Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä ulos yksiökierteestä

Vierailija
28.08.2021 |

Olen korkeakouluttautunut, hyvätuloinen sinkkunainen. Olen asunut niin Suomessa kuin ulkomaillakin useissa eri kaupungeissa ja aina olen joutunut asumaan pienessä yksiössä asumisen käsittämättömän korkean hinnan takia. Pääseekö tästä kierteestä ikinä pois vai tulenko aina asumaan yksiössä? Käytännössä kaksiossa asumiseen vaadittaisiin kahdet tulot sillä yksi ihminen ei niin kallista kämppää pysty vuokraamaan. Onko tämä sinkun kaupunkilaisen kohtalo, asua koko elämä pienessä koirankopissa?

N33

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Minulla on 150 neliöö. t. työtön nainen maalta

Vierailija
62/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi korkeastikoulutettu sinkku on jäänyt Helsinkiin? Muuta esim Amsterdamiin, vuokra vain pari sataa kalliimpi mutta nettopalkkataso luokkaa tupla+ suomeen verrattuna. Eihän noilla spekseillä ole järkeä jäädä sinne suomeen kitumaan, kun elintaso ei selkeästi tyydytä.

Kröhöm, saanen nauraa hollantilaiseen partaani! Hollannissa on meneillään maanlaajuinen asuntokriisi  - täällä on 330.000+ asunnon PULA, vertailun vuoksi Helsingissä on nykyisellään 376.000 asuntoa. Maassa on yli 17 miljoonaa ihmistä Tanskan kokoisella pläntillä, ja täältä puuttuu siis melkein kokonaisen Helsingin asuntokannan verran asuntoja! Mitäs noita nyt olikaan? Lauttasaari, Kruunuhaka, Töölö, Kamppi, Itä-Helsinki ja kaikkien muiden alueiden kaikki asunnot TYHJÄNÄ ja teleportattuna tänne Hollantiin, ja sitten mahtuisi vasta nykyinenkin popula asumaan!

Ja lisäksi Amsterdam on ehkä pahin ja kallein paikka löytää asunto. Kollega vuokrasi poikaystävänsä kanssa 30 m2 kokoista isommasta talosta paloiteltua asuntoa (kuvittele 2-3 kerroksinen rivitalo, johon väkipakolla paloiteltu 5-10 pienempää asuntoa ohuin väliseinin) ja maksoivat tuosta helmestä 1600 kuussa. Ja palkkataso ei siis todellakaan ole tuplat Suomeen verrattuna, jollain aloilla tienaat paremmin Suomessa. 

Tervetuloa kokeilemaan ihan henkilökohtaisesti tätä Hollannin auvoisuutta, lentolippuja saa Finnairin sivuilta ja maastamuuttolomakkeita maistraatista :D

Olen asunut Amsterdamissa vuodesta 2018 kiitos vaan. Suomessa nettopalkka oli 2800e, täällä aloituspalkka oli 6000e NETTO kuussa, tällä hetkellä noin 10t kun siirryin tekemään contractorina hommia oman BVn nimissä.

Kyse oli nimenomaan KORKEAkoulutettujen palkoista, jota olen joka viestissä painottanut. Korkeastikoulutetulla on palkat täällä ALANKOMAISSA (ps kukaan paikallinen ei sano maata hollanniksi, vink vink seuraavalle kerralle kun yrität esittää asuvasi maassa) helposti tuplat Suomeen, kukaan ei puhunut kaikista palkoista.

Myös vuokratietämyksesi on aika utopiaa. Tunnen useampi expateja Amsterdamissa ja lähistöllä, eikä kukaan ole joutunut vuokraamaan noin paskaa diiliä. Monilta isoilta firmoilta saa parin kuukauden jonotuksella / arpajaisiin osallistumalla yksiön noin 1200 eurolla ja yhden makuuhuoneen asunnon 1400-1500 eurolla metroreitin varrelta. Näihin tietty on minimitulorajat, joiden saavuttaminen ei skilled immigrant statuksella työskentelevälle ole ongelma.

Sun tiedot on selvästi jostain populistiuutisista, etkä ole todennäköisesti koko ALANKOMAISSA ikinä vieraillutkaan. Seuraavalla kerralla faktat kuntoon jookos.

Olen asunut täällä yli 10 vuotta, enkä millään skilled immigrant -statuksella vaan nyt ihan maan kansalaisena. Omat kokemuksesi on jostain expat-kuplasta, etkä tosiaan voi yleistää tuota koskemaan kaikkia. Tietysti joku kymppitonnin kuussa tienaava kusee hunajaa ja pskoo timantteja, mutta ei ole ihan realistista olettaa että kuka vaan pääsee ja voi tulla tuollaisille palkoille. On vähän liian vaaleanpunaiset rillit kasvoilla. Esim. oma ammattikuntani tienaa Suomessa tuplat verrattuna Hollannin palkkatasoon. Asuntojen hinnat ei tosin ole vastaavasti halvemmat, ja jos lapsia olisi niin sekin olisi taloudellinen itsemurha.

Hollanti/Alankomaat-debattiin en jaksa edes ottaa kantaa, useimmille suomenkielisille yks ja hailee kumpaa termiä käyttää koska kyseessä on kaukana oleva pikkumaa ja useimmille molemmat termit tarkoittavat samaa. Eniten tuosta närkästyy Randstadin ulkopuoliset provinssilaiset. Taidat itse asua Eindhovenissa kun noin ärsyttää yksi sana.

Aloittajalle en kyllä ikipäivänä suosittelisi tänne muuttamista, ainakaan tässä asuntotilanteessa. Ojasta vaan syvempään allikkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Savonlinnassa hyvällä alueella sijaitsevan hyväkuntoisen, 65 neliöisen kaksion (erillinen keittiö + 2 huonetta) vuokra on 580e kuukaudessa. Tervetuloa tänne.

Vierailija
64/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainoa kannattava työ on etätyö ja sekin tehdään mahdollisimman kaukana helsingistä. Lähes kaikissa kunnissa on nykyään niin hyvät nettiyhteydetkin, että etätyö kannattaa. Läsnäolopakkoa vaativat työt kannattaa tehdä muualla kuin helsingissä, koska viivan alle jää niin paljon enemmän rahaa, että voi asua leveämmin ja pistää vaikka siihen omistusasunnon säästöön sitä.

Vierailija
65/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuo tulee olemaan sinkun kaupunkilaisen kohtalo.

Vierailija
66/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hahaha kaikki vauvan Hollanti-asiantuntijat löytäneet toisensa tässä ketjussa, jossa keskustellaan asumisesta. Taitaa olla läheinen aihe meille kaikille xD

t. opiskelijatyttö Leidenista

Lähinnä yksi tohottaja, joka on varmaan joku ASML:lle palkattu teknillinen autisti. EI jotenkin ymmärrä että oma 10 000 euron kk-palkkansa ja tuollaisen rahavirran luomat luksusolosuhteet ei ole ihan joka perusjantterin tilanne. Sama kuin Björn Wahlroos tulisi huutelemaan ketjuun että älä nyt turhaan asu yksiössä vaan osta kattokämppä Manhattanilta, siinä on enemmän huoneita kuin yksiössä! Ja Manhattanilla on paljon kattoja ja kämppiä, siitä vaan ostamaan! Kato kun minullakin onnistui!

Vierailija
67/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä omistanut yksiötä tai asunut sellaisessa ja ikää 38v.

Vierailija
68/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida kovin hyvätuloinen olla jos et pysty pistämään vuokraan 700-800 euroa kuussa.

Mistä noin halpoja kaksioita saa? Maksa tällä hetkellä yksiöstäni (27m2) vuokraa 950e/kk

AP

Kouvolasta saat jo loistokuntoisen kolmion tuolla hinnalla. Siis tuo 700-800€

Vierailija
69/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida kovin hyvätuloinen olla jos et pysty pistämään vuokraan 700-800 euroa kuussa.

Mistä noin halpoja kaksioita saa? Maksa tällä hetkellä yksiöstäni (27m2) vuokraa 950e/kk

AP

No siihen on montakin syytä miksi asuminen Kouvolassa on noin edullista

Vierailija
70/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän on pakko asua jossain todella korvessa. Itse asun maalla (Kirkkonummi) eikä täällä kyllä kaksi alle keskituloista pysty mitään omakotitaloa itselleen ostamaan.

Kirkkonummella on 18 kaksiota alle 700e:lla vuokralle.

Mikä tuossa kirkkonummessa oikein viehättää? Koska Purra ja salkkarien peppi asuvat siellä? Pääkaupunkiseutulaisittain aivan periferiassa, keskusta jossa on vain pikkukylän palvelut "koska hki on niiiin lähellä." Kirkkonummella on lisäksi paha huumeongelma, tästä on paikallisuutisissa ollut vuosien varrella useampaan kertaan.

Vierailija
71/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Jokaisesta kaupungista Helsingin ulkopuolelta.

Siellä ei ole töitä.

No jotenkin ihmiset niissä muissakin kaupungeissa asuu ja työskentelee. Olen väsynyt kuulemaan kuinka ainoastaan Helsigissä on töitä. Kyllä muuallakin on töitä ihan kivasti.

Ainakin LinkedInin työhaun perusteella Helsingin ulkopuolella on todella rajallisesti työpaikkoja.

mol.fi ja johan alkaa löytymään

Vierailija
72/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi korkeastikoulutettu sinkku on jäänyt Helsinkiin? Muuta esim Amsterdamiin, vuokra vain pari sataa kalliimpi mutta nettopalkkataso luokkaa tupla+ suomeen verrattuna. Eihän noilla spekseillä ole järkeä jäädä sinne suomeen kitumaan, kun elintaso ei selkeästi tyydytä.

Kröhöm, saanen nauraa hollantilaiseen partaani! Hollannissa on meneillään maanlaajuinen asuntokriisi  - täällä on 330.000+ asunnon PULA, vertailun vuoksi Helsingissä on nykyisellään 376.000 asuntoa. Maassa on yli 17 miljoonaa ihmistä Tanskan kokoisella pläntillä, ja täältä puuttuu siis melkein kokonaisen Helsingin asuntokannan verran asuntoja! Mitäs noita nyt olikaan? Lauttasaari, Kruunuhaka, Töölö, Kamppi, Itä-Helsinki ja kaikkien muiden alueiden kaikki asunnot TYHJÄNÄ ja teleportattuna tänne Hollantiin, ja sitten mahtuisi vasta nykyinenkin popula asumaan!

Ja lisäksi Amsterdam on ehkä pahin ja kallein paikka löytää asunto. Kollega vuokrasi poikaystävänsä kanssa 30 m2 kokoista isommasta talosta paloiteltua asuntoa (kuvittele 2-3 kerroksinen rivitalo, johon väkipakolla paloiteltu 5-10 pienempää asuntoa ohuin väliseinin) ja maksoivat tuosta helmestä 1600 kuussa. Ja palkkataso ei siis todellakaan ole tuplat Suomeen verrattuna, jollain aloilla tienaat paremmin Suomessa. 

Tervetuloa kokeilemaan ihan henkilökohtaisesti tätä Hollannin auvoisuutta, lentolippuja saa Finnairin sivuilta ja maastamuuttolomakkeita maistraatista :D

Olen asunut Amsterdamissa vuodesta 2018 kiitos vaan. Suomessa nettopalkka oli 2800e, täällä aloituspalkka oli 6000e NETTO kuussa, tällä hetkellä noin 10t kun siirryin tekemään contractorina hommia oman BVn nimissä.

Kyse oli nimenomaan KORKEAkoulutettujen palkoista, jota olen joka viestissä painottanut. Korkeastikoulutetulla on palkat täällä ALANKOMAISSA (ps kukaan paikallinen ei sano maata hollanniksi, vink vink seuraavalle kerralle kun yrität esittää asuvasi maassa) helposti tuplat Suomeen, kukaan ei puhunut kaikista palkoista.

Myös vuokratietämyksesi on aika utopiaa. Tunnen useampi expateja Amsterdamissa ja lähistöllä, eikä kukaan ole joutunut vuokraamaan noin paskaa diiliä. Monilta isoilta firmoilta saa parin kuukauden jonotuksella / arpajaisiin osallistumalla yksiön noin 1200 eurolla ja yhden makuuhuoneen asunnon 1400-1500 eurolla metroreitin varrelta. Näihin tietty on minimitulorajat, joiden saavuttaminen ei skilled immigrant statuksella työskentelevälle ole ongelma.

Sun tiedot on selvästi jostain populistiuutisista, etkä ole todennäköisesti koko ALANKOMAISSA ikinä vieraillutkaan. Seuraavalla kerralla faktat kuntoon jookos.

Olen asunut täällä yli 10 vuotta, enkä millään skilled immigrant -statuksella vaan nyt ihan maan kansalaisena. Omat kokemuksesi on jostain expat-kuplasta, etkä tosiaan voi yleistää tuota koskemaan kaikkia. Tietysti joku kymppitonnin kuussa tienaava kusee hunajaa ja pskoo timantteja, mutta ei ole ihan realistista olettaa että kuka vaan pääsee ja voi tulla tuollaisille palkoille. On vähän liian vaaleanpunaiset rillit kasvoilla. Esim. oma ammattikuntani tienaa Suomessa tuplat verrattuna Hollannin palkkatasoon. Asuntojen hinnat ei tosin ole vastaavasti halvemmat, ja jos lapsia olisi niin sekin olisi taloudellinen itsemurha.

Hollanti/Alankomaat-debattiin en jaksa edes ottaa kantaa, useimmille suomenkielisille yks ja hailee kumpaa termiä käyttää koska kyseessä on kaukana oleva pikkumaa ja useimmille molemmat termit tarkoittavat samaa. Eniten tuosta närkästyy Randstadin ulkopuoliset provinssilaiset. Taidat itse asua Eindhovenissa kun noin ärsyttää yksi sana.

Aloittajalle en kyllä ikipäivänä suosittelisi tänne muuttamista, ainakaan tässä asuntotilanteessa. Ojasta vaan syvempään allikkoon.

Viimeisen kerran ja sitten en jaksa enää jankata: kommenttini eivät ole kohdistuneet "kenelle tahansa" eivätkä kaikille vaan aplle. Jos on suomessa hyväpalkkainen korkeakoulutettu on erittäin todennäköisesti Alankomaissa huomattavasti paremmin palkattu. Turha vetää pindakaasia nenään kun ei itse osaa enää lukea suomea.

Se että joku kouluttamaton on tänne erehtynyt muuttamaan 10v sitten ja tekee jotain pienipalkkaista hanttihommaa Albert heijnin kassalla ei kuulu tähän keskusteluun ollenkaan. Mutta ymmärrän toki että sieltä kateuden keskeltä on hankala keskittyä lukemaan ja ymmärtämään pointti jota olen joka vastauksessani painottanut.

Vierailija
73/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No siihen on montakin syytä miksi asuminen Kouvolassa on noin edullista

Ja jokainen niistä on syitä miksi täällä asun. Tää on loistava kaupunki asua, varsinkin perheellisenä.

Vierailija
74/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka yksinelävä haluaa Kirkkonummelle? Perheellisen ymmärrän, jos on lapsia ja on ihan sama missä asuu.

Vierailija
75/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeisen kerran ja sitten en jaksa enää jankata: kommenttini eivät ole kohdistuneet "kenelle tahansa" eivätkä kaikille vaan aplle. Jos on suomessa hyväpalkkainen korkeakoulutettu on erittäin todennäköisesti Alankomaissa huomattavasti paremmin palkattu. Turha vetää pindakaasia nenään kun ei itse osaa enää lukea suomea.

Se että joku kouluttamaton on tänne erehtynyt muuttamaan 10v sitten ja tekee jotain pienipalkkaista hanttihommaa Albert heijnin kassalla ei kuulu tähän keskusteluun ollenkaan. Mutta ymmärrän toki että sieltä kateuden keskeltä on hankala keskittyä lukemaan ja ymmärtämään pointti jota olen joka vastauksessani painottanut.

Vähän yksi sadasta (1,3%) verotettavaa tuloa saavasta tienaa suunnilleen saman kuin sinä (100 000+/vuosi). YKSI SADASTA. Tuon nojalla olen yrittänyt vain sanoa miksi ei ole ihan realistista markkinoida Alankomaita minään mannaa tursuavana kultasampotaivaana.

https://www.businessinsider.nl/grootverdieners-klein-clubje-in-nederlan…

Vierailija
76/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain 800 eurolla ei todellakaan kaksiota vuokrata kaupungissa ellei sitten halua asua slummissa.

Helsinkiläiselle tiedoksi että elämää ja kaupunkeja on muuallakin.

Vierailija
77/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiökierteestä pääsee eroon vain ja ainoastaan rahalla. Mitään muuta tietä ei siihen ole.

Itse asun 37,5 neliön yksiössä, enkä mä näe tässä mitään ongelmaa. Tavaraa on silleen sopivasti suhteessa asuintilaan. Ylimääräiset kamat lojuvat varastokomerossa.

Asenne kannattaa opetella semmoiseksi, että pärjää itsensä ja elämänsä kanssa. Ei pidä tavoitella jotain, jota ei ehkä tule koskaan saamaan. Silloin on siltä osin elämä huolettomampaa ja saa elää ja olla monta turhaa murhetta "köyhempi". Sillä niitä murheita just saa, kun ei riitä se, mitä nyt on, vaan pitäisi saada jotain muuksi muutettua ja kun ei siihen asian tai asioiden muuttamiseen löydy keinoja. Sitten märehtii kaiken näköistä aivan turhaan.

Ole tyytyväinen, että sulla ylipäätään on asunto. Vaikka nyt vaan yksiö, mutta sulla on koti, ettei tarvitse asunnottomana elellä. Ei se ole itsestäänselvää, että ihmisellä on koti. Maailmassa ja Suomessakin on asunnottomuutta, että se ei ole mikään itsestäänselvyys että ihmisellä on katto pään päällä. Moni asuu pienessä yksiössä, koska ei ole itsestäänselvää, että on varaa asua isossa kämpässä. Ole ihminen onnellinen, että sulla on kämppä, etkä majaile jossain kaverisi nurkissa ja vuoroin vietä yötäsi sillan alla.

Vierailija
78/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrayksiössä vielä nelikymppisenä asuneena akateemisena ymmärrän tuskasi. Asunnot ja vuokrat ovat Helsingissä hirveän hintaisia. Onko sinun kuitenkaan pakko asua Hernesaaressa? Tonnin vuokra yhdelle hengelle tuntuu järjettömältä, ellet ole hyvätuloinen. Ja jos olisit, olisi kai järkevintä ostaa asunto. Sinun tilanteessasi harkitsisin muuttamista johonkin lähiöön, esim. Koillis-Helsinkiin. Tai vaikka Vantaalle. Todennäköisesti tuolla samalla vuokralla saisit kaksion. Itse preferoisin halpaa vuokraa, asunnon sijainnista viis. Tällöin pääsee nopeammin omaan asuntoon kiinni. Helsingissä on niin hyvät joukkoliikenneyhteydet, että melkein joka puolelle pääsee kohtuullisessa ajassa.

Vierailija
79/80 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen akateeminen sinkku ja asun kaupungissa. Minulla on 105 neliön 4h ja keittiön kattava koti. Olen keskituloinen eli ontäysin mahdollista asua mukavasti ihan vain yhden ihmisen tuloilla. Kaupunki vaan ei ole Helsinki.

Vierailija
80/80 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi. Minulla on 150 neliöö. t. työtön nainen maalta

Joko sä oot saanu ison perinnön tai asut ex-miehesi talossa.☺

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi