Jos 21 v lapsesi suunnittelisi häitä..?
Mitä tekisit, jos 21-vuotias lapsesi ilmoittaisi menevänsä naimisiin vuotta vanhemman avopuolisonsa kanssa 2 vuoden seurustelun jälkeen? Yrittäisitkö estää nuoren iän takia? Pystyisitkö edes onnittelemaan kun arveluttaa niin? Olisitko lainkaan iloinen lapsen puolesta? Ehkä jopa suuttuisit?
(Taustaksi sen verran, että rahaa häihin ei pyydetä senttiäkään koska ne on ansaittu omalla työllä, suhde ollut alusta asti tasainen ja yhdessä asuttu noin puolitoista vuotta.)
Olen siis tällaisen asetelman yksi osapuoli, ja lähipiirin reaktiot ihmetyttää niin pirusti.
Kommentit (29)
21, yrittäisin puhua järkeä. yhdessä voi olla ilman avioliittoakin.
t. 20
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:09"]
Liian nuoria...en tunne yhtäkään paria jonka suhde olis kestänyt 21-vuotiaasta esim. Kolmekymppiseksi.... poikkeustapauksia on mut harvalla liitto kestää noin nuoresta. Kolmekybäsenä ollaan sit jo toisella kierroksella...
[/quote]
Itse voisin sanoa, että harvemmin ne kolmekymppisten "toiset rundit" viittä vuotta pidempään kestää. Se vaan ei ole niin ihmeellistä, kun "se on niin normaalia, että ihmiset eroaa".
Mutta jos yksi parikymppisenä aloitettu perhe hajoaa esim. pikkulapsivaiheessa, on helppo syyttää sitä, kun muutettiin liian nuorina yhteen tms.
Ap:lle, tilastot ovat mitä ovat, itse teet omat ratkaisusi elämäsi suhteen.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:42"]21, yrittäisin puhua järkeä. yhdessä voi olla ilman avioliittoakin.
t. 20
[/quote]
Puhua järkeä? Ei naimisiin meno aina tarkoita heti lasten hankkimista tai todellakaan opintojen pitkittymistä tai lopettamista
25, miksi mennä naimisiin, kun avoliitossakin voi olla?!?
mihis täältä on yhtäkkiä kaikki avioliiton vastustajat hävinneet?
taitaa olla paikalla vaan kaikki alle 20 v naimisiin menneet tänään. jotka eivät voi ymmärtää, että odottaakin voisi.
Ehdottomasti liian nuori, mutta en tiedä tekisinkö muuta kuin varovasti vähän keskustelisin, silleen hyvässä hengessä.
No, itse menin naimisiin kymmenen vuotta sitten 22-vuotiaana. Aika nuorena, mutta entä sitten? Haluttiin nuorena lapsia, ja haluttiin ennen sitä mennä naimisiin.
kaikki ei halua naimisiin, lapsia, yms ennen 30 v. vaan ne, jotka kuvittelee, että elämä on ohi 35 v.
Itse menin naimisiin 21 vuotiaana, mieheni oli 23. Ei herättänyt ihmetystä kummankaan perheessä tai suvussa, ei ainakaan minun korviini ole kantautunut (asiaan tosin voi vaikuttaa sekin, että isosiskoni meni samanikäisenä naimisiin vuotta aiemmin, eli ei mikään uusi juttu). Yhdessä ollaan oltu nyt reilu viisi vuotta, naimisissa vajaa vuosi :) Meillä naimisiinmenoon vaikutti hyvin paljon vakava auto-onnettomuus jossa olisi voinut käydä hyvinkin huonosti, miksi lykätä omia unelmia myöhemmäksi, kun ei ikinä voi tietää milloin kaikki loppuu?
Itse olen mennyt naimisiin 21-vuotiaana, mies oli 23. Juuri vietettiin 40-vuotishääpäivää kolmen aikuisen lapsemme ja heidän kumppaniensa kanssa. Edelleen elämme elämämme parasta aikaa.
PMMP:n kappaleessa lauletaan: kuka päättää ketkä saa onnistua... Itse kai se päätetään ja joka päivä uudestaan.