Pohdin hoitoalan ja kauppatieteiden väliltä opintoja (oikeasti)
Mulla on ennestään kauppaopistosta ja ravintola-alalta amistutkinnot. Olen ollut työelämässäkin monenlaisessa työssä ja ikää on 35 vuotta. Kiinnostaisi hoitoalalta terveydenhoitajan työ vaikka siinä on pitkä koulutus, koska sh vähintäänkin työllistää mutta jaksanko sitä...sitten on nuo kauppatieteet joiden opiskelua pohdin, mutta onko siitä mitään hyötyä?
Haluaisin ymmärtämään nykyistä paremmin yhteiskunnan ja talouden lainalaisuuksia ja valtio-oppi jota kokeilin avoimessa ei vastannut kysymyksiin ja oli...krhmn hieman värittynyttä ideologisesti.
En tällä hetkellä yhtään siis tiedä mitä tulevaisuudessa tehdä. Kauppa/ravintola/varasto on ainakin nähty ja yksitoikkoisuus ja työn raskaus. Suomessahan ei enää olekaan mitään hommia mihin "mennään".
Hoitoalaa pohdin siltä kannalta, että työllistää aika varmasti, mutta kannattaako jos huomaakin, että asiakkaiden tai työkavereiden naamat kyllästyttävätkin ja mitä jos motivaatio siihen hoitoon ei oikeasti riitäkään?
Yksi ongelmani on myös huono matematiikan osaaminen vaikka kielitaito on aika hyvä. Kykyprofiili on ylipäänsä epätasainen. Ylioppilaaksi olen myös lukenut, mutta ei ole papereilla mahkuja hakea oikein minnekään. Hankalaa!
Kommentit (25)
Hoitoalassa on se hyvä puoli että voit tehdä esim työvuoron kerrallaan. Keikkatyöllä voi rahoittaa opiskeluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perussairauskin löytyy ja jaksaminen heittelee päivästä toiseen. Työttömyyttä takana kohta 1,5 vuotta ja jotain olisi nyt keksittävä. Olen kieliä opiskellut motivaation vuoksi etten syrjäydy ja jonkun tason uupuminenkin on taustalla. Pelottaa, että syrjäydyn aivan kokonaan.
Olen sellainen joka tarvitsee inspiraation lähteen joka voisi olla opiskelu jonka kautta aukeaa sitten jotain uutta. Nyt on ollut jo pitkään myös masennusta siksi etten oikein saa motivaatiosta kiinni. Vuosia jaksoin aika kovaakin painaa koulua ja töitä ennen. AP
Ootko sä ap minä? Mulla tismalleen samat amistutkinnot takana, 1,5v työttömyyttä ja just mietin mitä ehkä opiskelis seuraavaksi :D
Älä huijaa, nyt on kyllä Matrixissa bugi :D AP
Hehe :D
myös tää "Amkiin hain aikanaan, mutta en päässyt. Minulla on aina ollut jossain määrin keskittymisvaikeuksia ja toisaalta myös motivaation kanssa" on kuin suoraan omasta suustani.
Oon tosin 30 enkä 35. :D
se edellinen
Sitten sulla on viiden vuoden edestä enemmän toivoa. Toivottavasti löydetään vielä se kutsumus :D
Vierailija kirjoitti:
Ekonomi tässä, sain yllättäen potkut (sivukonttori lakkasi) ja työtä on ihan mahdoton saada maakunnista. Kaikki työt on pk seudulla. En suosittele.
Tällaisia vastauksia pelkäsinkin. Mitähän ne korkeakoulut nyt oikein onkaan täällä Suomessa joiden kautta piti niihin kuuluisiin oikeisiin töihin päästä kun koko ajan lukee työttömistä korkeakoulutetuista? Todella ahdistavaa ajatella tulevaisuutta:( AP
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pari vuotta sitten KTM samalla kurssilla yliopistossa. Oli 20 vuotta ollut alalla ja nyt uudelleen kouluttautui, koska ei enää kestänyt sitä alaa. Nykyään on paljon kauppislaisia työttömänä ja perus KTM:n palkka ei ole paljoa yli 3000e eli siis kauppis ei takaa tosi hyvää tulotasoa niin kuin ei hoitoalakaan. Jos yhteiskunta ja talouden toiminta kiinnostaa niin opiskelisin taloustieteitä, en kauppatieteitä, tai menisin yhteiskuntatieteelliseen opiskelemaan sosiologiaa tai tilastotieteitä ja ottaisin taloustieteen sivuaineeksi. Aineyhdistelmiä on monia. Hoitoalalle pitää kyllä olla kutsumus. Ei sitä työtä muuten jaksa paria vuotta pitempään.
Tässä on hyviä pointteja. Kiitos sinulle. Mietin ihan lähteä avoimen yliopiston kautta kokeilemaan mikä kiinnostaisi ylipäänsä vai kiinnostaako mikään...AP
Mulla oli pari vuotta sitten KTM samalla kurssilla yliopistossa. Oli 20 vuotta ollut alalla ja nyt uudelleen kouluttautui, koska ei enää kestänyt sitä alaa. Nykyään on paljon kauppislaisia työttömänä ja perus KTM:n palkka ei ole paljoa yli 3000e eli siis kauppis ei takaa tosi hyvää tulotasoa niin kuin ei hoitoalakaan. Jos yhteiskunta ja talouden toiminta kiinnostaa niin opiskelisin taloustieteitä, en kauppatieteitä, tai menisin yhteiskuntatieteelliseen opiskelemaan sosiologiaa tai tilastotieteitä ja ottaisin taloustieteen sivuaineeksi. Aineyhdistelmiä on monia. Hoitoalalle pitää kyllä olla kutsumus. Ei sitä työtä muuten jaksa paria vuotta pitempään.