Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko istukan synnyttäminen?

Vierailija
28.08.2021 |

.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö paineli nyrkillä vatsaa ja sen tuntui ikävälle, kun luulin synnytyksen loppuneen vauvan ulostuloon.

Vierailija
22/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan tämä on yksilöllistä. Itse en edes koe synnyttäneeni istukkaa, vaan molemmilla kerroilla kätilö vain nykäisi sen pois. En tuntenu mitään. Eli ei siis sattunut yhtään.

Miten se nykäistään pois?! Minä luulin, että tarvittaessa kätilä auttaa painelemalla kohtua mahan päältä.

Itselläni istukka syntyi itsestään, ilman avustusta. Ei sattunut extraa, oli kipeä olo muutenkin.

Ihan vetämällä.

Olen ollut paikalla, kun kaksi pitää kiinni äidistä ja kolmas vetää napanuorasta kaksin käsin. Eikä silti irronnut, leikkuriin mentiin salamana.

Näin kävi itsellekin. Sattui enemmän kuin synnytys - joka sekin sattui saakelisti. Leikkuriin ja nukutuksessa poistettiin, verta vuosi puolisen litraa siinä yhteydessä, Hb 95 että hiukan oli hapeton olo jonkun tovin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut, tuntui vain vähän ällöltä. Sellainen lämmin märkä muovipussi tuli mieleen tuntemuksesta kun se tuli ulos. En katsonut alaspäin/alapäätä ihan tarkoituksella koko synnytyksen aikana (suosittelen!), niin en osaa sanoa osuiko tuntemus kuinka lähelle oikean ulkonäön kanssa.

Vierailija
24/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista että olisin sitä edes huomannut, kaksi olen synnyttänyt ja ilman kivunlievityksiä.

Toisella kerralla istukan irtoamisen jälkeen holahti ulos kunnolla verta, joku puoli litraa. Se oli vähän hämmentävää kun tunsin vaan että jotain tulee ulos ja kysyinkin jotenkin hassusti että mitä siellä nyt tapahtuu. Tuli kätilöllä kiire nykästä kulho alle ja sekunnin näin ehkä hädän tai vastaavan ilmeen vilahtavan, kunnes hän näki että verentulo väheni nopeasti. Tuttavalla on ollut henki vaarassa samaisessa tilantessa kun verentulo ei ollutkaan lakannut.

Vierailija
25/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kuin olisin synnyttänyt kolmannen vauvan. Oli siis kaksosten synnytys, ja istukat olivat sijainneet niin lähekkäin että ne olivat kasvaneet reunoistaan yhteen. Se oli siis tuplakokoinen.

Vierailija
26/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kertalla istukka ei irronnut, kätilön piti painaa vatsasta ja se sattu. Jos ei olis irronnut istukka viimeisellä painalluksella, oisin lyöny kätilöä, koska se painelu SATTU. Toisella kerralla ei mitään havaintoa istukasta. Kai se tuli ulos synnytyksessä.

Vierailija
27/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui vähän epämiellyttävältä, kun kätilö paineli mahaa, mutta se tapahtui niin nopeasti ja keskittyminen oli vastasyntyneessä, niin ei sitä juurikaan muista.

Vierailija
28/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä tulee luonnollisesti ulos ns. Jälkeiset . Niitä sanotaan jälkeisiksi . Ne tulee ulos kyllä.

Vierailija
29/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattui kaikilla kolmella kerralla. Istukka syntyi joka kerta 10-15 min sen jälkeen kuin vauva. Vauvan syntymän jälkeen supistukset siis taukosi ja tuntui, että tässäpä se oli, ihanaa. Puudutukset lakkasi vaikuttamasa. Kätilö vähän paineli vatsaa, kai että istukka irtoaisi, mutta jotenkin ehjänä. Sitten vaan yht'äkkiä alkoi pakottaa tai tuli sellainen kova puristus, muttei heti yhtä kivulias kuin kunnolla kivuliaat supistukset. Supistus voimistui ja istukka syntyi yhdellä supistuksella, toki kätilö taisi sitä myös napanuorasta kiskoa hieman, että saataisiin yhdellä kertaa ulos. Koska puudutukset olivat ohi ja vapina tietysti aika hiertynyt siinä vaiheessa niin kyllä sen liukkaan istukankin ponnistus kirveli. Mulla siis synnytyksissä taisi sattua niiden voimakkaimpien ja kivuliaiden kohdun supisteluiden lisäksi juuri se kun vapina tietysti hiertyi ja sitä vasten piti synnyttää lapsi ja istukka. Ei kuitenkaan mitään, mistä ei olisi nopeasti palautunut eikä onneksi tarvitse enää synnyttää.

Vierailija
30/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut lainkaan, tuntu ehkä vähän oudolta kun se tuli ulos. Mutta ei kyllä sattunut.

Vierailija
31/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaloista veti suonta se vasta sattui.

Vierailija
32/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapina, vagina. Onpa siveellinen kännykkä mulla...

Vierailija
33/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei sattunut, ennemmin tuntui hyvältä, kun se irtosi, sillä se tuntui todella epämiellyttävältä kun napanuora oli vielä kiinni ja siihen kohdistui yhtään liikettä. Yök.

Ei se siis niin kamalaa, ollut sekään, mutta jos vertaa istukan synnyttämistä. Minulla se vain pullahti ulos.

Vierailija
34/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapina, vagina. Onpa siveellinen kännykkä mulla...

Heh, ihan suvereenisti luin sen vapinana, mutta hyvä kun täsmensit mitä tarkoitit. :)

Vierailija
35/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tuntunut oikein miltään. Kätilö käski minun ottaa keuhkot täyteen ilmaan ja vaan puhaltaa ulos, samalla hän veti napanuorasta ja istukka tuli ulos.

Vierailija
36/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että nämä synnytyskertomukset ovat aina yhtä pelottavia ja kuvottavia.

En tarkoita yhtään haukkua, vähätellä enkä moittia äitejä. Lapsia vain ei minulle siunaannu, joten asia on jäänyt ihmettelyn asteelle.

Varmasti se kokemus on juuri noin brutaalia, iljettävää ja sivusta ajatellen siis aivan kauhistuttavaa.

Tuntuu tosi pahalta edes lukea tuommoisia.

Vierailija
37/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu ihan kamalasti ja repii peräsuoltakin ulos puolisen metriä tullessaan.

Vierailija
38/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita yhtään haukkua, vähätellä enkä moittia äitejä. Lapsia vain ei minulle siunaannu, joten asia on jäänyt ihmettelyn asteelle.

Varmasti se kokemus on juuri noin brutaalia, iljettävää ja sivusta ajatellen siis aivan kauhistuttavaa.

Joillekin synnytys voi olla traumaattinen kokemus. Minulle ei ollut. Kyllähän se sattuu, mutta minun kohdalla kaikki meni hyvin, oli rauhallista, mukavat kätilöt ja hoitajat. En edes kaivannut ketään avautumisvaiheessa, uppouduin vain omiin ajatuksiini, taustalla pyöri hömppäsarja puhelimesta jonka ääniä kuuntelin. Minulle jäi mieleen oikeastaan se rauhallisuus synnytyksestä, toki todella kivuliasta, otin epiduraalin ja se oli kuin taivaan portit olisi auennut.

Se mitä yritän tässä selittää, on ettei synnyttäminen aina ole niin kamalaa.

Vierailija
39/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole yksilöllistä, mutta tässä oma kokemukseni. Ei se tuntunut enää miltään, synnytyskipujen jälkeen ja vauva rinnalla :)

Just joo taaas tätä! Että ei satu synnytys kun on vauva palkintona!!! Ihme denialisti

Samaa ihmettelen. Eipä se vauva rinnalla kipua vie pois.

Vierailija
40/52 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

* yrittää löytää tästä keskustelusta niitä pelottavia tai brutaaleja synnytyskertomuksia, kun suurin osa kertoo ettei tuntunut miltään * ...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi