Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoimessa opiskelu työttömyystuella?

Vierailija
28.09.2014 |

Siis eikö oikeasti ole mahdollista opiskella avoimessa yliopistossa, jos saa työttömyyskorvausta? Siis niin, että tekisi opintoja ihan hyvällä vauhdilla ja voisi avoimen väylän kautta hakea opiskelemaan.. Itsellä tilanne, että tällä tutkinnolla en tule työllistymään (olen alle 25v.) ja haen joka kevät yliopistoon, mutta tämän lisäksi haluaisin tehdä avoimessa opintoja, jotta olisi todennäköisempää että pääsisin jotain kautta opiskelemaan..

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 23:44"]

Jos kerran opintopistemäärä määrittelee sen, onko joku päätoiminen opiskelija, niin eikö silloin opintojen loppuvaiheessa oleva saa nostaa työttömyysetuutta? Siis olettaen, että tekee opinnäytetyötä tai kursseja on enää vain muutama. Silloinhan pystyy ottamaan työtä vastaan. Luin kyllä tuon linkitetyn jutun, mutta tämä ei auennut.

[/quote]

Mun käsittääkseni muuten ei, mutta jos opinnot on olleet keskeytyneinä väh. vuoden, niin voidaan rinnastaa työttömiin.

Vierailija
22/27 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 00:04"]

Mistä työkkäri saa tiedon noista opiskeluista? Meneekö yliopistoissta tieto suoraan työkkäriin, Kelaan yms?

[/quote]

Mä mietin tätä kanssa ollessani työttömänä, miten ne voi avoimen opiskeluista tietää. En kuitenkaan todellakaan viitsinyt riskeerata sitä, että erotettais liiton työttömyyskassasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään eroteta työttömyyskassasta opiskelun vuoksi! Tarkoittanet sitä, että et saisi päivärahaan, mikä on te-toimiston lausunnon varassa.

Kyllä avoimessa saa opiskella ja voi saada jopa korotettua päivärahaa, jos opiskelu  on päätoimista ja edistää työllistymistä.

Tässä lainaus työttömyysturvalain 2. luvusta:

6 §  Opiskelu

Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

Päätoimisina pidetään

1) opintoja, joiden tavoitteena on alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen;

2) lukio-opintoja, kun niiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi; ja

3) ammatillisia ja muita opintoja, kun opintojen opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohti, tai jollei opintojen laajuutta ole määritelty opintoviikkoina, opetusohjelman mukainen laajuus keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia.

Henkilön aloittamaa muuta kuin edellä tarkoitettua opiskelua pidetään päätoimisena opiskeluna, jos opintojen vaatima työmäärä, ottaen huomioon opintojen opetussuunnitelman mukainen laajuus, opiskelun sitovuus, henkilön aikaisempi työssäolo ja aiemmin hankkima koulutus, on niin suuri, että se on esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle työmarkkinoilla yleisesti sovellettavin ehdoin.

Olennaista on päätoimisuus, joka estää kokoaikatyön vastaanottamisen.

Vierailija
24/27 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa opiskella avoimessa, mutta vain tietyn op-määrän kuussa. Juttele työkkärissä tädeille; näin minä tein ja he neuvoivat.

Vierailija
25/27 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä te keksitte, että työkkäri estä sitä ja tätä. Tuo ohje on Työministeriön laatima ja työkkärin täytyy tehdä niin kuin säädökset sanovat.

Vierailija
26/27 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan siellä opiskella, mä opiskelin kasvatustiedettä, ja sain kaikenlisäksi melkein tuplaten työttömyyspäivärahaa...

Vierailija
27/27 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin kesällä omalle virkailijalle sekä kirjaamoon sähköpostia ja kysyin tästä avoimesta opiskelusta. Kukaan ei vastannut sähkööposteihini ja lopulta soitin sinne enkä silloinkaan saanut järkevää vastausta, kuin vain että "asia täytyy sitten selvittää". No, onnekseni olin pätkätyössä samaan aikaan kun aloitin opinnot eli en ole tästä enää sinne ilmoitellut. Jos joskus tulee kyselyä, nuo sähköpostiviestit ovat tallessa näyttää ettei heitä ole asiani kiinnostanut.

Olen muuten aikoinaan opiskellut iltalukiossakin vaikka samalla sain työttömyyskorvausta, eli ei tuo lukio-opintojen kietokaan ihan pidä paikkaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi