Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäisenä lapset voisivat matkustaa yksin junalla?

Vierailija
30.09.2014 |

lasten 3 ja 5 luokkalaisten pitäisi päästä toiselle puolelle suomea. vaihtoehtona lento, bussi ja juna. lento on kallis, 10 kertainen muihin verrattuna. 

onko vr / bussiyhtiöillä sääntöjä asiassa? laittaisitko kännykällä varustettuina matkaan, n.4-5h. ajaksi? ovat tottuneita matkustamaan, mutteivät kovinkaan paljon ilman aikuista. yhdessä ovat menneet yhden 1h bussimatkan ja isompi on mennyt yksin 3h matkan.

ihan ovat tolkun lapsia, mutta silti mietityttää. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä antaisin. Teillä ei ilmeisesti vaihtojakaan? Pitää vain vannottaa lapsille, että heti soitetaan, jos tulee jokin outo tilanne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap: kiitos vastauksista. ajattelin junaa, jossa ei ole vaihtoja. ehkäpä se siis onnistuisi =) 

Vierailija
4/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:26"]

lasten 3 ja 5 luokkalaisten pitäisi päästä toiselle puolelle suomea. vaihtoehtona lento, bussi ja juna. lento on kallis, 10 kertainen muihin verrattuna. 

onko vr / bussiyhtiöillä sääntöjä asiassa? laittaisitko kännykällä varustettuina matkaan, n.4-5h. ajaksi? ovat tottuneita matkustamaan, mutteivät kovinkaan paljon ilman aikuista. yhdessä ovat menneet yhden 1h bussimatkan ja isompi on mennyt yksin 3h matkan.

ihan ovat tolkun lapsia, mutta silti mietityttää. 

[/quote]

Sen ikäinen jonka tiedät että HÄN EI tarvitse apua muilta liikkuakseen ei vaikka tulisi joku ongelma. 

Vierailija
5/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:42"]

Meillä eskari-ikäinen matkusti ensimmäistä kertaa yksin junalla, Turusta Helsinkiin. Matka kestää jonkun noin kaksi tuntia ja oli kännykkä mukana jos tulee joku hätä tai muuten asiaa (ei tullut). Minä saatoin junalle ja mummi on vastassa. Hyvin meni.

[/quote]

Olisiko lapsi pärjännyt vaikka olisi tullut ongelmia? Vaikkapa että juna joutuisi vaihtoon rikkoutumisen takia? VR:n henkilöstön ei kuulu hoitaa lapsiasi

Vierailija
6/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se lentokone oikeasti niin paljon kalliimpi ettei ole valmis laittamaan sitä rahaa omaan lapseensa?

Vierailija
7/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:52"]

Olisiko lapsi pärjännyt vaikka olisi tullut ongelmia? Vaikkapa että juna joutuisi vaihtoon rikkoutumisen takia? VR:n henkilöstön ei kuulu hoitaa lapsiasi

[/quote] Itseasiassa työsopimuksensa mukaan kuuluu! 

Vierailija
8/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:42"]

Meillä eskari-ikäinen matkusti ensimmäistä kertaa yksin junalla, Turusta Helsinkiin. Matka kestää jonkun noin kaksi tuntia ja oli kännykkä mukana jos tulee joku hätä tai muuten asiaa (ei tullut). Minä saatoin junalle ja mummi on vastassa. Hyvin meni.

[/quote]

Ja kännykkä olisi lennättynyt sinut paikalle, jos hätä olisi tullut?! 

Vierailija
9/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:54"]

Onko se lentokone oikeasti niin paljon kalliimpi ettei ole valmis laittamaan sitä rahaa omaan lapseensa?

[/quote]

Ei kai se nyt ole lapselle yhtään sen helpompi kuin junakaan, enempi siinä pitää osata. Tuntuisi vähintäänkin omituiselta matkustaa kotimaassa lentokoneella jotain vapaa-ajan matkaa kun ei nämä etäisyydet nyt niin pitkiä ole varsinkaan jos kustannukset ovat moinkertaiset.

Vierailija
10/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:54"]

[/quote]

Lentokoneessa voi sattua korviin...pitää seurata merkkivaloja (milloin voi mennä esim. vessaan), olla tarkkana siitä, missä laukkua voi säilytttää jne. Ei välttämättä helpompaa kuin junassa, toki matkustusaika lyhyempi eikä väliasemilla voi vahingossa nousta kyydistä pois.

[/quote]

Vierailija
11/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneessa voi yksin matkustaa yli 5-vuotias. Hänet otetaan vastaan, luovutetaan nimetylle vastaanottajalle ja muutenkin pidetään lapsesta ja tavaroista meidän perheen kokemuksen mukaan hyvin ja yksilöllisesti huolta. Lapsi on lentänyt kahden kodin väliä Rovanemi-Helsinki jo useita vuosia säännöllisesti kuukausittain.

Junassa on paljon enemmän mahdollisuuksia sattua ja tapahtua, joutua häirityksi tai päätyä väärään paikkaan. Varsinkin kun ratatöiden vuoksi milloin missäkin voi juna vaihtua vaikka linja-autoksi. Konduktööri on saatavilla vain hetkittäin (lentokoneessa ollaan koko ajan henkilökunnan silmien alla) ja ihmisten liikkuminen runsaampaa ja vapaampaa.

Jos luotat siihen, että lapset osaavat toimia myös poikkeuksellisessa tilanteessa, rohkenevat kysyä ja pyytää tarvittaessa apua ja pysyvät sovussa riitelemättä matkan ajan, niin kyllä tuon ikäiset voivat yksinkin jo matkustaa.

Vierailija
12/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:52"]

[/quote] Itseasiassa työsopimuksensa mukaan kuuluu! 

[/quote] Mutta AV-mammathan päättävät asiat ohi minkään työsopimuksen!

Vierailija
13/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva laittaa oma viitseliäisyys ja raha lapsen hyvinvoinnin edelle. Lapsia ei pitäis laittaa matkustamaan yksin.

Vierailija
14/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskonpoikani tulee kahden tai kolmen kuukauden välein yksin junalla kylään mun luo. On nyt 11, mutta ekat matkat yksin teki jo 8-vuotiaana. Välille saa suoria junalippuja ja junamatka oli taitettu aikuisen seurassa monta kertaa aiemminkin. Poika osasi luonnollisesti lukea ja tunsi kellon, mukana oli kännykkä ja ohjeet siitä, miten toimitaan, jos tulee jotain yllättävää. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia ja nykyisin on tullut jo vaihdollisillakin junayhteyksillä, jos niiden aikataulut on olleet paremmat.

Laittaisin ihan huoletta AP:n tilalla lapset keskenään matkaan. Tai no varmasti sitä huolettaisi, kuten kai äitiä aina, mutta luottaisin kyllä siihen, että matka sujuu onnistuneesti.

Olen ollut kaksi kertaa tilanteessa, jossa juna on syystä tai toisesta jouduttu vaihtamaan kesken matkan bussiin. Molemmilla kerroilla multa on yksin matkustanut lapsi pyytänyt apua. On ollut puhelimessa äitinsä/isänsä kanssa ja ilmeisesti sieltä saanut ohjeen pyytää apua joltain aikuiselta. Kummallakaan kerralla apu ei ollut mitään sen erikoisempaa kuin se noin kahden minuutin juttelu lapsen vanhemman kanssa ja lapsen opastaminen siihen samaan bussiin, johon olin itsekin menossa.

Tosi vaikea kuvitella, että mä olisin ainoa ihminen koko junassa, joka tuohon suoritukseen pystyisi tai suostuisi. Eli vaikka se junahenkilökunta ei katsoisikaan lapsen perään, niin ihan satavarmasti kyllä löytyy joku aikuinen, joka auttaa sen muuttaman minuutin verran.

Toisella kerralla bussin tullessa perille oli lapsen äiti vastassa ja juoksi vielä mun perääni antamaan kukkia, kun olin huolehtinut sen pojasta. :)

Vierailija
15/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vielä: kustannuksista. lento maksaa kahdelta lapselta 800e ja siihen päälle vielä se yksin matkustavien palvelu. juna on yhteensä 60e eli ero on kyllä valtava. 

jos lapset olisi 6 ja 8, en miettisi näin pitkää matkaa kuin aikuisen seurassa. mutta he ovat tosiaan 9 ja 11. 

kiitos vastanneille. seuraavaksi sitten juttelenkin lasten kanssa, miten he itse asian näkevät =) tietenkään en junaan väkisin laita, jos on turvaton olo.  silloin odotetaan vielä kasvamista. 

Vierailija
16/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäiset voivat matkustaa keskenään junalla.

Vierailija
17/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset matkusti kesällä, olivat 8 ja 11. Vaihtokin oli.

Vierailija
19/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:31"]Mun lapset matkusti kesällä, olivat 8 ja 11. Vaihtokin oli.
[/quote]

Niin ja siis junalla. Bussilla eivät ilmeisesti olisi saaneet matkustaa.

Vierailija
20/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän