Hyvän ihon saa syömällä oikein, eikä ostamalla ylihintaista kosmetiikkaa.
Perusrasva/öljy riittää ihon ulkoiseen kosteutukseen. Iho imee suurimman osan kosteudesta sisäisesti, ei ulkoisesti. Eli hukkaan menee eurot kun löträä ties mitä avocadoa sisältävän kalliin öljyn kanssa. Parempi syödä se avocado.
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:06"]Pointti onkin se, että ihmiselle ylipäätään on hyväksi syödä mahdollisimman luonnonmukaista ja puhdasta ravintoa. Se on hyväksi koko elimistölle.
[/quote]
Ja minun pointtini oli (kun et jostain syystä sitä ymmärtänyt), että söin varmasti elämäni ensimmäiset 20 vuotta niin luonnonmukaista ruokaa kuin mahdollista, mutta eipä ollut vaikutusta ihoon.
35
[/quote]
Ja nytkö et syö ja sulla on nyt hyvä iho? Mullakin oli nuorena hyvä iho ja yli kolmekymppiseksi mutta sitten ei enää mutta olen huommanut selkeästi, että ravinnolla on väliä. Geenit on mitä on mutta kyllä se silti vaikuttaa mitä syö ja mitä jättää syömättä.
Minkä takia ruokavalio ei vaikuttais ihon kuntoon?? Iho on ihmisen suurin elin. Jos ihon alla olevat elimet paranee oikealla ruualla, miksi ei iho paranisi? Herätkää nyt ihmiset. Ruoka vaikuttaa myös siihen hormonitoimintaan, joten turha sanoa että ruokavalion muutos ei vaikuta hormoniperäisiin iho-ongelmiin. Kyllä iho-ongelmat aina johonkin epätasapainoon kehossa viittaa, ja vääränlainen ruoka on aiak usein suurin syy näihin. Stressi on toinen, mutta oikeanlainen ruoka parantaa myös sitä psyykkistä oloa. Miksi ihmiset ei tätä ymmärrä?
Muita huomioitavia asioita on esimerkiksi ulkoilu ja liikkuminen, riittävä uni.. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Joo, itselläkin on ollut akne joten kokemusta on. Myös ihottumista. Ehdottomasti terveet elintavat pitää ihon paremmassa kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:06"]
Jos geenit sanoo akne, syömisillä on melko vähän vaikutusta asiaan. Rasvaiset ruoat pahentaa ihoa, mutta millään sitä ei oikein saa parannettua.
[/quote]
Totta! Itsellani takana 2x Roaccutan kuuri ja iho vielakin huono. Ikaa 34v. Syon terveellisesti, ja juon paljon vetta, auttaa vain vahan.
Hei huomasitteko tuolla bannerissa tuon Voidebaarin? Ihan mielenkiintoinen, hauskinta on että sain tulokseksi juuri sen voiteen, jonka osittain sattumalta päätin ottaa kokeiluun kun viimeksi kävin apteekissa. Ja voide on siis vaikuttanut aika lupaavalta.
Enemmän mä syömisen vaikutukseen uskon ja luotan kuin voiteisiin. Etenkään kun voiteet ( lääkevoiteita lukuunottamatta) eivät edes saisi vaikuttaa mitenkään. Onhan se vaativaa yrittää etsiä itselleen sopiva ruokavalio mutta uskon, että koko keho kiittää siitä pidemällä aikavälillä kuitenkin.
Mutta ihan miten vaan. Ei kenenkään ole pakko uskoa. Mutta uskottehan te kuitenkin vitamiinien ja kivennäisaineiden vaikutuksiin? Miksi sitten ette usko, että niillä on vaikutusta ihan joka kohtaan elimistössä?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:53"]
Minkä takia ruokavalio ei vaikuttais ihon kuntoon?? Iho on ihmisen suurin elin. Jos ihon alla olevat elimet paranee oikealla ruualla, miksi ei iho paranisi? Herätkää nyt ihmiset. Ruoka vaikuttaa myös siihen hormonitoimintaan, joten turha sanoa että ruokavalion muutos ei vaikuta hormoniperäisiin iho-ongelmiin. Kyllä iho-ongelmat aina johonkin epätasapainoon kehossa viittaa, ja vääränlainen ruoka on aiak usein suurin syy näihin. Stressi on toinen, mutta oikeanlainen ruoka parantaa myös sitä psyykkistä oloa. Miksi ihmiset ei tätä ymmärrä?
Muita huomioitavia asioita on esimerkiksi ulkoilu ja liikkuminen, riittävä uni.. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Joo, itselläkin on ollut akne joten kokemusta on. Myös ihottumista. Ehdottomasti terveet elintavat pitää ihon paremmassa kunnossa.
[/quote]
Sitä ravinnon merkitystä ei ymmärretä ehkä siksi, että ihmisillä ei tunnu olevan käsitystä hyvästä ravinnosta.
Oikeasti ärsyttää nämä "rasvainen tai akneiho paranee vettä juomalla" -lässyttäjät. Noin sanovat vain ihmiset, joilla ei ole koskaan ollut mitään iho-ongelmia.
Mulla on ollut vaikea atooppinen iho ihan pienestä lapsesta asti. Oon kokeillut kaikki mahdolliset voiteet ja syönyt pari antibioottikuuriakin kun iho on ollut niin tulehtunut. Olen ollut pari päivää sairaalassa rasvattavana pelkästään ihoni takia. Kaikki auttaa vaan hetkellisesti, koska ihosairaus on mulla geeneissä (isälläkin on). Kokeilin täysin hiivatonta, vehnätöntä, sokerintonta ja maidotonta ruokavaliota pari vuotta sitten ravintoterapeutin ohjeistuksella. Noudatan sitä puoli vuotta ja söin samalla kaikenmaailman luontaistuote maitohappobakteereja ynnä muita. Laihduin 12 kiloa (ja olin ihan luuranko), mutta ihoon sillä ei ollut mitään vaikutusta. Oon monta vuotta juonut vettä about 3-4 litraa päivässä - ei vaikutusta. Välillä iho on paremmassa kunnossa ja välillä huonomassa, mutta ruokavalio ei vaikuta siihen mitenkään. Saan aika usein kuulla tuttavilta, että "no sä syöt varmaan väärin kun iho on niin pahassa kunnossa!" "Ehkä sun kannattaisi jättää toi suklaan syöminen!" Ja aika pahasti ottaa päähän :D neideillä ollut ihan täydellinen iho muutamaa finniä lukuunottamatta ja itsekin syövät miten sattuu, joten eiköhän ihosairaudet ole ihan geeneistä kiinni... Ainoa minkä olen huomannut lieventävän oireita on kesä, lämmin ilma ja aurinko, joten kai mun pitäisi muuttaa jonnekkin missä on aina lämmin.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:13"]
Oikeasti ärsyttää nämä "rasvainen tai akneiho paranee vettä juomalla" -lässyttäjät. Noin sanovat vain ihmiset, joilla ei ole koskaan ollut mitään iho-ongelmia.
[/quote]
En mä tarjoa avuksi vettä vaan kasviksia ja hedelmiä. Maitotuotteet ja hiivaleipä ruoasta pois. Tai ainakin hyvin niukiksi. Ei spisejä, karkkeja, limuja. Sen sijaan kasviksia, lihaa, puuroja, hedelmiä, kalaa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:13"]
[/quote]
En mä tarjoa avuksi vettä vaan kasviksia ja hedelmiä. Maitotuotteet ja hiivaleipä ruoasta pois. Tai ainakin hyvin niukiksi. Ei spisejä, karkkeja, limuja. Sen sijaan kasviksia, lihaa, puuroja, hedelmiä, kalaa.
[/quote]
No mä noudatan noista kaikkea. Silti on paska iho. En tajua, miksi automaattisesti oletetaan, että huonoihoiset syövät vain paskaa ja elävät epäterveellisesti.
Oma kokemus on että terveellinen ruokavalio on ihan hyvä lisähoito akneihon hoidossa mutta pahaa aknea se ei paranna.
E-pillereiden lopettamisen jälkeen ihoni meni ihan kamalaksi: minulle tuli vaikea akne. Söin tosi terveellisesti, liikuin ja join paljon vettä; ei mitään vaikutusta ihon kuntoon. Roaccutan sitten paransi ihoni. Minulla on yhä rasvainen iho, johon tulee helposti epäpuhtauksia, mutta ei enää aknea. Ruokavalio todennäköisesti pitää ihoni parempana mutta miksikään persikkaihoksi se ei tätä hipiää valitettavasti muuta.
Tuntuu että usein näissä keskusteluissa Roaccutanilla pelottelevat ihmiset, jotka eivät ole sitä itse käyttäneet. Ainakin silloin jos iho on tosi huonossa kunnossa ei kannata kärvistellä pitkään ilman lääkehoitoa, sillä riskinä on että ihoon jää pysyviä kuoppa-arpia. Itsekin olisin ehkä niiltä välttynyt, jos olisin mennyt ihotautilääkärille vähän pikaisemmin.
Hyvän terveyden saa syömällä oikein, eikä millään lääkkeillä. Yhtä tosi väite ;)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:51"]
Ihon kunto koostuu monesta osatekijästä, ja ihon hoidolla on tässä osuus - suunnilleen yhtä iso kuin ruokavaliolla. Kosmetiikka ei paranna, mutta se voi estää tilannetta pahentumasta. Totta kai siitä on hyötyä, että saa tarvitsemansa ravinteet. Mutta ruokavalio ei vaikuta talineritykseen, keramidien määrään, ihon bakteeritasapainoon näin muutamia mainitakseni.
[/quote]
Itseasiassa ruokavalio kyllä vaikuttaa ihan kaikkeen. Etenkin juuri noihin mitä mainitsit.
[/quote]
Miten? Miten esimerkiksi seborrea parannetaan ruokavaliolla?
Ainoa ruoka-aine joka ihan taatusti tuottaa finnejä mulle on juusto. Jos syön juustoa tänään- näppylä naamassa huomenna. Se on ihan saletti. Kaikki muu saa synninpäästön. Mutta tämä on henkilökohtaisesti todettu asia, voi olla ettei joku toinen saa siitä mitään ongelmaa. Tunne itsesi, niin tiedät, miten oma iho reagoi millekin aineelle.
Vaikuttaahan ilmansaasteet ja näyttöpään äärellä ajan vietto yms monet muutkin ulkoiset tekijät ihon kuntoon. Kyllä voiteilla ja muilla ihonhoitotuotteilla on paikkansa. Kaikki ei sovi jokaiselle, jollekulle käy hyvin halvin kosmetiikka kun taas toiselle ainoastaan kalliimpi. Ei ole yhtä nyrkkisääntöä jota noudattamalla kaikki kukoistaisivat. Tässäkään asiassa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:47"]
Valitettavasti se vain ei pidä ihan paikkaansa. Kyllä ihovoitelilla on oma merkityksensä. Hinnalla ja laadulla on yhtäläisyyttä. Halpaa ja hyvää ei ole. Käytän itse kosteusvoiteita sekä päivä- että yövoiteita. Niissä on UV-suoja mukana ja niihin olen muutenkin tosi tyytyväinen. Ei ole ollut iho-ongelmiakaan.
Se on kyllä totta että laadukaat ihonhoitotuotteet maksaa aivan liikaa. Mutta elämä on.
[/quote]
Mä olen lukenut, että kasvovoiteiden UV-suoja on yhtä tyhjän kanssa eikä siitä ole käytännön hyötyä. 30 kertoimista aurinkorasvaakin pitää laittaa paksu kerros ja lisätä 70-90 min välein.
Uskon myös terveisiin elämäntapoihin. Ostin kerran Cliniquen kasvojenhoitosetin ja se paransi mun ihoa. Se oli nimeltään joku antiblemish jotain jotain.
Mun rasvainen iho "parani" toisen raskauden aikana. Iho oli todella tasapainoisessa kunnossa kosteudeltaan. Se on jäänyt melkein samaan kuntoon. Hormoonit!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:50"]
Olen 46 v ja näytän yhtään liioittelematta n. 3-kymppiseltä. Mulla ei ole ollenkaan ryppyjä tai juonteita, ei suuria ihohuokosia, silmäpusseja tms. Ainoa haitta on nuo laajentuneet pintaverisuonet, mutta imukuppihieronta on kyllä auttanut todella paljon.
[/quote]
Voisi luulla, että imukuppi pahentaisi laajentuneita pintaverisuonia.