttelua, sillä tietämätön jätti maksuja myöhemminkin rästiin.
Otettiin lopulta käytännöksi, että jos vastike viivästyy, niin siitä seuraa maksullinen maksukehoitus ja viivästymisestä peritään myös viivästyskorkoa.
Vierailija kirjoitti:
Jossain lehdessä oli hiljan juttu, miten asunnon ostanut oikeasti jätti yhtiövastikkeita maksamatta ja päädyttiin oikeuteen asti tai jotain vastaavaa. Että kyllä tällaisia tietämättömiä on.
Et omista asuntoa, vaan asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet. Yhtiövastiketta maksat asunnon neliöiden mukaan joka kuukausi. Sillä katetaan taloyhtiön isännöinti, huoltotyöt, pihahommia, roskien vienti jne. Yhtiövastikkeen lisäksi voi olla rahoitusvastike jostain taloyhtiön remontista, jos sitä ei ole könttäsummana remontin yhteydessä maksettu pois.
Jos et maksa, taloyhtiö voi ottaa asunnon hallintaansa. Kai kuluja ensin yritetään periä ulosoton tms. kautta.
Itse asiassa yhtiövastiketta maksetaan osakemäärien mukaan, ei suinkaan huoneiston pinta-alan mukaan. Taloyhtiössä voi olla täysin samankokoisia huoneistoja, joilla kuitenkin on eri osakemäärät ja siten myös erisuuruiset vastuut yhtiön käyttö- ja korjausmenoista. Yhtiökokouksissakin äänimäärä määräytyy osakemäärien mukaan. Taloyhtiöstä asunnon ostanut on oikeasti hankkinut osuuden yhtiöstä, joka omistaa kiinteistön rakennuksineen. Ei siis pelkkiä tietyn huoneiston hallintaan oikeuttavia osakkeita, vaan osuuden itse taloyhtiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Taloyhtiö ostaa niin talon rakenteiden kuin pihankin kunnossapidon palveluna huoltoyhtiöltä. Taloyhtiö ostaa talon yhteisten tilojen siivoukset siivousfirmalta/huoltoyhtiöltä. Taloyhtiö ostaa myös sähkön, lämmityksen ja veden niitä toimittavilta yhtiöiltä. Myös moneen muuhun pienempään ja suurempaan kuluu taloyhtiön rahaa.
Taloyhtiön omistavat sen osakkeenomistajat. Asunnot vastaavat tiettyä osaa osakkeista. Et ole ostanut niitä seiniä, lattioita ja kattoa, vaan osakkeita, ja osakkeenomistajana olet velvoitettu osallistumaan taloyhtiösi kuluihin vastikkeen muodossa.
Nyt en kyllä ymmärrä yhtään. Siis olen jo maksanut asumiseni. En tosin pystynyt maksamaan koko asunnon hintaa kerralla, mutta sain kuitenkin lainan ja maksan asuntoa vähän kerrallaan joka kuukausi pankille takaisin.
ap
Siltä varalta että ap on tosissaan: kyllä, sinä maksat yhtiövastiketta asunnostasi. Vastikkeen suuruus voi olla sijainnista ja kunnosta riippuen jopa useita satoja euroja kuukaudessa. Sillä osuudella maksetaan mm asuntojen huolto, korjausrempat, pihanhoito. Yhtiövastike voi sisältää vesimaksun tai se voidaan periä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Nyt en kyllä ymmärrä yhtään. Siis olen jo maksanut asumiseni. En tosin pystynyt maksamaan koko asunnon hintaa kerralla, mutta sain kuitenkin lainan ja maksan asuntoa vähän kerrallaan joka kuukausi pankille takaisin.
ap
Vain omakotitalossa asuvat eivät yleensä joudu maksamaan yhtiövastiketta, joskus nekin on yhtiöitettyjä.
Trollihan tämä on mutta valitettavasti näin tietämättömiä ihmisiä on oikeasti olemassa. Minulle selvennettiin nämä asiat jo ollessani 5-vuotias kun opettelin maksamaan meidän perheen laskut isäni reissutyön takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Olet ostanut oikeuden hallita valitsemaasi asuntoa. Myös muut ovat menetelleet samoin omien asuntojensa kanssa. Lisäksi joudutte kaikki maksamaan kuluttamastanne sähköstä, lämmöstä, vedestä, talon ja sitä ympäröivän piha-alueen kunnossapidosta, yleisten tilojen siivoamisesta ym.
Ellet jo tästä selityksestä tajua, olet trolli, tai sun kuuluisi olla oikeustoimikelvoton missä tapauksessa asuntokauppoja ei ole edes tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Olet ostanut oikeuden hallita valitsemaasi asuntoa. Myös muut ovat menetelleet samoin omien asuntojensa kanssa. Lisäksi joudutte kaikki maksamaan kuluttamastanne sähköstä, lämmöstä, vedestä, talon ja sitä ympäröivän piha-alueen kunnossapidosta, yleisten tilojen siivoamisesta ym.
Ellet jo tästä selityksestä tajua, olet trolli, tai sun kuuluisi olla oikeustoimikelvoton missä tapauksessa asuntokauppoja ei ole edes tehty.
Siis totta kai maksan esim kotona käyttämästäni sähköstä. Saan sähkölaskun kotiini säännöllisesti, ei tästä ole ollutkaan missään vaiheessa kysymys!
Ja nurmikonleikkuut, lumityöt ja muuthan hoitaa kaupunki. Siksihän me ihmiset veroja maksetaan. Vai oletko kenties joskus saanut erikseen kotiisi laskun, jossa kaupunki laskuttaa sinua siitä, kun teitä on aurattu ja nurmikoita leikattu?
ap
Kannattaako tähän trolliin enää tuhlata energiaa.
AP- olet ostanut asunnon ja myyntihinnan maksat pankille jolta olet lainan ottanut.
Yhtiövastike = asunnon juoksevat kulut per kk.
Mikäli perivät sinulta yhtiövastikkeita ajalta jolloin ET ole asunto-osaketta omistanut niin kysyt syytä isännöitsijältä / isännöitsijätoimistolta.
Yhtiövastike on maksettava joka kuukausi taloyhtiön isännöitsijätoimistolle siitä lähtien kun olet sen omistanut. (sisältää yleensä: pihan ja talon huoltotyöt, yleisten tilojen lämmityksen, korjaus ym. kulut).
Siis vastike pitää maksaa myös asuntolainan lisäksi. Lainalla et maksa kaikkia asumisen kuluja, vaan pelkän asunnon. Vastike peritään asukkailta joka kuukausi ja se peritään siksi, koska sillä maksetaan talon siivouksia, kunnossapitämisiä jne.
Tämä oli sellainen yksinkertainen versio asiasta.
ap