Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isä kysyi kaupassa pienelltä lapseltaan

Vierailija
28.09.2014 |

"Mitä syöt aamulla?" Lapsiko määrää kaiken?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 20:30"]Mä kysyn lähes aina lasten toiveita ruuan suhteen. Jostain syystä meidän 5-11v lapset erottavat kyllä toisistaan herkut, lämpimät ateriat ja aamupalat sun muut. Ei nyt ihan äkkiä tuu mieleen milloin joku ois edes yrittänyt ehdottaa jätskiä tai pullaa aamupalaksi...
[/quote]

Ja sit käydään välillä tiukkoja neuvotteluja lasten kesken, kun kaikki haluaisi eri sapuskaa. Ei mun mielestä huono asia ollenkaan. Oppivat sivussa suunnittelemaan aterioita ja tekemään kompromisseja.

Vierailija
22/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, mäkin kyselen lapsiltani eittämättä ne haluu syyä:) mennään kauppaan ja jos haluavat syödä joskus vaikka nakit ja muusia ni sit syyään, joskus pitsaa tai vaikka spagettia. Hyvin maistuu kun itse on valinnut ja yhdessä valmistettu:) ei siinä mitään pahaa ole jos lapsen kanssa keskustelee ja antaa heidänkin välillä päättää varsinkin viikonloppuisin:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi jessus kun on kamalaa

Vierailija
24/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaksivuotias saa päättää, syökö aamupalaksi puuroa, jogurttia/viiliä vai leipää. Näiden lisäks useimmiten vielä hedelmä. Vaihtelua tulee nälän mukaan, monesti vaikuttaa myös se, mitä itse syön. Onko tässä jotain väärää? Pitäiskö joka aamu syödä aina samaa? Tylsäähän se on.

Vierailija
25/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 19:30"]"Mitä syöt aamulla?" Lapsiko määrää kaiken?

[/quote]

Välillä kun oma ajatukseni ei toimi kyselen lapsilta(iät 11 ja 12 ideoita viikonlopun ruokiin kaupassa) en näe siinä mitään pahaa..saavat näin hieman päätös valtaa ja välillä voidaan tehdä jokaisen lempiruokaa

Vierailija
26/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 19:57"]

Mä käyn usein 1 v kanssa tuollaisia keskusteluja. Lapsi sitten vastaa mitä vastaa omalla kielellään ja mä olen ymmärtävinäni ja vien keskustelua eteenpäin. Hölmöä ehkä, mutta kun olemme kaksistaan suurimman osan aika niin eihän Se oppiskaan koskaan puhumaan, jos mä en puhuis mitään

Mun mielestä tää on jotenkin suloista :)

[/quote]Varsinki jos Se on tarkoituksella isolla kirjaimella, söpöä!
Mun puhelimen tekstin syöttö kirjoittaa Se isolla aina:=
[/quote]

Vierailija
27/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on hyvä, että kysytään lapsenkin mielipidettä joissain asioissa ja joskus. Tuntuu vain, että välillä vanhemmat kyselevät aivan liikaa tai antavat lapsen päättää kaikesta. Välillä vain aikuisilta tuntuu unohtuvan, että lapsi on lapsi ja esim. kognitiiviset kyvyt eivät ole vielä kehittyneet, tunne-elämäkin on kehittymätöntä ja lapsi voi stressaantua helpommin. Ruuan päättäminen ei ole ehkä kovin vaikeaa, mutta saattaa silti stressata jos lapsen mielipidettä ollaan koko ajan kysymässä ihan kaikessa, vähäpätöisissäkin asioissa. Lapsen tehtävä on kuitenkin olla lapsi ja tehdä lasten juttuja, ei päättää asioista jotka kuuluu aikuiselle, vaikka ne aikuisesta tuntuisikin tosi arkisilta tai vähäpätöisiltä. 

Vierailija
28/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tein kauppalistaa ja kysyin lapsilta mitä haluavat tulevalla viikolla syödä. Ihan normaali tapa meillä että kaikki perheenjäsenet saavat kertoa toiveitaan ja tarpeitaan. Niiden pohjalta sitten teen ruokalistan.

Vierailija
29/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen tositarina, jonka jostain lehdestä luin. Yh-äiti oli jäänyt pienen lapsen kanssa jouluksi kahden. Äiti oli sanonut, että nyt syödään joulun kunniaksi ihan mitä haluat. Lapsen vastaus: Uunilenkkiä. 

Vierailija
30/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 19:57"]

Mä käyn usein 1 v kanssa tuollaisia keskusteluja. Lapsi sitten vastaa mitä vastaa omalla kielellään ja mä olen ymmärtävinäni ja vien keskustelua eteenpäin. Hölmöä ehkä, mutta kun olemme kaksistaan suurimman osan aika niin eihän Se oppiskaan koskaan puhumaan, jos mä en puhuis mitään

Mun mielestä tää on jotenkin suloista :)

Vierailija
31/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian tiukka kasvatus, jossa lapsi ei saa päättää mitään, altistaa narsismille myöhemmin. Kun ei ole lapsena ollut mitään vapauksia, vaatii niitä aikuisena koko ajan, pettää, valehtelee, koska kokee että hän on vapaa eikä kukaan häntä voi rajoittaa. Lapsi voi myös kokea ettei hänellä ole mitään väliä. Sama toki rajattomalla kasvatuksella, kun lapsi kokee että kaikki ihmiset ovat hänelle vain hyödyksi.