Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-luokkalaisen seurustelu. Annatteko nuorten yökyläillä?

Vierailija
30.09.2014 |

Olen rajoittanut yökyläilyä niin, että jos seuraavana aamuna koulu alkaa klo 8, silloin ollaan kotona yötä. Viikonloppuisin ja niinä päivinä kun koulu alkaa myöhemmin, olen antanut luvan. Tyttö menee pojan kotiin ja poika on joskus meillä. Mun mielestäni tyttö majailee liikaa pojan kotona, vaikka pojan vanhemmat sanovatkin että tyttö on sinne aina tervetullut. 

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 10 lisää vielä: kun itse olin nuori, kehiteltiin kavereiden kanssa tarinoita kuinka milloinkin oltiin kenenkin luona yötä. Kenenkään meistä (kolme tyttöä) vanhemmat ei koskaan tarkistaneet tarinoita. Todellisuudessa hilluttiin millon missäkin. Ja kyllä, harrastettiin seksiä ja ryypättiin. Tämän kun pidän kirkkaana mielessä, koen tärkeämmäksi sallia yökyläilyt "hallitusti" koska tiedän että totaalikieltämällä saa vain hallaa aikaan ja yökyläillessään sallitusti, tiedän taatusti missä teinini milloinkin on.

Vierailija
22/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista päätellen mä olen varmaan liian tiukkis, mutta en näe mitään syytä, että yläkoululaisten tarvitsisi yökyläillä muuten kuin joskus kavereilla. Mun mielestä seurustelukin on "tarpeetonta", mutta en mä sitä kehtaa "kieltää". Mun ysiluokkalaisella pojalla on kasiluokkalainen tyttöystävä, ja poika kyselee minulta voisiko tyttö tulla yökylään. Mä olen aina vastannut, ettei mun tarvitse sitä onneksi päättää, koska tytön vanhemmat eivät varmasti päästä... Mutta ei se itsestäänselvyys taidakaan olla??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:12"]

Mun mielestä se on ok, jos tuntee pojan vanhemmat ja voi luottaa siihen, että säännöt on samat kuin omassa kodissa. Meillä lukion ekaluokkalaisen pojan tyttöystävä (saman ikäinen) on välillä yötä ja meidän poika joskus tytön luona. Huoneeseen tehdään peti lattialle tytön kotona, meillä nukkuvat samassa 120 senttisessä sängyssä. Yön ovi on auki, illalla saa pitää kiinni. On lapsellista kuvitella että tuon ikäiset eivät vielä harrasta seksiä, jos siitä on aloituksen kysymyksessä kyse. On vielä lapsellisempaa kuvitella että seksin voisi estää kieltämällä yökyläilyt. Tärkeämpää on huolehtia siitä, että nuoret ovat vastuullisia ja tietävät tarpeellisen turvaseksistä ja ymmärtävät asian. Tärkeää on myös se, että kummallakin nuorella on molempien kotona turvallista olla. Vanhemmat eivät yökyläviikonloppuina ole pois kotoa tai käytä reilusti alkoholia.

Meillä on vielä sekin sääntö että jos nuoret haluavat, saavat ottaa kumpikin illalla yhdet siiderit tai oluet. Tästä on sovittu vanhempien kesken.

Mun mielestä on hyvä, että nuoret ovat avoimia ja kummankin kotona on salliva mutta huolehtiva ilmapiiri.

Jos me emme pystyisi luomaan luotettavaa suhdetta seurustelukumppanin vanhempiin, olisi tilanne tietenkin paljon hankalampi.

[/quote]

Miksi huoneen oven pitää olla yöllä auki?

[/quote]

Luotan teiniini, mutta haluan yölläkin pitää sen varan, että kukaan ei karkaile mihinkään. Meidän makuuhuoneesta on suora näkymä teinin huoneeseen :) Tunnen poikani ja tämä on meillä hyvä sääntö.

Vierailija
24/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:10"]

Seksin harrastamistako te pelkäätte? Uskokaa tai älkää, he harrastavat sitä joka tapauksessa jos haluavat, tilaisuuksia on muuallakin kuin toisen omassa sängyssä yöllä. Yst. terv. 18v tyttö.

[/quote]

Niinpä. Ja juuri siksi se oma sänky ja oma koti rauhoitetaan lasten seksiltä. En halua antaa lapselleni sellaista mielikuvaa, etti haluan hänen harrastavan seksiä ja mahdollistan sen kaikin mahdollisin tavoin.

Seksiä en voi kieltää, mutta lapselle ja etenkin itselleen voi laittaa rajat. 9-luokkalainen on lapsi eikä valmis isäksi tai äidiksi. Seksistä voi saada lapsia vaikka ehkäisee ja abortti on 15v:lle raaka kokemus. Siksi meillä ei tuossa iässä yökyläillä. Jos panevat koulun vessassa kavereitten hurratessa ympärillä, niin sille en voi mitään. Toivon kuitenkin, että olen kasvattanut lapseni kunnioittamaan muita ja itseään sen verran, että tajuavat, mitä voi ja mitä kannattaa tehdä.

Vierailija
25/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:12"]

Mun mielestä se on ok, jos tuntee pojan vanhemmat ja voi luottaa siihen, että säännöt on samat kuin omassa kodissa. Meillä lukion ekaluokkalaisen pojan tyttöystävä (saman ikäinen) on välillä yötä ja meidän poika joskus tytön luona. Huoneeseen tehdään peti lattialle tytön kotona, meillä nukkuvat samassa 120 senttisessä sängyssä. Yön ovi on auki, illalla saa pitää kiinni. On lapsellista kuvitella että tuon ikäiset eivät vielä harrasta seksiä, jos siitä on aloituksen kysymyksessä kyse. On vielä lapsellisempaa kuvitella että seksin voisi estää kieltämällä yökyläilyt. Tärkeämpää on huolehtia siitä, että nuoret ovat vastuullisia ja tietävät tarpeellisen turvaseksistä ja ymmärtävät asian. Tärkeää on myös se, että kummallakin nuorella on molempien kotona turvallista olla. Vanhemmat eivät yökyläviikonloppuina ole pois kotoa tai käytä reilusti alkoholia.

Meillä on vielä sekin sääntö että jos nuoret haluavat, saavat ottaa kumpikin illalla yhdet siiderit tai oluet. Tästä on sovittu vanhempien kesken.

Mun mielestä on hyvä, että nuoret ovat avoimia ja kummankin kotona on salliva mutta huolehtiva ilmapiiri.

Jos me emme pystyisi luomaan luotettavaa suhdetta seurustelukumppanin vanhempiin, olisi tilanne tietenkin paljon hankalampi.

[/quote]

Miksi huoneen oven pitää olla yöllä auki?

[/quote]

Luotan teiniini, mutta haluan yölläkin pitää sen varan, että kukaan ei karkaile mihinkään. Meidän makuuhuoneesta on suora näkymä teinin huoneeseen :) Tunnen poikani ja tämä on meillä hyvä sääntö.

[/quote]

10 lisää vielä että todella harvoin ovi on edes illalla kiinni. Porukalla katsotaan telkkaa ja ollaan vaan. Harvoin nuo ihan kaksistaan vehtaavat. Aamuisin tykkäävät nyhjätä kaksin toistensa kainaloissa ja laittavat oven kiinni. Me tietenkin tajuamme mitä aamuisin saattaa tapahtua, mutta musta se on vaan hauskaa kun nuo nuoret luulee, ettei me tajuta. Olen todella onnellinen näistä kahdesta järkevästä teinistä. Poikamme nyt on vähän villi mutta tyttö tekee hänelle hyvää. Pelkään sitä päivää kun onni päättyy, se kuitenkin on jossain vaiheessa edess kun on nuoresta rakkaudesta kyse.

Vierailija
26/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin saavat yökyläillä toisensa luona. Ja totta tuo mitä joku ylempänä sanoikin: seurustelua piti jatkua saman ihmisen kanssa useampi kuukausi ennen kuin asia tuli ajankohtaiseksi. En jokaista uutta poika- tai tyttöystävää päästäisi meille viikon tuntemisen jälkeen yöksi.

Vierailija
27/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipahan mieleen silloin omassa teini-iässä sain mennä yökylään poikaystävälleni ja toisin päin ja seksiä Harrastimme yleensä päiväs aikaan kun kukaan ei ollut kotona (yöllä ei kehdannut :D) äitini tiesi tästä ja oli ihan ok kuhan huolehdimme ehkäisystä ja söinki pillereitä. Taas yhden kaverini vanhemmat heittivät hänen e-pillerinsä roskiin, koska ei heidän tyttärensä saanut seksiä harrastaa eikä mennä oikein yökyläänkään, no hups heijaa vuotta myöhemmin paksuna :D ei se seksi vaarallista ole jos antaa neuvoja ja kertoo riskeistä ja suosittelee aina sukupuolitauti testejä ennen kun meinaavat seksiä ruveta harrastelemaan. Niin ei tuo kieltäminen asiaan auta, riippuen teinistäkin saattaa vaan provosoitua. Ajon ainakin tehdä samalla tavalla omien lasteni kohdalla kun teini-ikään asti pääsevät. :)

Vierailija
28/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:22"]

Seksin harrastamistako te pelkäätte? Uskokaa tai älkää, he harrastavat sitä joka tapauksessa jos haluavat, tilaisuuksia on muuallakin kuin toisen omassa sängyssä yöllä. Yst. terv. 18v tyttö.

[/quote]

Niinpä. Ja juuri siksi se oma sänky ja oma koti rauhoitetaan lasten seksiltä. En halua antaa lapselleni sellaista mielikuvaa, etti haluan hänen harrastavan seksiä ja mahdollistan sen kaikin mahdollisin tavoin.

Seksiä en voi kieltää, mutta lapselle ja etenkin itselleen voi laittaa rajat. 9-luokkalainen on lapsi eikä valmis isäksi tai äidiksi. Seksistä voi saada lapsia vaikka ehkäisee ja abortti on 15v:lle raaka kokemus. Siksi meillä ei tuossa iässä yökyläillä. Jos panevat koulun vessassa kavereitten hurratessa ympärillä, niin sille en voi mitään. Toivon kuitenkin, että olen kasvattanut lapseni kunnioittamaan muita ja itseään sen verran, että tajuavat, mitä voi ja mitä kannattaa tehdä.

[/quote]

Eikö muka ole mahdollista että tyttö ja poika olisivat keskellä päivää kahdestaan siellä kotona harrastamassa seksiä, kun vanhemmat vielä töissä?

Vierailija
29/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:38"]

[/quote]

[/quote]

Eikö muka ole mahdollista että tyttö ja poika olisivat keskellä päivää kahdestaan siellä kotona harrastamassa seksiä, kun vanhemmat vielä töissä?

[/quote]

Joo kyllähän se mummo oli siellä kämpillä  joo sekavaa on mutta kirjotin sillee vaikutuksen alasena aina välillä tuntemuksia ym ku oli vaultti koko ajan auki siinä vieressä. Oli jotenki kokoajan helppo laittaa tekstiä. Yleensä jälkikäteen jos yritän dexmitrippiä kirjottaa nii ei oikee muista tarkallee mitä tapahtu nii tollee ne ainaki muistaa ku kirjottaa tripillä  ja kyl letkee mummo tosiaan 

Vierailija
30/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:14"]

Sanoisin, että pitäis seurustella vähintään se 2-3kk ennen yökylää. Me seurusteltiin vajaa puolivuotta ennen ensimmäistä yökylää, ja yhä kahden vuoden jälkeenkin ollaan yhdessä. t. 16v (kohta 17v)

[/quote]16?Eli seurustelu alkoi 14 vuotiaana??? Kuka laskee neljatoista kesaisen, taikka parivuotta vanhemmankaan yokylaan? Kyse ei todellakaan ole, etta ei voisi luottaa lapseen taikka etta pelkaisi etta harrastavat seksia, vaan siita, etta kylailyn hyvaksymisella antaa luvan nuorelle asioihin jotka kuuluvat aikuisten elamaan. Ei seksi kuulu noin nuoren elamaan. Sellaisetkin vanhemmat jotka LUOTTAVat lapsiinsa etteivat tee mitaan typeraa, unohtavat etta houkutus tuon ikaiselle voi kayda liian suureksi. En todella ymmarra teita tahan joukkoon kuuluvia aiteja.....kaikki on on lapselle ja ei:ta ei missaan nimessa teinille saa sanoa. Onnea tulevalle

Vierailija
31/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos teinityttö seurustelee vaikka ikäisensä tytön kanssa? Ihan teidän mielipidettä kysyn, omat päätökset ollaan perheiden kanssa jo tehty ja teini ja tämän tyttöystävä saavat yökyläillä puolin toisin. Eikä riskinä ole edes sitä paksuksi pamahtamista

Vierailija
32/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Toki se on mahdollista, mutta epätodennäköistä. Koulusta ei voi olla ilman lupaa pois, Wilmasta pamahtaa heti tieto vanhemmille ja koska matkaa kotiin on reilusti yli 10 km, niin tuskin ne nuoret sinne keskellä päivää kävelee. Joo, taksillakin pääsee, niinhän nuoret on aina tehneet?

Vierailija
33/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:35"]

Tulipahan mieleen silloin omassa teini-iässä sain mennä yökylään poikaystävälleni ja toisin päin ja seksiä Harrastimme yleensä päiväs aikaan kun kukaan ei ollut kotona (yöllä ei kehdannut :D) äitini tiesi tästä ja oli ihan ok kuhan huolehdimme ehkäisystä ja söinki pillereitä. Taas yhden kaverini vanhemmat heittivät hänen e-pillerinsä roskiin, koska ei heidän tyttärensä saanut seksiä harrastaa eikä mennä oikein yökyläänkään, no hups heijaa vuotta myöhemmin paksuna :D ei se seksi vaarallista ole jos antaa neuvoja ja kertoo riskeistä ja suosittelee aina sukupuolitauti testejä ennen kun meinaavat seksiä ruveta harrastelemaan. Niin ei tuo kieltäminen asiaan auta, riippuen teinistäkin saattaa vaan provosoitua. Ajon ainakin tehdä samalla tavalla omien lasteni kohdalla kun teini-ikään asti pääsevät. :)

[/quote]

Mun lapset on päivällä koulussa. WT-väki elää tavallasi ja siksi sikiää vesipäitä kuin pikkuruiset kanit.

Vierailija
34/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta päiväsaikaan seksin harrastamisesta...joku tuossa vinoili että wt-väen lapset harrastaa päivällä seksiä, muut on koulussa tms. Kyllä meillä ainakin koulut loppuu kahden-kolmen aikaan. Ja me emme asu maalla, vaan aivan lähellä koulua. Siinä on teineillä joka tapauksessa muutama tunti aikaa olla ihan keskenään kotona ennen kuin me tulemme töistä kotiin. Taitaa olla niin että wt-porukka on sitä, joka hilluu himassa kun teinit tulee koulusta kun ei työnteko maistu. Mutta onpahan aikaa vahtia niitä pentuja siinä netin ja telkan välistä.

Vierailija
35/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut yökyläillä 14-vuotiaasta lähtien poikaystävillä, ja myös he ovat olleet tervetulleita meille yöksi.

16-vuotiaana muutin jo omaan kotiin ja viimeistään siinä vaiheessa vanhempien olisi ollut hankalaa puuttua :)

Vierailija
36/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:03"]

Tuosta päiväsaikaan seksin harrastamisesta...joku tuossa vinoili että wt-väen lapset harrastaa päivällä seksiä, muut on koulussa tms. Kyllä meillä ainakin koulut loppuu kahden-kolmen aikaan. Ja me emme asu maalla, vaan aivan lähellä koulua. Siinä on teineillä joka tapauksessa muutama tunti aikaa olla ihan keskenään kotona ennen kuin me tulemme töistä kotiin. Taitaa olla niin että wt-porukka on sitä, joka hilluu himassa kun teinit tulee koulusta kun ei työnteko maistu. Mutta onpahan aikaa vahtia niitä pentuja siinä netin ja telkan välistä.

[/quote]

Meillä ysiluokkalaisen koulu päättyy maanantaista torstaihin klo 15.30 ja perjantaina 14.00. Alkuviikosta tulee minun matkassani kotiin ja perjantaisin on kitaratunti klo 14.30 alkaen. Mekään emme asu maalla, mutta kotiin on silti matkaa 11 km suuntaansa, joten jos lapsi sinne haluaa päivällä naimaan, niin saa nähdä aika lailla vaivaa.

Yläasteikäisten keskimääräinen koulumatka on muuten reilusti yli 5 km, joten olette poikkeus tuonikäisten perheistä.

Vierailija
37/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on saanut.

Vierailija
38/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:08"]

Itse olen saanut yökyläillä 14-vuotiaasta lähtien poikaystävillä, ja myös he ovat olleet tervetulleita meille yöksi. 16-vuotiaana muutin jo omaan kotiin ja viimeistään siinä vaiheessa vanhempien olisi ollut hankalaa puuttua :)

[/quote]

Minä ihailen aina näitä 16v ikäisiä, jotka saa niin hyvää palkkaa, että he voivat maksaa elämisensä itse. Jo asumiseen menee noin 500 e/kk eli joutuu tienaamaan noin 700 e sen maksaakseen. Vai sossuko taas tuli avuksi?

Vierailija
39/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sun ysiluokkalainen taitaa huijata ja kunnolla. Jos koulu päättyy noin aikasin, taitaa pari iltapäivän tuntia jäädä väliin.

Vierailija
40/75 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:20"]

[/quote]

Sun ysiluokkalainen taitaa huijata ja kunnolla. Jos koulu päättyy noin aikasin, taitaa pari iltapäivän tuntia jäädä väliin.

[/quote]

Häh? Kyllä ainakin silloin, kun minä olin yläasteella, koulu loppui osana päivistä jo kahdelta tai jopa aiemmin. Myöskin oli tavallista, että suurin osa oppilaista asui lähellä koulua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän