Saako jenkkeihin kuljettaa jauhoja ja mausteita?
Ruisjauhoa, kardemummaa ja kahvia olisi tarkoitus matkalaukullinen viedä. En löytänyt tästä virallista TARKKAA ohjetta.
Kommentit (39)
Mun tädin mielestä on järkevää raahata Suomesta kardemummaa. Syyksi kertoi sen, että USAssa kardemummaa saa vain kokonaisena ja täältä jauheena. Aina se on kardemummansa saanut vietyä. Ehkä ei eläkemummoa niin tarkkaan syynätä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 09:46"]
"Muutenkin kaikki maistuu täällä aika paskalta joten kannattaa tuoda Suomesta jotkut jutut."
Osta paluulippu Suomeen, paaset paskanmausta. Suomessa kasvanut kardemumma on kylla parasta , sita en kiella. Toivottavasti et ole jonkun amerikkalaisen suomivaimo, siina menisi maine taas koko kansalta. I'm just funning you.
[/quote]
Joillakin on vain tuo asenne että kaikki on paskaa paitsi kusi. Itse täällä asuvana ihan perusruoka (joka on tosin amerikkalaisten mielestä pitsaa tai hampurilaisia) on ihan samanlaista kuin Suomessakin. Kasvikset toisaalta on jotenkin tehotuotettu varmaan, sillä esimerkiksi porkkana ja kurkku maistuvat samalta (mullalle molemmat). Kasvikset ovat ihan oikeasti mauttomia, jos pitäisi side silmillä arvata mitä suuhunsa laittaa niin siihen ei aina pystyisi. Mutta en valita, kyllä tuohonkin on jo tottunut.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:48"]
Normiruokakaupassakin on yleensä jonkinlainen health food osasto. Katso, jos löydät sieltä Bob's Red Mill -tuotteita, pakattu läpinäkyviin pusseihin, esimerkiksi sitä ruisjauhoa löytyy heiltä. Heillä myös maailman parasta kaurapuuroa, Thick Rolled Oats. Ja käytä vanilja/vanilliinisokerin sijaan sitä oikeasta vaniljasta uutettua nestettä, on parempaa. Teelusikallinen riittää moneen reseptiin.
[/quote]
Riippuu varmaan missä asuu, mutta etelässä olen etsinyt noita ruisjauhoja ja ei löydy. Ennen oli sellainen 5 lb ruskea paperipussi, ei ole enää. Oliko joku Hodgson Mill Old Fashioned Rye flour tjms.
Itse ostan täällä orgaanisia rukiinjyviä ja jauhan itse. Olikohan se joku 6 gallonan sanko ja maksoi n. $60. Riittää vuoden ja ei mee pilalle. Maistuvat paljon paremmilta kuin valmiiksi jauhetut. Nytkin taas ruisleipätaikina tulossa.
Ison kardemummapurkin ostan aina tarvittaessa Suomesta ja tuon tänne. Se sitten tiiviisti suljettuna jääkaapissa ja kestää monta vuotta.
Olen ostanut noista intialaisisita kaupoista kardemummaa, ei se maistu samalle kuin Suomesta ostettu. en tiedä missä ero, mutta ei vaan toimi pullassa, muussa ruoanvalmistuksessa toki käy.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:49"]
Olen ostanut noista intialaisisita kaupoista kardemummaa, ei se maistu samalle kuin Suomesta ostettu. en tiedä missä ero, mutta ei vaan toimi pullassa, muussa ruoanvalmistuksessa toki käy.
[/quote] Jauhetussa kardemummassa voi olla lisaaineita taytteena. Itse jauhan siemenet maustemyllyssa.
Jos kotipaikkakunnalla ei ole erikoiskauppoja niin netistahan voi tilata nykyisin vaikka mita.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 05:47"]
Sieltäkin kyllä löytyy kardemummaa ja ruisjauhoja.. Juhlamokkaa ei taida löytyä. Luulisin, että saa viedä alkuperäisessä pakkauksessa, kunhan ilmoitat näistä maahantulokortissa vai mikä se nyt on.
[/quote] Juhla Mokkaa saa täältä esim. International farmers marketeista. Itse en sitä parkkia voi juoda, mutta jos kova tuska tulee, saa siis USA:sta. Fasun Sinistäkin löytyy ja esim. Geisha suklaarasioita (?miten lie kirjoitetaan)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:49"]
[/quote] Jauhetussa kardemummassa voi olla lisaaineita taytteena. Itse jauhan siemenet maustemyllyssa.
Jos kotipaikkakunnalla ei ole erikoiskauppoja niin netistahan voi tilata nykyisin vaikka mita.
[/quote] Voi olla juuri noin, olen ostanut jauhettuna ja se ei siis toimi. Sama on intialaisten sinappijauheen kanssa, ei onnistu siitä kotisinapin teko.
Mitä te nyt höpsitte? Eihän kardemummaa Suomessa kasvateta kaupallisesti?
Et ole nahnyt Pohjanmaan kardemummatarhoja?
Olin lapsena kesät Kauhavan mummolassa ja jouduin harventamaan ja poimimaan kardemummaa. Parikymmentä vuotta sitten sitä viljeltiin Pohjanmaalla lähes joka maalaistalossa.
Kaikilla ei ole Whole Foods naapurissa. Meiltä ei ainakaan löydy kunnon ruisjauhoja. Eikä intialaista kauppaa, josta saisi kardemummaa. Tosiaan on kardemummat hinnoissaan. Ja vaniljaSOKERIKIN on hakusessa. Kaikenlaista olen Suomesta tuonnut. Sinuna toisin kyllä ehkä ihan oikeaa ruisleipää. New Yorkista saa tilattua oikein hyvää ruisleipää, mutta ei ole ihan samanlaista kuin suomalainen kaupan ruisleipä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 09:46"]
"Muutenkin kaikki maistuu täällä aika paskalta joten kannattaa tuoda Suomesta jotkut jutut."
Osta paluulippu Suomeen, paaset paskanmausta. Suomessa kasvanut kardemumma on kylla parasta , sita en kiella. Toivottavasti et ole jonkun amerikkalaisen suomivaimo, siina menisi maine taas koko kansalta. I'm just funning you.
[/quote]
Joillakin on vain tuo asenne että kaikki on paskaa paitsi kusi. Itse täällä asuvana ihan perusruoka (joka on tosin amerikkalaisten mielestä pitsaa tai hampurilaisia) on ihan samanlaista kuin Suomessakin. Kasvikset toisaalta on jotenkin tehotuotettu varmaan, sillä esimerkiksi porkkana ja kurkku maistuvat samalta (mullalle molemmat). Kasvikset ovat ihan oikeasti mauttomia, jos pitäisi side silmillä arvata mitä suuhunsa laittaa niin siihen ei aina pystyisi. Mutta en valita, kyllä tuohonkin on jo tottunut.
[/quote]
Kokeile orgaanisia. Ja paikalliselta fresh market. Halvinta pussiin pakattua ei kannata ostaa.
Mitä te nyt höpsitte? Eihän kardemummaa Suomessa kasvateta kaupallisesti?
Normiruokakaupassakin on yleensä jonkinlainen health food osasto. Katso, jos löydät sieltä Bob's Red Mill -tuotteita, pakattu läpinäkyviin pusseihin, esimerkiksi sitä ruisjauhoa löytyy heiltä. Heillä myös maailman parasta kaurapuuroa, Thick Rolled Oats. Ja käytä vanilja/vanilliinisokerin sijaan sitä oikeasta vaniljasta uutettua nestettä, on parempaa. Teelusikallinen riittää moneen reseptiin.
Multa otettiin kentällä banaani pois, sanottiin ettei mitään tuorekamaa saa viedä, jotenka sillä perusteella voit lähteä sinne leipomaan karjalanpiirakoita.
Miksi vien niitä sinne: Koska ajattelin leipoa karjalanpiirakoita, ruisleipää ja juoda tuttua kahvia pahanmakuisen sijaan.
ap
Niin ja korvapuusteja leivon.
ap
Salmiakkia ja suklaata otan, mutta sen tiesinkin olevan ok.