Miksette voi vain pyytää puolisoa olemaan ilman alkoholia edes kerran?
Voisi kuvitella ettei pyytäminen olisi niin vaikea. Toki puolisonsa kunnioittava henkilö suostuu siihen pyyntöön ilman mitään vastalauseita.
Kommentit (18)
Mikä saa sinut luulemaan ettei ole pyydetty se sata kertaa??? Oletko joku 15-v?
Tietysti jos haluaa olla toissijaisena prioriteettina alkoholin jälkeen niin se on sitten aivan oma valinta. Itse en suostuisi siihen.
Minulla ja miehelläni ei ole ollut ikinä ongelmia alkoholin kanssa, joten en tiedä miksi pyytäisin.
Luuletko, että kaikkien puolisot juovat joka viikonloppu ja juhlapyhä? Mieheni juo aina saunan jälkeen pullon olutta. En näe siinä ongelmaa.
Alkoholistillehan mitään ongelmaa ei ole ja lopettaa voi koska vain haluaa. Mutta kun ei koskaan halua.
Ja taas puhuu ap:n suulla kokemuksen syvä rintaääni..
Onhan elämä ja ihmissuhteet niin kovin mustavalkoista ja yksinkertaisia :(
Et ollenkaan ymmärrä kuinka loukkaava tuollainen kysymys on heitä kohtaan jotka kärsivät alkoholiongelmaisen ihmisen kanssa elämisestä. Silti se hminen voi olla rakas, ei siitä niin vain lähdetä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 14:05"]
Ja taas puhuu ap:n suulla kokemuksen syvä rintaääni..
Onhan elämä ja ihmissuhteet niin kovin mustavalkoista ja yksinkertaisia :(
Et ollenkaan ymmärrä kuinka loukkaava tuollainen kysymys on heitä kohtaan jotka kärsivät alkoholiongelmaisen ihmisen kanssa elämisestä. Silti se hminen voi olla rakas, ei siitä niin vain lähdetä.
[/quote]
No miksi helvetissä elät alkoholiongelmaisen kanssa jos kerran kärsit siitä?
Paljonko neidolla on ikää, ja onko paljonkin kokemusta siitä pyytelystä?
Minä olen pyytänyt noin kaksikymmentä (20) vuotta olemaan edes kerran juomatta, ja mies on toteuttanut toiveeni pari kertaa. Tekee noin kerran vuosikymmenessä.
Arvoisa ap, kannattaako minun vielä jäädä odottamaan kolmatta, neljättä ja viidettä kertaa, vai antaisinko miehen elää onnellisena alkoholistina, kuuntelematta jatkuva nalkutusta?
Ei toki miehelläni mitään alkoholiongelmaa ole! Ei, vaan alkoholin puute - ja akan nalkutus - aiheuttaa toisinaan vähän ongelmia ja se, että syystä tai toisesta joutuu olemaan selvin päin, silloin yleensä liikkumaan itse autolla. Ja käy töissä ilman ainuttakaan alkoholista johtuvaa poissaoloa ja voi olla juomatta ihan milloin vaan, siis jos (!) haluaa.
Eikä mieheni kunnioita minua, kun ei malta olla juomatta?
Avopuolisoa pyysin joitain kertoja. Sanoi, että voisi halutessaan olla juomatta. Muttei koskaan halunnut. Tajusin sitten, että haluaa varmaan olla myös yksin, joten lähdin.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 14:21"]
No miksi helvetissä elät alkoholiongelmaisen kanssa jos kerran kärsit siitä?
[/quote]
Tässä muutamia syitä:
- yhteinen koti (joko maksettu tai yhteinen velka)
- yhteiset lapset (sillä edellytyksellä, että lapset eivät kärsi juomisesta)
- kaikki muu yhteinen elämä ja ne hyvät asiat, jotka painavat vaa'an jäämisen puolelle
- oma laiskuus, kun ei ole vielä tullut sitä viimeistä pisaraa, joka saa maljani vuotamaan tarpeeksi pahasti yli (esim. väkivaltaa)
- ei ole ketään muutakaan rakasta, joka antaisi syyn lähteä.
- sääli ja ajatus siitä, miten se äijäreppana pärjää, jos ei ole mamma huolehtimassa.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 14:27"]
Avopuolisoa pyysin joitain kertoja. Sanoi, että voisi halutessaan olla juomatta. Muttei koskaan halunnut. Tajusin sitten, että haluaa varmaan olla myös yksin, joten lähdin.
[/quote]Hienoa että pystyit. ja lähdit ajoissa.
Millä sais miehen juomaan ees joskus? Sitä ei huvita ikinä ottaa yhtään mitään, ja se ois paljon rennompi tyyppi, jos joskus ees ottais pari kaljaa. Varmaan kerran kahdessa vuodessa ottaa sen pari drinksua... Olisi kiva edes pari kertaa vuodessa yhdessä käydä viihteellä.
Viimeksi viime yönä pyysin läheistäni lopettamaan juomisen ja seurauksena oli se että hän sanoi että pitää varmaan panna välit poikki eli elä siinä sitten. Ja jos olisikin jo ei-verisukulainen niin voisi sanoa että haista v äläkä ikinä enää ole yhteyksissä minuun. Mutta samaa lihaa ja verta
Tämä onkin jännä juttu. Exä ei ollut alkoholisti, ainakaan omasta mielestä. Eikä varmaan ympärillä elävien ihmistenkään mielestä. Mutta sellaista vaihtoehtoa ei ollut, että saunassa, mökillä, lomalla, baarissa, ravintolassa (siis syömässä), lauantai-iltana tai juhlissa (kuten häät, synttärit) voisi olla ottamatta sen verran, ettei pysty auton rattiin. Siis aina. Aina hän oli se, joka tirpasi pikkukännit tai isommat. Minä olin sitten kuskina, kun rahaa taksiin ei yleensä ollut. Tai pysyttäydyin kotona selvänä, että voin ajaa, jos jotain sattuu, kun lapset oli pieniä.
En ymmärrä, miksi KOSKAAN ei voinut käydä saunassa ilman olutta. Ei edes viikolla. Miksi lomareissuilla oikeasti joka ilta piti nykästä kevyt känni. Miksi?
Ja pyysin kyllä monesti, mutta pyyntöni ohitettiin, sillä eihän hän ole alkoholisti. Hän vain nauttii elämästä. Jaa?
Mun mies osaa olla ilman alkoholia ihan ilman pyyntöäkin. Esim jos ollaan lauantai-aamuna lähdössä sukulaisiin niin ei tietenkään ota alkoholia.
Käyttää alkoholia kohtuudella, pari annosta viikossa yleensä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 12:33"]
Voisi kuvitella ettei pyytäminen olisi niin vaikea. Toki puolisonsa kunnioittava henkilö suostuu siihen pyyntöön ilman mitään vastalauseita.
[/quote]
Niin, eri asia toteuttaa kuin kuvitella. Kuvitteletko sinä tosissasi, että alkoliriippuvainen vähääkään piittaa puolisonsa pyynnöistä, kun ei välitä edes työnantajalta saamistaan potkuista, eikä terveyden menetyksestä eikä mistään muustakaan juomista häiritsevästä asiasta.
Pyytäminen on kyllä ihan helppoa, vaikka me tiedämmekin siitä seuraavan vain riitaa. Katsos kun se "pyyntö" tulkitaan nalkuttamiseksi, etenkin kun sen saa toistaa tuhansia kertoja ilman mainittavaa vaikutusta.
En ole aikuisen miehen äiti ja toisaalta mun mies ei ole rapajuoppo vaan normaalikäyttäjä, ei siis ole tarvetta
Varmasti alkoholistien puolisot pyytävät sitä satoja kertoja, ja alkoholisti ei siihen koskaan pysty. Alkoholistilla on vain suuremmat paineet kun yrittää, ja siihen paineen sietämiseen pitää ottaa viinaa.