Tulipa "kiva" kirje Elisalta! Pakkosiirtyminen 4G:stä 5G:hen + hinnankorotukset!
Minulle olisi riittänyt aivan mainiosti 4G-liittymä, mutta ei, sehän ei käy (ainakaan) Elisalle: liittymän hintaa nostetaan 29.90 eurosta 34.90 euroon. 5 euroa lisää kuukaudessa 5G:stä, joka tuskin on käytänössä yhtään nopeampi kuin 4G:kään. Ja kuitenkin on lähes pakko olla puhelinliittymä, että voi hoitaa asioitaan eri virastoissa. Kyllä pistää niin vihaksi nämä tämmöiset!!!
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Ei mene pitkään, kun myös Moi , DNA ja TELIA kauppaa vain 5G liittymiä ja hinta pomppaa.
Elisalla ei näyttänyt enää olevan myynnissä 4G liittymiä.
Tottakai myös halpaoperaattoreilla hinnat nousee koska vuokraavat verkkonsa näiltä isoilta jotka sanelee miten homma menee.
Arvatkaapa ketkä taas on ihmeissään, ihan pihalla: yli 70v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki operaattorit sulkevat 2023 tai 2024 aikana 3G verkot.
4G jää, mutta 5G syö sitä niin, että 4G toimii jatkossa pienemmällä kapasiteetillä =huonommin.
Uudet kännykät on 5G:tä jo kaikki, pl. mummo-dorot.
Jos tuo on 100% totta, niin todella kehnosti on asiakkait tiedotettu. Ja 4g puhelimia myydään kyllä yhä.
Myös uutissa ja lehdissä on kerrottu tuosta... En kyllä tiedä mikä puhelinvalmistaja vielä Suomessa myy uusia 4G puhelimia?
Kolme viikkoa sitten ostin uuden 4g puhelimen. Eikä ko. laite ollut suinkaan ainoa 4g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän olisi halvin liittymä, jos puhuu vähän, ja tarvitsee paljon dataa?
Ota prepaid puheluihin ja dataliittymä esikseen kahdella eri sim-kortilla.
Mulla on tässä puhelimessa kympillä kuussa dataa ja puhelut sitten toisella liittymällä.
Samaa miettiny itekin. Telian soppari tulossa päätökseen. Kun en enää juurikaan soittele, niin miksi maksaa jtn. kk-maksua???
Toisaalta, prepaidissä pitää huolehtia siitä, et on sitten tarvittaessa sitä saldoa, jos vaikka pitää soittaa johonkin "lisä"maksulliseen numeroon (mitä nyt kaikki näyttää nykyään olevan .... :( )
Näille pitäisi olla hintakatto. Tai ainakin käytönmukainen hintakatto, siis liittymille jne.
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaapa ketkä taas on ihmeissään, ihan pihalla: yli 70v.
Luulenpa, että eniten on pihalla nämä +/- 20 vee ihmiset, jotka ovat muuttaneet juuri omilleen. Laskuja ja käytännön asioita ei hoidakaan enää äiskä tai iskä. Saattaa tulla välillä pitkä parku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki operaattorit sulkevat 2023 tai 2024 aikana 3G verkot.
4G jää, mutta 5G syö sitä niin, että 4G toimii jatkossa pienemmällä kapasiteetillä =huonommin.
Uudet kännykät on 5G:tä jo kaikki, pl. mummo-dorot.
Jos tuo on 100% totta, niin todella kehnosti on asiakkait tiedotettu. Ja 4g puhelimia myydään kyllä yhä.
Myös uutissa ja lehdissä on kerrottu tuosta... En kyllä tiedä mikä puhelinvalmistaja vielä Suomessa myy uusia 4G puhelimia?
Jopa Nokia julkisti keväällä 2023 uuden 4g puhelimen:).
Tämä on varmaan vitsi? Nokian karvalakkimallit, eli näppäinmallit, on 4G puhelimia. Noissa se 4G on markkinointivaltti, kun se 3G ei jatkossa toimi, mutta älyluurit on 5G
Vierailija kirjoitti:
Ole yhteydessä Elisan asiakaspalveluun, kyllä heiltä löytyy varmasti muitakin vaihtoehtoja. Itselleni tarjottiin samaa, mutta pysyttäydyin 4g:ssä hintaan n. 31 e kuussa. Mulla ei kylläkään ole TV:tä, katson Yleareenasta ja YouTubesta elokuvia ym. ja käytän kiinteää verkkoyhteyttä. Älypuhelimesta hoituu muu tarvittava.
Ei kuluttajaa voi pakottaa yhteen vaihtoehtoon, kysy Elisalta mitä mahdollisuuksia on. Tämä riippuu siitä myös, miten laajasti palveluita käytät ja mistä käsin.
Aika paljon maksat 4g:stä. Tuolla hinnalla saa jo 5g liittymän ja toiselta operaattorilta vähintään 5€ halvemman 4g:n.
5G-verkko on vuosikymmenen lopussa alusta,jonka päällä koko yhteiskunta toimii. Riippuvuus teknologiasta lisää sekä mahdollisuuksia että riskejä.
Hyvä ja konkreettinen esimerkki 5G-teknologian yhteiskunnallisesta merkityksestä on liikenteen kehitys. Tulevaisuudessa itse ajavat autot tarvitsevat 5G-verkon kommunikoidakseen toisten ajoneuvojen ja liikenneinfra¬struktuurin kanssa.
ym ym
Siis samaan hintaan saat 4g tai 5g ja kapasiteettia rakentaa. Etaan koko ajan 5g-asemille. 3g on kai jo poistumassa.
Hinta nousee säännöllisesti ja yhtä varmasti saat uuden Dillinger ja kerrot että käyt läpi tarjouskierrosta koska tarjous ei olut mieluinen.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin kysymään Elisalta, että miksi 5G, kun se ei edes toimi täällä eli tarkoittaako muutos sitä, että netti pimenee. Kuulemma niin voi käydä, mutta voin virittää modeemin niin, että se on pysyvästi 4G-taajuudella, hinta tosin on 5G:n mukaan.
Aikoinaan kysyin Elisan myyjältä, mitä vahinkoa tulee jos en ota hänen tyrkyttäämää maksullista virusturvaa?
Kuulema tietokone voi ihan fyysisesti hajota!
Sitä päivää olen tässä odotellut, avastin ladanneena...
Vierailija kirjoitti:
5G-verkko on vuosikymmenen lopussa alusta,jonka päällä koko yhteiskunta toimii. Riippuvuus teknologiasta lisää sekä mahdollisuuksia että riskejä.
Hyvä ja konkreettinen esimerkki 5G-teknologian yhteiskunnallisesta merkityksestä on liikenteen kehitys. Tulevaisuudessa itse ajavat autot tarvitsevat 5G-verkon kommunikoidakseen toisten ajoneuvojen ja liikenneinfra¬struktuurin kanssa.
ym ym
Suomalaiset ovat niin juroa kanssa, ettei ikinä heidän autonsa ala kommunikoimaan toisten kanssa. Korkeintaan moikkaavat kohdatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin kysymään Elisalta, että miksi 5G, kun se ei edes toimi täällä eli tarkoittaako muutos sitä, että netti pimenee. Kuulemma niin voi käydä, mutta voin virittää modeemin niin, että se on pysyvästi 4G-taajuudella, hinta tosin on 5G:n mukaan.
Aikoinaan kysyin Elisan myyjältä, mitä vahinkoa tulee jos en ota hänen tyrkyttäämää maksullista virusturvaa?
Kuulema tietokone voi ihan fyysisesti hajota!
Sitä päivää olen tässä odotellut, avastin ladanneena...
Nyt kun työttömiltä leikataan, heiltä kuitenkin edyllytetään hyvää puhelinta ja nettiä. Lapsilta edellytetään puhelimia jne. Korvaako sossut??
Kiitos hyvistä asiallisista vastauksista, mun on nyt paras ottaa imuri kaapista, se ei vielä itsestään liiku ei4 eikä5g.
5G tarvitsee valtavasti enemmän mastoja kattamaan saman alueen kuin 4G, koska aallot eivät läpäise maastoa yhtä hyvin ja tarvitsevat vähän kuin suoran näköyhteyden toimiakseen parhaiten. Maailma vaikuttaa pelastuvan jälleen tällä menolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole yhteydessä Elisan asiakaspalveluun, kyllä heiltä löytyy varmasti muitakin vaihtoehtoja. Itselleni tarjottiin samaa, mutta pysyttäydyin 4g:ssä hintaan n. 31 e kuussa. Mulla ei kylläkään ole TV:tä, katson Yleareenasta ja YouTubesta elokuvia ym. ja käytän kiinteää verkkoyhteyttä. Älypuhelimesta hoituu muu tarvittava.
Ei kuluttajaa voi pakottaa yhteen vaihtoehtoon, kysy Elisalta mitä mahdollisuuksia on. Tämä riippuu siitä myös, miten laajasti palveluita käytät ja mistä käsin.
Aika paljon maksat 4g:stä. Tuolla hinnalla saa jo 5g liittymän ja toiselta operaattorilta vähintään 5€ halvemman 4g:n.
Miltä operaattorilta saa korkeintaan 26e 4g liittymän?
Kiinnostaa minuakin. Eikä sitten mitään Moita...
Vierailija kirjoitti:
Vaihda operaattoria. Itse vaihdoin vuosi sitten Elisalta DNAahan, koska oli halvempi.
TT vähenee, jos kulut laskee. Ei mitään järkeä vaihtaa, työtä vaan aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
5G tarvitsee valtavasti enemmän mastoja kattamaan saman alueen kuin 4G, koska aallot eivät läpäise maastoa yhtä hyvin ja tarvitsevat vähän kuin suoran näköyhteyden toimiakseen parhaiten. Maailma vaikuttaa pelastuvan jälleen tällä menolla.
Savumerkeillä taas voitaisiin elää ilman sähköä ja yhtään mitään mastoa. Loistava idea.
Jopa Nokia julkisti keväällä 2023 uuden 4g puhelimen:).