Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaan talaouvinkkejä köyhälle rikkaalle

Vierailija
28.09.2014 |

Minun ja mieheni bruttotulot ovat yhteensä noin 6200 €, nettotulot 4500 luokkaa. Menoja kuussa on: velat 1100E, laskuja kuussa keskimäärin 1500 (asuminen, harrastukset, puhelimet, verot, vakuutukset). Nuorimman hoitomaksu on 280€. Puolessa välissä kuuta tili on säännöllisesti tyhjä ja joudun pyytämään äidiltäni ruokarahaa. Ikinä ei ole varaa matkustella. Vaatteet kirpparilta tai äitini ostaa. Meillä on kaksi alle tonnin maksanutta romuautoa, joita mies korjailee ja hitsailee itse. Omakotitalo on vanha ja liian pieni meille. Kuivausrumpu on ollut rikki jo puoli vuotta, pesukonekin vetää viimeisiään. Meillä on 5 lasta, joista yksi opiskelija ja yksi lukiolainen. Koko ajan jollakin on tarpeita, jotka on pakko täyttää, tai joku tärkeä juttu hajalla. Voiko olla totta ettei näillä tuloilla ole varaa elättää viittä lasta, joilla on harrastuksia, omakotitaloa ja kahta autoa (tällä hetkellä toinen hajalla ja elämä tosi vaikeaa, kun olisi kolme ajajaa, yksi hoitoon kuskattava ja paljon päällekkäisiä harrastusmenoja).

En oikein ymmärrä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli seitsemän henkeä pitäisi elättää 4500 eurolla kuussa, eli henkeä kohti alle 650 euroa. Teillä on tuloihin nähden iso perhe, ihan yksinkertaisesti.

Vierailija
2/8 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekä te varsinaisesti noilla tuloilla rikkaita ole. Suunnilleen suomalaisten keskipalkkaa saatte, plus lapsilisät. Teillä on sitten keskimääräistä isompi perhe, vaikka tulot eivät ole suuremmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vuoden tiliotteet. Laske pakolliset menot eli kaikki säännölliset laskut. Laske yhteen asuminen vuodelta, vakuutukset, hoitomaksut, lukiomaksut jne. Laske myös tonni kuussa ruokaan. Sitten saat käsityksen menoista.

Vierailija
4/8 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tienaatte vähän enemmän kuin me 3hlö,vanha ok talo,vanhoja autoja ja ei meilläkään ole ihmeemmin ylimääräistä rahaa,mutta ei kauheasti tarvitse pihistelläkään,etelän matkat rajoittuu tallinnaan ym.

olen suunnitellut auton ostoa,mutta ei ole mihinkään rahoitukseen varaa ja säästöön ei jää oikein mitään.

oletko laskenut paljon kuukaudessa menee bensaan,vakuutuksiin,käyttömaksuihin autoissa?

Vierailija
5/8 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noin samankokkoiset tulot, maksetaan 3000euroa kuussa velkoja ja pärjätään ihan ok. Kyse on siitä, että meillä ei harrasteta mitään,ihin menidi rahaa. Teidän pitäisi ymmärtää ottaneenne tuon ison perheen harrastuksien paikalle. Kaikkea ei voi saada. 

Vierailija
6/8 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Kuten, joku taisi täällä, jo ennättää toteamaankin niin ensimmäisenä aloittaisin siitä, että aloittaisin menojen kirjaamisen, jotta oikeasti näkisi mihin rahanne kuluvat. Mitä useamman viikon menokirjaa pitää, sitä helpompaa on hahmottaa rahankulumista tulevaisuuden varalta ja oppia ennakoimaan tulevia menoja. Toki toisinaan jopa yhden viikon tai kuukaudenkin menojen ylöskirjaaminen saattaa, auttaa aukaisemaan silmät. Seuraava vaihe on pyrkimys suunnitelmallisuuteen, joka käytännössä saattaa tarkoittaa esimerkiksi kauppareissujen suunnittelua, niin että esim. kerran tai kaksi viikossa kartoitetaan, että mitä tulevalla viikolla tullaan syömään ja tehdään kauppalappu sen pohjalta ja noudatetaan sitä. Yksi tapa on, myös jakaa tulot jo kuukauden alussa niin, että budjetoi jokaiselle viikolle tai päivälle tietyn summan, jonka on riitettävä ao ajankohdan ajaksi. Voit esimerkiksi motivoida itsesi ajattelemalla tilanteen niin, että harjoittelet varmuuden varalta tulemaan toimeen samalla summalla, jonka saisit tai saisitte, jos vain toinen olisi teistä töissä.  

Vierailija
7/8 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille. Itse asiassa kyllä tiedän mihin rahat menevät, koska mieheni pitää mainitsemaanne kirjaa. Mutta ei se auta yhtään. Ainoat "säästöerät" olisivat vakuutukset ja lasten harrastukset. Mutta omakotitalo ilman kotivakuutusta tai perhe ilman huoltajien henkivakuutuksia...? Ja lapsilla on mielestäni oikeus harrastaa ja opiskella. Hehän etsivät omia kykyjään. Sitä paitsi isommat pojat nykyään kustantavat omilla tuloillaan ja lahjarahoillaan kalliit harrastus- ja hupivälineensä kuten kanootin, tietokoneen, kännykät, osan leireistä... ihan itse. Ja usein meille ruokaakin.  Lukiokirjoissa voisi säästää jos etsisi käytettynä, mutta sitä lukiolaisemme ei "osaa" hoitaa ja me aikuiset emme ehdi, koska teemme ympäripyöreää työpäivää pakollisten kuskausten lisäksi.

Ruokaan ei totisesti kuussa mene tonnia. Sellaista rahaa ei vaan löydy. Eipä meillä juuri muuta syödä kun ruisleipää, kaurapuuroa ja makaronia+perunaa. Mutta meillä on 190-senttisiä urheilevia karjuja, joilla arvattavasti on valitettavaa ruokavaliosta...

Bensaan ja autoihin menee paljon rahaa, mutta niitä ilman ei pärjää. Täällä "maalla" on huonot julkiset...

ao

Vierailija
8/8 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja. Omakotitalo, suurperhe, maalla asuminen, jolloin tarvii 2 autoa jne. Olette tehneet kalliita valintoja, joihin menee rahaa. Meillä on yksi lapsi (toinen tulossa) asumme kaupungissa kerrostalossa, itse kuljen julkisilla ja meillä on 1 auto. Rahaa jää sääatöön n. 1500 kk. Mä en edes harkitse omakotitaloa tai lapsikatrasta, koska en halua elää kädestä suuhun. Olen itse suurperheen lapsi, asuimme omakotitalossa maalla ja kyllä ketutti se kituuttaminen, ei kiitos ikinä enää!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän