Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi räyhääminen ei ole mielisairaus?

Vierailija
30.09.2014 |

Harhoja näkevän tai kuulevan voi toimittaa hoitoon. Itselleen tai ympäristölleen vaarallisen voi myös toimittaa hoitoon, tai ylipäätään liian omituisesti käyttäytyvän voi toimittaa hoitoon. Miksi muille ihmisille raivoaminen ja räyhääminen (selvin päin) ei ole liian omituista käytöstä? On ihmisiä jotka kaikki päivät lähinnä karjuu muille ihmisille tai saa raivokohtauksia ihan milloin vaan ihan mistä vaan.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei typeryyksien kirjoittelu nettiin ole mielisairaus ja rikos? On paljon ihmisiä, jotka eivät muuta päivän aikana teekään. Vankimielisairaalaan joutaisivat.

Vierailija
2/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä varmaan joku diagnoosi heltiäisi. Epävakaa persoonallisuushäiriö, mielialan aaltoiluhäiriö, impulssikontrollin ongelma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi tälläistä räyhääjää. Eihän niille voi sanoa, ettei se ole normaalia sellainen mesoaminen, tai tulisivat silmille. Ovat vaan viisi minuuttia huudon loppumisen jälkeen sitä mieltä, että mitäs tässä, business as usual. En kyllä enää voi tuollaisen huutamisen jälkeen suhtautua näihin niinkuin tavallisiin ihmisiin, varon aina nähdessäni. Mutta ilmeisesti heidän mielestään räyhäkohtauksissa ei ole mitään outoa, eivätkä tajua, että muitten ihmisten suhtautuminen heihin on pysyvästi muuttunut.

Vierailija
4/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Kyllä mua harmittaa se oma räyhääminen. Se on ihan turhaa. Ehkei se ole kuitenkaan mielisairasta. Ymmärrän itse että teen väärin.Stressi ja hermoilu vaikuttaa..

Mitä se auttaisi, jos se luettaisi mielisairaudeksi?

Ei se kylläkään sitä ole.

Ennemmin pitää ite petrata käytöstään. Ehkä siitä voisi puhua enemmän, että se räyhääminen on ikävää. Kaikille osapuolille. Koska se on oikeasti rasittavaa kaikille.

Hyvä pointti nostaa asiaa esiin.

Vierailija
5/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 07:11"]

Tunnen kaksi tälläistä räyhääjää. Eihän niille voi sanoa, ettei se ole normaalia sellainen mesoaminen, tai tulisivat silmille. Ovat vaan viisi minuuttia huudon loppumisen jälkeen sitä mieltä, että mitäs tässä, business as usual. En kyllä enää voi tuollaisen huutamisen jälkeen suhtautua näihin niinkuin tavallisiin ihmisiin, varon aina nähdessäni. Mutta ilmeisesti heidän mielestään räyhäkohtauksissa ei ole mitään outoa, eivätkä tajua, että muitten ihmisten suhtautuminen heihin on pysyvästi muuttunut.

[/quote]

No, jos sulla pysyvästi muuttuu suhtautuminen, niin sulla on joku hiirenäolemisen syndrooma.

Ihmisellä voi olla huonojakin kausia. Eikä se ehkä halua räyhää. Jos et halua olla hiiri, niin puhu siitä sille tyypille. Toi sun homma on marttyyrin tapa toimia. Ja sitäkin voi muuttaa ihan  Niin kuin voi räyhäämistäkin voi muuttaa. Ne on vaan tapoja toimia. Mut siinä tarvii apua.

Vierailija
6/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin räyhääjän kanssa samassa työpaikassa, meitä oli siinä yksikössä 2 työntekijää ja opiskelijoita sekä toimistotyöntekijä. Kaikki jotka kuulivat ja näkivät tuota räyhäämistä menivät ymmälleen ja varuilleen tuon ihmisen suhteen, koska syyt räyhätä olivat täysin olemattomia. Etenkin minulle hän räyhäsi turhia muiden kuullen ja tilanne oli vaikea kun jokainen halusi vuoronperään tulla minulle kertomaan miten heidän mielestään minua kohdellaan epäreilusti. No oli tuolla ihmisellä myös erilaisia muita keinoja saada vuorovaikutus epämiellyttäväksi vaikkei korottanut ääntäänkään. Onneksi pääsin toiseen työpaikkaan, mutta minulle jäi siitä ajasta kammottava olo, enkä ollut ainoa joka sieltä lähti.

Vierailija
7/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mielialat eikä temperamentti ole SAIRAUS; hALOO!! 

Hyvin on lääkefirmat puskeneet läpi pakanamaassakin, kun ihmisten normaalit tunteet ja purkaantumisetkin haluttaisiin tulkita sairauksiksi. Tämä maa käy päivä päivältä ahdistavammaksi ja sairaammaksi. Holhousmentaliteettiin kasvatettu peruskoulun ja neuvolasysteemin kautta. Samoin alkoholipolitiikan.

Lähden ulkomaille, hengittämään.

Vierailija
8/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
Räyhääjä
________
Oli ihan pakko.

Vierailija
9/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temperamenttisenkin ihmisen pitäisi ottaa kanssaeläjänsä huomioon. Jos huudat hulluna silloin tällöin, niin pyydä myös anteeksi. Pyydä anteeksi sitä, että käyttäydyt kuin raivohullu. Sillä kerrot kuulijoillesi, että tajuat käytöksesi olevan ahdistavaa muille ihmisille. Älä aloita anteeksipyyntöäsi sillä, että ensin haukut kuulijat, koska he ovat sinut ajaneet ärsytyksen partaalle ja siksi aloit huutaa hulluna. Pyydä ihan rehellisesti anteeksi sitä, että ylireagoit tilanteeseen, jonka muut normaalisti käyttäytyvät ihmiset olisivat sivuuttaneet olankohautuksella. Sinun mielialasi eivät ole muitten syytä. SINÄ ITSE käyttäydyt niin, että muut väistelevät sinua.

Vierailija
10/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se ihmeellistä jollei aikuinen ihminen pysty impulssejaan pitämään aisoissa normaalin työpäivän aikana. Terapiaan tuollaiset!

Vierailija
11/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 07:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 07:11"]

[/quote]

No, jos sulla pysyvästi muuttuu suhtautuminen, niin sulla on joku hiirenäolemisen syndrooma.

Ihmisellä voi olla huonojakin kausia. Eikä se ehkä halua räyhää. Jos et halua olla hiiri, niin puhu siitä sille tyypille. Toi sun homma on marttyyrin tapa toimia. Ja sitäkin voi muuttaa ihan  Niin kuin voi räyhäämistäkin voi muuttaa. Ne on vaan tapoja toimia. Mut siinä tarvii apua.

[/quote]

Tässä on juuri se ongelma, että nämä mielisairaat eivät edes itse ymmärrä olevansa sairaita. Uskoisin, että heiltä puuttuu jokin välittäkäaine aivoista, kun eivät koe räyhäämistä kuten normaalit ihmiset vaan kutsuvat normaaleja sitten hiirulaisiksi.

Vierailija
12/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 07:28"]

Temperamenttisenkin ihmisen pitäisi ottaa kanssaeläjänsä huomioon. Jos huudat hulluna silloin tällöin, niin pyydä myös anteeksi. Pyydä anteeksi sitä, että käyttäydyt kuin raivohullu. Sillä kerrot kuulijoillesi, että tajuat käytöksesi olevan ahdistavaa muille ihmisille. Älä aloita anteeksipyyntöäsi sillä, että ensin haukut kuulijat, koska he ovat sinut ajaneet ärsytyksen partaalle ja siksi aloit huutaa hulluna. Pyydä ihan rehellisesti anteeksi sitä, että ylireagoit tilanteeseen, jonka muut normaalisti käyttäytyvät ihmiset olisivat sivuuttaneet olankohautuksella. Sinun mielialasi eivät ole muitten syytä. SINÄ ITSE käyttäydyt niin, että muut väistelevät sinua.

[/quote]

Eikä se, että minä väistelen sinua vaikuta ollenkaan minun työtuloksiini. Saan paljon enemmän aikaan ilman sinua räyhääjä, sillä sinun kanssasi on vaikeaa tehdä mitään yhdessä, kun työpanokseesi ei voi luottaa. Milloin on paha mieli siitä tai tästä, ja sehän pitää tietysti purkaa lähimpään kolleegaan. Joku käytti sanaa "hiirenäoleminen" - ei se sitä ole, en vain halua olla sinun kanssasi tekemisissä yhtään enempää kuin on pakko. Muitten työkavereitten kanssa voin käydä kahvilla, tehdä yhteisiä projekteja tai vaikkapa hullutella virkistyspäivillä.

Vierailija
13/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räyhääjät taitavat jo availla ääntään konttorilla, kun ei ketjuun löydy ketään vastaamaan.

Vierailija
14/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös töissä pari räyhäämään. Puolustelevat käytöstään huonolla päivällä. Kas, kun eivät kestä muiden vastaavia huonoja päiviä.

sairasta räyhätä töissä.

Vierailija
15/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuollainen kyllä kusipäisyyttä, mutta ei sitä vielä ole sairaudeksi määritelty. Exä oli juuri sellainen, että räyhääminen tuli milloin mistäkin syystä; kahvimaito oli itse juotu illalla pois ym. En sitten enää lopulta jaksanut kuunnella, koska raivokohtauksia tuli viikoittain milloin mistäkin syystä. Odotappas jos kävi joku vahinko, kaupasta unohtui ostaa vaikka juusto, niin voi sitä raivoamisen määrää.

Vielä vähemmän haluan, että lapsille tulee paniikkihäiriöitä tai muita ongelmia tuollaisen epätasapainoisen ihmisen takia, joten ulos vaan. Fiksuin teko ikinä. Sääliksi käy niitä, jotka joutuvat olemaan tuollaisten ihmisten lähellä.

Sinänsä kyllä ikävä lukea täällä kirjoittajien kommentteja, että tuollainen käytös on sallittua koska vaan sattuu olemaan temperamenttinen 

Vierailija
16/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tuon edellisen viestiin oleellisen oman mieleni mukaisen kohdan: sairasta räyhätä töissä ja kotona. Voisi vielä lisätä: Sairasta räyhätä töissä, kotona ja vapaa-ajalla. Kaikki räyhääminen on sairasta.

Vierailija
17/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 07:23"]

Koska mielialat eikä temperamentti ole SAIRAUS; hALOO!!

[/quote]

Miksi mieliala, ns. "Huono päivä" tai temperamenttisuus oikeuttaa käyttäytymään paskasti muita kohtaan?

Vierailija
18/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni räyhää kotona minulle ja lapselle. Muualla ei milloinkaan. Kauheaa lapsen kannalta.

Vierailija
19/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 08:35"]

Mieheni räyhää kotona minulle ja lapselle. Muualla ei milloinkaan. Kauheaa lapsen kannalta.

[/quote]

Ota asia esille hänen kanssaan rauhallisena hetkenä. Minulla oli sama tilanne, olin lasten kanssa päiväkotireissun jälkeen kotona, ruoka valmiina odottamassa, ja mies tulee kotiin huutamaan. Sanoin sitten, että tuota kiukkuamista ei jaksa kuunnella, meistä olisi kivempaa jos et tulisi ollenkaan kotiin, koska käyttäydyt noin. Jo muuttui ääni kellossa.

Vierailija
20/26 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

profiloikaa työpaikkaräyhääjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi