Muistatko missä olit kun kuulit estoniasta?
Hassua kuinka se jäi mieleen. Muistan erittäin hyvin kuinka kaveri kertoi siitä koulumatkalla. Koulussa katsottiin aamu-tv:tä opettajan kanssa. Olin yläasteella.
Kommentit (84)
Olin lukiossa ja avasin telkan aamulla ennen kouluun lähtöä. Muistan kun huikkasin isoveljelle että laiva on uponnut ja seisottiin molemmat vakavina siinä telkan ääressä.
Muistan myös poliisiampumiset, tosin siinä oli niin erikoinen tilanne että olin erään elokuvan kuvauksissa kun kuulin, joten siksikin ehkä jäänyt mieleen.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:41"]
Muistan tämän. Olin kotona Turussa ja helikopterit pörräsi aamun. Aamupäivällä menin yliopistokke. Opiskelijaporukan virolainen tyttö oli jäänyt päiväksi seuraamaan uutisia telkkarista ja radiosta ja meidän ajatukset oli pöivän hänessä ja niissä TYKSiin pörrävissä koptereissa. Sitten myöhemmin selvisi, ettei virolaiskaveriltla ollut ollut ketään tuttuja laivassa.
Muistan senkin päivän, kun Steen Cristensen ampui ne kaksi poliisia Tehtaankadun kulmaan. Radio Mafiassa ilmoitettiin asiasta ensin ja pyöräytettiin sitten soimaan "I Shot the Sheriff" -kappale. Senkin pöyristyttävän tymistyksen muistan edelleen. Kuulemma kappale oli "soittolistalla, eikä niitä niin vain vaihdeta".
[/quote]
Olin töissä näyttämässä metsurille palstaa, kun aamu-uutisista kuultiin Estoniasta. Silloin Radio Mafiassa oltiin tilanteen tasalla ja ainakin jonkun uutislähetyksen jälkeen soitettiin Eva Dahlgrenin Vem tänder stjärnorna.
Olin talleilla töissä ja siivoilin karsinoita radiota kuunnellen.
Taisi tulla aamutelkkarista uutisia ja siinä kerrottiin. Olihan se varsin järkyttävää. Olin 17-vuotias, lukiota kävin. Koulubussissa joku nauroi, kun kuuli, että ruotsalaisia ja virolaisia kuoli paljon. Paheksuin sitä ihan kamalasti. Mulla oli hirveän paha olo koko päivän, mutta onneksi koulussa pääsi purkamaan tuntoja kavereiden ja opettajien kanssa.
Istuin pöydän ääressä ja luin hesaria, tarkalleen 25h sitten
Kämppikseni herätti silloin yöllä kun tuli yövuorosta. Olimme järkytteneitä, toinen ystävämme oli toisella laivalla joka siis pelasti niitä selvinneitä. Hän oli pitkään shokissa. Kamala onnettomuus :( Niin ja olin 20v.
Olin vaihto-oppilaana ja muistan, miten eräs opettaja kertoi onnettomuudesta minulle aamulla tunnilla kaikkien kuullen. Puhuin kieltä vielä tosi huonosti, joten jostain syystä kuvittelin hänen puhuvan Ruotsin-laivoista ja -risteilyistä yleensä. Hymyilin vaan ja nyökkäilin... Mitähän luokkakaverit mahtoi ajatella? Siitä en muista, millä hetkellä ymmärsin sitten, että oli tapahtunut suuronnettomuus, käsittääkseni se oli vasta paljon myöhemmin.
Vajaan kolmikuukautisen esikoisen kanssa äidilläni, nukuin siskon sängyssä. Äiti tuli kertomaan enkä siinä unenpöpperössä tajunnut, että Utö on Suomessa. Vasta kun nousin ylös itse katsomaan uutisia niin tajusin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:16"]
Kuulin tästä onnettomuudesta työpaikan kahvihuoneessa viime viikon torstaina, kun vanhemmat työntekijät muistelivat sitä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:30"]
[/quote]
Minua kiinnostaa sekä se, miten nämä on mahdollisia (kenties ei asunut Suomessa) ja erityisesti, miksi näitä alapeukutetaan.
Katselin aamutelkkaria ennen töihinlähtöä.
Ei mitää hajua. Oon ollu 3 vuotias. :D
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:15"]
Kuulin tästä onnettomuudesta työpaikan kahvihuoneessa viime viikon torstaina, kun vanhemmat työntekijät muistelivat sitä.
[/quote]
[/quote]
Minua kiinnostaa sekä se, miten nämä on mahdollisia (kenties ei asunut Suomessa) ja erityisesti, miksi näitä alapeukutetaan.
[/quote]
koska estoniastapuhutaan ainakin kerran vuodessa julkisuudessa, ja tulee esiin nii usein muutenkin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, eihän olisi syytä alapeukuttaa, mutta tein itsekin niin. Tuntuu vaan, ettei ole mahdollista, että aikuinen ihminen ei olisi ennen tätä kuullut Estonian uppoamisesta. Molemmat kuitenkin kirjoittavat hyvää suomea, joten he ovat joko suomalaisia tai täällä kauan asuneita. Tai molemmat vitsailevat etteivät tietäisi ja sitä sietääkin alapeukuttaa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
koska estoniastapuhutaan ainakin kerran vuodessa julkisuudessa, ja tulee esiin nii usein muutenkin.
[/quote]
No ei kyllä tule. Minäkin nyt viime viikolla kun "vuosipäiväjuttuja" alkoi näkyä, ensimmäistä kertaa vuosiin muistin, että tuokin tapahtui.
Ketjun aiheeseen, olin jonottamassa sisäänpääsyä seiskaluokan liikuntatunnilla pukukoppiin ulkona ankean tihkusateisessa säässä ja kuulin luokkakavereiden puhuvan siitä. Tunnin alussa opettaja kertoi asiasta tarkemmin.
Kotona aamu-uutisista kuulin enkä ensin ollut uskoa korviani, sillä avasin radion kesken uutisten enkä kuullut heti alkua. No seuraavissa uutislähetyksissä sitten koko kauheus paljastui. Lähden ajelemaan naapurikaupungin keskussairaalan polille tutkimuksiin ja kuuntelin koko ajomatkan autoradiota. Jotenkin oli täysin epätodellinen olo.
Työvuorossa Silja Europalla.