Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksi vai kolme lasta

Vierailija
28.08.2021 |

Olemme tosi lapsirakkaita.
Meitä on siunattu maailman ihanimmilla 2v pojalla ja 0v tytöllä ja mietimme kolmatta lasta, kun olen jo 39 (täytän alkuvuodesta 40)

Plussat:

Lapsille seuraa ja tukea toisistaan kun kuolemme (JOS tulevat toimeen)
Meille seuraa ja tukea lapsista kun olemme vanhoja (JOS haluavat meitä nähdä)
Lapset voivat olla ihastuttavia ja fiksuja persoonia, jos ovat henkisesti terveitä ja onnistumme kasvattamaan
Paljon perhejuhlia, synttäreitä yms mitä rakastamme! 💕
Yhteisöllisyys, oma yhteisö ja laajempi perhe
Kaksi lasta silti, jos yksi esim kuolisi tapaturmaisesti ym

Miinukset:

Voiko kolmatta ihanaa lasta vain tulla? Mitä jos on sairas vakavasti?
Perintöä vain oma omistusasuntomme, yksi kaksio Helsingistä, kunnollinen mökki ja joitakin sijoituksia, riittääkö tämä kolmelle..? Kahdelle jäisi edes jotakin.
Mitä jos lapset eivät tule yhtään toimeen, ja vain riitelevät? Tai jopa vihaavat toisiaan, kuten jotkut sisarukset🥺
Mitä jos emme pysty tarjoamaan matkoja, puhelimia, harrastuksia kolmelle mitä pystyisi hankkimaan kahdelle?

Asiallisia vastauksia kiitos! 🙏

Kommentit (207)

Vierailija
161/207 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta. Rehellisyyden nimissä haaveilimme alunperin neljästä. Saimme kaksi lasta nuorina aikuisina ja ajatus oli keskittyä heidän kasvattamiseensa koululaisiksi. Mies perusti yritystä ja minun oli tarkoitus jatko-opiskella. Ajatuksissa olisimme tehneet kolmannen toisen ollessa ekaluokalla ja neljännen parin vuoden päästä. Pikkulapsivuodet olisi eletty ennen isompien teini-ikää. Oletuksena tietysti, että isommilla lapsilla ei todettaisi erityisiä haasteita tms... paukuin kuitenkin paksuksi toisen lapsen imetysaikana kondomin rikkoutuessa ja saimme kolmannen myös pienellä ikäerolla. Neljättä vauvavuotta emme (en) aivan samaan tahtiin olisi jaksanut ja opintojen viivästyminenkin vaikutti itsetuntoon. Iltatähtiajatusta ei ole vielä täysin poissuljettu, mutta isolla varmuudella on ja mies punnitsee vielä vasektomiaa tämän syksyn, ehkä keväänkin. No, joka tapauksessa, siitä näkökulmasta että Itselläni on ollut sekä kaksi, että nyt kolme lasta, ovat nämä av:n näkemykset yllättävän ehdottomia.

eli kumpaa sinä siis suosittelet?

Vierailija
162/207 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta. Rehellisyyden nimissä haaveilimme alunperin neljästä. Saimme kaksi lasta nuorina aikuisina ja ajatus oli keskittyä heidän kasvattamiseensa koululaisiksi. Mies perusti yritystä ja minun oli tarkoitus jatko-opiskella. Ajatuksissa olisimme tehneet kolmannen toisen ollessa ekaluokalla ja neljännen parin vuoden päästä. Pikkulapsivuodet olisi eletty ennen isompien teini-ikää. Oletuksena tietysti, että isommilla lapsilla ei todettaisi erityisiä haasteita tms... paukuin kuitenkin paksuksi toisen lapsen imetysaikana kondomin rikkoutuessa ja saimme kolmannen myös pienellä ikäerolla. Neljättä vauvavuotta emme (en) aivan samaan tahtiin olisi jaksanut ja opintojen viivästyminenkin vaikutti itsetuntoon. Iltatähtiajatusta ei ole vielä täysin poissuljettu, mutta isolla varmuudella on ja mies punnitsee vielä vasektomiaa tämän syksyn, ehkä keväänkin. No, joka tapauksessa, siitä näkökulmasta että Itselläni on ollut sekä kaksi, että nyt kolme lasta, ovat nämä av:n näkemykset yllättävän ehdottomia.

eli kumpaa sinä siis suosittelet?

Sitä, mikä tuntuu parista itsestään oikealta. Jos ap ja mies haaveilevat kolmannesta ja kaksi isompaa lasta ovat terveitä ja heillä on riittävät resursseja kolmanteenkin (jopa mahdollisesti sitten vähemmän terveeseen lapseen) niin hankkiutukoon raskaaksi. Toivottua lasta äärimmäisen harvoin kadutaan. Mielestäni on hyvä miettiä aina pärjäisikö lasten kanssa yksinkin, pärjäisikö mies yksin. Jos vastaus on ei, lapsia ei sitten kannata hankkia. Jos kyllä ja lapsi on toivottu, miten se olisi huonompi ajatus kuin se toinenkaan lapsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/207 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä lukenut sen enempää vastauksia, mutta sun miinukset kolmesta lapsesta on tosi outoja ja epäkypsiä. Jos haluatte kolmannen lapsen, niin sen aika on nyt. Ollaan myös 40 ja itse haluaisin vielä neljännen. Kolmas on tosiaan nyt 2 v. ja vanhemmat alakoulussa. Jokainen lapsi on yksilönsä ja ne on hoidettava sellaisina - ei sisarustensa kavereina tai perinnön jakajina. Jos sulla lapsia olisi niin tietäisit, että sikiöseulonnat on varsin tehokkaita nykyään, niin sitä terveyspuolta ei ihan hirveästi kannata pelätä.

Vierailija
164/207 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä lukenut sen enempää vastauksia, mutta sun miinukset kolmesta lapsesta on tosi outoja ja epäkypsiä. Jos haluatte kolmannen lapsen, niin sen aika on nyt. Ollaan myös 40 ja itse haluaisin vielä neljännen. Kolmas on tosiaan nyt 2 v. ja vanhemmat alakoulussa. Jokainen lapsi on yksilönsä ja ne on hoidettava sellaisina - ei sisarustensa kavereina tai perinnön jakajina. Jos sulla lapsia olisi niin tietäisit, että sikiöseulonnat on varsin tehokkaita nykyään, niin sitä terveyspuolta ei ihan hirveästi kannata pelätä.

Miten niin outoja ja epäkypsiä?

Kyllä meidän elämään on vaikuttanut paljon esim se että perintöä ei tule. Työmäärä miten olemme ponnistelleet eteenpäin on monin, moninkertainen.

Vierailija
165/207 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku tehdä yhteenvedon vastauksista?

Vierailija
166/207 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi???

Vierailija
167/207 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, sinä.

Vierailija
168/207 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, sinä.

Sinä!!! 🙈😅

Vierailija
169/207 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onko jollain varakkaalla perheellä kaksi vai kolme lasta ei järin vaikuta maapalloon niin kauan kuin Suomessa Pohjanmaalla vaikuttaa porukka, jossa isovanhemmilla voi olla sata lastenlasta.

Itse en henkisesti olisi jaksanut kolmea, kahdenkin kanssa teki hiljaisuutta rakastavalla lukuihmisellä tiukkaa. (Meidän remupojat on eri maata, vaikka todella rakkaita.) Mutta jos ap ja mies haluavat kolmannen ja voimia löytyy, vähän rahaakin, niin siitä vain.

Vierailija
170/207 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmas lapsi toi valtavan määrän lisää rakkautta ja hellyyttä perheeseen. Kansi ensimmäistä lasta on raisuja poikia, kolmas sellainen lempeä liikkis joka haluaa että iltaisin makoilemme kaikki yhdessä sängyssä, jakaa unikaverinsa kaikille ja käy halailemassa kaikki nukkumaan mennessä. Aivan mahtava aseistariisuva pikkutyyppi jonka myötä isommatkin näyttävät lämpimiä tunteitaan herkemmin.

Ollaan monesti miehen kanssa puhuttu juuri tästä, miten paljon kolmonen toi meidän perheeseen. Toki meillä on osoitettu rakkautta ja hellyyttä ennenkin, mutta tämä kolmas lapsi on varsinainen rakkauden lähettiläs<3

Vierailija
171/207 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmesta onnellinen!

Olen itsekin kolmilapsisesta perheestä, ja mieheni samoin.

Vierailija
172/207 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kahteen kertaan mainittiin aloituksessa että jos yksi lapsi kuolee niin sitten on reservissä vielä kaksi!

En tajua tuota sairasta ajatusmallia. Ymmärrettävää tietysti kehitysmaissa joissa lapset huolehtii ikääntyneistä vanhemmista koska eläkejärjestelmiä ei ole mutta että täällä?

Mulla on "vain" yksi lapsi, eikä se ole ikinä ollut mulle "vain". Elämä on ollut aivan ihanaa näin. Yhden lapsen perheitä on itseasiassa aika paljon nykyään kun naisetkin on tajunneet että elämässä voi tehdä muutakin kuin synnyttää ja pyyhkiä nuhaneniä 10 vuotta kotona. Mulla on ollut aina aikaa mun lapselle ja silti oon saanut tehdä kivaa työtä ja kerryttää eläkettä. On ollut mahdollisuuksia reissata. Asutaan kolmiossa ja asuntolaina on kohta maksettu. Jos olisi useampi lapsi ei niin tietenkään olisi. Itsellä on yksi sisarus jonka kanssa ei ole aina ollut helppoa.

Vierailija
173/207 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kahteen kertaan mainittiin aloituksessa että jos yksi lapsi kuolee niin sitten on reservissä vielä kaksi!

En tajua tuota sairasta ajatusmallia. Ymmärrettävää tietysti kehitysmaissa joissa lapset huolehtii ikääntyneistä vanhemmista koska eläkejärjestelmiä ei ole mutta että täällä?

Mulla on "vain" yksi lapsi, eikä se ole ikinä ollut mulle "vain". Elämä on ollut aivan ihanaa näin. Yhden lapsen perheitä on itseasiassa aika paljon nykyään kun naisetkin on tajunneet että elämässä voi tehdä muutakin kuin synnyttää ja pyyhkiä nuhaneniä 10 vuotta kotona. Mulla on ollut aina aikaa mun lapselle ja silti oon saanut tehdä kivaa työtä ja kerryttää eläkettä. On ollut mahdollisuuksia reissata. Asutaan kolmiossa ja asuntolaina on kohta maksettu. Jos olisi useampi lapsi ei niin tietenkään olisi. Itsellä on yksi sisarus jonka kanssa ei ole aina ollut helppoa.

No, fakta vaan on sinunkin kohdallasi, että jos lapsesi kuolee esim kolarissa tai sairauteen, niin jäät yksin, lapsettomaksi. Onhan se kauhea tragedia, ja niin voi elämässä kuule käydä.

Lisäksi lapsesi voi muuttaa ulkomaille työn tai puolison perässä pysyvästi.

Mietit kirjoitustasi sitten uudessa valossa.

Parasta mitä lapselle voi antaa, on sisarus!

Vierailija
174/207 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kolmas lapsi toi valtavan määrän lisää rakkautta ja hellyyttä perheeseen. Kansi ensimmäistä lasta on raisuja poikia, kolmas sellainen lempeä liikkis joka haluaa että iltaisin makoilemme kaikki yhdessä sängyssä, jakaa unikaverinsa kaikille ja käy halailemassa kaikki nukkumaan mennessä. Aivan mahtava aseistariisuva pikkutyyppi jonka myötä isommatkin näyttävät lämpimiä tunteitaan herkemmin.

Ollaan monesti miehen kanssa puhuttu juuri tästä, miten paljon kolmonen toi meidän perheeseen. Toki meillä on osoitettu rakkautta ja hellyyttä ennenkin, mutta tämä kolmas lapsi on varsinainen rakkauden lähettiläs<3

Kolme poikaa? Tää ois painajainen😵‍💫

Vierailija
175/207 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien tekijät ovat itsekkäitä sikoja. Pitäisi ajatella maapalloa.

Vierailija
176/207 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö 😁

Vierailija
177/207 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano tuo kinuskeille ja intialaisille.

Ei suomalaisten lisääntyminen vaikuta mihinkään, koska olemme niin harvalukuinen kansa.

Vierailija
178/207 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano tuo kinuskeille ja intialaisille.

Ei suomalaisten lisääntyminen vaikuta mihinkään, koska olemme niin harvalukuinen kansa.

Nimenomaan!

Vierailija
179/207 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette varakkaita niin kolme

Vierailija
180/207 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette varakkaita niin kolme