Kasvatustieteiden maisterit, huom!
Mitä te kasvatustieteen- tai aikuiskasvatustieteen maisterit olette päätyneet tekemään työksenne?
Täällä juuri opintonsa aikuiskasvatustieteesaä aloittanut, ja kiinnostaisi kuulla teidän ammateistanne. En tarkoita nyt luokaopettajaksi valmistuneita!
Kommentit (57)
Työllistymiseen vaikuttaa se, milloin on valmistunut ja se, millainen määrä työkokemusta on valmistumishetkellä. Jos on valmistunut ennen vuotta 2012, on tilanne ollut paljon helpompi. KM - tutkinto on aika suosittu täydennyskoulututyyppinen tutkinto ja monet onkin töissä jo silloin kun hakeutuvat opintoihin. Nyt vuonna 2015 yksi harjoittelu ei riitä enää mihinkään, ellei sitä harjoittelua onnistu tekemään jossain missä sattuu juuri sitten aukeamaan joku sijaisuus. Siinä mielessä voi puhua arpapelistä. Kokemus ja osaaminen menee suoraan sivuaineyhdistelmien ohi ja täytyy hakiessa muistaa että siellä on sitten myös niitä kauppatieteellisen tutkinnon suorittaneita, joilla onkin sitten kasvatustiede sivuaineena.
Summa summarun, alan töitä ei riitä kaikille valmistuvilla ja työpaikat tulee leikkausrumban myötä yhä vähenemään. Aina kuitenkin osa työllistyy ja sen oman paikan tietää vasta sitten. Etukäteen ei voi kukaan luvata mitään.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:06"]
Epäpätevänä opettajan sijaisena olen enimmäkseen ollut. Pelkkä KM ei riitä mihinkään, kun usein erimerkiksi sivistysjohtajien tehtävään voi kuulua joku rehtorin tehtävä varsinkin pienissä kunnissa, ja silloin tarvitaan sekä opettajan että rehtorin pätevyys. Kasvatustieteen maisterin tutkintoon ei siis tavallisesti sisälly edes opettajan pedagogisia, saati muita kelpoisuuteen vaadittavia opintoja.
Sivuainevalinta varmaan ratkaisee aika paljon työllistymistä ja sitä, mistä työpaikkoja kannattaa hakea. Ristiriitaista tietoa saa siksi, että esimerkiksi naistutkimusta ja sosiologiaa sivuaineena opiskellut saa paljon huonommin työtä kuin vaikkapa psykologiaa, sosiaalityötä tai kaupallisia aineita opiskelleet. Myös sivuainetta voi opiskella "pitkänä" eli voi saada pätevyyden johonkin muuhun kuin kasvatusalan virkaan. Esimerkkinä juuri sosiaalityö.
[/quote]
Mitä sinulla oli sivuaineina itselläsi?
[/quote]
Hallintotiede pitkänä ja myös syventäviä, opettajan pedagogiset ja opetushallinnon tutkinto, yhteiskuntaopin opettajan aineenopettajan opetettavat aineet. Tässä nämä, joilla on ollut jotain merkitystä työllistymisessä. Lisäksi perusopinnot historiassa ja sosiologiassa, jonka aion jalostaa jatkossa sosiaalityön perusopinnoiksi ja ehkä aineopintoja sitten lisäksi.
Ja edelleen olen yhtä työtön kuin opintoja aloittaessani, eli pätkiä on riittänyt ansiosidonnaiseen.
Hitsi että tulee tosi epätoivoinen olo tätä ketjua lukiessa... T: 29
Mulla ainakin on tosi positiiviset kokemukset työllistymisestä....
Olen vastannut ennenkin samantyyppisen ketjuun. Olen valmistunut KM:ksi, pääaineena aikuiskasvatus, 2000-luvun alkupuolella yhdestä maan huonoimmaksikin tituleeratusta yliopistosta. Kuulin monet kommentit siitä, kuinka valmistun "ei-miksikään". Mulla on tutkinnossa tai sen ulkopuolella paljon sivuaineita, myös laajoja. Olen aina ollut ihmisenä ulospäinsuuntautunut ja avoin uusille kokemuksille. Alkuvuosina valmistumisen jälkeen hain monenlaisia töitä, enkä olekaan ollut koskaan työttömänä. Olen tehnyt töitä mm. työvoimaneuvojana ja -ohjaajana, koulutussuunnittelijana, projektisihteerinä, prohektikoordinaattorina, projektipäällikkönä, opettajana AMK:ssa, kansanopistossa ja ammattiopistossa (olen suorittanut myös opettajan pedagogiset). Nykyisin olen keskisuuren kaupungin opetustoimen hallinnollisessa johdossa töissä. Jonkun mielestä toki olen edelleenkin turha paperinpyörittäjä :)
Koulutukseni antoi valmiuksia monenlaiseen työhön, muttei valmista ammattitaitoa mihinkään. Työn oppii sitä tekemällä. Avoin mieli on mielestäni yksi suurimpia valtteja, tietysti myös itsensä ja koulutuksensa arvostaminen. Kuka muukaan sen tekee, jos et sinä itse?
Opiskelijalle sanoisin neuvoksi, että ota ihmeessä jotain taloushallintoa ja markkinointia sivuaineiksi, myös hallintotiede ja julkisoikeus on hyviä vaihtoehtoja!
Tsemppiä työnhakuun ja opiskeluun!
Mä valmistuin 2000-luvun taitteessa, samoin opiskelukaverini. Itse olen väitellyt ja tällä hetkellä työttömänä tai oikeammin sanottuna alityöllistettynä eli töitä on, mutta ei riittävästi :(
Sen sijaan kaikki tietämäni noin 20 opiskelukaveriani ovat työllistyneet äärimmäisen hyvin: monet juuri hr-puolelle (sivuaineina esim. työpsykologiaa ja markkinointia), opetushallintoon, kouluttajiksi jne. Lähimpien ystävieni palkat ovat 5000 eur + /kk. Ja en valehtele, näin on. Valtavan hyvin ihmiset ovat työllistyneet ja edenneet uralla.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:47"]
Mä valmistuin 2000-luvun taitteessa, samoin opiskelukaverini. Itse olen väitellyt ja tällä hetkellä työttömänä tai oikeammin sanottuna alityöllistettynä eli töitä on, mutta ei riittävästi :(
Sen sijaan kaikki tietämäni noin 20 opiskelukaveriani ovat työllistyneet äärimmäisen hyvin: monet juuri hr-puolelle (sivuaineina esim. työpsykologiaa ja markkinointia), opetushallintoon, kouluttajiksi jne. Lähimpien ystävieni palkat ovat 5000 eur + /kk. Ja en valehtele, näin on. Valtavan hyvin ihmiset ovat työllistyneet ja edenneet uralla.
[/quote]
Mahtavaa kuulla myös näitä positiivisia kommentteja, ihan meinaa alkaa masentaa muuten tätä ketjua lukiessa, että onko tilanne todella näin huono. Itseäni siis tosiaan hr-puoli kiinnostaisi, mutta viime aikoina on alkanut aika paljon pelottaa epävarmuus....
41: Mitä olivat sinun sivuaineesi, kun olet onnistunut työllistymään noin hyvin? Olemme ehkä opiskelleet samaan aikaan samassa paikassa, mutta kovin erilaiset työurat.
38 ja joku sitä ennen
Ihan hyviä kokemuksia olen kuullut tuosta työllistymisestä. Tosin kuten on mainittu, sivuaineilla on suuri merkitys. Itsekin opiskelen alaa ja välillä kyllä pelottaa, mutta olen ottanut opintoihini paljon psykologiaa ja lisäksi kauppatieteitä. Näillä toivon pääseväni johonkin hr-alan hommiin.
Maailman turhin koulutus. Eihän siitä valmistu mihnkään.
Onko tämä näitä tutkintoja joilla ei valmistuta mihinkään ja työllistyminen arpapeliä jollei satu haluamaan tutkimusuralle tai opettajaksi? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, koska en tiedä asiasta juuri mitään. Saa siis valaista tietämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:36"]
Onko tämä näitä tutkintoja joilla ei valmistuta mihinkään ja työllistyminen arpapeliä jollei satu haluamaan tutkimusuralle tai opettajaksi? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, koska en tiedä asiasta juuri mitään. Saa siis valaista tietämätöntä.
[/quote]
Sivuaineilla on hyvin paljon merkitystä.
Epäpätevänä opettajan sijaisena olen enimmäkseen ollut. Pelkkä KM ei riitä mihinkään, kun usein erimerkiksi sivistysjohtajien tehtävään voi kuulua joku rehtorin tehtävä varsinkin pienissä kunnissa, ja silloin tarvitaan sekä opettajan että rehtorin pätevyys. Kasvatustieteen maisterin tutkintoon ei siis tavallisesti sisälly edes opettajan pedagogisia, saati muita kelpoisuuteen vaadittavia opintoja.
Sivuainevalinta varmaan ratkaisee aika paljon työllistymistä ja sitä, mistä työpaikkoja kannattaa hakea. Ristiriitaista tietoa saa siksi, että esimerkiksi naistutkimusta ja sosiologiaa sivuaineena opiskellut saa paljon huonommin työtä kuin vaikkapa psykologiaa, sosiaalityötä tai kaupallisia aineita opiskelleet. Myös sivuainetta voi opiskella "pitkänä" eli voi saada pätevyyden johonkin muuhun kuin kasvatusalan virkaan. Esimerkkinä juuri sosiaalityö.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:06"]
[/quote]
Mitä sinulla oli sivuaineina itselläsi?
Nostoa