Olen 25 vuotias siivooja, ja työkaverini saarnaa minulle joka päivä että minun täytyy lopettaa siivous
Ja etsiä joku parempi työ tai opiskella joku parempi ala. Ymmärrän että hyvää hän vain tarkoittaa, katuu itse sitä on jäänyt vaan siivousalalle eikä enää muualle pääse. Silti vähän ärsyttää kuunnella sitä päivästä toiseen kun juuri tällä hetkellä siivous on ainoa vaihtoehto kun ei ole mitään koulutusta ja en ole vielä päässyt mihinkään korkeakouluun.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Sitä jumiutuu niin helposti mukavuusalueelle, että hän on ajatellut sinun tarvitsevan herätystä.
Toisaalta jos on mukavaa, niin miksi pitäisi poistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä jumiutuu niin helposti mukavuusalueelle, että hän on ajatellut sinun tarvitsevan herätystä.
Toisaalta jos on mukavaa, niin miksi pitäisi poistua?
Ilmeisesti se mukavuus on jo hävinnyt.
Tunnen keski-ikäisiä siivoojia jotka vain jumiutuivat alalle koska ei ikinä saanut aikaiseksi opiskella. Sitä hieman sitten katuu siinä vaiheessa kun ikää alkaa olla 50+
Sama kokemus. Tein vaativahkoa työtä leikkaussalien siivoojana eli laikkarina, samaan aikaan elin täysillä työn ulkopuolella. Harrastuksia riitti ja menoja. Töissä oli paljon kivaa porukkaa joiden kanssa edelleen kavereita. Kun pääsin kouluun, kaikki huokaisi helpotuksesta että ihanaa kun nuori ei jää jumiin elämässä!
Nyt olen valmistunut, tylsistyn töissä enkä koe saavani elämältä tarpeeksi työn takia. Kaikki korkeasti koulutetut ympärillä ovat tyhjäsanaisia ja muodollisia. Haluaisin takaisin vanhaan työhön ja elää sitä samaa arkea. Olen edelleen nuori mutta työni tätiinnytti minut.
Ruoho on aina vihreämpää naapurin puolella. Kun itse olen tehnyt toimistotyötä, olen kadehtinut siivoojaa joka saa liikkua paikasta toiseen eikä tarvitse stressata. Siivoojana taas olen kadehtinut toimistotyöntekijää joka saa rauhassa istua koko päivän tietokoneella ja tehdä merkityksekkäämpää työtä.
Siivoojan työ on aika palkitsevaa. Näkee kättensä jäljen. Melko nopea pitää olla ja huono palkka. Tärkeää työtä. Itse on omaa työtään arvostettava.
Nuorempana ihmisen on vaikea nähdä sinne missä joku jo on - esim 25 vuoden päähän. Tulet sairastumaan tuki -ja liikuntaelinsairauksiin, jos jatkat tuota työtä pidemmän aikaa. Kyse ei ole siitä tuletko sairastumaan, vaan siitä milloin tulet sairastumaan.
Omalla kohdallani tuo tapahtui noin 10 vuotta vanhempana, kuin sinä tällä hetkellä olet. Olen ajatellut, että työ vei niveliltäni noin 20 tervettä vuotta. Siinä sinulle mietittävää.
Siivoustyö on mukavaa, jos on hyvä firma ja hyvä kohde. Nykyisin harvinaista, kun ajat muuttuu. Siivosin maatilan tyyppisellä alueella ja usein toimistossa jumittaessa tuli ikävä kesäsäätä ja eläimiä.
Tehtaassa siivoominen oli tosi hauskaa. Siellä näki kaikkia hauskoja tehdasjuttuja ja pieni vaarallisuus toi työhön jännitystä. Tehtaassa työskentelevät ukot oli myös rentoja ja hauskoja.
Ihan oikeassa on, että ei kannata ainakaan tahallaan jäädä siivousalalle. Se on harmi, koska se on tärkeää ja palkitsevaa työtä kun työolosuhteet on kohdallaan. Ikävä kyllä valtaosa siivousfirmoista teettää orjatyötä pienellä palkalla ja aika mitä isolle työlle on annettu on olematonta. Parhaimmillaan siivoustyö on kunnallisella vaikka sairaalassa. Siellä on vielä työntekijän kohtelu ihan ok ja mitoitukset ok, palkkakin parempi. Mutta kunnallisellakin se on rankkaa ja huonopalkkaista, eikä se työ voi enää sen paremmaksi muuttua ikinä. Keho menee rikki ihan jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
Ruoho on aina vihreämpää naapurin puolella. Kun itse olen tehnyt toimistotyötä, olen kadehtinut siivoojaa joka saa liikkua paikasta toiseen eikä tarvitse stressata. Siivoojana taas olen kadehtinut toimistotyöntekijää joka saa rauhassa istua koko päivän tietokoneella ja tehdä merkityksekkäämpää työtä.
Siis "merkityksekkäämpää."
Kolmekymmentä vuotta stressaavassa, vastuullisessa ja huonosti johdetussa asiantuntijatyössä ja alkaa tuntua siltä, että siivoojanakin saisi enemmän arvostusta työssään. Pidä työsi, jos viihdyt ja pärjäät. Nykyajan pas"k"aduunit on asiantuntijahommia.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana ihmisen on vaikea nähdä sinne missä joku jo on - esim 25 vuoden päähän. Tulet sairastumaan tuki -ja liikuntaelinsairauksiin, jos jatkat tuota työtä pidemmän aikaa. Kyse ei ole siitä tuletko sairastumaan, vaan siitä milloin tulet sairastumaan.
Omalla kohdallani tuo tapahtui noin 10 vuotta vanhempana, kuin sinä tällä hetkellä olet. Olen ajatellut, että työ vei niveliltäni noin 20 tervettä vuotta. Siinä sinulle mietittävää.
Eikö nuo ole lähinnä lihavien vaivoja, ja jos ap on normaalipainoinen, ei riski ole kovin iso?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo ole lähinnä lihavien vaivoja, ja jos ap on normaalipainoinen, ei riski ole kovin iso?
Ei ole. Mun kaikilla kolleegoilla on noita ongelmia, sekä lihavilla että hoikilla, nuoremmilla ja vanhemmilla. t.siivoja
Perusta oma siivousfirma. Hyvää siivoojaa arvostetaan aina. Alalla pyörii paljon epämääräistä sakkia, jos oikeasti osaat hommasi ja olet luotettava niin aivan varmasti erotut joukosta ja menestyt.
Kunnallisella sairaalassa on sellaisia tyyppejä, jotka on saaneet vakituisen viran niin sit eivät enää tee töitään juuri lainkaan vaan kahvilla istutaan ja juoruillaan puolet työvuorosta. Hommat nakitetaan sijaisille, jotka raataa niska limassa, vakituiset istuu koko päivän kahvilla ja lukee päivän lehteä ja puhuu pahaa sijaisista.
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisella sairaalassa on sellaisia tyyppejä, jotka on saaneet vakituisen viran niin sit eivät enää tee töitään juuri lainkaan vaan kahvilla istutaan ja juoruillaan puolet työvuorosta. Hommat nakitetaan sijaisille, jotka raataa niska limassa, vakituiset istuu koko päivän kahvilla ja lukee päivän lehteä ja puhuu pahaa sijaisista.
Ja seuraavaksi ihmetellään miksei kukaan sijainen halua jäädä töihin, haukutaan työtä vieroksuvaksi, kun vakkarit ovat suorastaan savustaneet heidät ulos toiminnallaan..