Lähdetkö töistä sillä minuutilla kuin työaika päättyy?
Onko ylipäätään mahdollista lähteä? Ellei, saako ylimenevän ajan merkitä ylityöksi vai ei? Mikä ala?
---
Olen varhaiskasvatuksessa töissä. Usein kirjaan itseni ulos ajallaan, mutta lähden ovesta 5-15 min myöhemmin. Osa työkavereista sinkoaa ulos töistä vauhdilla, jolloin minuutin päästä työajan päättymisestä näkyy korkeintaan auton perävalot. Osa notkuu töissä, tekee jotain pientä tai jää suustaan kiinni puoleksi tunniksi. Ylitöitä ei merkitä, ellei venyminen on selkeästi muusta kuin itsestä johtuvaa.
Kommentit (45)
Saatan töihin jäädä vielä kupin kahvia juomaan. Ylitöitä meillä tehdään harvoin ja kyllä siitä palkan saa.
Niissä työpaikoissa jossa ajankäyttöä kyylätään kellokorteilla pelin henkeen kuulu tulla ja lähteä minuutilleen.
Muissa työpaikoissa voi sitten jo joustaakkin
Minulla ei ollut koskaan niin kiire, ettenkö olisi tehnyt keskeneräisiä töitä loppuun. Minulla oli suora näköyhteys kellokorttiin. Noin 10 minuuttia ennen työajan päättymistä alkoi kellokortin liepeille kerääntyä jonoa ja erikokoisia ryhmiä. Ja sitten kauhea kisa kuka ehtii ensin.
Myöhemmin projektihommissa oli tärkeintä saada työt hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla, miten palvelualalla, esim. kaupassa toimitaan. Jossain ketjussa joku sanoi, ettei kassalta voi lähteä, jos asiakkaita on, mutta ylitöistäkään ei makseta. Sehän on ainakin tosi epäreilua.
Hoitajien kokemuksia myös, esim. sairaalatyössä, onko mahdollista lähteä töistä ajallaan?
-ap
Aina ei ole mahdollisuus lähteä ajallaan, silloin voi merkitä yli menevän ajan, itse voit päättää otatko ne pois jossain kohdassa (jos ei elätä aivan listan loppua) vai maksetaako ne ylitöinä.
Vakassa töissä minäkin ja yleensä lähden ihan ajallaan kyllä, poikkeuksia on jolloin ei pääse ja sen ylityön saa sitten myöhemmin takaisin mutta ei niitä saa huvikseen kerätä. En ole se tyyppi joka jää työpaikalle pyörimään uloskirjaamisen jälkeen vaan mulla on tavarat valmiina ja ovesta ulos vaan.
Olen aineenopettaja yläkoulussa, joten ei ole noita ongelmia. Kun oppilaat lähtevät, tuijotan seinään ensin puoli tuntia. Sitten yritän katsoa seuraavan päivän ohjelmaa, laitella viestejä ja merkintöjä, korjata aineita tai kokeita, laatia materiaalia, monistaa jne. Lähden kotiin, kun en jaksa enempää. Aina jää jotain tekemättä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Niissä työpaikoissa jossa ajankäyttöä kyylätään kellokorteilla pelin henkeen kuulu tulla ja lähteä minuutilleen.
Muissa työpaikoissa voi sitten jo joustaakkin
Meillä on kellokortti, mutta joustoa saa tulla 30 minuuttia plussaa ja 2 tuntia miinusta.
Liukumaan menee automaattisesti. Nytkin taitaa olla n. 80 tuntia plussaa. IT hommissa ei ole niin tarkkaa kellosta.
Ylitöitä on todella harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa. Liukumalla hoidetaan pitkät lounaat ja työpäivän aikaiset omat menot.
Lähdin TE-toimiston määräämästä ”uravalmennuksesta” aina tasalta ja siitä sitten uravalmentaja piikitteli passiivisaggressiiviseen tyyliinsä. Näin Turussa. En todellakaan jäänyt sinne notkumaan, muutenkin suurin osa ajasta meni istuskellessa hiljaa, kun valmentaja oli koneella pyörittelemässä CV:tä ja katsomassa työpaikkailmoituksia.
Meillä jos menee ylitöiksi, niin vasta 15 minuuttia voi kirjata ja siitä vartin välein. Joten jo menee yli niin sitten menee ainakin vartin.
Olen pankin asiakaspalvelussa.
Yhden työkaverin kanssa jäädään aina suusta kiinni.
It-alalla, liukumat käytössä. Käytännössä saatan vastailla meileihin illalla/viikonloppuna, työt lopetan kun siltä tuntuu. Lomalla yritän pysyä pois meilejä lukemasta
Vierailija kirjoitti:
Saatan töihin jäädä vielä kupin kahvia juomaan. Ylitöitä meillä tehdään harvoin ja kyllä siitä palkan saa.
Ylityöt, entäs lisätyöt.
Jos joku juttu on kesken niin teen sen loppuun, kivempi niin, kuin jättää kesken sillä aamulla voi olla jokin kiirehomma heti edessä.
Ei siitä turhasta tunnollisuudesta kukaan koskaan kyllä kiitä, et silleen turhaa tunnollisuutta.
No muutamassa duunissa se oli mahdollista, sitten asiantuntijahommissa tiettyjen juttujen piti toimia ennenkuin oli lupa poistua. Esimerkkinä mainitsen, että jollei hälytysnumeroon pääse soittamaan, niin jotain sanktiota tulee firmalle ja luultavasti myös tekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylityöt, entäs lisätyöt.
Jos joku juttu on kesken niin teen sen loppuun, kivempi niin, kuin jättää kesken sillä aamulla voi olla jokin kiirehomma heti edessä.
Ei siitä turhasta tunnollisuudesta kukaan koskaan kyllä kiitä, et silleen turhaa tunnollisuutta.
Joo jos meinaa joku homma jäädä kesken niin kyllä sen teen loppuun vaikka meneekin yliaikaa. Sitten vähän fiiliksen mukaan että lähdenkö seuraavana päivänä tunnin aikaisemmin vai kirjaanko vaan sille päivälle 9 tuntia kahdeksan sijaan.
Meillä ei turhia nipoteta kunhan hommat hoituu. Mutta työ ei ole sellainen että siitä on mitään haittaa jos jää kesken, sitten jatketaan seuraavana päivänä. Sitä paitsi se on työnantajan ongelma jos töitä ei ehdi tehdä työaikana.
Meillä työkaveri lähtee aina 3-5 minuuttia vaille pois töistä vaikka työaika on tasaan asti ja olettavat että mä menen ja aloitan sitten omalla ajalla työnteon. Niitä ei kirjata mitenkään ylös. Ne saa kuitenkin palkkaa tasaan asti ja mulla alkaa palkanmaksu tasalta. Mitä tehdä? Säännöt eivät koske heitä, jos me muut menemme tasalta päästämään heidät pois, saamme valituksia siitä kun emme ole "ajoissa" Miksi työnteko pitää aloittaa omalla ajalla mistä ei saa palkkaa? Muut saavat etua ja palkkaa juoksee vaikka ovat jo pukeutumassa?
En, vaan olen hiukan pidempään. Silloin kun työtunnit tulee täyteen niin silloin aletaan lopettelee ja laitetaan paikat kuntoon.
- metallipajalainen
Opetustyössä lähden viimeisen tunnin loputtua jos joku ei tule kyselemään jotain, sitten jään siksi aikaa kun on tarvis.
Toisessa työssä lähden kun päivälle merkitty työ on tehty. Ihan tavoiteajassa sitä ei saa tehtyä yleensä ikinä, joten vähän menee aina yli. Ylimääräisestä ajasta ei makseta, mutta provikkaa saa myynnin mukaan, joten yliaika ei harmita.
Liukuva työaika tehtaalla. Todellakin lähden sillä sekunnilla kun tunnit tulee täyteen. Miksi viettäisin aikaa työpaikalla sekuntiakaan ylimääräistä kun ei siitä makseta eikä sillä etene parempiin tehtäviin.
Kun olin toimistotöissä kotiinlähtö saattoi venyä monesta syystä enkä ollut niin tarkka kellon kanssa.
Kyllä kassalta voi lähteä. Monet kerrat on eteen van laitettu kyltti, kassa suljettu.
Itse olen sairaanhoitaja ja ylityötä tulee joka viikko. Vaikka on kolmivuorotyö ja jatkaja tulee aina niin en todellakaan jätä omia töitäni seuraavalle. En minäkään halua toisten töitä tehdä. Aika ei riitä työhön. Olen vaihtamassa työpaikkaa.