Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jotenkin todella häkeltynyt ja surullinen Hesburgerin viime päivinä saamasta vyörytyksestä

Vierailija
27.08.2021 |

Olen aikanaan työskennellyt kahdessakin Hesessä - ja mulla on hyvät muistot sieltä. Kyllä, ravintola-alan työ on raskasta ja vaihtelevaa: muistan hikikarpalot otsalla kun 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa tulee 3 bussilastillista jalkapallojunnuja pelin jälkeen hakemaan ruokaa ja valotaulu vilkkuu 64 valmistamista odottavaa kerroshampurilaista. Muistan myös ne sateiset sunnuntait, jolloin viimeiseen 1,5 tuntiin ei ollut käynyt yhtään asiakasta ja kaikki paikat oli desinfioitu jo lattiasta kattoon. Työtilanteet saattoivat muuttua silmänräpäyksessä - ihan kuten nyt korona-aikakin on meille kaikille näyttänyt. Muuttuvat tilanteet eivät olleet Hesburgerin vika - tai kenenkään muunkaan vika - ne kuuluvat elämään ja tuossa tapauksessa myös ravintola-alan työn luonteeseen. Tämän keskustelun kävin aina esimiesteni kanssa jo työsuhteen alkaessa ja ajattelin aina, että niihin tilanteisiin sopeudutaan - joustan jos tarve tulee: jäin töihin ruokkimaan ne junnut - vastaavasti välillä oli kivakin päästä aikaisemmin.

Ennen yrittäjyyttäni minullakin on ollut useita esimiehiä eri työnantajilla - hyviä ja huonoja. Kuitenkin aina ajattelin, että olen itse vastuussa myös alaisena omista alaistaidoistani ja siitä, millaiset rajat asetan. Minun vastuu myös alaisena on ollut kertoa, millainen käytös ei ole ok (ja kyllä - toisinaan se on erittäin pelottavaa! Valitettavasti kuitenkin kukaan ei osaa lukea ajatuksiani, joten ainoa tapa muuttaa asioita on puhua niistä). Lisäksi ajattelin (ja ajattelen edelleen), että olen myös itse vastuussa valinnoistani: jos esimieheni kysyi, että “voitko jäädä pidemmäksi aikaa?” ja vastasin kyllä, kannoin hyvillä mielin parilalle pihvit - ja jatkoin sämpylöiden paistamista ja sitouduin päätökseeni. Se ei ollut uhrautumista enkä koskaan tehnyt päätöstä minkään painostuksen alla. Jos vastasin ei, ymmärsin, että tilanne on tiukka, mutta toisinaan oli pakko priorisoida oma elämä - vaikka menojen takia. Ymmärsin myös esimieheni paineen ja vastuun tilanteessa ja halun palvella asiakkaita - olihan aina kyse yhteisestä menestyksestä.

Olen jotenkin ihmeissäni niistä hesetyöntekijöistä, jotka nostavat nimettöminä vuosien jälkeen päätään: miten sellaisessa tilanteessa tilanteita voi ikinä korjata, pyytää anteeksi tai puuttua? Enkä halua väheksyä kenenkään kokemuksia, olemmehan yksilöitä jokainen ja toleranssimme ovat erilaisia perustuen elämäntilanteeseen, perhetaustoihimme ym.

Hesburger on iso yritys - totta kai sinne mahtuu kaikenlaista väkeä, se on selvää. Jokainen työntekijä ja johtaja on kuitenkin myös ihminen - erehtyväinen sellainen. Ja haasteista pitäisi voida keskustella ilman, että syyllistetään koko yritys. Yrityskulttuureja on myös monenlaisia - esimerkiksi meidän ikioma Kotakaan ei sovi kaikille. Sekään ei ole sen kummemmin yrityksen kuin yksilönkään vika - olemme vain erilaisia.

Tiedän, että meitä, kenelle Hese on ollut tai on edelleen mukava ja positiivinen työpaikka - on tuhansia. Hese-vuodet antoivat mulle todella hyvät ja vahvat eväät työelämään. Median luotsaaman kohun ympärillä olen kuitenkin tosi huolissani, että pysyyhän työpaikat pystyssä niille, kenelle Hese on oikeasti mukava ja antoisa työpaikka!

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5, nyt on hyvä ketju!

Hyvä Heikki! Yritä, yritä!

Vierailija
42/47 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmela lupasi selvittää asiat. Hyvä, selvittäköön pesänsä ja Hesburgerin ovi heilahtaa omalla kohdallani seuraavan kerran ostavana asiakkaana vasta sitten, kun pyykki on käyty läpi ja myös henkilökunta vahvistaa, että muutos on tapahtunut. Meidän perheemme pikaruuat ostetaan siihen asti mäkkäristä tai BK:sta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Salmelalla pokkaa. Nyt väittää ettei tiedä mitään työläisten polkemisesta. Ja moni uskoo kun hurskaasti väittää. Tosiasiassa jokainen omistaja tietää, ja on pakkokin tietää, mitä omassa firmassa tapahtuu.

Vierailija
44/47 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla jonkun viestintätoimiston kriisiviestintäasiantuntija. "Yhteisen menestyksen" eteen pitää paiskia hommia ja joustaa, paljonko siitä saa tavallinen työntekijä?

Vierailija
45/47 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On Salmelalla pokkaa. Nyt väittää ettei tiedä mitään työläisten polkemisesta. Ja moni uskoo kun hurskaasti väittää. Tosiasiassa jokainen omistaja tietää, ja on pakkokin tietää, mitä omassa firmassa tapahtuu.

Ensin väittää, että mitään ei tapahtunut. Sitten myöntää, että ehkä tapahtuikin ja syyttää pilkupomoja. Hieno mies.

Vierailija
46/47 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut töissä eri ravintoloissa(ei pikaruokapaikoissa) ja on mullakin niistä kivoja muistoja.

Päällimmäisenä kuitenkin se sairas työkulttuuri jossa olet yhden mokan päässä työkkärin luukusta. Tai jossa teet kolmen kokin työt ihan yksin itku kurkussa, asiakkaiden huutaessa uhkauksia. Koko ravintola-ala on sairasta pas kaa.

Uskon, että näin kohdallasi.   Se on asiakaspalvelua ja se vaatii kommunikointikykyä, mitä sinulla ei ole.  Hakeudu työhön, jossa ei joudu käyttämään kieltä.   Oman yksityiselämäsi kehittämiseksi sinun sitten kannattaisi hankkia esim kouluikäisille lapsille tarkoitettuja kirjoja, joista voit opetella sanastoa, joka sinulla näyttää olevan äärimmäisen suppea.

Jos osaat lukea, niin lue vielä tuo aloitus.   Monet asiat on siinä selitetty erinomaisesti.  Lue ajatuksella.  Löydät vastauksia juuri noihin asioihin, joita luettelit.

Toivotaan, että löydät jotakin sinulle sopivaa työtä ja voit kartuttaa taitojasi.

Onko täällä koko Hesburger-suku kirjoittelemassa ja viisastelemassa?

Vierailija
47/47 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan ap:lla on hesen osakkeita? Vai onko PR-osasto aloittanut somessa valkopesukampanjan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme