Mitä sanoisit ystävälle, joka rikkoo perheensä toisen miehen takia?
Sinulla on 30-vuotias ystävä Liisa, jolla on 3v ja 6v lapset Mikon kanssa. Avioliitto Mikon kanssa on kestänyt 10 vuotta. Heillä elellään normaalia lapsiperhearkea, ei isompia vastoinkäymisiä Liisan ja Mikon mukaan. On myös laatuaikaa kahdestaan.
Eräänä päivänä Liisa tapaa töissä Jaakon, joka on samanikäinen perheenisä. Jaakolla on vaimo Helene ja heillä on myös kaksi lasta: 4v ja 6v. Jaakon ja Helenen avioliitto on kestänyt 6 vuotta. Ihan perusonnellinen liitto, ei mitään isompia hankaluuksia, vaan normaalia elämää. Perhe-elämää, ulkomaan matkoja kahdestaan ym.
Liisa ja Jaakko ihastuvat toisiinsa. Liisa on myyjänä kaupassa, jossa Jaakko käy ostoksilla. Parin viikon tuntemisen jälkeen he menevät sänkyyn ja alkavat pettämään puolisoitaan. Kuuden viikon tuntemisen jälkeen Liisa päättää jättää Mikon ja Jaakko päättää jättää Helenen, että Liisa ja Jaakko voisivat olla yhdessä.
Tällainen on aika yleinen tarina. Uusi kumppani tulee kuvioihin jo ennenkuin vanha on lempattu. Ja vanha kumppani lempataan, vaikka parisuhteessa ei ole mitään VIKAA. Ei väkivaltaa, ei päihdeongelmia, ei riitoja. Seksi toimii, arki on sujuvaa mutta toki takana on vasta se ensimmäinen pitkä parisuhde, liki 10v kestänyt avioliitto, mikä on solmittu suht nuorena.
Yleensä tämä pari ei kysele muilta vaan toimivat huumassa ja pistävät vanhat parisuhteet poikki siltä istumalta. Mitä, jos Liisa olisikin sinun ystäväsi ja hän kertoisi tilanteesta sinulle? Eikö nykyään ystävien toimesta puututa tällaisiin tilanteisiin ollenkaan vaan annetaan vaan ihmisten elää omaa elämäänsä? Sotkea kahden perheen asiat? Olisiko kenestäkään teistä sanomaan, että hei, tossa ei ole mitään järkeä, toi ihastus menee vielä ohi, älä jätä perhettäsi?
Itse en ole Liisa, Mikko, Jaakko tai Helene ja nimetkin on keksittyjä. Olen vaan törmännyt tapaukseen. Minua ainakin jäi harmittamaan, että Liisa ja Jaakko rikkoivat perheensä. Etenkin tarinan Jaakko tuntuu nyt myöhemmin olevan, viiden lapsen isänä, aika rikki. (Jaakolla 2 lasta siis Helenen kanssa, 2 tuli uusiosuhteesta ja Liisa tuli pian raskaaksi, eli heillä on yksi yhteinenkin lapsi.)
En sanonut mitään ihmeempää. Kyselin kuulumisia ja lasten vointia, kuuntelin huolia ja iloja...
Ei kuulu mulle alkaa neuvomaan. Ei kukaan voi tietää toisen parisuhteesta ja perhe-elämästä että onko siellä ongelmia ja minkälaisia. Jos sulle ei ole kerrottu ongelmista niin niitä voi silti olla.