Ilmaistyötä hevostallilla!
Aloitin aikuisena ratsastuksen. Nyt edellyttävät että pitää omalla ajallaan laittaa hevonen kuntoon ja tunnin jälkeen huoltaa, ja pitää vielä maksaa tunnista. Siis ei mitään hinnan alennusta vaan pitää tehdä tallille ilmaistyötä! Ei näin ole missään muussakaan harrastuksessa, yrittäjän vastuullahan on huolehtia nämä asiat ja asiakas käy harrastamassa tuntinsa, josta maksaa. Tajuan että pikkutytöt tekevät mielissään ilmaistyötä, mutta pitääkö yrittää jujuttaa aikuisiakin tällaiseen? No en todellakaan aio suostua.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:29"]Hevoshullut ei kyllä anna hyvää kuvaa itsestään haukkumalla ap:n. Entä, jos häntä jännittää laittaa niitä kuntoon, on saanut puutteellista ohjausta tms. kannattaako ylipäätään haukkua erilaisia ihmisiä kuin mitä itse on? Terv. yks "aasi" tallilla jota jännitti em. asiat alkuun
[/quote]
Tämä on ihan eri asia kuin ap:n asenne ja kallis aika...
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:21"]
Lisäksi, yrittäjällä on asiakkaalle informaatiovelvollisuus ja jos asiakkaalla teetetään työtä vastikkeetta se vaatii häneltä suostumuksen. Moniko teistä haluaisi esimerkiksi siivota kuntosalia lunastettuaan salikortin koska "tällainen nyt on tapana"?
[/quote]
Tuota, omat jälkensä pitää kyllä siivota kuntosaleilla ohjeiden mukaan. Suurin osa ei vain sitä tee. jostain syystä spinningpyörät tuntuvat olevan poikkeus.
[/quote]
Pesetkö siellä myös vessat ja lattiat ja huollat laitteet?
[/quote]
Pesetkö tallilla tallin vessat ja huollot satulat, suitset ja suojat, korjaat loimet yms?
[/quote]
En ilman palkkaa, työsopimusta ja verokorttia, entä sä? Teetkö yrittäjälle paljonkin ilmaistöitä? Ai ai. Tämähän meni mielenkiintoiseksi.
[/quote]
Tää varustamis asia on ihan sama kuin menisit vaikka karate tunnille etkä laittaisi sinne sopivia vaatteita päälle vaan odottaisit että joku tulee ne sinulle laittamaan..
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:36"]Moniko olisi valmis pesemään auton, tankkaamaan sen, hoitamaan kaiken muunkin huollon jos aloittaisi jonkun autonajoharrastuksen, siis vain sellaisen jossa käydään rahaa vastaan ajamassa?
[/quote]
Ruokinta = tankkaus hoituu tallin puolesta, talli pesee hevosen, hoitaminen( harjaaminen ja satulointi) kuuluu harrastukseen, ethän sinä sitä autoakaan sinne radalle jätä etkä hevosta yksinään kentälle ja itse häivy?
Jos ei halua tehdä muuta kuin pomppia selässä niin sitten voi hankkia toisen harrastuksen. Mistä näitä ääliöitä edes hevosharrastuksiin tulee.
Just hevoshullut itse puolustelee hyväksikäyttöön, yrittäjän unelma. Ei tarvitse näinä lama-aikoina työllistää henkilökuntaa kun voi käyttää idiootteja ilmaiseksi. Mutta työllä on silti arvonsa. T. Verotarkastaja ;)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:42"]Just hevoshullut itse puolustelee hyväksikäyttöön, yrittäjän unelma. Ei tarvitse näinä lama-aikoina työllistää henkilökuntaa kun voi käyttää idiootteja ilmaiseksi. Mutta työllä on silti arvonsa. T. Verotarkastaja ;)
[/quote]
Joo verotarkastaja tänne nyt jostain ilmestyi :DD verotarkastaja ei taida ymmärtää että joillekkin se harrastus voi olla muutakin kuin harrastus :) eikä apkään..
Joo, on mustakin mielenkiintoista miten nää lampaat täällä puolustelee oikeuttaan ilmaistyöhön. Kukaan ei tietenkään korvaa mitään kun polle polkasee jotain innokasta pikkutyttöä. Niin no, mutta ehkä ne potkut kuuluu siihen suhteeseen ja ovatkin vain onnenpotkuja.
Ap:n kannattaa oikeasti harkita muuta harrastusta jos kaikki muu ratsastamisen ympärillä oleva ja sen mahdollistava on noin inhottavaa ja ällöttävää sekä etenkin aikaa vievää. Max 30min yhteensä ylimääräistä johon kuuluu satulointi ja varusteiden riisuminen.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:21"] Lisäksi, yrittäjällä on asiakkaalle informaatiovelvollisuus ja jos asiakkaalla teetetään työtä vastikkeetta se vaatii häneltä suostumuksen. Moniko teistä haluaisi esimerkiksi siivota kuntosalia lunastettuaan salikortin koska "tällainen nyt on tapana"? [/quote] Tuota, omat jälkensä pitää kyllä siivota kuntosaleilla ohjeiden mukaan. Suurin osa ei vain sitä tee. jostain syystä spinningpyörät tuntuvat olevan poikkeus. [/quote] Pesetkö siellä myös vessat ja lattiat ja huollat laitteet?
[/quote]
Antaako ratsastajat hevosille lääkitykset, kengittää ne..?
Minä olen ilmoittanut, että maksan siitä ratsastustunnista. Kaikki se sukiminen ja kuntoonlaittaminen on työtä siinä missä ratsastustunnin pitäminenkin, joten olen ilmoittanut, että laskuni tallille on 35 e/h + sivukulut (varsin pieni summa minusta). Mikäli minun oletetaan huolehtivan hevosesta, edellytän, että vieressäni on koko ajan tallin edustaja, sillä minulla ei ole mitään vastuuta siitä, mitä hevoselle teen. Se on tallin hevonen ja yleensä kaiken lisäksi eläin, josta maksetaan tallille vuokraa eli kolmannen osapuolen omstuksella oleva. Siksi minusta on aika arveluttavaa, että kuka tahansa saa niitä hevosia laittaa kuntoon.
En keksi mitään muuta harrastusta, jossa maksetaan tunnista ja sen lisäksi tehdään töitä, jotka kuuluvat tallin omistajan huoleksi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:42"]Just hevoshullut itse puolustelee hyväksikäyttöön, yrittäjän unelma. Ei tarvitse näinä lama-aikoina työllistää henkilökuntaa kun voi käyttää idiootteja ilmaiseksi. Mutta työllä on silti arvonsa. T. Verotarkastaja ;)
[/quote]
Joo verotarkastaja tänne nyt jostain ilmestyi :DD verotarkastaja ei taida ymmärtää että joillekkin se harrastus voi olla muutakin kuin harrastus :) eikä apkään..
[/quote][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:42"]Just hevoshullut itse puolustelee hyväksikäyttöön, yrittäjän unelma. Ei tarvitse näinä lama-aikoina työllistää henkilökuntaa kun voi käyttää idiootteja ilmaiseksi. Mutta työllä on silti arvonsa. T. Verotarkastaja ;)
[/quote]
[/quote]
Ymmärrät varmasti ilmaistyösi merkityksen yrittäjälle, joka pyörittää bisnestä. Sen tallin on tarkoitus kerryttää omaisuutta, yritys on omaisuuden kerryttämisen väline jota sääntelee lait joista sinä et ilmeisesti ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:46"]Joo, on mustakin mielenkiintoista miten nää lampaat täällä puolustelee oikeuttaan ilmaistyöhön. Kukaan ei tietenkään korvaa mitään kun polle polkasee jotain innokasta pikkutyttöä. Niin no, mutta ehkä ne potkut kuuluu siihen suhteeseen ja ovatkin vain onnenpotkuja.
[/quote]
Aktiivisesti hevosia harrastavalla kuulu olla vakuutus voimassa joka korvaa tuollaiset tilanteet. Ja sellaiset jotka eivät ole koskaan ratsastusta harrastaneet tai kokeneet mitään viehtymystä hevosiin eivät tätä voi edes ymmärtää, siksi tästä asiasta aina nousee tälläinen meteli.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:36"]
Moniko olisi valmis pesemään auton, tankkaamaan sen, hoitamaan kaiken muunkin huollon jos aloittaisi jonkun autonajoharrastuksen, siis vain sellaisen jossa käydään rahaa vastaan ajamassa?
[/quote]
Eli moniko menee tankkaamaan moottorikelkan, huoltaa sen kuntoon, tarkistaa kaikki tekniset asiat jne. , hakee varastiosta ajohaalarin, puhdistaa ja joka paikkaa sen ym. ennen kuin lähtee maksulliselle moottorikelkkasafarille? Ja kuka yrittäjä edes ryhtyisi moista vaatimaan?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:36"]Moniko olisi valmis pesemään auton, tankkaamaan sen, hoitamaan kaiken muunkin huollon jos aloittaisi jonkun autonajoharrastuksen, siis vain sellaisen jossa käydään rahaa vastaan ajamassa? [/quote] Ruokinta = tankkaus hoituu tallin puolesta, talli pesee hevosen, hoitaminen( harjaaminen ja satulointi) kuuluu harrastukseen, ethän sinä sitä autoakaan sinne radalle jätä etkä hevosta yksinään kentälle ja itse häivy? Jos ei halua tehdä muuta kuin pomppia selässä niin sitten voi hankkia toisen harrastuksen. Mistä näitä ääliöitä edes hevosharrastuksiin tulee.
[/quote]
Ei tässä kukaan sitä hevostakaan ole kentälle jättämässä, vai annoinko ymmärtää niin? Joku haluaa ratsastaa ja on siitä valmis maksamaan, joku toinen taas haluaa harrastaa hevosia, hoitaa, ratsastaa jne. Itsekään en haluaisi sen kummemmin tehdä muuta kuin rtasastaa, ja siitä olisin valmis maksamaan.
Vielä autovertaus, jotku haluaa käydä ajamassa ja maksavat siitä toiset taas harrastavat autoja, tuunaavat, pesevät, tekevät mitä tahansa auton eteen, sen lisäksi toki myös ajavat.
Mistä näitä ilmaistyöhön halukkaita typeryksiä löytyy pilvin pimein?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:48"]Minä olen ilmoittanut, että maksan siitä ratsastustunnista. Kaikki se sukiminen ja kuntoonlaittaminen on työtä siinä missä ratsastustunnin pitäminenkin, joten olen ilmoittanut, että laskuni tallille on 35 e/h + sivukulut (varsin pieni summa minusta). Mikäli minun oletetaan huolehtivan hevosesta, edellytän, että vieressäni on koko ajan tallin edustaja, sillä minulla ei ole mitään vastuuta siitä, mitä hevoselle teen. Se on tallin hevonen ja yleensä kaiken lisäksi eläin, josta maksetaan tallille vuokraa eli kolmannen osapuolen omstuksella oleva. Siksi minusta on aika arveluttavaa, että kuka tahansa saa niitä hevosia laittaa kuntoon.
En keksi mitään muuta harrastusta, jossa maksetaan tunnista ja sen lisäksi tehdään töitä, jotka kuuluvat tallin omistajan huoleksi.
[/quote]
Voi vittu. Siinä taas yksi ääliö. Jos sunlaiset lopettaisi hevosharrastukset niin kaikki olisi hyvin. Ja jos hevonen on sellainen ettei sitä voi kuka tahansa laittaa valmiiksi sitä ei todellakaan anneta kenen tahansa ratsastettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:48"]Minä olen ilmoittanut, että maksan siitä ratsastustunnista. Kaikki se sukiminen ja kuntoonlaittaminen on työtä siinä missä ratsastustunnin pitäminenkin, joten olen ilmoittanut, että laskuni tallille on 35 e/h + sivukulut (varsin pieni summa minusta). Mikäli minun oletetaan huolehtivan hevosesta, edellytän, että vieressäni on koko ajan tallin edustaja, sillä minulla ei ole mitään vastuuta siitä, mitä hevoselle teen. Se on tallin hevonen ja yleensä kaiken lisäksi eläin, josta maksetaan tallille vuokraa eli kolmannen osapuolen omstuksella oleva. Siksi minusta on aika arveluttavaa, että kuka tahansa saa niitä hevosia laittaa kuntoon.
[/quote]
Näin juuri! Hyvin kohtuullinen hinta verrattuna esimerkiksi mun työhön josta veloitan 90e vartin ajasta.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:42"]Just hevoshullut itse puolustelee hyväksikäyttöön, yrittäjän unelma. Ei tarvitse näinä lama-aikoina työllistää henkilökuntaa kun voi käyttää idiootteja ilmaiseksi. Mutta työllä on silti arvonsa. T. Verotarkastaja ;)
[/quote]
[/quote][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:42"]Just hevoshullut itse puolustelee hyväksikäyttöön, yrittäjän unelma. Ei tarvitse näinä lama-aikoina työllistää henkilökuntaa kun voi käyttää idiootteja ilmaiseksi. Mutta työllä on silti arvonsa. T. Verotarkastaja ;)
[/quote]
[/quote]
Ymmärrät varmasti ilmaistyösi merkityksen yrittäjälle, joka pyörittää bisnestä. Sen tallin on tarkoitus kerryttää omaisuutta, yritys on omaisuuden kerryttämisen väline jota sääntelee lait joista sinä et ilmeisesti ymmärrä.
[/quote]
Ja tallitytöille maksetaan heidän tekemästään työstä ratsastustunneilla
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:36"]
Moniko olisi valmis pesemään auton, tankkaamaan sen, hoitamaan kaiken muunkin huollon jos aloittaisi jonkun autonajoharrastuksen, siis vain sellaisen jossa käydään rahaa vastaan ajamassa?
[/quote]
Eli moniko menee tankkaamaan moottorikelkan, huoltaa sen kuntoon, tarkistaa kaikki tekniset asiat jne. , hakee varastiosta ajohaalarin, puhdistaa ja joka paikkaa sen ym. ennen kuin lähtee maksulliselle moottorikelkkasafarille? Ja kuka yrittäjä edes ryhtyisi moista vaatimaan?
[/quote]
Niiii mutta kun se nyt kuuluu siihen etkä oo oikea moottorikelkkailija ellet suostu tekemään yrittäjälle ilmaistöitä ;)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:46"]Joo, on mustakin mielenkiintoista miten nää lampaat täällä puolustelee oikeuttaan ilmaistyöhön. Kukaan ei tietenkään korvaa mitään kun polle polkasee jotain innokasta pikkutyttöä. Niin no, mutta ehkä ne potkut kuuluu siihen suhteeseen ja ovatkin vain onnenpotkuja. [/quote] Aktiivisesti hevosia harrastavalla kuulu olla vakuutus voimassa joka korvaa tuollaiset tilanteet. Ja sellaiset jotka eivät ole koskaan ratsastusta harrastaneet tai kokeneet mitään viehtymystä hevosiin eivät tätä voi edes ymmärtää, siksi tästä asiasta aina nousee tälläinen meteli.
[/quote]
Ollaanpa nyt tarkkoja: sillä tallilla on oltava vakuutus, joka kattaa maksullisella tunnilla ja siihen liittyvissä tilanteissa tapahtuvat tapaturmat.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:21"]
Lisäksi, yrittäjällä on asiakkaalle informaatiovelvollisuus ja jos asiakkaalla teetetään työtä vastikkeetta se vaatii häneltä suostumuksen. Moniko teistä haluaisi esimerkiksi siivota kuntosalia lunastettuaan salikortin koska "tällainen nyt on tapana"?
[/quote]
Tuota, omat jälkensä pitää kyllä siivota kuntosaleilla ohjeiden mukaan. Suurin osa ei vain sitä tee. jostain syystä spinningpyörät tuntuvat olevan poikkeus.
[/quote]
Pesetkö siellä myös vessat ja lattiat ja huollat laitteet?
[/quote]
Ei talleillakaan tarvitse karsinoita, käytäviä tms siivota. Kuntosaleillakin pitää mm. painot laittaa paikoilleen ja mieluusti omat hikihäjet siivota. Ratsastustalleilla pitää usein laittaa hevonen valmiiksi ja pois. Aina näin ei ole, mutta usein kyllä. Siskollani on allergia, joten hän ei voi hevosia hoitaa mutta ratsastaa kyllä voi. (Siedätyshoitoa samalla ;)) ja kyllä, häntä harmittaa se, ettei suunnilleen voi koskea hevoseen, samalla kun muut harjaavat ja varustavat oman ratsunsa.
Jos sinulle on oikeasti vastenmielistä hevosen hoito, kiitos hevoselle tunnista, voit varmasti ilmoittaa tästä tallinpitäjälle. Jos kyseessä on pelkkä laiskuus, sille ei varmaan voi mitään :)