Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-luokkalaisen seurustelu. Annatteko nuorten yökyläillä?

Vierailija
30.09.2014 |

Olen rajoittanut yökyläilyä niin, että jos seuraavana aamuna koulu alkaa klo 8, silloin ollaan kotona yötä. Viikonloppuisin ja niinä päivinä kun koulu alkaa myöhemmin, olen antanut luvan. Tyttö menee pojan kotiin ja poika on joskus meillä. Mun mielestäni tyttö majailee liikaa pojan kotona, vaikka pojan vanhemmat sanovatkin että tyttö on sinne aina tervetullut. 

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vielä vähän aikaa sitten Anna hehkuttanut Acnen huivin perään. Itse ehkä harkitaisin vähän paremmin mihin yhteistyöhön lähtisin. Menee hiukan uskottavuus jo noilta mainospostauksilta. Saatikka että hehkutetaan laadun perään, kun mm. viimeksi viikonloppuna blogi oli täynnä Nellyn mainoksia, joista laatu kaukana.

Vierailija
62/75 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:03"]

Tuosta päiväsaikaan seksin harrastamisesta...joku tuossa vinoili että wt-väen lapset harrastaa päivällä seksiä, muut on koulussa tms. Kyllä meillä ainakin koulut loppuu kahden-kolmen aikaan. Ja me emme asu maalla, vaan aivan lähellä koulua. Siinä on teineillä joka tapauksessa muutama tunti aikaa olla ihan keskenään kotona ennen kuin me tulemme töistä kotiin. Taitaa olla niin että wt-porukka on sitä, joka hilluu himassa kun teinit tulee koulusta kun ei työnteko maistu. Mutta onpahan aikaa vahtia niitä pentuja siinä netin ja telkan välistä.

Meillä ysiluokkalaisen koulu päättyy maanantaista torstaihin klo 15.30 ja perjantaina 14.00. Alkuviikosta tulee minun matkassani kotiin ja perjantaisin on kitaratunti klo 14.30 alkaen. Mekään emme asu maalla, mutta kotiin on silti matkaa 11 km suuntaansa, joten jos lapsi sinne haluaa päivällä naimaan, niin saa nähdä aika lailla vaivaa.

Yläasteikäisten keskimääräinen koulumatka on muuten reilusti yli 5 km, joten olette poikkeus tuonikäisten perheistä.

En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta meillä ysiluokkalaisen koulu päättyi yhden-kolmen välillä. Kotiin matkaa 1km ja itse pääkaupunkiseudulla töissä pääsin kotiin neljän-viiden maissa.

Yläasteella viikkotunnit ovat 30, joten keskimäärin 6h päivässä, kun aikuisten työaika on 8h. Eli kyllä aika monessa muussa perheessä ne nuoret ehtivät iltapäivällä kotiin hyvissä ajoin ennen vanhempiaan. Se 5km koulumatkakaan ei kauaa linja-autolla kestä. Lisäksi vanhempien työmatka lienee keskimäärin aika paljon pidempi kuin 5km.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on ok, jos tuntee pojan vanhemmat ja voi luottaa siihen, että säännöt on samat kuin omassa kodissa. Meillä lukion ekaluokkalaisen pojan tyttöystävä (saman ikäinen) on välillä yötä ja meidän poika joskus tytön luona. Huoneeseen tehdään peti lattialle tytön kotona, meillä nukkuvat samassa 120 senttisessä sängyssä. Yön ovi on auki, illalla saa pitää kiinni. On lapsellista kuvitella että tuon ikäiset eivät vielä harrasta seksiä, jos siitä on aloituksen kysymyksessä kyse. On vielä lapsellisempaa kuvitella että seksin voisi estää kieltämällä yökyläilyt. Tärkeämpää on huolehtia siitä, että nuoret ovat vastuullisia ja tietävät tarpeellisen turvaseksistä ja ymmärtävät asian. Tärkeää on myös se, että kummallakin nuorella on molempien kotona turvallista olla. Vanhemmat eivät yökyläviikonloppuina ole pois kotoa tai käytä reilusti alkoholia.

Meillä on vielä sekin sääntö että jos nuoret haluavat, saavat ottaa kumpikin illalla yhdet siiderit tai oluet. Tästä on sovittu vanhempien kesken.

Mun mielestä on hyvä, että nuoret ovat avoimia ja kummankin kotona on salliva mutta huolehtiva ilmapiiri.

Jos me emme pystyisi luomaan luotettavaa suhdetta seurustelukumppanin vanhempiin, olisi tilanne tietenkin paljon hankalampi.

Mitä jos vaikka olisitte vanhempia, ettekä kavereita lapsillenne?! Luuletko todella, että ilmapiiri on aina avoin, jos niin "sovitaan". Nuoruuteen kuuluu rajojen kokeilu. Eli vaikka muka teillä on hyvät säännöt ja avointa, teitä kusetetaan silti.

Vierailija
64/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän perheen, jonka 13 vuotiaan tytön poikaystävä yöpyy säännöllisesti tytön luona. Alkoi tytön ollessa seiskaluokan keväällä. 16 vuotiaana tytöllä oli jo kolmas petikumppani, siis poikaystävä menossa.

Vierailija
65/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wtf.? Ne ysiluokkalaiset on 16.v. jos ei vielä, niin tänä vuonna kuitenkin. Niillä on lupa pelehtiä vaikka 50v kanssa.

Vierailija
66/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, jos ollaan selvästi tosissaan yhdessä ja koulu hoituu molemmilla.

Vierailija
67/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtäkään hyvää perhettä joissa noin nuoret teinit yökyläilevät.

No juuri niissä hyvissä perheissä tällainenkin asia onnistuu, kun keskusteluyhteys ja aito kiinnostus nuorten asioista toteutuu.

Vierailija
68/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh miks vanhemmat ei osaa olla vanhempia

Kerrotko hieman tarkemmin mitä tarkoitat?

Vierailija
69/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:10"]

Seksin harrastamistako te pelkäätte? Uskokaa tai älkää, he harrastavat sitä joka tapauksessa jos haluavat, tilaisuuksia on muuallakin kuin toisen omassa sängyssä yöllä. Yst. terv. 18v tyttö.

Niinpä. Ja juuri siksi se oma sänky ja oma koti rauhoitetaan lasten seksiltä. En halua antaa lapselleni sellaista mielikuvaa, etti haluan hänen harrastavan seksiä ja mahdollistan sen kaikin mahdollisin tavoin.

Seksiä en voi kieltää, mutta lapselle ja etenkin itselleen voi laittaa rajat. 9-luokkalainen on lapsi eikä valmis isäksi tai äidiksi. Seksistä voi saada lapsia vaikka ehkäisee ja abortti on 15v:lle raaka kokemus. Siksi meillä ei tuossa iässä yökyläillä. Jos panevat koulun vessassa kavereitten hurratessa ympärillä, niin sille en voi mitään. Toivon kuitenkin, että olen kasvattanut lapseni kunnioittamaan muita ja itseään sen verran, että tajuavat, mitä voi ja mitä kannattaa tehdä.

Jos teinit haluavat yökyläillä sitten on oltava valmis hankkimaan ihan itsenäisesti  oma asunto ja toimeentulo ja oltava valmis mahdolliseen   vanhemmuuteen (tai reippaasti abortiin)

Vierailija
70/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wtf.? Ne ysiluokkalaiset on 16.v. jos ei vielä, niin tänä vuonna kuitenkin. Niillä on lupa pelehtiä vaikka 50v kanssa.

Voi  pelehtiä mutta minä en elätä, sitten pitää muuttaa sen 50 v luo, ehkä hän huolehtii teinin kaikki kulut.

Lupien ja oikeuksien kanssa tulee myös velvollisuuksia, sitä  se aikuistiminen on.

Vierailija
71/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat kondomipaketin käteen 👍

Vierailija
72/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vi**u täällä mammat kieltää teinien yökyläilyt peläten, että nuoret panee. Ettekö tiedä, että sekstailla voi päivälläkin, eikä sen tarvitse tapahtua sängyssä 😆

Vierailija
73/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, mulla on vielä tuoreessa muistissa, kun aloin seurustella 7 luokalla kivan pojan kanssa. Mun vanhemmat ei olis antaneet olla yötä vielä 9 luokallaan, vaikka olin siis edelleen saman pojan kanssa yhdessä. No eihän se seksin harrastaminen tarvi yökylää! Voin sanoa, että sitä tehtiin ja paljon. Kerran kun sitten pääsin ekaa kertaa yöksi joskus 9 luokan lopussa, niin se yö meni kyllä ihan nukkuessa. 😅

Kyllä päästän ehdottomasti omat lapset tuon ikäisenä yökylään, jos se toisen vanhemmille on ok. Niin outoa ja hämärää, että oikeesti joku yökylän estäminen estäisi seksin.

Vierailija
74/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläilyn rajoittaminen 15 -16 vuotiaille seksin harrastamisen pelosta on yhtä suunnilleen tehokasta kuin estää puhelinmyyntiä laittamalla oveen "Ei mainoksia" -lappu. Lisäksi, estämällä lapsia kokeilemasta siipiään turvallisessa ympäristössä (valvottu tila jonkun vanhempien kotona), aiheuttaa vain sen, että sitä toimintaa sitten harrastetaan jossakin muualla, kuten uimarannoilla, kaverin kotibileissä, jne. kun on ensin vanhammille valehdeltu että ollaan Maijan luona keppiheppaleikeissä. Joki ei pysähdy patoamalla. Se löytää vain uuden uoman.

Tämä on vähän sama juttu, kuin opettaa lapsia pelkäämään kaikkia vieraita ihmisiä, kasvatetaan lapsista pelokkaita kaikkia kohtaan. Sen sijaan jos lapsia kasvatetaan olemaan silmät auki, kerrotaan seksistä, vauvoista ja sukupuolitaudeista rehellisesti, suoraan ja ilman "kukkia ja mehiläisiä", annetaan heille työkalut käsitellä sitä tilannetta sitten kun se tulee vastaan. Ja vastaan se tulee, halusitte mitä tahansa. Ainoa asia mihin voitte vaikuttaa, on se, kuinka valveutuneita ja toimintakykyisiä lapsenne ovat, kun tulee se tilanne jossa seksin harrastaminen on ensimmäistä kertaa edessä. Ainakin tiedätte, että olette tehnee parhaanne antaaksenne lapsillenne parhaat mahdolliset valmiudet siihen toimintaan.

Älkää vanhemmat siirtäkö patologioita lapsillenne, sillä lopputulos ei ole kaunista kenellekään.

Vierailija
75/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vi**u täällä mammat kieltää teinien yökyläilyt peläten, että nuoret panee. Ettekö tiedä, että sekstailla voi päivälläkin, eikä sen tarvitse tapahtua sängyssä 😆

No niinpä! Kuka nyt haluaisi panna yöllä vanhempien kotona ollessa. Sopivampi aika niille puuhille on iltapäivällä kun vanhemmat ovat vielä töissä. Että alkakaahan tekemään lyhennettyä työpäivää jos haluatte vahtia etteivät nuoret harrasta seksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi