lapsi kuumeessa, kuka jää hoitamaan?
Tilanteemme on se, että molemmat vanhemmat ollaan töissä - itse 7h päivässä säännöllisellä työajalla (7-14) kaikki arkipäivät, mutta miehellä työ on hälytysluontoista ja työaika pääsääntösin klo 9-14. Lapsi on nyt kuumeessa ja hoitajaksi jompi kumpi jäisi maanantaiksi sekä tiistaiksi, ja se jompi kumpi haluaisin olla minä. Miehelle on nyt etukäteen tiedossa huomiselle parin tunnin työmeno, tiistaille ei mitään etukäteen tiedossa, mutta kun on tosiaan tollasta että puhelin saattaa soida huomenna mihin aikaan vaan tai tiistaina, että voisitko tulla tekemään tuon ja tuon homman.
Onko minulla oikeus jäädä hoitamaan lasta kahdeksi päiväksi kotiin vaikka miehen työ on tuommoinen? Jos en ole oikeutettu jäämään, niin mitäs jos miehelle tulee soitto yhtäkkiä että voisitko tulla tänne tekemään hommat? Meillä ei ole hoitajaa lapselle 250 kilometrin säteellä ja päiväkotiin ei kipeänä kyllä mene.
Kokemuksia tällasesta tilanteesta kun työkuvio on tämä?
Kommentit (34)
Kylläpä taas ihmiset väänsi asian täysin oudoksi omassa päässään :D Kyse ei ole siitä, ettäkö haluaisin jäädä kotiin, tai että veisin lasta sairaana päiväkotiin. Olen itse lasta hoitamassa maanantain ja tiistain - maanantain koska miehellä on jo tiedossa työkeikka, tiistain koska sillon ei ainakaan vielä päiväkotiin pääse ja jos miehellä tulee hälytys töihin niin siinäpä sitä ollaan sitten ongelmatilanteessa. Ei siinä ole kyse mistään lusmuilusta tai kunnon työntekijän päinvastasuudesta, enhän mä isää voi käskeä tiistaina päiväkotiinkaan viemään lasta jos on sairas, mä olen töissä ja isälle tulee työpuhelu. Haloo, äly hoi älä jätä.
Eikä kukaan tässä ole 3+3 päiviä olemassa kotona, mulla on kolme palkallista päivää lupa olla ja yksi palkaton - jos oon maanantain ja tiistain kotona sairaan lapsen kanssa ja mies keskiviikon jos on enää tarve, niin siinä nyt ei todellakaan ole mitään laitonta.
"Et saa olla jos mies on kotona"-kirjoittelija; mihin lapsi laitetaan sitten jos menen tiistaina töihin, ja isäkin joutuu menemään töihin puhelun tullessa?
Ap
Musta tuntuu ettei noi typerien kommenttien jättäjät oikein ymmärrä luettua tai eivät lue sun alotusta ap. Selkeitä kysymyksiä, osa jätetyistä kommenteista ei mitenkään vastaaniihin, ja ikävä kyllä minäkään en osaa auttaa tuollaisessa asiassa :/
Meillä ei ole työnantaja koskaan pyytänyt mitään selvitystä miehen työajoista, kun olen jäänyt sairaan lapsen kanssa kotiin. Yleensä minä jään, varsinkin jos sairaus alkaa nopeasti, eikä ole lääkärintodistusta.
Miehen työpaikalla vaaditaan aina lääkärintodistus, joka on minusta niin takapuolesta, koska nämä esim. Oksennustauti jäävät minun työnantajan ongelmaksi. Meillä ei tarvita lääkärintodistusta ekoista 3 päivästä.
Meillä täytyy täyttää sellanen lomake jossa on oltava ne miesten työajat ja kuumeesta todistus, oksennustaudista ei tarvitse vaan riittää soitto. Onneksi meillä ei noita oksutauteja ole ollut yhtäkään vielä lapsella.
Ap
Jos miehellä on tulossa työkeikka niin sinne menee. Mutta se että sinä edes pohdit miten te molemmat olette kotona kuulostaa jo siltä ettei sille tule mitään soittoa. Tämä varmaan siitä työhistoriasta onko niin käynyt? Epäilen.
Eli todellisuus on että jäät kotiin miehen kanssa.
Kunhan kirjoitin mitä erilaisia tapoja ihmisillä on hoitaa lasta siis vaikka tuo 3+3 joka on yleinen mutta yhtäkaikki LAITON.
Jos miehesi on tiistaina kotona ja sinä saikulla niin teitä on sitten kaksi aikuista siellä kotona ja se on tilanteena laiton. Nyt on sunnuntai niin sinä EHDIT hommata lapselle kyllä hoitajan. Ihan niinkuin laissa sanotaan.
Missään et tainnut kertoa onko lapsi ollut jo saikulla, eli miten pitkään lapsi tässä jo on ehtinyt olla kipeänä. Ties vaikka isä ehtinyt jo hoitaa lasta! JOKU niin voisi tehdä.
Mutta se on vaan niin ettei työlaki anna oikeutta vanhemman ottaa vapaata töistä jos toinen siellä on.
Helpoin tapa on sinun tiistain poissaoloon ottaa pekkanen. Mutta eipä kiinnosta sekään.. YLLÄTYS!
Jos mies saa palkan päiviltä jolloin päivystää niin sitten hän on TÖISSÄ vaikka olisikin kotona!
Meillä mies päivystää 24/7 kolmen viikon välein eikä todellakaan ole silloin kotona sairaan lapsen kanssa, paitsi jos minulle sattuu jotain ja olen esim. sairaalassa. Mutta se onkin jo ihan toinen juttu.
Meillä TA tietää tämän eikä IKINÄ ole ollut ongelmia. Minä en siis voi mennä tekemään YHTÄÄN tuntia työvuorostani miehen päivystysviikolla. Mieheni tekee siis ensin normi työvuoron päivystysviikollaKIN 7-15.30 ja päivystys jatkuu tuosta.(maanantaista seuraavaan maanantaihin).
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:01"]
Jos mies saa palkan päiviltä jolloin päivystää niin sitten hän on TÖISSÄ vaikka olisikin kotona! Meillä mies päivystää 24/7 kolmen viikon välein eikä todellakaan ole silloin kotona sairaan lapsen kanssa, paitsi jos minulle sattuu jotain ja olen esim. sairaalassa. Mutta se onkin jo ihan toinen juttu. Meillä TA tietää tämän eikä IKINÄ ole ollut ongelmia. Minä en siis voi mennä tekemään YHTÄÄN tuntia työvuorostani miehen päivystysviikolla. Mieheni tekee siis ensin normi työvuoron päivystysviikollaKIN 7-15.30 ja päivystys jatkuu tuosta.(maanantaista seuraavaan maanantaihin).
[/quote]
Niin tai sitten siinä palkassa on sovittuna tietty määrä tunteja ja saa jotain päivistyslisää. Vähän kuin 0 tunti työssä mutta tarjotaaan joku pieni lisä palkkaaan.
Ei ap tätä tässä pohtisi jos ei olisi tiistaina oikesti se hetki että olette kaikki kotona. Se kun nyt on vaan laitonta. Miten voi olla niin vaikea tätä käsittää? Olet kotona turhaan, tiedät itsekin ettei miehelle kukaan soita että tulee lähtö hommiin. Ja miksi se mies ei sitten voisi olla tiistaina sitten kotona jos tulisikin soitto? Yhtälailla se isä voi sanoa että lapsi on sairas.
Sillä isällä on ihan yhtälailla oikeus jäädä kotiin sairaan lapsen kanssa, vaikka asiakkaat sattuisivatkin soittamaan tiistaina. Hänellä on myös oikeus sovitusta työkeikasta huolimatta jäädä huomennakin kotiin, sillä vastuu töiden hoitumisesta ei ole miehelläsi vaan hänen työnantajallaan.
Muistathan, että se kolme päivää aikaa olla lapsen kanssa kotona on tarkoitettu hoitajan löytämiseen, ja että se laskeminen aloitetaan heti ensimmäisestä sairaspäivästä. Teillä siis tänään vai jopa eilen?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 09:05"]Mutta lasketaanko se päivystystyöksi? Kai niin, mutta kun en ole varma. Mies tekee siis talonmieshommia yksityisille asiakkaille ja menee aina asiakkaan tarpeen tullen paikalle, joten ilmeisesti se lasketaan päivystystyöksi? Siinä on taas sitten sekin että jos tulee soitto niin niitä menoja saa kyllä pakon edessä soviteltua myöhemmällekkin ajankohdalle, mutta siitä en tiedä mitä miehen pomo siitä tykkäisi.
Ap
[/quote]
Kyllä mun miehen työpaikalla on päivystävät huoltomiehet normi työajan ulkopuolelle. Ja ihan päivystysnimellä se menee. Jos miehesi on käytännössä päivystystyössä ja vuoro 9-14 niin ei siinä varmaan tarvi selitellä että mitä se mies tekee päivystyksen ohessa - onko töissä vai kotona.
Jäät kotiin ja miehen työaika on 9-14, kuten siitä saa palkkaakin. Tuo yksi kirjoittaja riehuu turhaan eikä ymmärrä luettua.
Työnantajalta tuo on varmistettava. Luottamusmies ei voi päättää työnantajan puolesta, eikä luottamusmies voi vaikuttaa asiaankaan, koska todistus tulee toimittaa ihan lain ja TESsin mukaan.
Minä aikanaan ihmettelin tuota todistuspykälää ja olin yhteydessä liittoon. Sieltä myötäiltiin näkökantaani ja todettiin tuo "vanhanaikaiseksi", mutta silti sanottiin, että jos työnantaja vaatii sitä, se on toimitettava. Samalla selvisi, että lain lähtökohtana ei ole, että vanhemmat hoitaisi lasta, vaan se vapaa on alunperin laissa sitä varten, että vanhemmat saisivat järjestettyä muun hoitajan. Nykyään se on käytännössä kääntynyt niin, että vanhemmat hoitavat, eikä tarvitse pyytää isovanhempia tai muuta tuttua hoitamaan.
Ei multa ainakaan kukaan kysele miehen työajoista tms. Eikä mieheltä mun työajoista.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:29"]
Muistathan, että se kolme päivää aikaa olla lapsen kanssa kotona on tarkoitettu hoitajan löytämiseen, ja että se laskeminen aloitetaan heti ensimmäisestä sairaspäivästä. Teillä siis tänään vai jopa eilen?
[/quote]
Juuri näin lain tarkoitus on. Alunperin siihen hoitajan löytämiseen on saanut vain yhden päivän ja periaatteessa lain tarkoitus on, että töihin mennään heti, kun hoitaja on löytynyt.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 09:42"]
Kiitän :) Taidan itse jäädä ainakin maanantaiksi ja vielä tiistaiksi jos kipeä on edelleen, vaikka palkallisella kolme päivää saisinkin olla. Ap
[/quote]
ET SAA OLLA JOS MIES ON KOTONA!
[/quote]
Arvaan että vimeisin kommentti on joltain esimieheltä.
[/quote]
En ole kuin duunari. Varastohommia.
Jos kikki ihmiset tekisi noin että ollaan molemmat kotona kun lapsi kipeä niin kuka tekisi työt?
Kyllä tuo on ihan normaalisti käsitettävä asia että kun lapsi sairastuu, vanhemmalla on 3 päivää aikaa hommata lapselle hoitaja -siinä ajassa hoitaja pitäisi järjestyä. Tämä on siis se mitä laki sanoo, ei vanhemmalla ole kolmea päivää hoitaa lasta ja sitten toinen vanhempi hoitaa lasta vuorostaan.
Sen minä olen vanhempana aikanakin tutkinut. Eipähän tule potkuja. Mutta tuo että kotona onkin toinen vanhempi ja hakee itselleen saikkua varten poissaololuvan niin se on laiton tilanne.