Kuntouttava työtoiminta sairauslomalla ?
Olen sairauslomalla masennuksen ja reumaan liittyvän tulehduksen vuoksi.Kela ei hyväksy sairauslomaa vaikka lääkäri todennut työkyvyttömäksi.Te-toimisto ehdotti kuntouttavaa työtoimintaa,miten siellä jaksaa olla jos on sairaana? Minulla on kaksi eri tutkintoa ja olen 31 v.
Kommentit (13)
Siksi sitä sanotaan kuntouttavaksi työtoiminnaksi. Yritetään etsiä sinulle paikka, jota voit tehdä reumasta huolimatta. Ja masennus pyritään hoitamaan aktiivisella toiminnalla. Harva masentunut kuitenkaan paranee pelkän sängyssä makuun avulla.
Älä suotta pelkää tuota asiaa. Voit aluksi vaikka pyytää ihan vain kolmea päivää viikossa vaikka viidellä tunnilla kerrallaan. Saat rauhallisen lähdön, etkä kuormitu henkisesti liikaa kerralla.
Mä aloitin kuntouttavassa 2pv/vko ja 4h kerrallaan (nyt olen 3pv/vko). Tuo 4h on täällä maksimiaika mun mielestä (tai ainakaan ei muuta tarjottu eikä muusta ole puhuttu). Olen ihan superiloinen paikastani, saan tehdä hommaa josta pidän ja semmoisten ihmisten kanssa, joiden kanssa tulen toimeen. Ainoa harmi on se, että vakituista työtä ei voi saada tuolta, kohta paikka toimii vapaaehtoisten (ja meidän työkkärin kautta tulevien) toimin. Veikkaan, että tulen tätä aikaa muistelemaan elämäni parhaana vielä kauan :)
Ihan kivasti näyttää kuntoututtavassa työkokeilussa oleva tyttö jaksaa. Työaikaa ja tehtäviä on kevennetty jne. Hän lähinnä keskittyy rutiineihin, että joutuu joka päivä nousemaan sängystä jne ja tekee pieniä askareita. Kehuu, että mielialaa huomattavasti parempi, kun on edes jotain säännöllistä pientä tekemistä.
Voiko kuntouttavan aloittaa sairasloman aikana?
Sinun ei ole pakko mennä kuntouttavaan, jos et halua. Se on varmaan itse harkittava, onko se sinulle hyväksi vai ei.
Onko kuntouttava velvoittava jos on sairaslomalla?
Kannattaa ehdottomasti mennä, tekee oikeasti hyvää nähdä muita ihmisiä välillä, sitä työtoimintaa voi tehdä vaikka kerran viikossa sen 4h. Paikan saa valita itse.
Vierailija kirjoitti:
Voiko kuntouttavan aloittaa sairasloman aikana?
Voi. Minä siis olen sairaslomalla ja Kela ei myöntänyt kuntoutustukea. Aloitin myös työtoiminnan. Onneksi vain kerta viikossa. En aio enää sairaslomaa hakea koska Kelan kanta tuli kyllä selväksi. Työkykyinen en tule koskaan olemaan. Vuoden sain sairaslomaa helpolla mutta parannuin heti kun olisi pitänyt saada kuntoutustukea.
Jos olet sairaslomalla ei tarvi mennä kuntouttavaan työt. Voit siis kieltäytyä siitä. Se ettei kela päästänyt sairaspäivärahoille ei vaikuta asiaan.
Ei sairauslomalla tarvitse mennä kuntouttavaan ap. Ottakaa selvää oikeuksistanne
Sairaana ollaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa työtoiminnassa sen työkyvyn arvioiminen on paljon järkevämpää ja helpompaa kuin normaalissa työssä. Itselläkin useampi tutkinto ja pitkä sairasloma takana masennuksen, selkäsairauksien, mahasairauksien ja reumatyylisten nivelvaivojen vuoksi. Lähitulevaisuudessa olen menossa kuntouttavaan työtoimintaan.
Mikäli kuntouttava työtoiminta ei sinun kohdallasi onnistu, niin uskoisin, että kuntoutusta hoitava laitos kirjoittaa sinusta lausunnon Kelalle, joka heidän on ikään kuin pakko hyväksyä, mikäli työkykyä ei todistetusti ole. Varmaankin jossain vaiheessa Kela ehdottaa sinulle kuntutustutkimusta (esim. Vervessä), siellä selvitetään tarkkaan sinun sairauksiesi vaatimat tarpeet ja sinulle tehdään kuntoutussuunnitelma henkiseen ja fyysiseen terveyteen liittyen, ellei sinulla ole jo voimassa olevia kuntoutussuhteita. Vaikka itsekin olen käytännössä työkyvytön niin odotan kuntoutusjaksoa silti innolla. On helpottava päästä kokeilemaan työtä ilman virallisen työsuhteen tuomaa painostavaa tunnetta. Minulle on aiemman kokemuksen perusteella jäänyt melkoinen pelko, että aiheutan työnantajalleni suuren pettymyksen, kun terveyteni ei kestäkään. Huomaathan, että tässä puhutaan nimen omaan kuntoutujan työstä. Sinulla ei tule olemaan samanlaisia vaatimuksia kuin terveellä, normaalilla sopimuksella toimivalla työntekijällä, koska työnantaja tietää, että olet sairas/toipilas. Näin ollen ei ole maailman vakavin asia, mikäli huomaatkin kesken jakson, että et kykene työhön. Työpäivä ei muutoinkaan ole täyden päivän mittainen. Itselläni se tulee olemaan viisi tuntia/pv. Toki sinulle yritetään etsiä varmasti myöskin paikka joka tukee terveyttäsi parhaiten. Tuskinpa kukaan lähtisi sinulle suosittelemaan kuntoutustyötä, missä niveliin kohdistuu kohtuuttoman suurta rasitusta tai työtä jossa vaaditaan äärimmäisen suurta tarkkuutta, koska masennus luonnollisesti laskee keskittymiskykyä. Minullakin on rajoittavia tekijöitä, koska en pysty istumaan pitkiä aikoja, mutta en myöskään pysty seisomaan tai kävelemään pitkiä aikoja kerrallaan. Uskon kuitenkin, että minulle voidaan silti löytää harjoittelupaikka, jossa työskentelimisen kautta saan parhaassa tapauksessa onnistumisen kokemuksia.
Sinäkin olet sen verran nuori, että totta kai lähtökohtaisesti sinun ikäisesi halutaan takaisin työ- ja opiskelukykyiseksi mahdollisimman pian. Kyllähän se osittain ahdistaa kun tajuaa olevansa rajoittunut tekemään tiettyjä töitä, mutta ei siihen kuole, jos käy jotain kokeilemassa.
Herranen aika mitä puppua. Kukaan ei voi odottaa kuntouttavaa. Ei ole mikään meriitti.
Olen ollut sairaslomalla/kuntoutustuella monta vuotta, eikä minulle ole kertaakaan puhuttu kuntouttavasta työtoiminnasta. Kolmannen sektorin ryhmiä ja päivätoimintaa on kyllä ehdotettu, mutta siellä käyminen ei ole velvoittavaa. Sitä 9e kulukorvausta kuntouttavasta työtoiminnasta ei edes makseta muille kuin työmarkkinatuen saajille.
Eikä kuntouttava työtoiminta ole yhtä kuin kuntoutus, kela ja vakuutusyhtiöt kertovat ammatillisesta kuntoutuksesta jos sairaus on jatkunut tarpeeksi pitkään.
Kuntouttavassa työtoiminnassa sen työkyvyn arvioiminen on paljon järkevämpää ja helpompaa kuin normaalissa työssä. Itselläkin useampi tutkinto ja pitkä sairasloma takana masennuksen, selkäsairauksien, mahasairauksien ja reumatyylisten nivelvaivojen vuoksi. Lähitulevaisuudessa olen menossa kuntouttavaan työtoimintaan.
Mikäli kuntouttava työtoiminta ei sinun kohdallasi onnistu, niin uskoisin, että kuntoutusta hoitava laitos kirjoittaa sinusta lausunnon Kelalle, joka heidän on ikään kuin pakko hyväksyä, mikäli työkykyä ei todistetusti ole. Varmaankin jossain vaiheessa Kela ehdottaa sinulle kuntutustutkimusta (esim. Vervessä), siellä selvitetään tarkkaan sinun sairauksiesi vaatimat tarpeet ja sinulle tehdään kuntoutussuunnitelma henkiseen ja fyysiseen terveyteen liittyen, ellei sinulla ole jo voimassa olevia kuntoutussuhteita. Vaikka itsekin olen käytännössä työkyvytön niin odotan kuntoutusjaksoa silti innolla. On helpottava päästä kokeilemaan työtä ilman virallisen työsuhteen tuomaa painostavaa tunnetta. Minulle on aiemman kokemuksen perusteella jäänyt melkoinen pelko, että aiheutan työnantajalleni suuren pettymyksen, kun terveyteni ei kestäkään. Huomaathan, että tässä puhutaan nimen omaan kuntoutujan työstä. Sinulla ei tule olemaan samanlaisia vaatimuksia kuin terveellä, normaalilla sopimuksella toimivalla työntekijällä, koska työnantaja tietää, että olet sairas/toipilas. Näin ollen ei ole maailman vakavin asia, mikäli huomaatkin kesken jakson, että et kykene työhön. Työpäivä ei muutoinkaan ole täyden päivän mittainen. Itselläni se tulee olemaan viisi tuntia/pv. Toki sinulle yritetään etsiä varmasti myöskin paikka joka tukee terveyttäsi parhaiten. Tuskinpa kukaan lähtisi sinulle suosittelemaan kuntoutustyötä, missä niveliin kohdistuu kohtuuttoman suurta rasitusta tai työtä jossa vaaditaan äärimmäisen suurta tarkkuutta, koska masennus luonnollisesti laskee keskittymiskykyä. Minullakin on rajoittavia tekijöitä, koska en pysty istumaan pitkiä aikoja, mutta en myöskään pysty seisomaan tai kävelemään pitkiä aikoja kerrallaan. Uskon kuitenkin, että minulle voidaan silti löytää harjoittelupaikka, jossa työskentelimisen kautta saan parhaassa tapauksessa onnistumisen kokemuksia.
Sinäkin olet sen verran nuori, että totta kai lähtökohtaisesti sinun ikäisesi halutaan takaisin työ- ja opiskelukykyiseksi mahdollisimman pian. Kyllähän se osittain ahdistaa kun tajuaa olevansa rajoittunut tekemään tiettyjä töitä, mutta ei siihen kuole, jos käy jotain kokeilemassa.