miten te ette saa pidettyä niitä muksujanne hiljaa kirkossa?
voi,että otti sunnuntaina jumalanpalveluksessa päähän kun lapset itki,kilju,karju,leikki pikkuautoilla kirkon käytävällä ym! eikö mitään käytöstapoja enää opeteta?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:14"]
Aika muuttuu. Vielä 20 vuotta sitten en ymmärtänyt lapsettomia häitä. Mutta kun katsoo nykyajan lapsia, ymmärrän varsin hyvin, miksi lapsia ei haluta hääjuhlaan. Jos menisin nykyään naimisiin, itsekin valitsisin lapsettomat häät. Juuri sen takia, kuinka huonosti nykyajan lapset käyttäytyvät.
[/quote]
No kerro jotain keskeisiä eroja nykylasten ja 20 vuoden takaisten lasten käytöksessä. Ja jos olit itse lapsi 20 vuotta sitten, havaintojasi ei lasketa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:13"]
13. Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia. 14. Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. 15. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." 16. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
[/quote]
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että lapset saavat häiriköidä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:13"]
13. Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia. 14. Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. 15. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." 16. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
[/quote]
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että lapset saavat häiriköidä.
[/quote]
Monet kyllä pitävät lasten ihan tavallista olemista häiriköintinä. Lapset ei nimittäin yleensä ole hiljaa, paitsi tietenkin ap:n lapset.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:54"] Nou nou, etkö ole lukenut uutisia. Ei nykyään lasta saa viedä rauhoittumaan ulos. Sehän on eristämistä. Lapsi saa traumoja. Hänen kuuluu antaa melskata kirkossa muiden seassa ja silitellä hys hys pikku Pate. [/quote] Ei lapsi siitä traumoja saa, kun vanhempi menee hänen kanssaan sinne ulos. [/quote] Niinhän sinne jäähyllekin mennään mutta silti muka eri asia. Ärsyttävän ristiriitaista.
[/quote]
Jäähylle lapsi jätetään yksin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:17"]
Aika muuttuu. Vielä 20 vuotta sitten en ymmärtänyt lapsettomia häitä. Mutta kun katsoo nykyajan lapsia, ymmärrän varsin hyvin, miksi lapsia ei haluta hääjuhlaan. Jos menisin nykyään naimisiin, itsekin valitsisin lapsettomat häät. Juuri sen takia, kuinka huonosti nykyajan lapset käyttäytyvät.
[/quote]
No kerro jotain keskeisiä eroja nykylasten ja 20 vuoden takaisten lasten käytöksessä. Ja jos olit itse lapsi 20 vuotta sitten, havaintojasi ei lasketa.
[/quote] 20 vuotta sitten olin itse kolmikymppinen ja silloin tuttavani ja sukulaiseni pitivät perhehäitä. Ikinä ei ollut mitään ongelmaa. Koskaan ei kirkon käytävillä juostu ja kiljuttu ja jopa roikuttu alttarilla hääparin vieressä, mitä olen nähnyt nyt kolmissa häissä lähiaikoina. Jotain on kasvatuksessa todella muuttunut, kun vanhemmat eivät edes kiellä, vaan naureskelevat "haastaville" lapsilleen. Se ongelmahan tässä on edessä, että lapsettomat hotellit, ravintolat ja juhlat lisääntyvät, koska lapsia ei enää kasvateta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:22"]
[/quote]
[/quote] 20 vuotta sitten olin itse kolmikymppinen ja silloin tuttavani ja sukulaiseni pitivät perhehäitä. Ikinä ei ollut mitään ongelmaa. Koskaan ei kirkon käytävillä juostu ja kiljuttu ja jopa roikuttu alttarilla hääparin vieressä, mitä olen nähnyt nyt kolmissa häissä lähiaikoina. Jotain on kasvatuksessa todella muuttunut, kun vanhemmat eivät edes kiellä, vaan naureskelevat "haastaville" lapsilleen. Se ongelmahan tässä on edessä, että lapsettomat hotellit, ravintolat ja juhlat lisääntyvät, koska lapsia ei enää kasvateta.
[/quote]
Mä taas en ole koskaan todistanut häissä tuollaista käytöstä, ja mulla on ollut viime vuosina todella paljon häitä. Nyt, kun mulla itse on lapsia, käyn kaikenlaisissa lasten tapahtumissa, eikä niissäkään ole vanhempia, jotka eivät puuttuisi lasten huonoon käytökseen.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:22"]
[/quote]
[/quote]
Se muutos on sun ikäs. Susta on tullu kurppa, jonka muistot on kultaantuneet.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:50"]
Voi jumankaude :D Suosittelen sullekin kirkossa käymistä (pitkä konfirmaatio) kahden uhmaikäisen pojan kanssa. Jos onnistut pitämään ne hiljaa koko tilaisuuden ajan, niin oon sulle satasen velkaa.
[/quote]
Sitten ei mennä kirkkoon uhmisten kanssa, jos niitä ei saa pidettyä hiljaa. Jotain kunnioitusta täytyy olla kanssaihmisiä kohtaan.
[/quote]
No meidän tilanteessamme niiden uhmaikäisten kanssa oli vähän pakko mennä sinne konfirmaatioon, hoitopaikkaa ei saatu pelkästään kirkon ajaksi (muutenkin matkattiin tunnin automatka) ja koko suku oli tilaisuudessa mukana. Se vasta epäkunnioittavaa olisikin poistua ulos kirkosta kummilapsen konfirmaation aikana eikä niitä lapsia voi myöskään keskenään ulos päästää hautausmaalle tallustelemaan. Olen tehnyt parhaani lasteni kasvatuksessa, mutta uhmaiälle ei ole oikein mitään tehtävissä, vaikka kuinka sanoisi ja käskisi niin eivät ne lapset silti 100% todennäköisyydellä tottele, suuremmalla tod.näk. vaan yllyyntyvät ja jatkavat pelleilyä.
Johan me 1980-luvun alussa lauloimme riparilla: "ei monta hetkeä hiljaa tuo ollut pikku pää". Ei siis mikään uusi ilmiö, ja laulun on tehnyt pappi.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:31"]
Voi jumankaude :D Suosittelen sullekin kirkossa käymistä (pitkä konfirmaatio) kahden uhmaikäisen pojan kanssa. Jos onnistut pitämään ne hiljaa koko tilaisuuden ajan, niin oon sulle satasen velkaa.
[/quote]
Sitten ei mennä kirkkoon uhmisten kanssa, jos niitä ei saa pidettyä hiljaa. Jotain kunnioitusta täytyy olla kanssaihmisiä kohtaan.
[/quote]
No meidän tilanteessamme niiden uhmaikäisten kanssa oli vähän pakko mennä sinne konfirmaatioon, hoitopaikkaa ei saatu pelkästään kirkon ajaksi (muutenkin matkattiin tunnin automatka) ja koko suku oli tilaisuudessa mukana. Se vasta epäkunnioittavaa olisikin poistua ulos kirkosta kummilapsen konfirmaation aikana eikä niitä lapsia voi myöskään keskenään ulos päästää hautausmaalle tallustelemaan. Olen tehnyt parhaani lasteni kasvatuksessa, mutta uhmaiälle ei ole oikein mitään tehtävissä, vaikka kuinka sanoisi ja käskisi niin eivät ne lapset silti 100% todennäköisyydellä tottele, suuremmalla tod.näk. vaan yllyyntyvät ja jatkavat pelleilyä.
[/quote] Juuri näin. Pahimmat kiusaajakakarat tulevat näistä perheistä, missä vanhemmat nostavat kädet pystyyn ja sanovat, ettei noille lapsille voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:50"]Voi jumankaude :D Suosittelen sullekin kirkossa käymistä (pitkä konfirmaatio) kahden uhmaikäisen pojan kanssa. Jos onnistut pitämään ne hiljaa koko tilaisuuden ajan, niin oon sulle satasen velkaa.
[/quote]
Minkä takia ne pennut sitten pitää kuskata kirkkoon? Jos itsekin tiedät, etteivät osaa käyttäytyä, miksi pilaat itsekkyyttäsi kokemuksen myös muilta? Olen ollut lasten kanssa kirkossa, mutta pitää valita paikka josta pääsee huomaamattomasti lähtemään silloin kun lapsilla alkaa käydä aika pitkäksi ja tulevat levottomiksi.
Siis ihan oikeasti oletteko sitä mieltä, että lasten huuto kuuluu kirkkoon ja hautajaisiin? Kyllä minulle tuli tosi paha mieli lähiomaisten puolesta, kun olin viime vuonna hautajaisissa, jossa erään perheen lapsi huusi koko papin muistopuheen ajan eikä vanhemmat älynneet viedä lasta ulos ennenkuin siitä käytiin heille sanomassa. Toivottavasti teidän omalle kohdalle sattuu joskus vastaava tilanne.
Emme käy kirkossa -ongelma ratkaistu!
Hihhuloikaa keskenänne ilman lapsia, niinhän Jeesuskin kehotti. Vai?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:31"]Johan me 1980-luvun alussa lauloimme riparilla: "ei monta hetkeä hiljaa tuo ollut pikku pää". Ei siis mikään uusi ilmiö, ja laulun on tehnyt pappi.
[/quote]
Sinustako ei ole mitään eroa sillä, juokseeko ja mölyää käytävällä, vai istuuko nätisti isän vieressä ja kuiskailee?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihanko tosissasi olet tota mieltä?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:31"]Johan me 1980-luvun alussa lauloimme riparilla: "ei monta hetkeä hiljaa tuo ollut pikku pää". Ei siis mikään uusi ilmiö, ja laulun on tehnyt pappi. [/quote] Sinustako ei ole mitään eroa sillä, juokseeko ja mölyää käytävällä, vai istuuko nätisti isän vieressä ja kuiskailee?
[/quote]
Ei siinä laulussa puhuta mitään kuiskailusta. Keskenkin lähtivät pois, varmaan juossut kälättäen käytävää pitkin ulos kirkosta. Saapuessaankin oli hiki päässä.
Mutta kun minun lapseni on niin ainutlaatuinen, että haluan kaikkien näkevän, kuinka näppärä ja hyvin kehittynyt se on motorisesti. Ja sillä on oikeasti kiva ääni, joten annan sen tehdä ääniharjoituksia kirkon hyvin kaikuvassa tilassa.
kyllä siellä kirkossa voi lapset käydä,mutta pitäisi osata hieman käytöstapoja
ap
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:31"]Johan me 1980-luvun alussa lauloimme riparilla: "ei monta hetkeä hiljaa tuo ollut pikku pää". Ei siis mikään uusi ilmiö, ja laulun on tehnyt pappi. [/quote] Sinustako ei ole mitään eroa sillä, juokseeko ja mölyää käytävällä, vai istuuko nätisti isän vieressä ja kuiskailee?
[/quote]
Ei siinä laulussa puhuta mitään kuiskailusta. Keskenkin lähtivät pois, varmaan juossut kälättäen käytävää pitkin ulos kirkosta. Saapuessaankin oli hiki päässä.
[/quote]
Hehe :D
Plus pienen lapsen kuiskailu on usein tätä:
- ISI!
- shh, pitää olla hiljaa, kuiskaapa.
- isi!
- no mitä?
- KATO TOTA SETÄÄ, ONKO SEN MAHASSA VAUVA?!
- kuule, puhutaan siitä kotona, muista, että sun pitää kuiskata.
- JOO!
- kuiskata!
- joo!
Tohon tyyliin.