Tytär haluaa ammattikouluun - anoppi uhkaa katkaista välit
9.-luokalla opiskeleva kuopuksemme on nyt siinä iässä, että suuria päätöksiä on tehtävä ja keväällä onkin jo pistettävä yhteishakupaperit menemään.
Ongelma on siinä, että tytär on pienestä pitäen haaveillut parturi-kampaajan ammatista. Minulle ja miehelleni asia on ok ja olemme iloisia siitä, että hän on jo nyt lähes varma ensimmäisestä hakutoiveestaan. Anoppini on kuitenkin uhannut katkaista välit koko perheeseemme, mikäli tyttö ei ole menossa lukioon (hän on itse oikeustieteiden maisteri ja mieheni mukaan anoppi toivoo sukumme "maineen" säilyvän). Mitä tässä tilanteessa pitäisi oikein tehdä? Emme ole uskaltaneet tyttärelle mainita asiasta mitään, sillä veikkaisin sen olevan kova pala hänellekin. Minun mielestäni ammantinvalinta on kuitenkin jokaisen henkilökohtainen päätös, ei vanhempien tai isovanhempien eikä kenenkään muunkaan ulkopuolisen.
Mieheni ei edes halua ottaa asiaa puheeksi äitinsä kanssa, vaikka olen sitä useaan kertaan pyytänyt, joten pelkään, että loppupeleissä minun on otettava ohjat käsiini ja aloitettava keskustelu anopin kanssa.
Toisaalta minua ei voisi vähempääkään kiinnostaa hänen mielipiteensä, senkun katkaisee välit, mutta haluan vain tyttäreni olevan onnellinen ja opiskelevan itsensä sellaiseen ammattiin josta todella pitää. Keskiarvon kanssa ei olisi mitään ongelmaa lukioon pääsyssä (8lk keväällä 8.9), mutta jos tyttö haluaa päästä unelma-ammattinsa pariin nopeammin, niin miksi pitäisi mennä lukioon? Hyvä keskiarvo ei aina tarkoita, että tulevaisuus pitäisi tulla pyörimään pitkälti yliopiston merkeissä. Minä ja mieheni (tietysti) olemme molemmat akateemisia ja mietinpä vain, mitä anoppi olisi mahtanut meinata jos hänen poikansa kumppani olisikin käynyt "vain" ammattikoulun. Tuskinpa olisi hyväksynyt suhdetta.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Onko samankaltaisia kokemuksia? Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (40)
Entäs kaksoistutkinto? Lukupäätä näyttäisi olevan ja yleissivistys ei ole koskaan pahasta - uskoisin siitä olevan erittäin paljon hyötyä myös kampaajan ammatissa. Veljentyttöni aikoinaan meni suoraan peruskoulun jälkeen opiskelemaan parturi-kampaajaksi ysin keskiarvolla. On menestynyt työssään ja perustanut oman liikkeen, mutta on kyllä vuosien varrella muutaman kerran todennut, että lukion käymättä jättäminen harmittaa. Vanhemmalla iällä lukio-opintojen suorittaminen on jo ihan käytännön syistä hankalampaa kuin nuorena. Ja yleensähän se kai on niin, että enemmän ihminen katuu sitä mikä jäi tekemättä kuin sitä mikä tuli tehtyä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:38"]
Tuotapa tuota... ENNEN vanhaan, eli anoppisi opiskellessa oikiksesta taisi valmistua oiekustieteiden KANDIKSI... JA tämä uudistus tullu tässä meidän (ap ja minä esim) aikana... Ellei anoppi ole aikuisopiskellut. Näin ollen PROVO!
[/quote]
mun kummitäti on tietääkseni oikeustieteen maisteri, vaikka onkin lähes 60v :D kai niitä opintoja on voinut jatkaa uudistuksen tultua.
On totta, että mummon aikaan yliopiston ylempi tutkinto oli kandidaatti, mutta sitten saattoi anoa maisterin arvon, minkä mummo on hyvinkin voinut tehdä. Alempi oikeustutkinto oli ainakin aikaisemmin nimeltään varanotaari, joka siis vastannee nykyistä kandin tutkintoa.
Olen itse humanisti ja suorittanut ensin hum.kand.-tutkinnon ja sitten filosofian kandidaatin tutkinnon (korkeampi yliopistotutkinto) ja olen sitten anonut maisterin arvon eli olen FM.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:38"]
Tuotapa tuota... ENNEN vanhaan, eli anoppisi opiskellessa oikiksesta taisi valmistua oiekustieteiden KANDIKSI... JA tämä uudistus tullu tässä meidän (ap ja minä esim) aikana... Ellei anoppi ole aikuisopiskellut. Näin ollen PROVO!
[/quote]
mun kummitäti on tietääkseni oikeustieteen maisteri, vaikka onkin lähes 60v :D kai niitä opintoja on voinut jatkaa uudistuksen tultua.
[/quote]
Oikeustieteen maisteri (OTM) (Helsingin, Itä-Suomen, Lapin ja Turun yliopistot). Tutkinnon nimi oli oikeustieteen kandidaatti (OTK) vuoteen 2005 asti. Tätä hain tällä, eli liekö ap:n anoppi kuitenkaan maisteri.. Joten silloin en oikein usko koko aloitustakaan. En tiedä onko ennen 2005 vuotta ollut edes maisterin tutkintoa vaan suoraan lähdetty lisuria sitten tekemään.
Kaksoistutkintoa suositan minäkin. Moni parturi-kampaaja on joutunut luopumaan haaveammatista kun ei kestä niitä kemikaaleja.
Eli tukisin tyttöä täysin haaveessaan, mutta ehdottaisin, että tekee tuon kaksoistutkinnon ihan varmuuden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:36"]
Anoppi Suomen ruotsalainen? Oli sama tilanne isoäidin kanssa, ja ei se välejä poikki pistäny ;)
[/quote]
Aika vähän taitaa Suomessa löytyä riikinruotsalaisia anoppeja, joten ei teidän tilannettanne voi mitenkään yleistää.
Ottakaa huomioon, että lukioon pääsee periaatteessa kuka vaan nykyään, jos lukion maineella ei ole sen kummemmin väliä (matalin lukion keskiarvoraja tällä seudulla on 6,5 joten ei siinä paljoa vaadita). Sen sijaan useimmille ammattikoulun linjoille on suorastaan kilpailua, kuten oli myös minun aikanani paka-linjalle. Ja kyllä, olen itse parturi-kampaaja, vaikka peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli päälle ysin. Olisin päässyt kirkkaasti lähes mihin lukioon tahansa, mutta valitsin tämän tien. Voin sanoa, että pääsykokeiden ym. seikkojen takia ammattikouluun on paljon vaikeampi päästä, kuin lukioon (lukuunottamatta erityislukioita, joihin on myös pääsykokeet). Perustin oman yrityksen enkä ole kertaakaan vielä katunut ammatinvalintaani, koska tämä on se ammatti josta nautin ja aloitan työt aina hymyssä suin.
Jotenkin söpöjä nämä kieli poskella kirjoitetut aloitukset. Että anoppi oikein on huolissaan suvun maineesta :)
vanhat kandit saivat maisterin arvonimenä jos hakivat sen.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:33"]Onko niin että tyttöä ei kiinnosta/ole halua suorittaa ollenkaan lukio-opintoja? Jos näin on, niin ammattikouluun vaan, mutta hyvä vaihtoehto olisi kaksois tai kolmoistutkinto. kaksoistutkinto kestää 3 vuotta, tyttö saa ylioppilastodistuksen, kolmoistutkinto taitaa olla nelivuotinen, mutta saa myös lukion päästötodistuksen. Samaan syssyyn vieläpä haaveilemansa ammatin.
[/quote]
Kaksoistutkinto on yleensä nelivuotinen
[/quote]
kaksoistutkinto on yleensä kolmivuotinen juuri lukio-opintojen "suppeuden"takia. Kolmoistutkinnissa on täydet lukio-opinnot ja siksi kestää kolme vuotta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:33"]Onko niin että tyttöä ei kiinnosta/ole halua suorittaa ollenkaan lukio-opintoja? Jos näin on, niin ammattikouluun vaan, mutta hyvä vaihtoehto olisi kaksois tai kolmoistutkinto. kaksoistutkinto kestää 3 vuotta, tyttö saa ylioppilastodistuksen, kolmoistutkinto taitaa olla nelivuotinen, mutta saa myös lukion päästötodistuksen. Samaan syssyyn vieläpä haaveilemansa ammatin.
[/quote]
[/quote]
ei, vaan kolmivuotinen. Kolmoistutkinto on nelivuotinen.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:33"]Onko niin että tyttöä ei kiinnosta/ole halua suorittaa ollenkaan lukio-opintoja? Jos näin on, niin ammattikouluun vaan, mutta hyvä vaihtoehto olisi kaksois tai kolmoistutkinto. kaksoistutkinto kestää 3 vuotta, tyttö saa ylioppilastodistuksen, kolmoistutkinto taitaa olla nelivuotinen, mutta saa myös lukion päästötodistuksen. Samaan syssyyn vieläpä haaveilemansa ammatin.
[/quote]
[/quote]
kaksoistutkinto on yleensä kolmivuotinen juuri lukio-opintojen "suppeuden"takia. Kolmoistutkinnissa on täydet lukio-opinnot ja siksi kestää kolme vuotta.
[/quote]
kolmoistutkinto nelivuotinen siis piti sanoa...
En jaka uskoa, että oikeustieteiden maisteri käyttäytyisi noin sivistymättömästi. Rumat huorat taas provoilee.
Anoppisi ei luultavasti tiedä, että nykyään voi ammattikoulusta päästä vaikka oikeustieteelliseen. 3-vuotinen ammattikoulu antaa siis saman korkeakoulukelpoisuuden kuin lukio. Valista häntä tästä asiasta.
Aloita kuitenkin vahvistamalla tytärtäsi tekemään omat valintansa. Jos suinkin mahdollista, ehdota että suorittaisi kaksoistutkinnon, eli menisi sellaiseen oppilaitokseen, jossa yleisaineet voi suorittaa lukiotasoisina. 4-vuotinen koulutus on siitä hyvä, että on riittävästi aikaa se ammatti-että lukio-opintoihin.
Anna joka tapauksessa lapsesi toteuttaa omat haaveensa, anoppisi pitäköön huolen omistaan. Tee kuitenkin selväksi sekä tyttärellesi että muille se, että mahdollinen välien katkeaminen on vain anopin typeryyttä ja "kunnianhimoa", ja vallankäyttöä jolla pyrkii määräilemään tulevia sukupolvia.
Maisteriksi voi muuten valmistua aivan hyvin vaikka 60-vuotiaan, myös oikeustieteessä. Eihän kaikki meistä tiedä edes sitä, että ei yliopisto-opinnoissa ole yläikärajaa. Kumma ei ole ollenkaan se, että eivät tiedä pääsyvaatimusten muuttuneen ja ilman ylioppilastutkintoa yliopistoon hyväksytyn opiskelijoita jo 1970-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:56"]
Kaksoistutkintoa suositan minäkin. Moni parturi-kampaaja on joutunut luopumaan haaveammatista kun ei kestä niitä kemikaaleja. Eli tukisin tyttöä täysin haaveessaan, mutta ehdottaisin, että tekee tuon kaksoistutkinnon ihan varmuuden vuoksi.
[/quote]
Muistan tavanneeni yliopistossa eräällä kurssilla oikeustieteen opiskelijan, joka oli joutunut luopumaan parturi-kampaajan urasta - äitinsä liikkeen jatkajana - kemikaalihaittojen vuoksi. Vasta vanhempana oli päässyt valitsemaan itse opiskelupaikkansa ja päässyt opiskelemaan oikeustieteen maisteriksi. Sitä en tiedä, oliko muinoin käynyt lukion vai oliko mennyt peruskoulusta ammattikouluun.
18: Mun ystävä on parturi-kampaaja, ilman lukio-opintoja, ja hänellä on omistusasunto, oma liike, oma auto, harrastuksia ja matkusteleekin. Että niin "huonosti" on asiat... Niin ja hänellä ei edes ole ketään jakamassa taloutta.
Kannustaisin lukioon. Teinillä on joku maailmanpohdinta ja kapinavaihe meneillään. Tuolla kwskiarvolla kyllä katuu ja sitten on hankala vekslata. Patistakaa lukioon. Sanokaa, että sen jälkeen valinta on vapaa. Ne kaksoistutkinnot eivät ole käteviä väyliä akateemisiin opintoihin.
Haluatko, että tyttäresi jää perinnöttä? Puhu vielä järkeä. 15-vuotiaana joku parturin ura voi tuntua lupaavalta, mutta pidemmän päälle se ei ole välttämättä hohdokasta. Anopiltasi kyllä typerää käytöstä myös.
Jos tyttö suoriutuu erinomaisesti parturi-kampaajaopinnoista, on hänellä ovet auki jatkoonkin. Mummon toiminta hätävarjelun liioittelua. Kun mummo pyrki opislkelemaan, ei kilpailu opiskelupaikoista ollut ollenkaan niin kova kuin nyt. Toisaalta hänen nuoruudessaan amikseen menivät vain ne, jotka eivät muualle päässeet. Nykyään tilanne on ihan toinen. Melkein voi kääntää asian toisin päin eli amikseen menevät ne, jotka sinne pääsevät, lukioon menevät loput = tosi huiput ja sitten ne, jotka eivät lukiossa tee mitään. Vahva keskijoukko puuttuu lukioista. Ja monet huiputkin menevät amikseen. Parturi-kampaajan koulutukseen on korkea kynnys. Se voisi mummokin olla sitten myöhemmin ylpeä lapsenlapsestaan ja kehua ystävättärilleen, kuka tekee hänelle niin hienoja kampauksia!