Opelta kysymys vanhemmille!
Olen ensimmäistä pitkää pätkää opettajana. Yritän parhaani, mutta tietenkään en ole täydellinen, mutta mielestäni olen hoitanut työni hyvin. Nyt tänään sitten rehtori kertoi, että kaksi huoltajaa on ollut yhteydessä parista jutusta häneen ja otti ne esille. Ei se mitään, voin toki tarkastella omaa toimintaani ja toisen noista palautteista allekirjoitankin. Enemmän ihmetyttää, mikseivät vanhemmat itse kysy asiaa minulta vaan suoraan ottavat yhteyttä rehtoriin. Esimerkiksi toinen palaute koski työkirjan tekemistä ja huolta siitä, ettei sitä ole tehty tarpeeksi. Toinen palaute liittyi kotitehtävien määrään. Eniten tässä risoo se, ettei kukaan kysy minulta itseltä vaan soitetaan rehtorille opetukseen liittyvistä seikoista, joista mielummin kuulisin suoraan itse. Tulee vähän hömelö olo, kun palaute kiertää sitä kautta.
Eli kysymys vanhemmille: Miksi otatte rehtoriin yhteyttä asiassa, joka liittyy suoraan tietyn opettajan toimintaan opetuksen järjestelyissä? Olen ollut ystävällinen, vastannut jokaiseen Wilma-viestiin ja kaikinpuolin ollut yhteistyössä vanhempien kanssa. Ei ole syytä, miksei asiaa voi minulta itseltä kysyä.
Kommentit (24)
Ehkäpä lähestyt nyt sitten sinä puolestasi suoraan vanhempia?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:23"]Oppilaat ovat ihan eri asia kuin heidän vanhempansa. Oppilas voi olla ihan ok ja kiva, mutta hänellä voi olla hankala huoltaja.
Minulle tuli kerran uutena luokka kasille, ja kun kävin nimilistaa läpi, kysyin yhdeltä oppilaalta, onko hänellä sen ja sen niminen isosisarus, kun kuulosti tutulta sukunimeltä. Sitten sanoin jotain, että siinäpä oli iloinen tms. oppilas. Mielestäni käytin siis ihan jotain positiivista ilmausta ja sanoin vielä, että kiva kun on samasta perheestä toinen lapsi nyt minun luokallani. Tuo oppilas oli ihan hyväntuulinen, ja siinä sitten vielä jutustelin, että mihinkäs kouluun se isosisarus on jatkanut ja muutenkin mitä hänelle kuuluu.
Seuraavana päivänä rehtori pyysi minut puhutteluun. Kyseinen huoltaja oli soittanut rehtorille ja sanonut, että olin julkisesti haukkunut hänen vanhempaa lastaan ja lyönyt leiman hänen nuoremman lapsensa otsaan. Olin aivan ällistynyt. Tuli niin paha mieli siitä, koska en pilkannut ketään vaan olin päinvastoin oikeasti iloinen, että on saman perheen lapsia ja minulla oli hyviä muistoja siitä edellisestä oppilaasta. Myöskään tuo uusi oppilas ei vaikuttanut mitenkään loukkaantuneelta, joten olin aivan pöllämystynyt siitä, että hänen äitinsä oli niin vauhkoontunut.
Enpä ole sen jälkeen kysynyt yhdeltäkään oppilaalta, onko hänellä isojasisaruksia ollut meidän koulussa tai minun opetuksessani. Olen kohdellut sen jälkeen kaikkia huoltajia kuin uusina huoltajina, vaikka olisin opettanut samasta perheestä jo neljää sisarusta ja kutsuisin viidennen piltin vanhempainvarttiin ja tietäisin, että vielä ainakin kolme lasta on mahdollisesti tulossa minulle.
[/quote]
Juuri noin. Itsekään en koskaan kysy oletko sen ja sen sisarus. Enkä koskaan kysy missä olitte tai mitä teitte lomalla enkä koskaan kerro mitä itse tein lomalla tai missä olin. Lisäksi en puhu omasta perheestäni mitään. Tämä kaikki siksi ettei kenellekään tule paha mieli.
Aika erikoiselta kuulostaa. Olen käynyt peruskoulua kohta 12 vuoden ajan ja ainoastaan kerran olen soittanut rehtorille opettajaan liittyvästä asiasta. Oli sijainen joka käyttäytyi todella epäasiallisesti lapsia kohtaan. En ollut ensimmäinen asiasta valittanut eikä kyseinen sijainen jatkanut enää pätkänsä loputtua
En ole itse toiminut noin, mutta uskon arvaavani syyn:
- Ei haluta, että oma lapsi saa luokassa leiman "sen hankalan perheen lapsena". Siksi mieluummin nimettömänä reksin kautta.