Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsi kuumeessa, kuka jää hoitamaan?

Vierailija
28.09.2014 |

Tilanteemme on se, että molemmat vanhemmat ollaan töissä - itse 7h päivässä säännöllisellä työajalla (7-14) kaikki arkipäivät, mutta miehellä työ on hälytysluontoista ja työaika pääsääntösin klo 9-14. Lapsi on nyt kuumeessa ja hoitajaksi jompi kumpi jäisi maanantaiksi sekä tiistaiksi, ja se jompi kumpi haluaisin olla minä. Miehelle on nyt etukäteen tiedossa huomiselle parin tunnin työmeno, tiistaille ei mitään etukäteen tiedossa, mutta kun on tosiaan tollasta että puhelin saattaa soida huomenna mihin aikaan vaan tai tiistaina, että voisitko tulla tekemään tuon ja tuon homman.

Onko minulla oikeus jäädä hoitamaan lasta kahdeksi päiväksi kotiin vaikka miehen työ on tuommoinen? Jos en ole oikeutettu jäämään, niin mitäs jos miehelle tulee soitto yhtäkkiä että voisitko tulla tänne tekemään hommat? Meillä ei ole hoitajaa lapselle 250 kilometrin säteellä ja päiväkotiin ei kipeänä kyllä mene.

Kokemuksia tällasesta tilanteesta kun työkuvio on tämä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jäädä kotiin. Jos firmasi vaatii selvityksen puolisosi esteellisyydestä, katso että siinä mainitaan päivystys.

Vierailija
2/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää vain kysymys, että onko miehesi ainoa päivystäjä omalla työpaikallaan? Eli tietenkin voit olla itse kotona, mutta onko tilanne aina sama?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lasketaanko se päivystystyöksi? Kai niin, mutta kun en ole varma. Mies tekee siis talonmieshommia yksityisille asiakkaille ja menee aina asiakkaan tarpeen tullen paikalle, joten ilmeisesti se lasketaan päivystystyöksi? Siinä on taas sitten sekin että jos tulee soitto niin niitä menoja saa kyllä pakon edessä soviteltua myöhemmällekkin ajankohdalle, mutta siitä en tiedä mitä miehen pomo siitä tykkäisi.

Ap

Vierailija
4/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ainoa työntekijä tällä alueella tuolla firmalla tuossa hommassa, työalue meidän kotoa noin 60km säteellä jokapuolelle sen sisällä.
Ap

Vierailija
5/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi voi hyvin jäädä hoitamaan!!

vai laiskottaako itseäsi lähteä töihin???

Vierailija
6/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditaanko teidän firmassa edes selvitys puolison esteellisyydestä? Jos ei, sitten senkun vaan jäät kotiin ilman mitään säätöjä.

Vierailija
7/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä laiskota ei, tykkään työstäni toisin kuin jotkut :) Sairas lapsi on vähän eri asia, kun olla itse saikulla ilman syytä.

Ap

Vierailija
8/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsee täyttää joku lomake, jossa on puolison työajat poissaolopäiviltä. Periaatteessahan siihen kuuluisi laittaa tuo pääsääntöinen 9-14? Kun työaikaa se on, palkka siltä maksetaan jnejne. Vai miten menee? Hankalaa on, täytynee pomolle soittaa huomenna heti aamusta ja kysyä kuinka tehdään.

Ap

Vierailija
9/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se on työajaksi merkitty, ja palkka siltä maksetaan, niin työaika se silloin on. Ei mitään "pääsääntöisesti" tai "päivystysjuttuja", vaan työaika on tuo. Ja sillä hyvä. Ei se sinun pomolle kuulu, mitä sinun miehesi pomo häneltä tuon työajan puutteissa vaatii.

Vierailija
10/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noin, kymppi? Vaikka mies olisi kotona sen ajan, jos ei asiakkaalla ole?

Ap

Vierailija
11/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi täytyy olla asiakkaiden tavoitettavissa on hän silloin enemmän tai vähemmän töissä. Tarvitaanko tähän paperiin miehen pomon kuittaus? Jos ei, se on itsestä kiinni kuinka vaikeaksi asiat tekee. Jos on noin hankala tilanne, soita vaikka oman firmasi luott.miehelle ja kysy ohjeita, ne usein vastaa viikonloppuisinkin.

Vierailija
12/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos :)

Ap

Vierailija
13/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun miehesi ei voi tietää etukäteen tuleeko asiakkaita vai ei, niin ei hän voi sitoutua hoitamaan sairasta lasta. Sanoit itsekin, ettei lasta saa muualle hoitoon, jos yhtäkkiä tuleekin keikka. Eikä miehesi voi omavaltaisesti jättää työhommia tekemättä työajallaan, vaan hänen täytyy ihan samalla tavalla ilmoittaa pomolleen jäävänsä kotiin vahtimaan sairasta lasta, kuin sinunkin täytyy ilmoittaa. Ei sillä ole väliä, vaikka hän sattuisikin olemaan koko päivän kotona, koska ihan yhtä hyvin voi olla, ettei hän olekaan kotona. Eli nyt vain jompi kumpi ilmoittaa pomolleen jäävänsä kotiin, ja sillä hyvä.

Vierailija
14/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän :)

Taidan itse jäädä ainakin maanantaiksi ja vielä tiistaiksi jos kipeä on edelleen, vaikka palkallisella kolme päivää saisinkin olla.

Ap

Vierailija
15/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta työnataja voi myös "vaatia" että tulet töihin 7-9, eli ennenkuin miehesi työaika alkaa.

Vierailija
16/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole selvittänyt tätä aiemmin työpaikallasi? Kaikki kauhuskenariot pitää ennakoida kun on lapsia. Ei kukaan palstalla osaa sanoa juuri sun työpaikan toimintatavoista mitään.

Vierailija
17/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 09:11"]

Eipä laiskota ei, tykkään työstäni toisin kuin jotkut :) Sairas lapsi on vähän eri asia, kun olla itse saikulla ilman syytä. Ap

[/quote]

Jos mies on TIISTAINA kotona ja sinä et silloin "tahtoisi mennä vaan olla kotona" niin teitä on kotona silloin 2 aikuista hoitamassa sairasta lasta ja se ei nyt laissa ole sallittua.

Vanhemman oikeus hoitaa sairasta lasta lain mukaan on yhteensä 3 päivää ei siis 3+3 siis molemmille omansa vaikkä tätä tehdään paljon (se on silti laitonta) eli vanhemmalla on 3 päivää aikaa sille lapselle hommata hoitaja kun tämä sairastuu. Niin se menee, lain mukaan.

Ei tässä kysytä mitä kukakin tahtoisi tehdä. Jos tiistaina olisit kotona niin pyydä pekkanen. Mutta ei molemmat voi olla kotona ja sinä erikseen saikkua paikkaamassa!

Vierailija
18/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 09:42"]

Kiitän :) Taidan itse jäädä ainakin maanantaiksi ja vielä tiistaiksi jos kipeä on edelleen, vaikka palkallisella kolme päivää saisinkin olla. Ap

[/quote]

ET SAA OLLA JOS MIES ON KOTONA!

Vierailija
19/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän :) Taidan itse jäädä ainakin maanantaiksi ja vielä tiistaiksi jos kipeä on edelleen, vaikka palkallisella kolme päivää saisinkin olla. Ap

[/quote]

Ensinnäkin; jos lapsi on tänään sairas niin ei se mene hoitoon huomenna ja jos huomenna eka päivä terveenä niin ei mene tiistainakaan. Jos sairas tiistaina niin ei mene hoitoon keskiviikkonakaan.

Lapsi ei mene hoitoon ennenkö on siihen kunnossa. Se ei tähän vaikuta kuka lasta hoitaa, muttei lapsi sairaana mene hoitoon.

Sitten se että kotona jos on mies niin et sinä sitä lasta myös jää hoitamaan. Tuosta tulee sitten kenkää, ihan lain mukaan. Ei noin tee kukaan jos työpaikka kiinnostaa.

Vierailija
20/34 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 10:35"]

[/quote]

ET SAA OLLA JOS MIES ON KOTONA!

[/quote]

Arvaan että vimeisin kommentti on joltain esimieheltä.